Selittäkää, mikä järki niissä Bernerin vision yksityisissä "operaattoreissa" olisi?
Jos oikein ymmärsin, niin yksityiset firmat laskuttaisivat autoilijoita ja valtio myisi halvalla tukkuhinnalla näille firmoille teiden käyttöoikeutta.
Niin että miksi valtio ei sitten laskuttaisi suoraan autoilijoita, jolloin se saisi kaikki rahat valtion käyttöön? Mikä järki tuossa välikädessä on? En ymmärrä.
Kommentit (13)
En ymmärrä minäkään.
Suunnitelma kaikkiaan vaikuttaa aivan mielipuoliselta. Ongelmia siinä on niin paljon, ettei se voisi toimia. On tekniset ongelmat, yksityisyydensuojaongelmat, kustannusongelmat jne jne.
Tulonsiirto kansalta maailman rahaeliitille.
Valtion rakentamaa infraa hyväksikäyttäen luodaan lähinnä pelkästään informaation näpertelyyn perustuva bisnes omille bisneskavereille.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa bisnestä ilman riskejä. Sitä kiva jonkun mukavan kaverin pyörittää ja hoitaa tulot verottomaksi.
No tämä tietysti on se todellinen syy, mutta miten asia perustellaan kansalaisille? Eli mitkä olisivat ne kuvitteeliset hyödyt autoilijoille siitä, että välissä häärää näitä firmoja?
Olisi ihan hyvä jos AP osaisi edes lukea. Noi asiat kun on tuhanteen kertaan selitetty eri lehdissä ja muissa medioissa
Vaikea kuvitella kalliimpaa ja huonommin organisoitua toimintaa kuin valtion nykyinen teiden hoito ja rakentaminen.
Pikkuvirkamiehet keskittyvät urakoitsijoiden kyykyttämiseen ja pääasia on, että saadaan kulumaan mahdollisimman paljon aikaa ja rahaa rakentamiseen, jolloin valtavat hallintokustannukset eivät hyppää silmille.
Urakoitsijoiden aika ja resurssit menevät kaluston siirtämiseen paikasta toiseen. Pientä tienpätkää levennetään ja remontti etenee niin, että alku- ja loppupäässä tehdään kaistamaalauksia ja keskeltä ei olla edes puita kaadettu.
Auta armias, jos johonkin kohtaa pitää tehdä alikulku kevyelle liikenteelle. Monttua kaivetaan, täytetään, tutkitaan maaperää, ajetaan maata pois ja toista tilalle ja niin vain vuoden värkkäämisen jälkeen kolo on valmis.
Yksityisellä puolella kaivettaisiin monttu ja siihen paiskattaisiin valmis elementti, aikaa menisi viikko.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan hyvä jos AP osaisi edes lukea. Noi asiat kun on tuhanteen kertaan selitetty eri lehdissä ja muissa medioissa
En minä ainakaan ole nähnyt yhtään perustelua sille, mitä autoilija hyötyisi näistä firmoista verrattuna siihen, että valtio laskuttaisi suoraan. Kerro toki, kun ilmeisesti tiedät!
Ensinnäkin, porvarihallitus menee ideologia edellä ja kustannuksista piittaamatta: Aivan sama, nostaako joku asia kansantuloa tai työllisyyttä ja tuleeko se valtiolle kalliiksi tai halvaksi, mutta tämä hallitus toteuttaa yksityistämisen ideologiaa. Kaikki mikä lähtee irti, yksityistetään.
Toisekseen, yksityistäminen tehdään kannattavasti. Verovaroin hankittu omaisuus menee hallitusta lähellä oleville tahoille ei suinkaan kilpailutetusti vaan kabinettisopimuksin.
Varmaa on että Berner ja Sipilä eivät köyhdy tämän hallituksen aikana.
Sipilä ei ole edes vaivautunut ilmoittamaan omistuksiaan ja sidonnaisuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella kalliimpaa ja huonommin organisoitua toimintaa kuin valtion nykyinen teiden hoito ja rakentaminen.
Pikkuvirkamiehet keskittyvät urakoitsijoiden kyykyttämiseen ja pääasia on, että saadaan kulumaan mahdollisimman paljon aikaa ja rahaa rakentamiseen, jolloin valtavat hallintokustannukset eivät hyppää silmille.
Urakoitsijoiden aika ja resurssit menevät kaluston siirtämiseen paikasta toiseen. Pientä tienpätkää levennetään ja remontti etenee niin, että alku- ja loppupäässä tehdään kaistamaalauksia ja keskeltä ei olla edes puita kaadettu.
Auta armias, jos johonkin kohtaa pitää tehdä alikulku kevyelle liikenteelle. Monttua kaivetaan, täytetään, tutkitaan maaperää, ajetaan maata pois ja toista tilalle ja niin vain vuoden värkkäämisen jälkeen kolo on valmis.
Yksityisellä puolella kaivettaisiin monttu ja siihen paiskattaisiin valmis elementti, aikaa menisi viikko.
Eihän tuo kommenttisi liittynyt lainkaan siihen, mitä aloituksessa kysyttiin. Tiethän jäisivät edelleen valtion omistukseen ja vastuulle, mutta niiden käytön laskuttaminen annettaisiin firmoille, jotka saisivat osansa rahoista. Ja tämän järkevyyttä tässä ihmetellään.
Berneriä en tietenkään henkilökohtaisesti tunne mutta jotain käsitystä rouvan arvomaailmasta saa katselemalla minkälaisia hankkeita ja miten Berner koittaa työntää eteenpäin.
Berner on bisnesihmisiä. Tämmöisten asenteesta maailmaan saa jonkinlaisen kuvan tästä amerikan leijonanluola-ohjelmasta jossa isosti rikastuneet neuvottelee aloittavien yrittäjien kanssa rahoituksesta. Koko maailma siis pyörii rahan tekemisen ja sen maksimoimisen ympärillä, kaikki on tuotettava siellä mistä halvimmalla saa, koko muu elämä on laitettava telakalle kun firmaa kasvatetaan. jne. Pidempiaikaisilla seurauksilla ei (esim. tuotannon ulkoistus kiinaan tai halpamaihin vs. amerikkalaisten oma työllisyys) ole välttämättä väliä kunhan saa itse kahmittua mahdollisimman suuren osan kakusta omalle lautaselle. Jokainen sijoittaja on tietty yksilö ja noillakin on omat arvonsa mutta tuommoinen yleisasenne noista henkii katsojalle.
Pahoin pelkään että Bernerinkin päätöksissä on taustalla tuo Bisnes, Bisnes, Bisnes - ajattelutapa. En vastusta bisnestä sinänsä ja työtähän tästä maasta puuttuu mutta joskus menee yli. En oikein näe miten suomalaisten työllisyys paranisi siitä että autoilijat laitetaan maksamaan entistä enemmän kulkemisestaan.
Kunpa joku media penkoisi sitä, miten Berner hyötyy lastensairaalasta. Ei hän siinä hankkeessa hyvää hyvyyttään ollut mukana.
Helppoa bisnestä ilman riskejä. Sitä kiva jonkun mukavan kaverin pyörittää ja hoitaa tulot verottomaksi.