Ei lapsia babyshowereihin? Onko normaalia?
Ollaan järkkäämässä ystävälleni babyshower -juhlia. Paikkaa arvottiin tovi ja päädyttiin yhden järjestäjän kotiin helpon sijainnin vuoksi. Kaikki on suunniteltu jo pitkälle ja juhlakalukin huijattu paikalle verukkeella. Yksi osallistujista erehtyi kysymään, että sopiihan muille, että hän ottaisi 3 ja 5 v lapset mukaan juhliin, koska lasten isä on tuolloin töissä. Lapset ovat läheistä sukua tälle juhlakalulle ja toinen on hänen kummipoikansakin. Muille varmasti sopisikin, mutta tämä kenen kotona juhlat pidetään, ilmoitti toivovansa, että juhlat ovat "aikuisten kesken", koska heidän kotinsa "ei ole kovin pikkulapsiystävällinen".
Minusta törkeyden huippu, että yksi osallistujista, jotka juhlakalu siis itse on toivonut kaikki paikalle, ei pääsisi mukaan, koska tämän yhden tädin kotiin, jossa juhlat sattumalta päätettiin pitää, eivät lapset saa tulla. Mutta mitä mieltä on arvon av-raati? Onko ok vai ei?
Kommentit (138)
Missä välissä juhlitte baby showeria, jos viiden minuutin välein pitää vaihtaa Pertille vaippa, tuoda Pertille vettä, poimia lelut lattialta, lämmittää Rosajuhanille maitoa, kieltää Rosajuhania tekemästä sitä ja tätä, sitten pitää leikkiä taas Pertin kanssa sillä aikaa kun Rosajuhani tiputtaa taulut seinältä lattialle jne ja loppujen lopuksi molemmat itkuhuutavat tylsyyttään.
Mitä itse toivot juhlalta? Lahjojen antamista ja niiden ihastelua ja hypistelyä. Rauhassa syömistä ja raskaudesta ja vauva-ajasta jutustelua. En ihan ymmärrä lasten roolia siinä. Ja ajattelen lapsiakin. Omani villit viikarit eivät olisi viihtyneet naistenkutsuilla tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas lapset kuuluu oleellisesti noihin juhliin, siinä kohtaa kun niitä on muille jo siunaantunut.
Miten niin oleellisesti? Korsetti-pallomahakakku, josta tunkee vauvan pää ulos ym. on tietysti teillä yksi lastenjuhlien toiveleivonnaisista, samoin synnytyskipujen ja kivunlievitysten vertailu kuuluu aina ohjelmaan. No mutta hei, jospa kaikilla se ei menekään niin, kunnioitetaan nyt joskus muitakin kuin niitä, jotka raahaavat lapsensa jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen pääosan esittäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä välissä juhlitte baby showeria, jos viiden minuutin välein pitää vaihtaa Pertille vaippa, tuoda Pertille vettä, poimia lelut lattialta, lämmittää Rosajuhanille maitoa, kieltää Rosajuhania tekemästä sitä ja tätä, sitten pitää leikkiä taas Pertin kanssa sillä aikaa kun Rosajuhani tiputtaa taulut seinältä lattialle jne ja loppujen lopuksi molemmat itkuhuutavat tylsyyttään.
Ihan hyvin ollaan ehditty, kiitos kysymästä. Kaikilla ei ole kauhukakaroita, niinkuin sulla kuulostaa olevan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos miettii asiaa sen juhlia emännöivän kannalta, ei ole kovin reilua lisätä vaatimuksia noin yllättäen. On aika eri asia siivota koti aikuisjuhlia varten kuin ruveta miettimään kotia pikkulapsiystävälliseksi.
Voithan kutsua kaikki omaan kotiisi, jos mielestäsi lasten kutsumatta jättäminen on vääryys.
Siinäpä se, kun tässä oli parin muunkin koti ehdolla, mutta tämän yhden koti sitten valikoitui hyvän sijainnin vuoksi. Minusta hän ei ole sikäli emäntä, että voisi itse sanella, saako juhliin tulla lapsia vai ei, kun yhdessä juhlat järjestetään. Etenkään kun syy on se, että koti "ei sovi pikkulapsille" - ihan normaalikämppä, hän ei vaan kestä sitä, että pikkulapset eivät istu kiltisti sohvalla ja kuuntele, kun aikuiset keskustelevat...
SIlle joka kyseli kutsuttavista ja yllätyksestä: kyllä, juhlakalu oli kertonyt ketkä toivoi juhliin. Järjestäjät sitten päättivät ajankohdan, joka on tälle juhlakalulle yllätys.
- ap
Hänellä on oikeus ilmoittaa, että juhlat järjestetään alun perin päätetyllä vierasjoukolla tai ei ollenkaan. Ihan sama, vaikka olisi ollut muidenkin koteja ehdolla.
En oikein ymmärrä, miten kyseinen äiti edes kuvittelee voivansa nauttia juhlasta kahden vahdittavan pikkulapsen kanssa. Vai onko ajatus nakittaa vahtimista muille?
Enemmistö naisista haluaa kuitenkin nauttia naisseurasta hetken rauhassa, vaikka rakastaisi syvästi lapsiaan. Tuossa ikäluokassa, jossa kyseisiä juhlia järkätään, on lapseton aika kortilla. Soisitte muillekin vähän he mm ottelu hetkeä pitämällä tilaisuuden lapsettomana. Ja tuo olisi kunniallinen syy ( kaverin juhla) pyytää lastenvahti. Kyse on parista tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos miettii asiaa sen juhlia emännöivän kannalta, ei ole kovin reilua lisätä vaatimuksia noin yllättäen. On aika eri asia siivota koti aikuisjuhlia varten kuin ruveta miettimään kotia pikkulapsiystävälliseksi.
Voithan kutsua kaikki omaan kotiisi, jos mielestäsi lasten kutsumatta jättäminen on vääryys.
Siinäpä se, kun tässä oli parin muunkin koti ehdolla, mutta tämän yhden koti sitten valikoitui hyvän sijainnin vuoksi. Minusta hän ei ole sikäli emäntä, että voisi itse sanella, saako juhliin tulla lapsia vai ei, kun yhdessä juhlat järjestetään. Etenkään kun syy on se, että koti "ei sovi pikkulapsille" - ihan normaalikämppä, hän ei vaan kestä sitä, että pikkulapset eivät istu kiltisti sohvalla ja kuuntele, kun aikuiset keskustelevat...
SIlle joka kyseli kutsuttavista ja yllätyksestä: kyllä, juhlakalu oli kertonyt ketkä toivoi juhliin. Järjestäjät sitten päättivät ajankohdan, joka on tälle juhlakalulle yllätys.
- ap
Hänellä on oikeus ilmoittaa, että juhlat järjestetään alun perin päätetyllä vierasjoukolla tai ei ollenkaan. Ihan sama, vaikka olisi ollut muidenkin koteja ehdolla.
En oikein ymmärrä, miten kyseinen äiti edes kuvittelee voivansa nauttia juhlasta kahden vahdittavan pikkulapsen kanssa. Vai onko ajatus nakittaa vahtimista muille?
Eikö se ole aina näillä lapsensa joka paikkaan raahaajilla tarkoitus, että joku muu ne kupeiden hedelmät hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä taas lapset kuuluu oleellisesti noihin juhliin, siinä kohtaa kun niitä on muille jo siunaantunut.
Miten niin oleellisesti? Korsetti-pallomahakakku, josta tunkee vauvan pää ulos ym. on tietysti teillä yksi lastenjuhlien toiveleivonnaisista, samoin synnytyskipujen ja kivunlievitysten vertailu kuuluu aina ohjelmaan. No mutta hei, jospa kaikilla se ei menekään niin, kunnioitetaan nyt joskus muitakin kuin niitä, jotka raahaavat lapsensa jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen pääosan esittäjiksi.
Siten niin oleellisesti että meillä kaikilla alkaa jo olemaan näitä vauvoja eikä kallisarvoisia hoitajia tuhlata mihinkään babyshower juhliin.
Sulla on kauhean kielteinen asenne lapsiin, mitä siis edes teet semmoisissa juhlissa missä juhlitaan toisen mahassa kasvavaa lasta? Ihan samanlainen siitä kasvaa kuin niistä muistakin.
Ja mulle on ihan sama miten muut babyshowerinsa järjestää, mutta omassa kaveripiirissä tuollaisesta ei olla koskaan edes keskusteltu. Muksut otetaan mukaan kun kyseessä on babyshowerit tai vaikkapa partylite kutsut. Itse en ainakaan alkaisi tuollaisen takia palkkaamaan mitään MLL hoitajaa, naurettava ajatus.
Vrt. Polttarit sit taas on semmonen teemajuhla mihin mun mielestä ei lapset "kuulu".
Voi jumalauta ap lopeta nyt jo toi vänkääminen!! Vaikutat vähän raskaalta ihmiseltä.
Babyshowerit on aikuisten juhla, EI lapsia! Kaikki huomio menee niille pikkukultamussukoille, jotka vuoron perään huutaa, itkee ja rikkoo paikkoja.
Totta kai asunnon omistajallakin on valtaa sanoa, ketä tulee ja ketä ei. Ootte paikan jo valinnut, turha mussuttaa enää.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että kyseessä ap:n onat kullanmurut, joiden pääsy aikuisten juhliin on kielletty. Ap itse kokee tämän erittäin henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, koska ei koskaan ole ollut baby showereissa ennen, eikä tiedä, että ne ei ole mitkään perhejuhlat johin otetaan omat lapsoset mukaan. En ymmärrä, miten aikuinen ei saa lapsilleen muutamaksi tunniksi lastenhoitajaa, jos juhlat ovat niin tärkeät.
Hahahhaa, mä niin arvasin tämän!!! Taattua vauvaa, että aloittajaa aletaan syyttää kyseessä olevaksi. Ei, kyseessä ei ole mun lapset, mutta olisin kyllä tosi loukkaantunut, jos olisi.
- ap
Oletko hyväkin kaveri tämän emännän kanssa? Ehkä ette. Koeta kuitenkin muistaa, että tässä on tarkoitus juhlia juhlakalua. Teet aikuismaisen ratkaisun, jos haastat riitaa sitten joskus muulloin jostain toisesta asiasta.
Miksi aikuiset loukkaantuvat siitä, että on tilanteita, jotka on tarkoitettu vain aikuisille? Itse toivon, että osaan nauttia aikuishetkistä ja sitten lapsihetkistä. Ei se ole lapsilta pois. Ei tuossa minusta ole mitään syytä loukkaantua. En ymmärrä.
Kato AP aloituksesi peukutus ja laskeksi siitä kuinka noin prosentuaalisesti jakautuva showerit lapsellisia/lapsettomia juhlia mieltävät.
Hyviä kommentteja tullut paljon! AP pyysi neutraaleja kommentteja. Raati tuntuu olevan aika yksimielinen. Pystyykö ap muuttamaan kypsästi omaa mielipidettään? Vai pyysikö mielipiteitä vaan omaksi kannatuksekseen eikä siis lainkaan aidosti?
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö naisista haluaa kuitenkin nauttia naisseurasta hetken rauhassa, vaikka rakastaisi syvästi lapsiaan. Tuossa ikäluokassa, jossa kyseisiä juhlia järkätään, on lapseton aika kortilla. Soisitte muillekin vähän he mm ottelu hetkeä pitämällä tilaisuuden lapsettomana. Ja tuo olisi kunniallinen syy ( kaverin juhla) pyytää lastenvahti. Kyse on parista tunnista.
Totta tuokin, siksi itsekin suuntaan paikalle ilman omia lapsia. En tosiaan tiedä, onko tuon äipän mahdollista saada lapsille hoitajaa vai ei (asuvat jossain landella), mutta ikävää että yksi rupeaa sanelemaan, että hän ei lapsineen ole tervetullut.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kato AP aloituksesi peukutus ja laskeksi siitä kuinka noin prosentuaalisesti jakautuva showerit lapsellisia/lapsettomia juhlia mieltävät.
Se nyt ei kerro mitään muuta kuin siitä että ollaan av:lla. Katkerien lapsettomien ja lapsivihaajien leikkikentällä. Tähänkin ketjuun on hakeutunut kaikki palstan lapsivihaajat. Otsikossa kun mainitaan termi vauva tai lapsi, nää on heti paikassa paasaamassa jani-pettereistä jotka roikkuu heidän kattolampuissa ja plaaplaaplaa. Vanha virsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei kerro mitään muuta kuin siitä että ollaan av:lla. Katkerien lapsettomien ja lapsivihaajien leikkikentällä. Tähänkin ketjuun on hakeutunut kaikki palstan lapsivihaajat. Otsikossa kun mainitaan termi vauva tai lapsi, nää on heti paikassa paasaamassa jani-pettereistä jotka roikkuu heidän kattolampuissa ja plaaplaaplaa. Vanha virsi.
Tuollaisiahan sitä on itselleen helppo uskotella, kun vastaukset eivät miellytä.
Minusta suurin osa oli aika asiallisia vastauksia ja lapsia kunnioittavassa hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että kyseessä ap:n onat kullanmurut, joiden pääsy aikuisten juhliin on kielletty. Ap itse kokee tämän erittäin henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, koska ei koskaan ole ollut baby showereissa ennen, eikä tiedä, että ne ei ole mitkään perhejuhlat johin otetaan omat lapsoset mukaan. En ymmärrä, miten aikuinen ei saa lapsilleen muutamaksi tunniksi lastenhoitajaa, jos juhlat ovat niin tärkeät.
Hahahhaa, mä niin arvasin tämän!!! Taattua vauvaa, että aloittajaa aletaan syyttää kyseessä olevaksi. Ei, kyseessä ei ole mun lapset, mutta olisin kyllä tosi loukkaantunut, jos olisi.
- ap
Sinulla ei olisi mitaan syyta loukkaantua silla lapset eivat kuulu baby showerin kutsuttuihin. Niilla muilla osanottajilla olisi hyva syy jos raahaisit lapsesi sinne. Usko jo vahemmalla!
Olen aina mieltänyt tämän aikuisten (ja vain naisten) keskinäiseksi juhlaksi. Jos juhlapaikaksi on valittu jonkun koti ja hän ei halua raivata/pehmustaa/ muuten uudelleen sisustaa kotiaan yhtä juhlaa varten, noudatetaan hänen toivettaan ja lapset ovat juhlan ajan hoidossa. Tuon ikäiset lapset pärjäävät kyllä muutaman tunnin ilman äitiään vaikka MLL:n hoitajan kanssa, kun päivähoidossakin voivat olla 10+ tuntia päivässä vaikka 1-vuotiaina.