Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei lapsia babyshowereihin? Onko normaalia?

Vierailija
10.01.2017 |

Ollaan järkkäämässä ystävälleni babyshower -juhlia. Paikkaa arvottiin tovi ja päädyttiin yhden järjestäjän kotiin helpon sijainnin vuoksi. Kaikki on suunniteltu jo pitkälle ja juhlakalukin huijattu paikalle verukkeella. Yksi osallistujista erehtyi kysymään, että sopiihan muille, että hän ottaisi 3 ja 5 v lapset mukaan juhliin, koska lasten isä on tuolloin töissä. Lapset ovat läheistä sukua tälle juhlakalulle ja toinen on hänen kummipoikansakin. Muille varmasti sopisikin, mutta tämä kenen kotona juhlat pidetään, ilmoitti toivovansa, että juhlat ovat "aikuisten kesken", koska heidän kotinsa "ei ole kovin pikkulapsiystävällinen".

Minusta törkeyden huippu, että yksi osallistujista, jotka juhlakalu siis itse on toivonut kaikki paikalle, ei pääsisi mukaan, koska tämän yhden tädin kotiin, jossa juhlat sattumalta päätettiin pitää, eivät lapset saa tulla. Mutta mitä mieltä on arvon av-raati? Onko ok vai ei?

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas lapset kuuluu oleellisesti noihin juhliin, siinä kohtaa kun niitä on muille jo siunaantunut.

Miten niin oleellisesti? Korsetti-pallomahakakku, josta tunkee vauvan pää ulos ym. on tietysti teillä yksi lastenjuhlien toiveleivonnaisista, samoin synnytyskipujen ja kivunlievitysten vertailu kuuluu aina ohjelmaan. No mutta hei, jospa kaikilla se ei menekään niin, kunnioitetaan nyt joskus muitakin kuin niitä, jotka raahaavat lapsensa jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen pääosan esittäjiksi.

Siten niin oleellisesti että meillä kaikilla alkaa jo olemaan näitä vauvoja eikä kallisarvoisia hoitajia tuhlata mihinkään babyshower juhliin.

Sulla on kauhean kielteinen asenne lapsiin, mitä siis edes teet semmoisissa juhlissa missä juhlitaan toisen mahassa kasvavaa lasta? Ihan samanlainen siitä kasvaa kuin niistä muistakin.

Ja mulle on ihan sama miten muut babyshowerinsa järjestää, mutta omassa kaveripiirissä tuollaisesta ei olla koskaan edes keskusteltu. Muksut otetaan mukaan kun kyseessä on babyshowerit tai vaikkapa partylite kutsut. Itse en ainakaan alkaisi tuollaisen takia palkkaamaan mitään MLL hoitajaa, naurettava ajatus.

Vrt. Polttarit sit taas on semmonen teemajuhla mihin mun mielestä ei lapset "kuulu".

Samaa mieltä. Taitaa suurin osa näistä vastaajista olla lapsettomia, kun eivät tajua, ettei lapsille joka kissanristiäisiin mitään lastenvahteja hankita. Tai sitten jätetään menemättä. 

Mun luona itse asiassa pidettiin toissa kesänä myös babyshowerit ja silloin juhlakalun sisko kysyi, voiko tuoda mukaansa 4 ja 1 v lapsensa - ilman muuta sopi! Siksi ihmettelen kovasti tätä tapausta.

-ap

Vierailija
42/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida asialliset perustelut nyt mennä millään läpi. Ihmeellistä. Se on kyllä sääli, että mielipiteitä pyydetään ja halutaan oikeasti vain omalle kannalle kannatusta. Babyshowerit ovat niin kivoja juhlia - ilman lapsia. Ei niistä pitäisi tulla mielipahaa kellekään! Lastenkutsut sitten erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä taas lapset kuuluu oleellisesti noihin juhliin, siinä kohtaa kun niitä on muille jo siunaantunut.

