Ei lapsia babyshowereihin? Onko normaalia?
Ollaan järkkäämässä ystävälleni babyshower -juhlia. Paikkaa arvottiin tovi ja päädyttiin yhden järjestäjän kotiin helpon sijainnin vuoksi. Kaikki on suunniteltu jo pitkälle ja juhlakalukin huijattu paikalle verukkeella. Yksi osallistujista erehtyi kysymään, että sopiihan muille, että hän ottaisi 3 ja 5 v lapset mukaan juhliin, koska lasten isä on tuolloin töissä. Lapset ovat läheistä sukua tälle juhlakalulle ja toinen on hänen kummipoikansakin. Muille varmasti sopisikin, mutta tämä kenen kotona juhlat pidetään, ilmoitti toivovansa, että juhlat ovat "aikuisten kesken", koska heidän kotinsa "ei ole kovin pikkulapsiystävällinen".
Minusta törkeyden huippu, että yksi osallistujista, jotka juhlakalu siis itse on toivonut kaikki paikalle, ei pääsisi mukaan, koska tämän yhden tädin kotiin, jossa juhlat sattumalta päätettiin pitää, eivät lapset saa tulla. Mutta mitä mieltä on arvon av-raati? Onko ok vai ei?
Kommentit (138)
Ihan herkistyn, kun mietin miten ne muutamat eri pinkinsävyiset pionit on aseteltu kauniisti vaasiin. Ehkä on joku valkoinenkin. Ja sitten kynttilänvalossa syödään macaronseja ja huljutellaan kuohuviinillä, tai ihan shampanjalla, alas!
Ja värit on mietitty! Ei laiteta pinkkiä tai sinistä, vähän vihreää ja keltaista vaan. Ei tule kellekään paha mieli jos onkin tyttö eikä poika tai päinvastoin. Leikkisästi ehdotellaan muutamaa hauskaa nimeä: Eelis Urho tai Kaisa Tellervo. Kikatellaan ja hymyillään yhdessä. Babyshower ON ihmisen parasta aikaa.
Voi tulla ihan hygge koko tästä hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina, jos ei halua lapsia jokaiseen juttuun mukaan, on sitten lapsivihaaja? Eikö voi olla lapsirakas ja silti nauttia välillä vain aikuisajasta?
Jep. Ja, kun nyt alettiin ihannoida "miten muualla", niin esim. Ranskassa terveydenhoitajat ilmoittavat väsyneelle äidille 'ota itsellesi aikaa, lapsi ei ole kuningas".
Ranskassa myös lapset ovat mukana juhlissa.
Ranskassahan lapset eivät ole mukana edes vanhempien iltaruualla, kun syövät erikseen, ja usein menevät nukkumaan ennen isän kotiintuloa. Saati sitten, että olisivat aikuisten juhlissa.
Minä olen neljän lapsen äiti, ja rakastan heitä paljon. Silti on tosi hauska kokoontua välillä ilman lapsia, ja kyllä sen oman vapaaillan pilaa se, että joku raahaa sitten kuitenkin ne pari peräänkatsottavaa paikalle.
Ja aloittaja vielä vetoaa tuohon kummilapseuteen.. ei kovin kivaa sankarille, joka ei saisikaan olla juhlissaan se sankari, vaan pitäisi vetää jotain kummitätiroolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina, jos ei halua lapsia jokaiseen juttuun mukaan, on sitten lapsivihaaja? Eikö voi olla lapsirakas ja silti nauttia välillä vain aikuisajasta?
Jep. Ja, kun nyt alettiin ihannoida "miten muualla", niin esim. Ranskassa terveydenhoitajat ilmoittavat väsyneelle äidille 'ota itsellesi aikaa, lapsi ei ole kuningas".
Ranskassahan lapset eivät ole mukana edes vanhempien iltaruualla, kun syövät erikseen, ja usein menevät nukkumaan ennen isän kotiintuloa. Saati sitten, että olisivat aikuisten juhlissa.
