Mikä on tämä erityisherkkien ihmisten rotu, jotka kuitenkin itse aukovat päätään?
Olen tympääntynyt erityisherkkään siskooni, joka on itse erittäin hanakka kuittailemaan ja vinoilemaan minun persoonalleni ominaisista piirteistä. Itse on kroonikkomielensäpahoittaja ja ei kestä minkäänlaista vastaan sanomista. Mä olen hajamielinen ja unohtelen asioita, ja sisko ihan yleisesti tätä ilkkuu. Siskolle taas ei voi koskaan mainita sisarussuhteemme epäoikeudenmukaisuudesta, koska se alkaa itkemään.
Esimerkki: Olin menossa kauppareissun päätteeksi siskolleni yllättäen kylään, kun oli aikaa hetki ennen kuin alkoi jumppa enkä jaksanut ajaa välillä kotiin (asuu salin vieressä). Sisko vastasi puhelimeen, että ei halua vieraita koska katsoo telkkaria.
Otin tämän tylyyden puheeksi seuraavalla kerralla kun hän pyysi minulta kyytiä töihin (olisi pitänyt ajaa 10km ajoa huvikseen). En kieltäytynyt, mutta kysyin ihan asiallisesti, että mites meillä nyt menee tämä lähisuhde, että minä toimin sinun kuskinasi, mutta sinä et avaa mulle oveasi? Sitten alkoi itku ja sitten haukkui minut pystyyn, kun en ollenkaan ymmärrä miten itsekäs olen kun en auta, ja kuinka hänen koti-iltansa on niin tärkeä. Koitin vielä selittää, että no mites mun kotipäiväni, niitä on vähän kun olen töissä ja koulussa, ja huvikseen pitäisi ajella, ja että miten hän itse kokee oikeudenmukaiseksi pyytää autokyytiä kun ei itse kuitenkaan ikinä auta. Sisko loukkaantui sydänjuuriaan myöten ja pisti välit poikki (neljäs kerta tänä vuonna, ja aina yhtä hyvä syy). Laittoi viestin perään,että oli terapeutille asiasta avautunut ja terapeutti oli sitä mieltä, että mun pitää pyytää anteeksi kun yritin rikkoa sen rajoja änkemällä sille kylään.
Olen tosi väsynyt tähän touhuun, se saa tehdä ja sanoa mitä vaan kun erityisherkkä, mutta itsellä ei ole mitään velvollisuuksia muita kohtaan?
Toinen esimerkki on kaveri, jolla on astma ja joka polttaa tupakkaa kotonaan siellä sisällä ja hänellä on pitkäkarvainen kissa, ja uskomattoman paskainen kämppä. Asunnossa taitaa olla kosteusvauriokin, ainakin ikkunat jäätyy talvisin umpeen.
Olin siellä kerran (henkeni kaupalla) iltaa istumassa, ja suihkutin hiuslakkaa vessassa. Kaveri ryntäsi sinne huutamaan, että millainen ihminen tulee astmaatikon kotiin ja suihkuttaa aerosolia siellä?? Silloin menin sanattomaksi.