Miten niin oleellisesti? Korsetti-pallomahakakku, josta tunkee vauvan pää ulos ym. on tietysti teillä yksi lastenjuhlien toiveleivonnaisista, samoin synnytyskipujen ja kivunlievitysten vertailu kuuluu aina ohjelmaan. No mutta hei, jospa kaikilla se ei menekään niin, kunnioitetaan nyt joskus muitakin kuin niitä, jotka raahaavat lapsensa jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen pääosan esittäjiksi.

Siten niin oleellisesti että meillä kaikilla alkaa jo olemaan näitä vauvoja eikä kallisarvoisia hoitajia tuhlata mihinkään babyshower juhliin.

Sulla on kauhean kielteinen asenne lapsiin, mitä siis edes teet semmoisissa juhlissa missä juhlitaan toisen mahassa kasvavaa lasta? Ihan samanlainen siitä kasvaa kuin niistä muistakin.

Ja mulle on ihan sama miten muut babyshowerinsa järjestää, mutta omassa kaveripiirissä tuollaisesta ei olla koskaan edes keskusteltu. Muksut otetaan mukaan kun kyseessä on babyshowerit tai vaikkapa partylite kutsut. Itse en ainakaan alkaisi tuollaisen takia palkkaamaan mitään MLL hoitajaa, naurettava ajatus.

Vrt. Polttarit sit taas on semmonen teemajuhla mihin mun mielestä ei lapset "kuulu".

Sun mielestä niin, mutta mistä koko babyshower on lähtöisin ja mikä sen tarkoitus olikaan? Lastenbileet on erikseen ja se on ok, jos joku ei halua muuttaa juhlasuunnitelmia ja koko asuntoaan sen vuoksi, että YKSI juhlavieras ei vaivaudu hankkimaan hoitajaa lapsilleen. Siitä tässä oli kyse, ei sinun kaveriporukastasi ja oudoista juhlatraditioistanne. Koko juhlan idea on keskittyä siihen tulevaan äitiin ei lapsiin, erityisesti silloin, jos kyseessä on esikoistaan odottava.

Vierailija
44/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä, jonka kodissa juhlat vietetään, on oikeus päättää keitä juhliin tulee ja keitä ei. Kuten sulle on ap jo monta kertaa yritetty rautalangasta vääntää. Itse pidän lapsista mutta en halua lapsia kotiini, vaikka he hyvin käyttäytyisivätkin.

Lisäksi babyshowerit eivät ole lastenjuhlat vaan naistenkutsut, mutta sehän nyt on päivänselvää.

Vierailija
45/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun USA:ssa ja olen muutamilla babyshowereilla ollut. On ollut sellaisia, joissa vain naisia. On ollut perheille juhlia ja on ollut laajalle ystäväpiirille perheineen. Lasten kanssa ja ilman. Riippuu aika paljon siis tiloista ja ajankohdasta.

Minä ottaisin lapset vastaan ilomielin. Ei heistä nyt varmasti niin suurta haittaa ole.

Jos juhliin on vielä aikaa, niin voisihan tämä yski yrittää löytää lastenhoitajan mm. MLL.

Vierailija
46/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen paljon vaivaa ap käyttää toisten lasten miettimiseen. Nauttisi itse vaan juhlista, jos omat lapsetkin jää kotiin. Jos AP:n mielestä kyse on niin lasten juhlasta, niin miksei ota omia mukaan? Uups nyt paljastui, että kyse olikin omista...

Vierailija
47/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai mukulat mukaan, myös polttareihin.

Vierailija
48/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida asialliset perustelut nyt mennä millään läpi. Ihmeellistä. Se on kyllä sääli, että mielipiteitä pyydetään ja halutaan oikeasti vain omalle kannalle kannatusta. Babyshowerit ovat niin kivoja juhlia - ilman lapsia. Ei niistä pitäisi tulla mielipahaa kellekään! Lastenkutsut sitten erikseen.

Ei nyt ihan näinkään. Tai tältä kai se näyttää blogeissa ja tv-sarjoissa. Kyllä babyshowerit voi olla millä kokoonpanolla vaan. Siihen on turha vedota, että naistenjuhlat tai lapsettomien juhlat.

Usein babyshowereilla on ohjelmaa, joihin myös isä osallistuu: soseiden maistelu, vaipanvaihtoa ym.

Vierailija
49/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato AP aloituksesi peukutus ja laskeksi siitä kuinka noin prosentuaalisesti jakautuva showerit lapsellisia/lapsettomia juhlia mieltävät.

Niin katsonkin ja olen tosi yllättynyt. Hyvä tietää, että näemmä jään vähemmistöön tässä asiassa. Aina oppii uutta, olipa hyvä tehdä alotus.

-ap

Vierailija
50/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilät, kukka-asetelmat, kauniit koristelut on meillä kuulunut tuohon juhlaan. Lapset eivät minusta kuulu tuohon settiin. Ei pahalla.

Vierailija
51/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nainen ei nauti ystävien näkemisestä, juoruilusta ja pikku vaatteiden hypistelystä rauhassa? Ehkä jos odottajia ja imettäjiä ei ole paljon voisi juoda kuohuviiniäkin? Energia kannattaa suunnata nyt täysin ihanan juhlan järjestämiseen eikä jäädä kiinni tuohon kuitenkin sivuseikkaan.

Vierailija
52/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kynttilät, kukka-asetelmat, kauniit koristelut on meillä kuulunut tuohon juhlaan. Lapset eivät minusta kuulu tuohon settiin. Ei pahalla.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin juhlaa vietetään juuri lapsen ja raskauden vuoksi.

Tässä on taas yksi iso ero amerikkalaisen ja suomalaisen kulttuurin välillä. Suomessa tämä babyshower (amerikasta lähtöisin oleva juhla) mielletään hifistelyksi kukkien ja kynttilöiden (täällä ei varmasti polteta kynttilöitä) kanssa ja naisten väliseksi rupatteluksi. USA:ssa juhlan tarkoitus on antaa uudelle perheelle ja pienokaiselle niitä asioita, joita on toivottu. Kun ei ole äitiyspakkausta tai muuta.

Tarjoilu voi toimia nyyttäripohjalta ja pukeutua voi rennosti. Isää ei unohdeta, sillä kas kummaa, se isäkin kuuluu jotenkin pienokaisen elämään...

Vierailija
53/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuksesta luin babyshower-keskusteluketjuja muistakin maista. Niissäkin oltiin pääasiassa sitä mieltä että ei lapsia.

Löysin myös ketjuja, joissa kysyttiin kuinka olisi korrekti tapa ilmoittaa, että lapset eivät ole tervetulleita.

Vierailija
54/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kutsuviearas on varmaan todellakin ja edelleen tervetullut. On siis kutsutun omassa päätöksessään saapuuko paikalle vai ei ja hankkiiko lapsilleen katsojan vai ei.

Tuollaisissa kekkereissä on tapana olla aikuisten kesken sillä nimenomaan juhlitaan tulevaa äitiyttä ja vauvaa jolloin juhlat saattavat olla ns.viimeiset aikuisten kesken pidettävät kekkerit. Siihen suotakoon juhlakalullekin oikeus.

Pitäkää te muut kiinni lapsettomista juhlista, jotta juhlakalun ei tarvitse sanoa mielipidettään ja siten jopa suostua vasten oikeaa tahtoaan lapsivieraisiin kun kukapa sen tietää, vaikkei kehtaisi kieltää.

Ei tuollaisissa juhlissa passata ja tarjoilla muksuille vaan aikuiset hemmottelevat tulevaa äitiä.

Myös juhlan luonteeseen kuuluu usein erilaiset visailut ja leikit mitkä eivät aina ole lasten korville auotavaa huumoria.

Ei lapsia tarvitse jokaiseen juhlaan ängetä. Ei ainakaan silloin kun kukaan muukaan ei lapsiaan tuo ja saattanut maksaa omilleen lastenhoitajan päästäkseen aikuisten juhliin.

Itse viiden äiti ja mielelläni menisin ilman lapsia.

Vierailija
55/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeen paljon vaivaa ap käyttää toisten lasten miettimiseen. Nauttisi itse vaan juhlista, jos omat lapsetkin jää kotiin. Jos AP:n mielestä kyse on niin lasten juhlasta, niin miksei ota omia mukaan? Uups nyt paljastui, että kyse olikin omista...

Oletpa terävä. Kyse ei minusta ole lastenjuhlista, mutta ei minusta lapsista siellä haittaakaan ole. Olen itse ollut aiemmin neljissä babyshowereissa, joissa kahdessa jollain on ollut lapsia mukana - siksi en osannut ajatella, että lapset olisivat noissa jotenkin kielletty. Mutta aina tosiaan oppii uutta.

-ap

Vierailija
56/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hautajaisilta. Ei pahalla.

Vierailija
57/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella joka kutsuu kotiinsa väkeä on oikeus päättää se, kuka on tervetullut ja kuka ei. Jos ongelmana on nyt se, että jonkun lapset eivät ole tervetulleita - teette porukalla kaikkenne sen eteen, että babyshowerpaikkaa vaihdetaan. Henk.koht en ymmärrä miksei paikkaa voisi vielä vaihtaa sen sijaan, että pitäisi tuo kieltäytyjä pakottaa päästämään lapset asuntoonsa. 

Jos tämän asunto valittiin alunperin sijainnin vuoksi, niin joko nyt tyydytte huonompaan sijaintiin tai sitten siihen, että ne lapset eivät ole tervetulleita. As simple as that. 

Vierailija
58/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kaikki osallistujat äänestävät kutsuista? Pidetäänkö lapsilla vai ilman? Ja koetatte kaikki myös miettiä sitä, mistä sankari eniten nauttisi.

Vierailija
59/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa ajankohtaa niin että kyseisten lasten isä ei ole töissä.... ?

Vierailija
60/138 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt ihan näinkään. Tai tältä kai se näyttää blogeissa ja tv-sarjoissa. Kyllä babyshowerit voi olla millä kokoonpanolla vaan. Siihen on turha vedota, että naistenjuhlat tai lapsettomien juhlat.

Usein babyshowereilla on ohjelmaa, joihin myös isä osallistuu: soseiden maistelu, vaipanvaihtoa ym.

Tämäkin viesti on saanut jo 5 alapeukkua. Turha teille on yrittää kertoa miten asioita muualla tehdään.

Siis esimerkin vuoksi: babyshower ensiodottajalle (no yleensä ensiodottaja) ja paikalla n. 80 henkeä. Arviolta 20 tai yli tenavaa. Iso tila, jossa sopivaa rekvisiittaa ja juhlijat perheitä kuten myös tulevat vanhemmat molemmat paikalla.

Toinen esimerkki: paikalla n. 15 naista ja vain äiti. Mukana oli pari pienempää vauvaakin, olivat imetysikäisiä. Nyyttärit, hauskaa ohjelmaa.

Kolmas esimerkki: paikalla n. 30 naista. Pientä purtavaa, viiniä, vettä, virvoitusjuomia. Mukana muutama imetysikäinen vauva ja taapero.

Neljäs esimerkki: iso suku koolla ja ystävät. Lapsia ja aikuisia. Aikataulu oli vähän liukuva, joten kaikki eivät olleet paikalla yhtä aikaa. Grillaamista ja seurustelua. Olutta ja hampurilaisia. Vieraat toivat alkuruokia ja pikkupurtavaa, järjestäjä toimitti hampurilaiset ja juomat, vieraat toivat jälkkäriä.

Näin ihan tavallisten amerikkalaisten kesken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi