Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ilmoittanut kelaan palkkatuloja, nyt ilmoitettava

08.01.2017 |

Olen ollut reilun vuoden töissä. Työ on osa-aikaista ja palkka keskimäärin 700e/kk, joten en ole ilmoittanut tästä kelaan, koska laskurin mukaan pitäisi tienata reilusti yli tonni ennen kuin alkaa vaikuttaa asumistukeen.

Nyt on tulossa asumistuen vuositarkistus ja ilmoitin viimeisimmän määräaikaisen työsopimuksen tulotiedot. Pyysivät tarkennusta ja täytynee ilmoittaa kaikki palkkatiedot siitä asti, kun olen aloittanut työt.

Ei kai tästä voi tulla jotain sanktiota? Edellisen vuositarkastuksen aikaan olin siis jo töissä, mutta en ilmoittanut mitään tuloja. Tuolloin oli tiedossa vain 4kk osa-aikainen pätkätyö, ja ajattelin että turha ilmoitella siitä kun tulee vaan paperisotaa. Sittemmin asia unohtui kunnes nyt taas palasi mieleen.

Nyt kuitenkin stressaa, tuleeko tästä jotain seuraamuksia, vaikka takaisinperittävää ei voi tulla enkä ole tehnyt tätä kusetuksen takia. Kokemuksia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisit palkasta huolimatta saanut asumistukea saman verran kun olet saanut, niin eikai siinä mitään.

Vierailija
2/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain riitaisen irtisanomiseni jälkeen ex-työnantajalta jonkun "bonusrahan", jonka liitto neuvotteli. Oli meinaan otettava järeät aseet käyttöön.

Summa oli jotain 300 euroa, eikä siis ollut palkkaa, ja olin jo alkanut saada työmarkkinatukea (liiton ehto ei täyttynyt ansiosidonnaiseen).

Ilmoitin rahan Kelaan ja kysyin, että olisiko pitänyt ilmoittaa, kun ei siis ole ansiotuloa, niin vastaus kuului, että ihan kaikki verotettava tulo on ilmoitettava!

Ei liity ap:n asiaan oikeestaan, kun eri juttu, mutta lopputulema ihan sama. Ja Kela vähensi mun tmt:sta vain about euron /pvä, mutta silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saatko soviteltua kelan päivärahaa tai työmarkkinatukea,niiden kanssa olisi pitänyt ilmoittaa tulot?

Vierailija
4/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni asumistukea saavan on ilmoitettava, jos tulot nousevat enemmän kuin 300e/kk. Olet nostanut Kelalle ilmoittamatta yli tuplasti rajaa enemmän, jopa salannut tämän edellisessä vuositarkastuksessa, eli Kelan kannalta olet tehnyt tietoisen petoksen ja tulet luultavasti saamaan jotain sanktiota.

5/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija. No tuota nyt mietinkin kauhuissani että onko tää joku petos.

Vierailija
6/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni asumistukea saavan on ilmoitettava, jos tulot nousevat enemmän kuin 300e/kk. Olet nostanut Kelalle ilmoittamatta yli tuplasti rajaa enemmän, jopa salannut tämän edellisessä vuositarkastuksessa, eli Kelan kannalta olet tehnyt tietoisen petoksen ja tulet luultavasti saamaan jotain sanktiota.

Suojaosa on 400 asumistuessa.Kyllä 700 tulot aiheuttavat takaisin perinnän kelalta.

Vierailija
7/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Mikä tuloraja opiskelijan tuissa on? Sen mukaan se 700 euron rikkomusvaikutus tulee.

Vierailija
8/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosa on 400 asumistuessa.Kyllä 700 tulot aiheuttavat takaisin perinnän kelalta.

Onko se tuloraja sitten muuttunut viime keväästä, vai mistähän se 300 tuli. No joka tapauksessa ap:n petos on niin huomattava, että varmasti puututaan.

Vierailija
9/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Mikä tuloraja opiskelijan tuissa on? Sen mukaan se 700 euron rikkomusvaikutus tulee.

Jos opiskelija saa yleistä asumistukea, noudatetaan yleisen asumistuen käytäntöjä.

10/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukilaskurin mukaan vasta n. 1300e kk-tulot vaikuttavat asumistukeen. Tuolla mun 700 eurolla saa ihan täydet asumistuet. Eli ei tässä ole kusetettu kelalta euroakaan, samat rahat olisin saanut vaikka olisin ilmoittanut tulot alusta asti ajallaan.

Ei kai se laskuri tuollaista väittäisi, jos muka jo yli 400e tulot vaikuttaisivat asumistukeen? Tuo 700e on ainoa tuloni. Opintotukia, lapsilisää ja elareita ei lasketa tuloksia ja muuta en sitten saakaan.

11/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opiskelijan tuloraja on mulla n. 12 000e, mutta se koskee vain opintorahaa ( se 300e/kk), ei asumistukea. En saa opintotuen asumislisää vaan yleistä asumistukea

Vierailija
12/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se tuloraja sitten muuttunut viime keväästä, vai mistähän se 300 tuli. No joka tapauksessa ap:n petos on niin huomattava, että varmasti puututaan.

Se 300 on sovitellun kelan päivärahan ja työmarkkinatuen suojaosa mutta asumistuessa tietääkseni 400.

13/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei löysin kelan sivuilta taulukon. Max 940e tulot ei vaikuta mitenkään, kun taloudessa on 1 aikuinen ja 1 lapsi. Eli tämä asia varmistui kai tällä. Mutta onko tää nyt joku helkutin petos? :O

Vierailija
14/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Asumistukilaskurin mukaan vasta n. 1300e kk-tulot vaikuttavat asumistukeen. Tuolla mun 700 eurolla saa ihan täydet asumistuet. Eli ei tässä ole kusetettu kelalta euroakaan, samat rahat olisin saanut vaikka olisin ilmoittanut tulot alusta asti ajallaan.

Ei kai se laskuri tuollaista väittäisi, jos muka jo yli 400e tulot vaikuttaisivat asumistukeen? Tuo 700e on ainoa tuloni. Opintotukia, lapsilisää ja elareita ei lasketa tuloksia ja muuta en sitten saakaan.

Ei hätää jos se 700 on ainoa tulo.Työttömillä 400 on asumistuen suojaosa,sovitellussa peruspäivärahassa ja työmarkkinatuessa palkkaa voi 300 tienata ilman alennuksia korvauksiin.

Vierailija
15/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis asumiestukea saavan on ilmoitettava jos tulot nousevat yli 400e/kk. Tämän jätit töitä saadessasi tekemättä, ja sen lisäksi salasit asian edellisessä vuositarkistuksessa. Koska huomioitavista tuloista vähennetään 300e/kk/hlö, rahallinen vaikutus on hyvin pieni eli mahdollisesti takaisin perittävää tukea ei tule olemaan paljon. Tuo ilmoittamatta jättäminen on ehdottomasti se pahin asia, varsinkin kun sitä on kestänyt jo noin pitkään.

16/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis tehnyt samassa firmassa useamman pätkätyön ilman mitään varmuutta jatkosta. 2-4kk pätkiä ja välillä olin poissakin sieltä. Kuukausipalkat ovat opintojen aikana olleet 200-400e, kesätyöt nostavat tuon keskiarvon sinne 700 euroon. Ennen kesätöitä en ajatellut oikein koko asiaa, koska sain vain sen parisataa euroa kuussa ja luulin olevani töissä vain muutaman kuukauden. Yllättävän iso vuosikertymä siitä sitten tuli kuitenkin, vaikka kahta kuukautta lukuun ottamatta tulot on tosiaan olleet sen parisataa. Äääh... Ja milläs ilmoitat etukäteen mitään arvioita, kun en itsekään tiedä eikä palkanlaskijakaan voi tietää, paljonko olen töissä..

Vierailija
17/30 |
08.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3474 kirjoitti:

Olen siis tehnyt samassa firmassa useamman pätkätyön ilman mitään varmuutta jatkosta. 2-4kk pätkiä ja välillä olin poissakin sieltä. Kuukausipalkat ovat opintojen aikana olleet 200-400e, kesätyöt nostavat tuon keskiarvon sinne 700 euroon. Ennen kesätöitä en ajatellut oikein koko asiaa, koska sain vain sen parisataa euroa kuussa ja luulin olevani töissä vain muutaman kuukauden. Yllättävän iso vuosikertymä siitä sitten tuli kuitenkin, vaikka kahta kuukautta lukuun ottamatta tulot on tosiaan olleet sen parisataa. Äääh... Ja milläs ilmoitat etukäteen mitään arvioita, kun en itsekään tiedä eikä palkanlaskijakaan voi tietää, paljonko olen töissä..

Eli periaatteessa sinun olisi pitänyt ilmoittaa ainoastaan kesätyöt. No. Laitat nyt joka tapauksessa Kelalle ilmoituksen liitteinä vaikka kaikki palkkalaskelmasi ja siellä sitten päätetään mitä päätetään. Kysy myös, miten jatkossa pitää toimia. Viranomaisten kanssa nyt vaan pitää toimia virallisesti, toivottavasti opit sen nyt ja ilman vakavia seuraamuksia.

18/30 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ajattelinkin että laitan joka kuukauden palkkalaskelman ja lisäksi kopiot työsopimuksista. Ja voinhan sanoa, etten ilmoittanut tuloja koska ne oli tosiaan vain sen parisataa per kk ennen kesää... Täytyy olla jatkossa tarkempi :/

Vierailija
19/30 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne yleensä laske jonkun kaavan 21*50/2+500*6= joudut maksamaan takaisin asumistukea ja sinulla on niin valtavat tulot, että tuki pienenee?

Vierailija
20/30 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä et ole hakenut soviteltua työmarkkinatukea????

Olet oikeutettu siihen, koska sulla on osa-aikatyö.

Eli pähkinänkuoressa, kun olet osa-aikatyöläinen, saat tienata 300 euroa eikä vaikuta mihinkään. Vasta siitä menevästä osuudesta aletaan vähentää työmarkkinatukea 50 senttiä yhtä tienattua euroa kohden.

Eli saat 700 euroa palkkaa, siihen päälle saisit varmaan nettona noin 500 euroa soviteltua työmarkkinatukea päälle, koska sulle tulee siihen lapsikorotuksetkin päälle.

http://www.kela.fi/maara_tyomarkkinatuki-omat-tulot-vaikuttavat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän