Onko kenenkään lapsella ollut Einsteinin syndrooma?
Olen juuri tutustunut Thomas Sowellin kirjallisuuteen aiheesta Einsteinin syndrooma, ja mietin, että onkohan joku muukin täällä.
Einsteinin syndroomalle tyypillistä:
- puheen kehitys myöhäistä - monet oppivat puhumaan vasta 3-4-vuotiaina
- sosiaalinen kehitys hitaampaa - liittyen myöhäiseen puheen kehitykseen
- koskee lähinnä poikia
- suuri mielenkiinto numeroita ja kirjaimia kohtaan
- matemaattisesti lahjakkaita sekä musikaalisia
- taitavia esim. palapelien kokoamisessa
- lapsen vanhemmat usein korkeasti koulutettuja, läheisiä sukulaisia analyyttisissä ammateissa
- diagnosoidaan usein virheellisesti autismiksi - lapset siis myöhemmin "parantuvat" autismista
Itse lähdin tutustumaan Sowellin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen aiheesta siitä syystä, että omalla pojallani on kielellinen kehitys jäljessä, mutta on muuten erotyisesti tietyissä asioissa harvinaisen lahjakas. Jotkut ovat epäilleet poikani olevan autistinen, mutta en usko siihen hetkeäkään, vaikka joitain autistisia piirteitä hänessä toki onkin.
Kokemuksia?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni on tuollainen. Oli suomen ekoja hakkereita 80-luvulla. Hylännyt vanhempamme. Ei ymmärrä smalltalkia.
En ollut vuosiin pitänyt yhteyttä ja taannoin hän otti minuun yhteyttä. Kirjoiteltiin persoonallisuusteorioista kuukausia. Veli sanoi havahtuneensa huomaamaan, että ihminenkin on olemassa. Hän on siis 50 v.
Miten voi neuvolasysteemi vuotaa noin, että ihminen pääsee puolen vuosisadan ikään ilman diagnoosia!
Ap: sun lapsesi on omalla tavallaan erilainen, mutta isommassa mittakaavassa ihan normaali. Siitä kasvaa ihminen siinä missä muistakin, kunhan hoidat oman hommasi eli kasvatat hänestä yhteiskuntakelpoisen.
Ei ennen diagnooseja saanut. Nämä olivat vain proffatyyppejä.
Minä itse sanoin ensimmäisen sanani vasta 3 v. Tätini, joka oli sairaanhoitaja, vei minut tutkimuksiin. Ei neuvola (olen syntynyt 1968) Diagnoosi: tämä lapsi on vain keskitasoa älykkäämpi.
Enpä tiedä, olenko älykäs, en ainakaan mikään Einstein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun veljeni on tuollainen. Oli suomen ekoja hakkereita 80-luvulla. Hylännyt vanhempamme. Ei ymmärrä smalltalkia.
En ollut vuosiin pitänyt yhteyttä ja taannoin hän otti minuun yhteyttä. Kirjoiteltiin persoonallisuusteorioista kuukausia. Veli sanoi havahtuneensa huomaamaan, että ihminenkin on olemassa. Hän on siis 50 v.
Miten voi neuvolasysteemi vuotaa noin, että ihminen pääsee puolen vuosisadan ikään ilman diagnoosia!
Ap: sun lapsesi on omalla tavallaan erilainen, mutta isommassa mittakaavassa ihan normaali. Siitä kasvaa ihminen siinä missä muistakin, kunhan hoidat oman hommasi eli kasvatat hänestä yhteiskuntakelpoisen.
Minä itse sanoin ensimmäisen sanani vasta 3 v. Tätini, joka oli sairaanhoitaja, vei minut tutkimuksiin. Ei neuvola (olen syntynyt 1968) Diagnoosi: tämä lapsi on vain keskitasoa älykkäämpi.
Ei Einsteinin syndrooma automaattisesti tarkoitakaan, että lapsesta tulee varsinainen nero. Nimensä syndrooma on saanut sillä perusteella, että Einstein oli keskivertoa (huomattavasti) älykkäämpi, mutta oppi puhumaan vasta yli 3-vuotiaana. Monet muutkin tiedemiehet ovat oppineet puhumaan myöhään, ja ovat tietenkin matemaattisesti erittäin lahjakkaita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Einsteinin syndrooma automaattisesti tarkoitakaan, että lapsesta tulee varsinainen nero. Nimensä syndrooma on saanut sillä perusteella, että Einstein oli keskivertoa (huomattavasti) älykkäämpi, mutta oppi puhumaan vasta yli 3-vuotiaana. Monet muutkin tiedemiehet ovat oppineet puhumaan myöhään, ja ovat tietenkin matemaattisesti erittäin lahjakkaita.
Ap
Sitä myös tarkoitin: en ole matemaattisesti lahjakas. Veljeni kyllä on.
Lukion psykan ryhmässä oli poika, joka kertoi alkaneensa puhumaan 6-vuotiaana. Sitä ennen hänellä ei oman kertomansa mukaan ollut ollut mitään asiaa. Sitten 6 v hänellä oli kalastamastaan kalasta kysyttävää, joten alkoi puhumaan niin kuin olisi aina puhunut. Ollaan synnytty -68 - silloin ei diagnosointi ollut pakko-oireista vääntämistä kuten nykyään, erilaiset kukat sai rauhassa kukkia. Poika oli myös musikaalisesti lahjakas. Tuo Einstein-syndroomaa voi hyvinkin olla mahdollinen.
Onhan noita. Enoni oppi puhumaan vasta 4-vuotiaana, mutta oli ja on todella älykäs. Lapsena teki paperille yhteenlaskua ennen kuin oppi puhumaan. Matemaattisesti erittäin lahjakas, melkeinpä nero, sosiaalisesti hieman kömpelö
Meillä on asperger-piirteinen, joka kyllä puhui jo lauseita 2-vuotiaana. Motorisesti keskimääräistä parempi, mm. tosi hyvä piirtämään. Menee samaan sarjaan kuin Indigo, Aspergerista yritetään tehdä jotain hienompaa, vaikka aspergereissa on yksilöllisiä eroja, ihan samalla tavalla kuin kaikissa neurologissa poikkeavuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivoista hakuammuntaa, kun lapsi olikin vajaaälyinen.
Et tainnut lukea aloitusta loppuun asti, ennen kuin aivopierut alkoivat. Ap kirjoittaa nimittäin, että lapsi nimenomaan on harvinaisen lahjakas, mutta puhe on viivästynyt.
Aivo on käsitetty ennen tasalaatuiseksi möykyksi joka toimii tasalaatuisella tavalla. Tai ei toimi. Todellisuudessa siinä on erilaisia osa-alueita joiden epäsuhtainen toiminta saa eroja aikaiseksi. esim. analyyttinen älykkyys vs. sosiaaliset kyvyt (sosiaalisuus kun ei moista edellytä). Näin maallikon sepustamana mutta ymmärtämänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velipoika oli just tuommoinen. Hiljainen lapsi, joka nyhräsi legojen parissa. Musiikillisesta lahjakkuudesta en tiedä, ehkä ei vaan tuettu taiteisiin.
Aikuisena älykäs, menestyvä - ei nyt mikään nero ja sosiaalisesti vähän kömpelö yhä.
Neuvolassa tutkittiin jo puheenviivästymää. Sillä oli syynä vain se, että ei ollut asiaa. Sanoi tämän lääkärillekin ja lääkäri totesi että ihan terve tenava.
Missä iässä veljesi oppi puhumaan?
Minulla eno on ollut samanlainen - oppi kuulemma puhumaan vasta 4-vuotiaana, sitä ennen oli ollut vain yksittäisiä sanoja. Nykyään aikuisena hän on erittäin älykäs ja menestyvä, ammatiltansa insinööri. Sosiaalisesti ehkä hieman kömpelö hänkin.
Oma poikani on nyt 3-vuotias. Hän teki jo 2-vuotiaana sadan palan palapelejä ilman mallikuvaa sekä osaa nyt laskea yksinkertaisia yhteen- ja vähennyslaskuja. Osasi jo 2-vuotiaana myös kahden eri kirjoitusjärjestelmän aakkoset. Nämä asiat monien muiden lisäksi viittaisivat siihen, että mistään tavanomaisesta kehitysviivästymästä ei ole kyse.
Ap
Meillä teki jo 1 vuotiaana. 1½ vuoden kohdalla haki yliopistoon. 2 vuotiaana oli selvittänyt suhteellisuusteorian.
Vierailija kirjoitti:
Aivo on käsitetty ennen tasalaatuiseksi möykyksi joka toimii tasalaatuisella tavalla. Tai ei toimi. Todellisuudessa siinä on erilaisia osa-alueita joiden epäsuhtainen toiminta saa eroja aikaiseksi. esim. analyyttinen älykkyys vs. sosiaaliset kyvyt (sosiaalisuus kun ei moista edellytä). Näin maallikon sepustamana mutta ymmärtämänä.
Sosiaaliset kyvyt on hyvät (eritoten naisilla) sellaisilla, jotka eivät oikeasti osaa yhtään mitään.
Sosiaalisesti taitava on kuin takaportti selittää oma osaamattomuutensa.
Sínkkumies
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo käytännössä eroaa Aspergerista?
Ei aspergerius edellytä lahjakkuutta. Lapsi on kuitenkin vasta 3-vuotias joten omituista olla noin varma pelkän viivästyneen puheen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epätoivoista hakuammuntaa, kun lapsi olikin vajaaälyinen.
Et tainnut lukea aloitusta loppuun asti, ennen kuin aivopierut alkoivat. Ap kirjoittaa nimittäin, että lapsi nimenomaan on harvinaisen lahjakas, mutta puhe on viivästynyt.
Ap:n kuvauksen perusteella Einsteinin syndrooma on lähinnä sama kuin semanttis-pragmaattinen dysfasia. Eroaa autsimista siten, että vaikeudet ovat lähinnä kielellisellä puolella, jonkin verran aspergermaisuutta, mutta muuten ei ole autistinen, ts. ei eristäydy muusta maailmasta.
Einsteinin syndroomaa ei ole lapsella, joka on oppinut puhumaan normaaliin tahtiin. Einsteinin syndrooman tärkein piirre on nimenomaan puheen kehityksen viivästys, jolle ei näytä olevan mitään syytä. Tutkimuksen tarkoituksena oli nimenomaan tutkia lapsia, joilla on havaittavissa puheen kehityksen viivästystä, mutta jotka eivät ole autistisia.
Mitä Aspergerin syndrooman piirteitä pojassasi on?
Ap