Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka nostaa nyt eläkevakuutuksensa pois? Millainen summa?

Vierailija
11.01.2017 |

Itse maksoin pari vuotta eläkevakuutusta 90-luvulla, mutta lopetin sen maksamisem kun jäin äitiyslomalle. Siitä saakka se on vain kasvanut korkoa ja summa nyt 8000e. Tuosta pitää sitten maksaa vielä verot.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tosiaan ainoa?

Ap.

Vierailija
2/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin eläkevakuutuksen yli 10 vuotta sitten ja kymmenisen vuotta olisi vielä jäljellä. Olen nyt pienentänyt maksua ja olen miettinyt, miten teen vakuutuksen kanssa. Se on tuottanut ihan hyvin ja nyt siinä on alennus veroprosenttiin, joten luultavasti jatkan vakuutuksen maksamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku 3000. Nostaisi pois jos voisin. Aloitin joskus älynväläyksen seurauksena, mutta lopetin aika pian. Nyt kulut syö tuotakin pientä pääomaa. Mieluummin lentämisen johonkin lämpimään kuin antaisin pankille kuulin.

Ja joo. Kun verot ja kulut pois niin käteen saisi 1500. Korkeintaan. Kiva.

Mut kun edes sitä ei saa pois. Älytön juttu.

Vierailija
4/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen muka voi lopettaa tai nostaa ulos ennen aikojaan?

Vierailija
5/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee avioero, jää työttömäksi tai työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
6/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi tulla joku lakimuutos joka mahdollistaisi näistä irtaantumisen. Ehtoja on muutettu sopimuksen sitomisen jälkeen, joten mielestäni sen perusteella pitäisi saada lopettaa touhu.

Vierailija
7/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä näiltä eläkevakuutukseen säästäviltä. Tiedättekö miten rahat on sijoitettuna (eli mistä se tuotto muodostuu)? Millaisia kuluja säästöaikana otetaan? Näkyvät ja piilotetut mukaan lukien. Mistä verovähennys muodostuu? Miten säästöjä verotetaan niitä nostettaessa? Mitä varoille tapahtuu, jos kuolette ennen eläkeikää? Mitä varoille tapahtuu, jos pankki/vakuutusyhtiö/säilytysyhteisö menee konkurssiin?

Olettaisin, että nämä kysymykset on esitetty vakuutuksen myyjälle, ennen sopimuksen allekirjoitusta.

Vierailija
8/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maksanut 20 vuotta ja kolmen vuoden päästä 58 vuotiaana aion jäädä eläkkeelle. Sitä maksetaan siihen asti kunnes jään vanhuuseläkkeelle. Jihhuu

Vierailija
9/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin 1980-luvun lopussa. Sain lisäeläkettä 10 vuotta. 2000 euroa kuussa, joten eikös se tee yhteensä 240 000 euroa. Jäin eläkkeelle 58-vuotiaana, joka oli silloin mahdollista. Omaa eläkettä aloin saada 65- vuotiaana. Nyt 69-vuotiaana tuntuu kolkolta kun eläke pieneni yhtäkkiä 2000 euroa kuussa. Työeläkkeellä on pärjättävä. Lisäeläkkeellä ostin asunnon ja matkustelin paljon. Nyt ei rahaa riitä kuin muutamaan matkaan vuodessa.

Vierailija
10/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vakuutusta on Mandatumilta. Kaikki tiedot näkyvät netissä ja olen ne katsonut, tosin konkurssin tilannetta en muista. Joka vuosi kotiin tulee laskelmat paperilla, tulevat ennusteet, tulevat ja menneet maksut sekä kulut. Vaikutuksen veroihin tsekkaan veroprosenttilaskurilla. Rahat menee yhteen rahastoon ja sen voin vaihtaa, tosin en ole tehnyt, kun se tuottaa ihan hyvin. Vakuutuksessa on mukana henkivakuutus, joten omaiset ovat saajina, jos kuolen.

Sopimuksen solmimisesta on aikaa, mutta asiat käytiin siinäkin läpi. Paperitkin sain kotiin.

Vierailija
11/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisi tulla joku lakimuutos joka mahdollistaisi näistä irtaantumisen. Ehtoja on muutettu sopimuksen sitomisen jälkeen, joten mielestäni sen perusteella pitäisi saada lopettaa touhu.

Tästä nyt lisää tietoja, kiitos! Aikaisemmin vakuutuksen on saanut lopettaa ennenaikaisesti vain niissä kohdissa, kun vakuutus on siirtynyt eri yhtiön haltuun ja aikaa on ollut lain puitteissa muistaakseni 3 kk. Olen myöhästynyt tästä kaksi kertaa ja se **tuttaa niin ettei veri meinaa kiertää. Eli jos jotain lakimuutosta on tapahtunut niin todellakin haluan kuulla.

Vierailija
12/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, luin väärin. Harmi. Luin siis että "taisi tulla lakimuutos." T: 11

Vierailija
13/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko tosiaan ainoa?

Ap.

Nostaisin jos voisin. Miten itse aiot sen tehdä? Valeavioero vai mikä?

Vierailija
14/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sen nostaa ennen 62-ikävuotta? Minä en voinut ja nyt 62v. olen nostanut sen neljässä erässä, kun se oli mahdollista ja maksan veroa 39%.

Hyötyjänä on verottaja, sillä työnantajani maksoi sitä reilut viisi vuotta n. 860€/kk eli n. 80.000€ ja vastaavan summan saan takaisin, miinus 39% verot. Olisi aikanaan kannattanut ottaa palkkaetuna.

Tuotot menivät kuluihin ja ne viimeiset 2015 joulukuussa. Nyt loput säästöt makaavat nolla tuotolla, mutta eihän tule suuria tappioitakaan.ja sitä ennen makasivat yhteensä yli 10v.

Vierailija
15/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee avioero, jää työttömäksi tai työkyvyttömyyseläkkeelle.

En vain minä saanut, vaan piti odottaa 62-ikävuoteen. Ja mikä hulluinta, jäin 61v. työttömäksi, niin en myöskään saanut liitosta työttömyyskorvaus, kun se luettiin tuloksi.

Vierailija
16/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nuo vanhat eläkevakuutukset olleet ja ole edelleenkin hyvin edullisia? Koko maksetun summan sai vähentää verotuksessa, eivätkä lakimuutosten heikennykset koskeneet näitä. Niitä olisi vaan kannattanut maksella ja sitten eläkepäivillä nauttia hyvistä tuloista.

Vierailija
17/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vakuutusta on Mandatumilta. Kaikki tiedot näkyvät netissä ja olen ne katsonut, tosin konkurssin tilannetta en muista. Joka vuosi kotiin tulee laskelmat paperilla, tulevat ennusteet, tulevat ja menneet maksut sekä kulut. Vaikutuksen veroihin tsekkaan veroprosenttilaskurilla. Rahat menee yhteen rahastoon ja sen voin vaihtaa, tosin en ole tehnyt, kun se tuottaa ihan hyvin. Vakuutuksessa on mukana henkivakuutus, joten omaiset ovat saajina, jos kuolen.

Sopimuksen solmimisesta on aikaa, mutta asiat käytiin siinäkin läpi. Paperitkin sain kotiin.

Ja vaikka (tai sen vuoksi, että) sinulle on selitetty tuo juurta jaksain, olet vakuuttunut eläkevakuutuksen järkevyydestä. Oletko verranut tilannetta siihen, että säästäisit esim. indeksirahastoon suoraan?

Vierailija
18/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka (tai sen vuoksi, että) sinulle on selitetty tuo juurta jaksain, olet vakuuttunut eläkevakuutuksen järkevyydestä. Oletko verranut tilannetta siihen, että säästäisit esim. indeksirahastoon suoraan?

Silloin, kun vakuutuksen otin, se oli vielä järkevää. Myöhemmin ehtoja on muutettu. Saan lisäeläkettä 62-vuotiaasta alkaen, joten sinällään se on hyvä lisä pieniin tuloihin.

Tuon lisäksi säästän myös muutamaan rahastoon eläkesäästöä enemmän. Ainakin tällä hetkellä eläkevakuutus tuottaa paremmin. Olen ollut kahden vaiheilla eläkevakuutuksen jatkamisen suhteen, tässä on vielä jonkin aikaa päättää, mitä teen.

Vierailija
19/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nuo vanhat eläkevakuutukset olleet ja ole edelleenkin hyvin edullisia? Koko maksetun summan sai vähentää verotuksessa, eivätkä lakimuutosten heikennykset koskeneet näitä. Niitä olisi vaan kannattanut maksella ja sitten eläkepäivillä nauttia hyvistä tuloista.

Heh... "verovähennys" taitaa olla se taikasana, jolla rupeaa kuola valumaan.

Juu, ennen vuotta 2005 maksetut eläkemaksut sai vähentää ansiotuloverotuksessa ja toisaalta niitä aikanaan nostettaessa ne verotetaan ansiotuloverokannan mukaan. Koska säästäessä tulot ovat korkeammat kuin eläkkeellä, niin marginaaliverokin on korkeampi ja tästä syntyy oikeasti etua, edellyttäen, että verotustaso pysyy tulevaisuuden Suomessa suunnilleen samana.

Mutta vuonna 2005 ja sen jälkeen säästetyt (myös vanhoilla sopimuksilla) varat vähennetään pääomatuloista ja niitä vastaavasti verotetaan pääomatuloina, varoja nostettaessa. Tällöin "etu" on +/--nolla. Saat rahaa säästöaikana takaisin, mutta joudut maksamaan sen eläkkeellä takaisin. Etua tästä saa siten, että sijoittaa vero"edun" eteenpäin ja saa sille sen verran tuottoa, että eläkkeellä voi maksaa sen takaisin ja jotain käteenkin. Jostain syystä sitä ei markkinoida tällä argumentilla, vaan sillä, että "mitä kaikkeakaan sillä veronpalautuksella sitten voikaan tehdä"

Esimerkki: säästät 1000 rahaa ja saat 30% takaisin (300 veroetua) Eläkkeellä säästösi on kasvanut 2000:een. Tästä maksat veroa 30%, eli 600, nettoeläkettä tulee 1400.

Jos säästät 1000 rahaa suoraan, ei veroetua. Säästösi kasvaa 2000:een, eli tuottoa 1000 euroa. Maksat tästä veroa 30%, eli 300, nettoeläkettä tulee 1700.

Vierailija
20/20 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko tosiaan ainoa?

Ap.

Nostaisin jos voisin. Miten itse aiot sen tehdä? Valeavioero vai mikä?

Sen saa nostaa nyt pois koska eläkevakuutusyhtiö on lakkautettu (Suomi-yhtiöt)

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän