Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kohtaaminen bussipysäkillä käsilaukkunaisen kanssa. Tarina.

10.01.2017 |

Taivas oli synkkä ja harmaa. Kadulla kipittävät ihmiset näyttivät viluisilta hyisen tuulen puhaltaessa vaatteiden läpi. Tihi-hihi istui bussipysäkillä ja tarkasteli näkymää. Moni kai oli menossa töihin.
*
Tihi-hihi huomasin naisen, jonka pää oli painuksissa. Hänen koko olemuksensa viestitti jotain häpeää. Hän suuntasi bussipysäkkiä kohti, missä Tihi-hihi istui. Naisella oli tyylikkäät vaatteet ja hieno käsilaukku.
*
Vaistomaisesti Tihi-hihi nosti reppunsa penkiltä ja teki viereensä tilaa. Naisessa oli jotain sellaista, mitä Tihi-hihi ei voinut ohittaa. Naisella ei ollut kaikki hyvin.
*
"Onpa synkkä ja kylmä ilma", Tihi-hihi totesi ääneen. "Niin on", nainen vastasi lyhyesti. "Tuota, onko sulla kaikki hyvin?", Tihi-hihi kysäisi. Nainen yllättyi kysymyksestä. Hän ei kuitenkaan näyttänyt torjuvalta tai siltä, että kysymys olisi ollut liian tunkeileva. Hän näytti ehkä enemmänkin epätietoiselta, tulisiko kysymykseen kuitenkaan vastata. "Minua ahdistaa tämä maailma, pinnallisuus ja se, ettei mikään riitä", nainen totesi. Tihi-hihi oli hetken hiljaa. "Sellainen on harmillista", hän sitten vastasi. "
*
He istuivat hiljaa pysäkillä. Kumpikaan ei sanonut enää mitään. Tihi-hihin mieli putkahteli täyteen kysymyksiä. Hän piti suunsa kiinni, koska ei voinut vain alkaa kyselemään kaikkea. Se olisi ollut liian lähelle pyrkimistä, vieraalta ihmiseltä. Tihi-hihi mietti. Hän halusi keskustella tämän naisen kanssa. Täytyisi osata esittää asia yleisellä tasolla, niin, että siitä voisi keskustella vähän kevyemmin.
*
Tihi-hihi päätti olla itse vähän hupsu. Se oli monesti ihan toimiva tapa. Silloin ei herättänyt toisessa ihmisessä puolustusreaktiota. Kunhan oli silti tarpeeksi fiksu, että toinen koki merkitykselliseksi keskustella.
*
"Luin muuten tänään yhden kiinnostavan artikkelin, mikä liittyi psykologiaan ja riittämättömyyden tunteisiin. Siinä oli ehkä vähän samasta asiasta kyse, mistä äsken mainitsit.", Tihi-hihi sanoi. Oikeasti hän huijasi, sillä kyse oli hänen keksimästään teoriasta, ei oikeasta artikkelista. Siitä nyt kuitenkin oli helpompi keskustella tällä tavoin, kuin mainita, että ajatukset olivat hänen. Tämä herätti naisen kiinnostuksen. "Niinkö, mitä se artikkeli sisälsi?", nainen kysyi. "Siinä esitettiin hypoteesi, kuinka vapautua riittämättömyyden tunteista", Tihi-hihi sanoi. Samalla hän puraisi huultaan, se oli aika mahtipontisesti väitetty. Hänen täytyisi osata perustella ajatuksensa hyvin, jotta ne kuulostaisivat pätevältä. Sanoja ei voinut enää perua.
*
"Sen teorian mukaan ihmisen tapa ajatella muista ihmisistä ja maailmasta vaikuttaa siihen, kokeeko ihminen olevansa riittävä. Kyse ei ole vain siitä, saako ihminen hyväksyntää. Ihminen, joka pyrkii tuntemaan itsensä paremmaksi alentamalla muita, tekee hallaa itselleen. Näin käyttäytyessään hän ITSE luo rimaa sille, miten hyvä ihminen on riittävä. Koska hän näkee jotkut itseään riittämättömämpinä ja heikompina, hän voi kokea olevansa parempi kuin he. Tästä johtuen hän nostaa itsetuntoaan halveksimalla muita, et ole riittävä, koska olet köyhä, läski, mielenterveysongelmainen, pinnallinen jne. Hän siis ITSE on rajaamassa sitä, millainen ihminen on riittävä. Joka kerralla kun HÄN arvostelee muita, vie hän riittävyyden rimaa yhä kauemmaksi. Koska hän ei salli heikkoutta muille niin ei hän ITSEKÄÄN koe kelpaavansa heikkona. Ja sitten hän syyttää muita ihmisiä ja yhteiskuntaa siitä, että kaikkien pitäisi olla niin täydellisiä. HÄN itse ja HÄNEN KALTAISENSA näitä vaatimuksia tekevät. Jatkuu...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vissiin masentunut ommut js nyt itse työstät sitä keittiöpsykologialla. Hienoa että näet valoa tunnelin päässä. Huomaa kuitenkin että vietät aikaasi paljon yksin. Näin ollen ajattelusi heijastaa vain sinun itse hankkimiasi perspektiivejä. Hakeutumalla jopa epämiellyttävänä pitämiesi, epäkorrektien ja suorapuheisten ihmisten seuraan, saat enemmän heijastepintaa omille ajatuksillesi. Se ei tarkoita välttämättä mielipiteen muuttumista, voi käydä myös päinvastoin. Mutta vasta kun haastat ajatuksesi vastakannalla olevan ihmisen eteen ja sallit 'heikkojen kohtien alas ampumisen' ja uudelleen rakennat vahvemman moniuloitteisemman mielipiteesi yhä uudelleen olet päässyt kohti kollektiivisen tietouden lähdettä ja syvempää ymmärrystä ja pistettä jossa tiedostat oman tietämättömyytesi.

Vierailija
4/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ollut

Vierailija
5/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän pelottavaa.

Olen tosin mies, mutta yritän ajatella itseni naisen asemaan niin tuntuisi oudolta tuollaista jutella täysin tuntemattomalle.

Jos keskustelu ajautuisi tuohon niin sitten, mutta ei ehkä noin yksipuolisena.

Oletan että olet mies? En enää muista sanoitko olevasi koska tekstin lukemisesta on jo monia minuutteja

Tapahtuiko tämä oikeasti?

Vierailija
6/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
7/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
8/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität olla oivaltava mutta kuvailemassasi tilanteessa ja testin painotuksissa olet syyllistävä ja henkilö ei saanut sanoa takaisin oikeastaan mitään. Näin ollen jäi mielikuva pakkosyötetyistä ajatuksista jo muutoinkin ahdistuneelle henkilölle ja näin ollen olemme tilanteessa jossa lyödään lyötyä. Toki on hienoa että ajattelet intialaisen lääketieteen kaltaisesti mistä tämä ongelma johtuu eikä millä tämä ongelman oireet saadaan hoidettua pois näkyvistä. Mieletään hauras ja rikottu ihminen ei halua kuulla tilanteessa sen olevan hänen itsensä aiheuttamaa. Se tulee osana paranemis prosessia ja on hyvin tärkeää eheytymisen kannalta että potilas tiedostaa ja oivaltaa asian itse. Voit siis mielummin ovelasti ohjailla heikkoa mieltä kohti oikeaa ratkaisua ja vihjailla miten se ovi aukeaa. Ei kuitenkaan tule parannusta ilman oman onnistumisen tuomaa riemua. Sen sinä viet jos pakkopullaat valmiin ajatuksesi haluamallasi tavoin. Siitä saattaa olla hetken hyöty mutta ei ratkaisua loppu elämäksi. Opettamalla ihmiselle ajattelua ja oivaltamisen iloa hän hakeutuu toimintaan ilman sinun läsnäoloa tai ärsykettä. Samaan tapaan kuin antamalla nälkäiselle kalan ruokit hänet päiväksi, Opettamalla hänet kalastamaan ruokit hänet loppu elämäksi. Kerjäläinen on sidoksissa muiden sääliin ja almuihin. Kalastaja on itsenäinen ja kykenevä vaurastumaan ja ojentamaan auttavan käden muillekkin.

Vierailija
9/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
10/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/8 ja 8/8 jatkaa: teoriassa tapahtunut tilanne on kuitenkin siltä osin mielenkiintoinen että, jos todellisessa elämässä tapahtuisi vastaava tilanne ja sinut valtaisi voimakas tunne siitä että sinun pitää puhua tämän henkilön kanssa. Ns sanat vain tulevat suustasi intuitiivisesti sen kummempia suunnittelematta. Suosittelen kaikkia tekemään niin. Olen monesti kuullut ns mitättömistä keskusteluista randomeiden kanssa joista on noussut henkilölle tärkeitä lauseita esiin ja ne ovat vaikuttaneet pysyvästi henkilön elämään. Esimerkkinä lapsensa menetystä hiljaa sisällään surrut äiti ajautui sattumalta keskusteluun vanhan naisen kanssa joka kertoi sitä sun tätä ja sattuipa mainitsemaan surulla itsensä hulluuteen ajamasta siskostaan joka sodassa menetti poikansa. Hän kertoi myös mitä tämä surussa riippuminen aiheutti elossa oleville sisaruksille. Tästä alkoi tietoinen surun käsittely äidillä joka oli jo lähes kuolettanut kaiken sisällään.

Vierailija
11/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina ei tuntunut uskottavalta, sillä me kaikki tiedämme, että tuntemattomille ei puhuta bussipysäkillä, eikä varsinkaan pitkiä monologeja. ;)

Mitä itse teoriaan tulee, olen ensimmäisestä osasta samaa mieltä: itsensä korottaminen toisia alentamalla ei ole kestävää. Jälkimmäiseen osaan en kuitenkaan voi yhtyä. Hyvän näkeminen kaikissa ihmisissä ei auta ihmistä pääsemään arvottomuuden tunteesta, se voi itseasiassa jopa vahvistaa sitä. Ai että miten? Jos todella pidät kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina mielenterveyden häiriöistä, työttömyydestä, köyhyydestä ja vaikkapa pahoista teoista riippumatta, millä sitten oikeasti on enää merkitystä? Sinulla on sama ihmisarvo, teit mitä tahansa. Miksi siis edes yrittää?

Ja tässä vaiheessa voikin sitten enää vaipua pohjattoman nihilismin valtaan tai etsiä Jumalaa.

Vierailija
12/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
13/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No raakana esimerkkinä voi toimia yksinkertainen peilaaminen eli henkilön oman toiminnan eleiden ja äänen sävyn tietoinen matkiminen ja heijastaminen. Voi toimia ihmisillä joilla on epäterveitä käytösmalleja jotka haittaavat hänen elämäänsä ja ihmissuhteitaan. Tämä on raskas ja usein pitkä prosessi. Josta esimerkkejä näkyy jatkuvasti arkielämässä. Ja terve ihminen nappaa vieheen kerrasta. Esimerkkinä nyt ei vahingollinen mutta epäkohtelias vitmainen käytös: kaverisi ostaa pullaa ja syö sitä kodissasi eikä tarjoa sinulle. Maiske käy ja kertoo oikein kuinka olit oikeassa dallaspulla on kyllä nykyään hänenkin lempipulla. (Eli ihminen on tietoinen että sinä haluaisit myös mutta ei välitä) teet samoin ja ostat niitä hänen rakastamiaan after8 suklaita ja menet hänen kotiinsa ja oikein kuola valuen selität kuinka herkkua on. No yksi kerta luulis riittävän. Sitten hellävaraisempaa menetelmää. Esimerkki jossa vaikka nyt kerrankin miestä hakataan parisuhteessa ja hän ajautuu kertatoisensa jälkeen luoksesi turvaan ja käy kauhistuneena asioita läpi. Sen sijaan että hyppäät kelkkaan ja kauhot tässä tunteiden aallokossa, ole tyyni ja rauhallinen. Kun tulee sopiva hetki. Esim 'Se akka sekos ihan täysin kun olin lähdössä treeneihin ja huusi että mitä seksileluja sun kassis on täynnä. Nyt perkele se kassi tänne. Se otti veitsen ja uhkasi mua sillä ja viilsi reeni kamani paskaks. Monen sadan euron varusteet meni vituiks. Kun olin lähdössä hän viellä uhkasi henkeään että jos lähden niin se on viimene kerta kun mut näät elävänä. Tässä kohtaa esität tarkentavan kysymyksen: millainen ihminen uhkaa toista veitsellä? Millainen ihminen viiltelee toisen reenikamat? Millainen ihminen ei luota toiseen parisuhteessa sen vertaa ettei arkena pääse päivällä reenaamaan? Näihin sinä et anna vastausta. Oikeastaan esität ne ohimenevinä kommentteina. Kärsivällisen toiston myötä se lamppu syttyy aikanaan. "Niin ei saata olla normaalia tuommoinen...." tässä nyt kevyt pintaraapaisu.

Vierailija
14/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
15/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on ihmiset jotka eivät omaa omaa mieltä ja kopioivat sinulta kaiken vaatteista ruokaan ja sisutuksesta mielipiteeseen. Tässä heittäydyt läskiksi ja rakennat niin omalaatuisen ja hölmön ajatusmaailman jota heikastelet hänelle. Valitset tietoiseti häirtseviä ja provoavia asioita ja toteutat niin kauan että hän saa itselleen aikaan jotain vahinkoa. Siis henkisen kolauksen. Jos joku kopioi ajatuksesi poikkeuksetta mitään kyseen alaistamatta loistaakseen älyllään työpaikan kahvipöydässä rupeat keskimään uutisia ja tutkimuksia yms joista kaikki omilla aivoillaan ajattelevat tajuavat ettei näin voi olla. Saattaa hyvinkin toimia tehokkaasti. Sitten esimerkkinä psykopaattinen miesystävä josta ei voi erota. Sinä haluat eron, miten? Laitat hänet haluamaan eroa. Jos olet ollut kaunis esittely nainen vedät härskisti yllesi miesten vaatteet et kampaa tukkaa tai meikkaa. Et reagoi syytteisiin tai uhkauksiin voimakkaasti ja taistelun jäljiltä alistuen. Kaikki on vitun sama. Niin myös suihkussa käynti ja hänen pyykkinsä. Ripustaudut ukon kaulaan ja haluat viettää perseen näköisenä kaiken aikasi hänen ystävien seurassa ja vanhemmilla yms. Rupeat ääneen säälimään ja vähättelemään itseäsi ja kertomaan kuinka hän on nyt nähnyt kaikki kerrokset sinusta että tässä minä nyt olen. Sinun aina. Raskas ja piiitkä prokkis mutta ainakin itsellä toimi. En siis pittaa mitä muut minusta ajattelee, jos joku näin tekee on hyvä ottaa myös henk kohtainen tilanne huomioon että kuinka väkivaltainen ihminen on. Psykopaatti saattaa hermostua nukkensa rikkoontumisesta niin pahasti että heki saattaa lähteä. Tässä siis pointtina se ettei psykolle sanota hyvästi ja ei kiitos. Se on muuten säännöllisesti tulossa ovellesi takaisin. Saamalla sen sanomaan itse tämän olet niin vapaa kuin mahdollista

Vierailija
16/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh nyt tuli niin monta kirjoitusvirhettä ettei tähdetkään minua auta enää. Mutta eiköhän tuosta selkoa saa.

Vierailija
17/26 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
18/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat sujuvasti ja mielenkiintoisesti.

Ehkä voisit kirjoittaa pidempiäkin juttuja.

(tai ehkäpä olet jo tehnytkin niin)

Vierailija
19/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat sujuvasti ja mielenkiintoisesti.

Ehkä voisit kirjoittaa pidempiäkin juttuja.

(tai ehkäpä olet jo tehnytkin niin)

Ja tämä siis täältä pelilaudan takaa.

Vierailija
20/26 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan jos syttyy. Ihminen ei aina ole vamis tai edes halukas nousemaan paskasta makaamasta. Kaikkia ei voi auttaaa mutta sen kerran kun onnistut niin ne kaikki aiemmatkin yritykset saa merkityksen. Tässä riskit ovat sinua vastaan joten toivottavasti ihminen on sinulle sen arvoinen. Eli kolmas osapuoli koittaa saada tod näk myös sinut alistettua ruotuun. Tarkempaa mielenmanipulointia en palstalla uskalla avata kun en tiedä kuka nämäkin näkee. Mutta kysymyksillä ja asioiden ääreen ohjaamalla, erillaisilla väreillä, äänillä, tuoksuilla on yllättävän paljon merkitystä. Tästä esimerkkinä vaikka kivasti hajuvedet. Sinulla on mies ja arkisin käytät hajuvettä x . Sitten kun on lemmenleikkien aika laitat hajuvettä y. Toiston ja seksuaalisen mielihyvän avulla miehesi libido rupeaa reagoimaan tuoksuun y ja pian se toimii jo käytännössä esileikkinä. Samankaltaisin keinoin voit saada ihmisen joka on elämänsä vihannut vaikka vihreätä sävyä kokemaan vihreät sävyt mielekkäinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän