Miten saada tarpeeksi proteiinia ruokavaliosta (kuntosaliharrastus)
Tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa ja mun pitäisi saada ruokavaliosta vähintään 140g proteiinia päivässä (oon 178cm/70kg ja nainen)
En vain saa tota millään ilman proteiinilisiä.
Aamupalalalla saan 30g (3kananmunan valkuaista kaurapuuron sekaan)
Lounaalla ja päivällisellä saan kummallakin noin 25g (syön kalaa, en muuta lihaa)
Millaisia proteiinipitoisia väli- ja iltapaloja suosittelette?
En haluaisi käyttää lisiä, koska haluaisin ravinnon olevan mahdollisimman puhdasta ja "aitoa". Proteiini "shaket" ja patukat eivät muutenkaan sovi, mulle tulee niistä ihan järkyttäviä näppyjä kasvoihin. En tiedä onko se niiden sisältämä maitoproteiini vai jokin muu.
Maitotuotteet ovat myös pannassa iho-ongelmien takia.
Kiitos jos luitte ja jaksatte vastata :)
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ei syö keltuaista mutta syö valkuaisen??
Koska silloin saa enemmän proteiinia mutta vähemmän rasvaa. Ihan normisettiä fitnesspiireissä. Itse teen munakkaan niin, että laitan 1-2 kokonaista munaa ja pari kolme valkuaista päälle.
Älä pelkää sitä rasvaa. Ei övereitä, mutta sitä täytyy saada normaalia enemmän kuntoillessa, eikä silloin edes huono rasva joskus ole oikeasti niin huonoa. Sokeri on eniten vältettävä aine.
Ilman maitotuotteita hankalaksi menee.
Siis syön kalaa lounaalla ja päivällisellä, niin että saan 25g proteiinia. Tähän päälle tietty kasviksia yms, mutta kyse olikin nyt proteiinista eikä hiilareista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin saa enemmän proteiinia mutta vähemmän rasvaa. Ihan normisettiä fitnesspiireissä. Itse teen munakkaan niin, että laitan 1-2 kokonaista munaa ja pari kolme valkuaista päälle.
Älä pelkää sitä rasvaa. Ei övereitä, mutta sitä täytyy saada normaalia enemmän kuntoillessa, eikä silloin edes huono rasva joskus ole oikeasti niin huonoa. Sokeri on eniten vältettävä aine.
En minä rasvaa pelkää, noudatan vain tarkkaa ruokavaliota silloin kun on rasvanpolttokausi menossa. Kyllä minä tiedän rasvan terveellisyyden. Tämä on kuitenkin tehokkain keino lisätä lihasmassaa ja polttaa rasvat päältä. Sixpack kesäksi esiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihinkäs ne ylimääräiset keltuaiset menee, roskiin?
Koirille
Pelkkä keltuainen koiralle on vaarallista. Älä tapa koiraasi. Koko kananmuna on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä rasvaa pelkää, noudatan vain tarkkaa ruokavaliota silloin kun on rasvanpolttokausi menossa. Kyllä minä tiedän rasvan terveellisyyden. Tämä on kuitenkin tehokkain keino lisätä lihasmassaa ja polttaa rasvat päältä. Sixpack kesäksi esiin :)
Keinosi ei todellakaan ole tehokas lihasmassan lisäykseen. Ymmärräthän, että yhtäaikaa ei voi olla rasvanpolttokausi ja lihasmassan lisäys meneillään.
Eikö siinä tarkassa ruokavaliossa kerrota mitä syödä?
Kasviproteiini on ihan hyvä tuki muulle ruokavaliolle, mutta siitä on yksin todella vaikea saada koko proteiinintarvetta kasaan menemättä sitten kaloreiden kanssa ihan liian korkeisiin lukemiin.
Ap voisi kuitenkin treenaavana (eli lihaksia löytyy ja päiväkulutuskaan ei ole ihan minimi) varmaan ihan vain syödä sitä kalaa enemmän? Ja käyttää vähän aikaa ja etsiä kalasta ne enemmän proteiinia sisältävät lajit.
Entä auttaisiko jonkin soijapohjaisen maidonkorvikkeen lisääminen?
Vauva on kyllä väärä paikka kysyä, kuten näkee ekasta sivusta aika hyvin. Mee pakkikselle kyselee.
Lihastreeni on semmoinen aihe että joka jampalla on "asiantuntemusta" jolla haluaa päteä, tai "tuntee jonkun joka kyllä on maailmanhuippu aiheessa" tai jotain muuta yhtä naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä tarkassa ruokavaliossa kerrota mitä syödä?
Tottakai kerrotaan, 25 ei ole ap.
Mulla oli sama ongelma kuin AP :lla, mutta sitten löysin makeuttamattoman riisiproteiinijauheen - pahaa kuin mikä ( makuun tottuu kyllä ajan kanssa ), mutta väitetään olevan imeytyvyydeltään yhtä hyvä kuin heraproteiini.
Vain idiootti poistaa kananmunan ravitsevimman osan.
Ymmärrät kai, että paljon treenaavansa tarvitset myös hiilareita? Kuulostaa oudolle, että haluat kasvattaa lihasta, mutta et halua syödä hiilareita...
Ihmettelen kyllä sitäkin, millaisella ruokavaliolla aiot samanaikaisesti kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kai, että paljon treenaavansa tarvitset myös hiilareita? Kuulostaa oudolle, että haluat kasvattaa lihasta, mutta et halua syödä hiilareita...
Ihmettelen kyllä sitäkin, millaisella ruokavaliolla aiot samanaikaisesti kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa.
Eipä niitä hiilareita tarvitse, mitenkään hävyttömästi kun kyse on kuntosalitreenistä.
0,7-1,5 x rasvaton elopaino
Lienee ihan osuva kaava hiilarin tarpeeseen.
Se aerobinen ja pitkäkestoinen liikunta on sitten eri asia. (Ja se kuntosalitreeni on hyvin kaukana noista)
Itse toimistotyöläisenä 100 kg punttisikana syön sen n. 100-150g hiilaria per päivä ja ihan hyvin kulkee.
Eikä tuosta yli menevä hiilarimäärät, kasvata mitään muuta kuin vatsaa.
Mielummin pitää sen ruokavalion proteeini&rasva painotteisena, niin ei turpoa michelinmieheksi yhtä herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa ja mun pitäisi saada ruokavaliosta vähintään 140g proteiinia päivässä (oon 178cm/70kg ja nainen)
En vain saa tota millään ilman proteiinilisiä.
Aamupalalalla saan 30g (3kananmunan valkuaista kaurapuuron sekaan)
Lounaalla ja päivällisellä saan kummallakin noin 25g (syön kalaa, en muuta lihaa)Millaisia proteiinipitoisia väli- ja iltapaloja suosittelette?
En haluaisi käyttää lisiä, koska haluaisin ravinnon olevan mahdollisimman puhdasta ja "aitoa". Proteiini "shaket" ja patukat eivät muutenkaan sovi, mulle tulee niistä ihan järkyttäviä näppyjä kasvoihin. En tiedä onko se niiden sisältämä maitoproteiini vai jokin muu.
Maitotuotteet ovat myös pannassa iho-ongelmien takia.Kiitos jos luitte ja jaksatte vastata :)
Yksinkertaisimmillaan homma hoituu näin:
Syöt 200g kalaa annoksina kaksi kertaa päivässä.
lounaalla&päivällisellä.
=n. 80g proteiinia
Siihen päälle noi kananmunat
=n. 110g
Ja siihen päälle sitten muut pöperöt ja niistä tulevat jämäproteiinit.
Sitten vaan lasket oman kalorien kokonaiskulutuksen ja lisäät siihen 200-300kcal
Ei se mitään rakettitiedettä loppujen lopuksi ole.
Luomukananmunat alkavat olemaan jo aika kohtuuhintaisia, niihin kannattaa siirtyä niin proteiinin laatu paranee. Nettiä kannattaa muutenkin seurata näissä asioissa eikä uskoa julkkiksia ynnä muita liikaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden