Sain lääkäriltä ohjeet terveelliseen syömiseen
Nippu esitteitä Leipätiedotukselta, Sydänliitolta, Diabetesliitolta.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Hei antakaa joku esimerkkipäivän ruokavalio! Maidoton ja viljaton (ja plussaa jos kananmunaton). Voisin kokeilla vähän aikaa mutta en tiedä mitä syödä. :)
Olen tunnin päästä lähdössä kauppaan niin yritän koota ostoslistaa ennen sitä! :) T: sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kerran MINULLA viljat, leivät, juustot jne. aiheuttavat kaikenlaisia vaivoja, niin eiväthän ne voi sopia kenellekään, eihän? Leipä ja viljatuotteet ovat kuitenkin hyviä kivennäisten ja kuitujen lähteitä, joten kyllä niitä pitää korvata jollakin, toivottavasti ei purkista. Juureksista saa kyllä kuitua, mutta ei niitäkään määräänsä enempää voi syödä.
Huvitti tuolla muuten ylempänä erään kirjoittajan toteamus, että elää dieetillä, kun ei syö viljatuotteita! Mikä dieetti se sellainen on? Ei liene keliaakikko, koska suurimpaan leivänhimoon pistelee ruisleipää tai kokojyväleipää.
Kuituja (parempia) saa kyllä muualta kuin viljoista.
Kuituja saa toki kasviksista ja siemenistä, mutta leseet ja tummat leivät ovat kyllä kuidun lähteinä todella hyviä (tsekkaa vaikka tämä taulukko: http://www.terve.fi/kuidut/missa-on-ravintokuitua). Terveelliseen ruokavalioon mahtuu ihan hyvin ruisleipä, ellei todella ole keliakiaa. Jokainen voi itse valita, mitä leivän päälle laittaa, mutta täyttävä kasviksilla päällystetty ruisleipä pitää kyllä nälkää, saman määrän kuitua saadakseen pitää syödä aika suuri annos kasviksia (mikä on toki hyväksi, mutta harva suomalainen syö kasviksia edes sitä puolta kiloa päivässä).
Perusterveelliset suositukset missä kasviksia ja täysjyväviljatuotteita on runsaasti, samaten hyviä rasvoja ja vähärasvaisia proteiininlähteitä (esim. palkokasvit, kala ja kana) sopivat ihan hyväksi ruokavalio-ohjeeksi ihmisille, joilla ei ole ruoka-allergioita. Tuntuu, että näitä dissaavat joko eivät ole koskaan nähneet virallisia ravintosuosituksia tai eivät osaa syödä niiden mukaan, suositukset löytyvät täältä: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/
Noiden ohjeiden mukaan syömällä voi oikeasti edistää omaa terveyttään. Mutta koska ohjeet ovat ilmaiset, eivät vaadi mitään ihmeellisiä kommervenkkejä tai diettejä, ne eivät ole mediaseksikkäät.
Noilla ohjeilla sairastuttaa itsensä.
500g kasviksia vähintään päivässä, hyviä rasvoja, proteiinia, kuituja ja vähennetään sokerijuomia. Sairaaksihan tuosta tottakai tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun kerran MINULLA viljat, leivät, juustot jne. aiheuttavat kaikenlaisia vaivoja, niin eiväthän ne voi sopia kenellekään, eihän? Leipä ja viljatuotteet ovat kuitenkin hyviä kivennäisten ja kuitujen lähteitä, joten kyllä niitä pitää korvata jollakin, toivottavasti ei purkista. Juureksista saa kyllä kuitua, mutta ei niitäkään määräänsä enempää voi syödä.
Huvitti tuolla muuten ylempänä erään kirjoittajan toteamus, että elää dieetillä, kun ei syö viljatuotteita! Mikä dieetti se sellainen on? Ei liene keliaakikko, koska suurimpaan leivänhimoon pistelee ruisleipää tai kokojyväleipää.
Kuituja (parempia) saa kyllä muualta kuin viljoista.
Kuituja saa toki kasviksista ja siemenistä, mutta leseet ja tummat leivät ovat kyllä kuidun lähteinä todella hyviä (tsekkaa vaikka tämä taulukko: http://www.terve.fi/kuidut/missa-on-ravintokuitua). Terveelliseen ruokavalioon mahtuu ihan hyvin ruisleipä, ellei todella ole keliakiaa. Jokainen voi itse valita, mitä leivän päälle laittaa, mutta täyttävä kasviksilla päällystetty ruisleipä pitää kyllä nälkää, saman määrän kuitua saadakseen pitää syödä aika suuri annos kasviksia (mikä on toki hyväksi, mutta harva suomalainen syö kasviksia edes sitä puolta kiloa päivässä).
Perusterveelliset suositukset missä kasviksia ja täysjyväviljatuotteita on runsaasti, samaten hyviä rasvoja ja vähärasvaisia proteiininlähteitä (esim. palkokasvit, kala ja kana) sopivat ihan hyväksi ruokavalio-ohjeeksi ihmisille, joilla ei ole ruoka-allergioita. Tuntuu, että näitä dissaavat joko eivät ole koskaan nähneet virallisia ravintosuosituksia tai eivät osaa syödä niiden mukaan, suositukset löytyvät täältä: https://www.evira.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavalio/
Noiden ohjeiden mukaan syömällä voi oikeasti edistää omaa terveyttään. Mutta koska ohjeet ovat ilmaiset, eivät vaadi mitään ihmeellisiä kommervenkkejä tai diettejä, ne eivät ole mediaseksikkäät.
Noilla ohjeilla sairastuttaa itsensä.
500g kasviksia vähintään päivässä, hyviä rasvoja, proteiinia, kuituja ja vähennetään sokerijuomia. Sairaaksihan tuosta tottakai tulee.
Näin on, suositusruualla sairastuu.
Ruisleipä on niin herkullista, että en luovu siitä vaikka olisikin epäterveellistä!
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä on niin herkullista, että en luovu siitä vaikka olisikin epäterveellistä!
Miksi pitäisikään? En minäkään luovu tupakasta, olen siihen niin koukussa.
Gluteeniton kaurapuuro hampunsiemenrouheella, mustikoilla ja 1/2 hedelmäsosetta.
Kahvia luomumaidolla ja/tai kermalla
Cashew/saksanpähkinöitä/manteleita pieni kourallinen ja banaani
Riisiä (täysjyvä/jasmiini/basmati)
kanan maustamatonta rintafilettä (mausta itse yrteillä /valkosipulimausteilla ja yrttisuolalla)
voissa ja oliiviöljyssä paistettuna
Tuoresalaatti jossa kurpitsansiemeniä ja lusikallinen kylmäp.neitsytoliiviöljyä
100% Kauraleipää 2 -3 palaa
(tai jotain täysin gluteenitonta leipää ) oivariinilla/voilla
Ja graavilohta ja persiljaa päälle
Luomuomena kuorineen
Lisäksi voi ottaa vaikka visiblin /psyllium kuitulisän ja juoda 2-3 litraa vettä/vrk
Ja d vit. lisän tietenkin.
Näin minä syön ,ja olo on hyvä.
Mä syön mahdollisimman paljon rasvaa. Syön ruokani rasvaisena, en lisää erikseen. Näin ruokamäärät pysyy pienenä eikä lihomisvaaraa ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön mahdollisimman paljon rasvaa. Syön ruokani rasvaisena, en lisää erikseen. Näin ruokamäärät pysyy pienenä eikä lihomisvaaraa ole.
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla raskauden aikaisen diabeteksen hoitoon (aiemmassa elämässä sokerit ok) sain neuvolasta ohjeeksi syödä leipää, leipää ja varmuuden vuoksi leipää, että pysyy verensokeri tasaisena. Minä sitten kokeilin ja sokerit oli pilvissä ja olo huono. Lopetin leivän syönnin ja vaihdoin loputkin vähät hiilarit hyvälaatuisiin ja täysjyvään ja lisäsin ruokavalioon rahkaa, salaatteja, raasteita, kanaa ja kalaa ja vähensin makeita hedelmiä. Sokerit koheni ja olo oli mainio. Loppuraskauden sokerit pysyi kurissa ihan sillä hiilareiden höllällä tarkkailulla. Paastosokeri oli alkuun se hankalin minulla ja neuvolasta käskettiin syödä kaksi ruisleipää ennen nukkumaan menoa -> aamulla sokerit koholla. Jotkut kuulemma söi yölläkin sitä leipää :o. Aloin illalla syödä rahkan sokerittomalla mehukeitolla ja aamulla oli ihanteelliset sokerit. Neuvolasta oltiin nyreissään tästä mun ruokavaliosta
Jotenkin vaikea uskoa. Minulla myös ollut kolme kertaa raskausdiabetes, eikä ole tuputettu leipää. Päin vastoin hiilareiden määrää pitänyt tarkkailla aterioilla. Tärkein ohje on ollut täyttää puolet ruokalautasesta kasviksilla. Niitä minä söinkin keitettynä, pannulla wokattuna, salaattina.
smoothie, jossa paljon marjoja, merilevää, siemeniä
chia-siemenvettä
pähkinöitä
höyrytettyjä tai paistettuja vihanneksia ja juureksia kera kalan, loraus oliiviöljyä, yrttejä ja sipulia