Minä olen neljän lapsen äiti, ja rakastan heitä paljon. Silti on tosi hauska kokoontua välillä ilman lapsia, ja kyllä sen oman vapaaillan pilaa se, että joku raahaa sitten kuitenkin ne pari peräänkatsottavaa paikalle.
Ja aloittaja vielä vetoaa tuohon kummilapseuteen.. ei kovin kivaa sankarille, joka ei saisikaan olla juhlissaan se sankari, vaan pitäisi vetää jotain kummitätiroolia.
Ranskassa lapset osallistuvat perheen päivälliselle. Pöydässä käyttäydytään kauniisti, käytetään ruokailuvälineitä oikein ja keskustellaan. Lapsillakin pitää olla jotain järjellistä sanottavaa. Ranskalaiset eivät turhaan ole terhakkaita sanansäilän käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainen kyllä niin pahoittaisi mielensä, jos tulisi joku lapsi ja ei saisikaan olla päivänsankari. Varastaisi ja pilaisi ainutlaatuisen hienon päivän! Once in a lifetime. Vaikka se kummilapsi ja sitten joutuisi tähän kummitätirooliin. Annas olla jos paikalla on anoppi (kuten useinmiten USA:ssa on). Silloin joutuu siihen miniänrooliin. Sitä joutuu vetämään koko juhlan. Ja pahimmillaan vielä kälynroolia, tyttärenroolia, lapsenlapsenroolia.
Hermoloma juhlan jälkeen. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsenhoito jotenkin järjestyy, että naiset pääsevät keskenään nauttimaan kynttilänvalosta, kukka-asetelmista, kuoharista, pienestä naposteltavasta ja kukaan ei saa väärää käsitystä äitiyden merkityksestä. Äitiyshän on sitä, että hypistellään pieniä vaatteita ja seurustellaan ystävien kanssa. Lapset ovat vain välttämätön pakko.
Ehdotankin lapsettomia babyshowereita. Kirjaimellisesti. Sinne massuasukin tilalle voi asettaa vaikka tyynyn. Voi nauttia harmoniasta ja hyvästä fiiliksestä ilman minkäänlaisia häiriötekijöitä.
Lapset muuten pilaavat yleensä myös äitienpäivän. Kerrankin haluaisi aamulla nukkua pitkään, niin raahaavat sänkyyn kitkerää kahvia ja pohjaanpalaneita lettuja. Sitten pitäisi päivällä jaksaa hymistellä kuinka kiva on olla teidän äiti! Ehdotan myös lapsetonta äitienpäivää.
Isänpäivänä lapsista ei ole ihan niin paljon haittaa.
Saksassa muuten monet iskät lähtee isänpäivänä kaljakärryn kanssa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas lapset kuuluu oleellisesti noihin juhliin, siinä kohtaa kun niitä on muille jo siunaantunut.
Miten niin oleellisesti? Korsetti-pallomahakakku, josta tunkee vauvan pää ulos ym. on tietysti teillä yksi lastenjuhlien toiveleivonnaisista, samoin synnytyskipujen ja kivunlievitysten vertailu kuuluu aina ohjelmaan. No mutta hei, jospa kaikilla se ei menekään niin, kunnioitetaan nyt joskus muitakin kuin niitä, jotka raahaavat lapsensa jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen pääosan esittäjiksi.
Siten niin oleellisesti että meillä kaikilla alkaa jo olemaan näitä vauvoja eikä kallisarvoisia hoitajia tuhlata mihinkään babyshower juhliin.
Sulla on kauhean kielteinen asenne lapsiin, mitä siis edes teet semmoisissa juhlissa missä juhlitaan toisen mahassa kasvavaa lasta? Ihan samanlainen siitä kasvaa kuin niistä muistakin.
Ja mulle on ihan sama miten muut babyshowerinsa järjestää, mutta omassa kaveripiirissä tuollaisesta ei olla koskaan edes keskusteltu. Muksut otetaan mukaan kun kyseessä on babyshowerit tai vaikkapa partylite kutsut. Itse en ainakaan alkaisi tuollaisen takia palkkaamaan mitään MLL hoitajaa, naurettava ajatus.
Vrt. Polttarit sit taas on semmonen teemajuhla mihin mun mielestä ei lapset "kuulu".
Babyshower juhlia ei ole mikään pakko järjestää.
Valitettavasti huonosti käyttäytyviä lapsia ja vanhempia löytyy. Juhlien emäntänä oleminen ei tarkoita että vahdin vieraan lapsia. Kotini on suunniteltu lapsiystävälliseksi mutta ei "lapseni heittää astioita "kestäväksi. Jos tiedän veljeni tulevan lapsineen juhliini niin ne pidetään ravintolassa ei kotona. Heidän huonosti käyttäytyvä 5v on rikkonut tavaroita jo 300€. Tiedän tuttavien valehtelevan heille esim. häiden olevan tarkoitettu vain aikuisille. Ymmärrän tämän hyvin itse en halua kirkossa kiljuvat lapsen pilaavan häitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä jumalan tähden on kummitätirooli? Onko kummilapset joku taakka? Itselleni ei todellakaan vaan minulle tuottaa mielihyvää viettää heidän kanssaan aikaan enkä todellakaa vedä mitään kummitätiroolia. Esim.omissa häissäni nautin siitä kun sain tanssia ja leikkiä heidän kanssaan enkä pelännyt miten nyt en saa nauttia kun pitää vetää tätä kummitätiroolia. Ja olivat myös mun babyshowereissa syömässä kakkua ja leikkimässä, nautin myös siitä enkä kokenut etten olisi ollut juhlan sankari.
MITÄ TÄÄLLÄ TAPAHTUU?
Kysytäänpä näin päin, että pitäisikö miehen ottaa muksunsa mukaan varpajaisiin? Tuliko av:llä vähän hiljasta?
emäntä päättää kirjoitti:
Eikö ole täysin selvää, että asunnon haltija päättää keitä haluaa missäkin tilanteessa kotonaan kestitä? Emännäksenne valikoitunut ei syystä tai toisesta halua tähän tilaisuuteen lapsia vieraakseen ja se päätös hänellä on oikeus tehdä ilman perusteluitakin. Vaikka ilta olisi sovittu järjestettäväksi nyyttärinä, niin emännälle jää aina ylimääräistä touhua ja miettimistä tuleeko tarjoilut varmasti hoidetuksi ok, kuinka jaksaa iloita emännöinnin ohella vieraiden kanssa jne jne
Kuten ketjussa jo neuvottiin, vaihtakaa paikka vaikka sijainti huononeekin. Jos kyseessä on hiukankin isompi kirkonkylä paikkakunnalta löytynee jokin vuokrattava tila, ellei kukaan muu osallistuja halua ryhmäänne kotiinsa. Vaihtoehtona voisi olla myös maksaa lapsille hoitaja kotiin, jos lasten perheellä ei ole taloudellisesti tähän mahdollisuutta.
Muistan, sinkkuna, asuin keskustassa ja ystäväpiiriin kuului aikanaan eräs, joka kyseisenä hetkenä oli 2 lapsen äiti. Kukaan meistä ei ollut lapsi-ihminen ja muistan kun tää yks aina kysyi voinko tulla lapsien kanssa ja aina kaikki sanoivat ei.
Yhden kerran juhlittiin taas mun luona ja äiti tuli kahden lapsen kanssa vaikka tiesi lapset eivät olleet tervetulleita ja itse asiassa häntäkään ei oltu kutsuttu, kun oli niin tylsää seuraa, puhui vain lapsista. Äiti sitten tuli, sanoi ovella ei jäi haittaa. Oli ostanut lapsille banaanit. Me muut juttelimme keittiössä, lapset istuivat olohuoneen sohvalla ja toinen lapsista oli levittänyt banaaninsa kangassohvalle. Sain tosi kamalan kohtauksen ja sanoin nyt siivoat ton. No, ei se tietenkään lähtenyt pois, lapset itkivät ja kaikki oltiin ihan että kiitos nyt prk kun piti lapset raahata . Sohvasta ei tullut ikinä puhdasta , äiti kysyi pari krt voiko tulla mukaan, hänelle aina vastattiin oletko korvannut mulle sohvan, siinä voi ihan hyvin pitää vaikka vilttiä tai jotain.
Fakta on se, että lapset ovat tervetulleita paikkoihin, joihin heidät halutaan . Me oltiin alle 25 v , juotiin liikaa, poltettiin, irtosuhteita jne. Toinen kokkasi terveellisiä aterioita ja miettimilloin jaksaa aloittaa raskauden uudestaan.
Babyshower on tulevan äidin juhla. Ja ne pidetään paikassa, jonne lapsia ei haluta.
Jos ap.n tai lapsien äidin mielestä halutaan ehdottomasti lapset mukaan, sitten pitää vaihtaa paikkaa. Tuskin ap maksaa jos vieraassa kodissa tapahtuu jotain lasten toimesta. Täällä ollaan moneen kertaan luettu, ne äidit eivät ekana lompakkoaan avaa. Syy on toisessa.
Kukakohan siellä nyt on oikeesti se "yksi täti joka haluaa sanella miten tehdään"???
No minun omilla vauvajuhlilla, kotonani, oli pari imetysikäistä mukana. Ymmärsin sen, koska sen ikäisiä on hankala jättää hoitoon jos imettää.
No mutta, kaverini vauvajuhlat järjestettiin meidän yhteisen ystävän luona jolla oli iso talo. Tämä jonka luona ne pidettiin, ilmoitti heti että kaikki lapset saa sitten ottaa mukaan. Näin ollen paikalla oli 4 villiä leikki-ikäistä lasta, itse olisin jälkikäteen ehkä jättänyt heidät (myös yhden omani) pois, jos muutkin olisivat olleet sitä mieltä.
Kuitenkin mielestäni on hieman törkeää kieltää yhtä tuomasta lapsiaan jos hoitajaa ei ole mahdollista saada. Itsekään en välttämättä haluaisi lapsilleni tuntematonta hoitajaa, se voi olla jollekin iso juttu.
Vierailija kirjoitti:
emäntä päättää kirjoitti:
Eikö ole täysin selvää, että asunnon haltija päättää keitä haluaa missäkin tilanteessa kotonaan kestitä? Emännäksenne valikoitunut ei syystä tai toisesta halua tähän tilaisuuteen lapsia vieraakseen ja se päätös hänellä on oikeus tehdä ilman perusteluitakin. Vaikka ilta olisi sovittu järjestettäväksi nyyttärinä, niin emännälle jää aina ylimääräistä touhua ja miettimistä tuleeko tarjoilut varmasti hoidetuksi ok, kuinka jaksaa iloita emännöinnin ohella vieraiden kanssa jne jne
Kuten ketjussa jo neuvottiin, vaihtakaa paikka vaikka sijainti huononeekin. Jos kyseessä on hiukankin isompi kirkonkylä paikkakunnalta löytynee jokin vuokrattava tila, ellei kukaan muu osallistuja halua ryhmäänne kotiinsa. Vaihtoehtona voisi olla myös maksaa lapsille hoitaja kotiin, jos lasten perheellä ei ole taloudellisesti tähän mahdollisuutta.
Muistan, sinkkuna, asuin keskustassa ja ystäväpiiriin kuului aikanaan eräs, joka kyseisenä hetkenä oli 2 lapsen äiti. Kukaan meistä ei ollut lapsi-ihminen ja muistan kun tää yks aina kysyi voinko tulla lapsien kanssa ja aina kaikki sanoivat ei.
Yhden kerran juhlittiin taas mun luona ja äiti tuli kahden lapsen kanssa vaikka tiesi lapset eivät olleet tervetulleita ja itse asiassa häntäkään ei oltu kutsuttu, kun oli niin tylsää seuraa, puhui vain lapsista. Äiti sitten tuli, sanoi ovella ei jäi haittaa. Oli ostanut lapsille banaanit. Me muut juttelimme keittiössä, lapset istuivat olohuoneen sohvalla ja toinen lapsista oli levittänyt banaaninsa kangassohvalle. Sain tosi kamalan kohtauksen ja sanoin nyt siivoat ton. No, ei se tietenkään lähtenyt pois, lapset itkivät ja kaikki oltiin ihan että kiitos nyt prk kun piti lapset raahata . Sohvasta ei tullut ikinä puhdasta , äiti kysyi pari krt voiko tulla mukaan, hänelle aina vastattiin oletko korvannut mulle sohvan, siinä voi ihan hyvin pitää vaikka vilttiä tai jotain.
Fakta on se, että lapset ovat tervetulleita paikkoihin, joihin heidät halutaan . Me oltiin alle 25 v , juotiin liikaa, poltettiin, irtosuhteita jne. Toinen kokkasi terveellisiä aterioita ja miettimilloin jaksaa aloittaa raskauden uudestaan.
Babyshower on tulevan äidin juhla. Ja ne pidetään paikassa, jonne lapsia ei haluta.
Jos ap.n tai lapsien äidin mielestä halutaan ehdottomasti lapset mukaan, sitten pitää vaihtaa paikkaa. Tuskin ap maksaa jos vieraassa kodissa tapahtuu jotain lasten toimesta. Täällä ollaan moneen kertaan luettu, ne äidit eivät ekana lompakkoaan avaa. Syy on toisessa.
Oot kyllä hirveä ihminen. Ihan käsittämätöntä menoa. Ystävä kiusattiin porukan ulkopuolelle kun siitä tuli äiti ekana. Olen todella pahoillani ystäväsi puolesta.
Jos se nainen ei saa/halua lastenhoitajaa siksi aikaa niin pysyköön itsekin poissa. Yksinkertaista! Täällä on jo kymmeniä kertoja kerrottu ap:lle ettei ne ole mitkään lastenkutsut. Lasten pois jäämiseksikin esitetty monia hyviä perusteluja mutta ap vaan jankkaa. Onneks ette ole mun tai läheisteni juhlia pilaamassa.
Saakohan 3vkon ikäinen vauva osallistua? Kehtaanko edes kysyä vai jätänkö suoraan menemättä jollain verukkeella? :D Mä en näistä jenkkien etiketeistä niin ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Juhlakalu on huijattu paikalle, mutta on itse toivonut vieraat?
Kun trollaa niin ei aina voi muistaa kaikkea mitä on kirjoittanut.
Minusta pieni imeväisikäinen lapsi, lähinnä alle 1v voi tulla, mutta ei leikki-ikäiset, jotka vaativat huomiota ja touhu menee helposti riehumiseksi. Itse yritän aina kun mahdollista jättää lapset kotiin jos vaikka menen illalla kaverin luokse kylään. Kiva olla joskus vain aikuisten kesken, se on sen verran harvinaista. Toinen kaverini taas ottaa villit ja tosi kovaääniset lapsensa lähes aina mukaan, mikä on hieman rasittavaa, itse kun toivoisi rauhallista aikuisteniltaa.
No minä en ole ainakaan menossa. On sen verran pitkä matka.
Mutta tykkään kyllä ihan ap:stä. Hän ajattelee myös tämän yhden ystävän lastenhoito-ongelmaa, eikä tyydy vain hymistelemään. Olisin onnellinen tällaisesta ystävästä.