Suomi on pas*a maa!
Päivä päivältä olen varmempi siitä, että muutan pois täältä. En vaan tiedä, minne. Onneksi suomalaisena on kuitenkin hyvät mahdollisuudet muuttaa moneen eri maahan.
Minulla on hyvä koulutus, kaksikin, mutta töitä ei vaan löydy. Meitä on oikeasti monta työtöntä, kaikille ei vaan riitä töitä. Samaan aikaan tästä tilanteesta rankaistaan meitä työttömiä.
Hallitus on surkea. Ja miten pääministeri voi olla vielä tehtävässään? Nepotismi kukoistaa ja kansa ei voi asialle mitään. "Äänestäkää", ei se auta, jokuhan sen selkärangattoman sinne nytkin äänesti. Ja miksei olisi äänestänyt, kun lupasi mm. ettei koulutuksesta leikata. Valehtelijat.
Mihin muuttaisitte, jos kokisitte elämänne tässä maassa ankeana?
Kommentit (11)
Ruotsiin lähden aika isolla todennäköisyydellä.
Et sitten maininnut isointa ongelmaamme, rasismia... Kivat sulle.
Kumma juttu, kun ulkomaalainen vaimonikin on aina halutessaan löytänyt töitä. Eikä haluaisi eronkaan tullen muuttaa takaisin kotimaahansa, mikä sekin on vauras teollisuusmaa.
Vierailija kirjoitti:
Päivä päivältä olen varmempi siitä, että muutan pois täältä. En vaan tiedä, minne. Onneksi suomalaisena on kuitenkin hyvät mahdollisuudet muuttaa moneen eri maahan.
Minulla on hyvä koulutus, kaksikin, mutta töitä ei vaan löydy. Meitä on oikeasti monta työtöntä, kaikille ei vaan riitä töitä. Samaan aikaan tästä tilanteesta rankaistaan meitä työttömiä.
Hallitus on surkea. Ja miten pääministeri voi olla vielä tehtävässään? Nepotismi kukoistaa ja kansa ei voi asialle mitään. "Äänestäkää", ei se auta, jokuhan sen selkärangattoman sinne nytkin äänesti. Ja miksei olisi äänestänyt, kun lupasi mm. ettei koulutuksesta leikata. Valehtelijat.
Tervemenoa! Ihan jo muutama vuosikin muualla tekee ihmeitä. Ihan vaikka vaihtelun vuoksi.
Itse lähtisin Englantiin tai Skotlantiin. Australia ja Uusi-Seelanti kuulostavat hyviltä paikoilta myös.
Olen asunut ulkomailla kahteen otteeseen ensin 2v ja sitten 4v. Tiedän, että jokaisessa maassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Ja tiedän, että monessa maassa moni asia on huonommin kuin Suomessa.
Mutta kun haluaisin töitä. Ja onnea sille ulkomaalaistaustaisen naisen miehelle, kiva, että on töitä. Olen opiskellut pitkään ja haluaisin tehdä oman alan töitä. Tiedän, että moni on sitä mieltä, että pitäisi mennä kaupan kassalle tai siivoamaan. Mutta kun olen hakenut, niin olen kuulemma ylikoulutettu.
Ruotsi, Norja ja Tanska on listallani kärjessä. Tanskassa työllistymiseni olisi ehkä vaikeinta. Jään miettimään. Ei sd Ruotsikaan mikään onnela ole, mutta töitä siellä olisi!
AP
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole pas*a maa, jos lukee viestiäsi tarkkaan. Olethan saanut kaksikin koulutusta, lisäksi olet saanut maan kansalaisuuden, jonka oletat auttavan muuttoasi muualle. Sun perusoletuksetkin hyvästä elämästä ovat selvästi perua Suomesta ja tyytymättömyytesi johtuukin siitä, että se lupaus, johon olet uskonut aikaisemmin, ei ole nyt toteutunut.
Hallitus sen sijaan on todella surkea. Mun mielestä ongelma ei ole vain hallitus ja tietyt johtavat piirit (elinkeinoelämässä) luotsaa maata suuntaan, joka monen mielestä on väärä. Varsinkin oikeisto ja keskustahallitukset viime vuosina, ehkä myös demarit, ovat epäonnistuneet.
Olen itse asunut muualla ja palannut Suomeen, joten tiedän, ettei välttämättä muualla ole paremmin. Ne ikävät trendit, joita näemme Suomessa ovat nimittäin muualta kopioituja...
Siksi on vaikea sanoa minne kannattaisi muuttaa vai kannattaako muuttaa. Itse olen myös pettynyt äänestykseen ainoana tapana vaikuttaa demokraattisesti, että yhteiskunta muuttuisi -- toisaalta ajattelen, että Suomi on tarpeeksi pieni maa, että tarpeeksi suuri joukko toisin ajattelevia voisivat demokraattisin tavoin muuttaa jotain halutessaan. Arabikevät Suomeenkin?
Mä olen samaa mieltä ja haaveilen ulkomaille muutosta. Muuttaisin englantiin, vaikka asuminen kallista onkin.. saisin siellä palkkaa itseasiassa työstäni enemmän kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole pas*a maa, jos lukee viestiäsi tarkkaan. Olethan saanut kaksikin koulutusta, lisäksi olet saanut maan kansalaisuuden, jonka oletat auttavan muuttoasi muualle. Sun perusoletuksetkin hyvästä elämästä ovat selvästi perua Suomesta ja tyytymättömyytesi johtuukin siitä, että se lupaus, johon olet uskonut aikaisemmin, ei ole nyt toteutunut.
Hallitus sen sijaan on todella surkea. Mun mielestä ongelma ei ole vain hallitus ja tietyt johtavat piirit (elinkeinoelämässä) luotsaa maata suuntaan, joka monen mielestä on väärä. Varsinkin oikeisto ja keskustahallitukset viime vuosina, ehkä myös demarit, ovat epäonnistuneet.
Olen itse asunut muualla ja palannut Suomeen, joten tiedän, ettei välttämättä muualla ole paremmin. Ne ikävät trendit, joita näemme Suomessa ovat nimittäin muualta kopioituja...
Siksi on vaikea sanoa minne kannattaisi muuttaa vai kannattaako muuttaa. Itse olen myös pettynyt äänestykseen ainoana tapana vaikuttaa demokraattisesti, että yhteiskunta muuttuisi -- toisaalta ajattelen, että Suomi on tarpeeksi pieni maa, että tarpeeksi suuri joukko toisin ajattelevia voisivat demokraattisin tavoin muuttaa jotain halutessaan. Arabikevät Suomeenkin?
Niin, mä kirjoitinkin "Mihin muuttaisitte, jos kokisitte elämänne tässä maassa ankeana?" Eli tottakai tämä on subjektiivinen näkemykseni.
AP
Suosittelen kaikkia lähtemään edes vuodeksi tai kahdeksi. Kokemuksen aivan mieletön. Komppaan tässä edellistä kirjoittajaa, joka sanoi että joka maassa on hyvät ja huonot puolensa. Näin onkin ja kun on asunut pari vuotta muualla onkin ihan kiva palata tänne takaisin. Ei enää täälläkään enää ota asiat päähän samalla tavalla kuin ennen kun huomaa, että onhan täälläkin monia hyviä juttuja.
Pasta on kyllä hyvää. Mun suosikkipasta on fettucini kermakastikkeella.