Atooppinen ihottuma
Mikään ei tunnu auttavan. Oon kokeillu rasvoja, antibiootteja ja mikään ei auta. olen siis 15-vuotias ja näkyvää ihottumaa ollu n. 4 vuotta ja tulee olemaan vielä monia vuosia. Ihottumaa on selässä, käsissä, kyynärtaipeissa, päänahassa, rintojen yläpuolella, poskiluissa ja eniten niskassa. Osaisiko kukaan suositella itselle toimineita rasvoja tai suunkautta otettavia lääkkeitä? Olen käyttänyt enimmäkseen agualan L ja agualan plussaa sekä kortisonivoiteita.
Ja kyllä itsetunto on tasan 0.
Jouvun käyttämään koulun liikuntatunneilla pitkähihasia ja on sanottu etten tuu saamaan poikaystävää ihottuman takia. Jatkuva huomauttelu tästä saa energian loppumaan enkä jaksa tätä helvetin jokailtarasvauspaskaa enää
Kommentit (39)
Kiltti pieni, täällä kohtalotoveri, nyt jo kyllä vähän vanhempi. Sinun ikäisenä minulla juuri noin, mutta myös vanhempana. Nyt on helpottanut.
Sain avun, kun lopetin kokonaan vehnän, rukiin ja ohran käytön. Siirryin siis gluteenittomalle ruokavaliolle. Ihme tapahtui muutamassa viikossa. Iho alkoi parantua.
Lopetin myös rypsiölyn. Sehän on sinänsä terveellistä, mutta aiheuttaa monille ihottumaa. Esim. Oivariinissa on rypsiöljyä. Käytän voita ja oliiviöjyä.
Kokeile!
Mulla toimii Ovixan emulsiovoide parhaiten atooppiseen ihottumaan. Ihotautilääkäri kirjoitti reseptin myös apteekissa sotkettavalle kevyemmälle rasvalle, kun tuota Ovixania ei voi tolkuttoman pitkään yhteen menoon käyttää.
Sibicort ei tehoa ollenkaan, saati sitten miedot hydrokortisonit.
Täällä kohtalotoveri, mullakin oli teini-ikäisenä ihan kamala ihottuma. Mäkin olin ihan varma, ettei kukaan ihminen voi ikinä haluta olla mun kanssa parisuhteessa, kun eihän mulla ole edes ihoa, mitä voisi silittää. Nyt olen nelikymppinen ja olen oppinut hoitamaan sitä oikein. Kaikki tutut ei edes huomaa, että mulla on ihottumaa. Ja parisuhteita on aina ollut. Nykyään mulla on mies ja kaksi lasta (joista kummallakaan ei ole ihottumaa).
Ihan ekana ihotautilääkärille ja sanot, että haluat kortisonivoiteiden sijaan kokeilla takrolimuusi- ja/tai pimekrolimuusivoiteita. Ne on hintavia, mutta ainakin mulla on ollut joka sentin arvoisia. Niitä on muitakin kuin tuo edellä mainittu Protopic. Protopic aiheutti mulla ihon kuumotusta saunassa, mutta ihottuma katosi sillä lähes heti. Nykyään käytän kasvoihin sellaista voidetta kuin Elidel. Siinäkin on mulla samanlainen taika, että ihottuma katoaa heti.
Joskus kun on ollut huonompia kausia (vaikka pakkasten alkaessa) olen syönyt sisäisesti kuurin Prednisolonia (kortisoni) ja se on mulla myös (lähes) aina auttanut heti. Oon kuullut, että myös takrolimuusia/pimekrolimuusia voisi ottaa sisäisesti, mutta niitä en oo ikinä kokeillut.
Mä vihasin sitä hajusteettoman voiteen hajua. Se suorastaan kuvotti, kun sillä oli joutunut läträämään pari kymmentä vuotta. Mä sitten kokeilin Nivean kosteusvoiteita apteekin perusvoiteiden sijaan ja ne toimi mulla jopa paremmin kuin apteekin perusvoiteet. Kaikki lääkärit paheksui, mutta mä olen sitä mieltä, että jokainen on oman ihonsa paras asiantuntija ja tietää itse kokeillessa, mikä on hyvä ja mikä ei. Mutta hei, älä nyt kokeile kaikkiä näitä saamiasi vinkkejä kerralla. :) Tee yksi muutos kerralla ja sitten on helpompi tietää, mikä sopii ja mikä ei. Mä en ole nyt ainakaan 20 vuoteen ostanut yhtään apteekin perusvoidetta. Itseasiassa nykyään en osta Niveaakaan, kun olen saanut ihon niin hyvään kuntoon, että pärjään ilman kosteusvoidetta. Ja kasvoilla käytän The Body Shopin Vitamin E Sink in Moisture Mask nimistä kasvonaamiota. Se on siis oikeasti kasvonaamio, mutta mä käytän sitä kasvovoiteena. Aivan ihanaa verrattuna niihin apteekin voiteisiin. :) Ja kun aloin käyttää tota kasvovoiteena, niin sen jälkeen mun kosmetologi kysyi, että mitä sä olet tehnyt, kun sun iho on nykyään aivan eri tuntuinen. En usko, että nämä samat voiteet toimii täydellisesti kaikilla muilla. Mun pointti on vaan, että kun saat sen akuuteimman tilanteen hoidettua ihotautilääkärin kanssa, niin kokeile rohkeasti muitakin juttuja kuin lääkärin ehdottamia. Se itselle toimiva ratkaisu voi löytyä ihan ihmeellisistä jutuista. :)
Mäkin syön nykyään gluteenitonta ruokaa. En ottanut tätä ruokavaliota käyttöön ihottuman vuoksi, vaan muista syistä, mutta musta tuntuu, että tällä on ollut myös ihoon positiivinen vaikutus. Kannattaa kokeilla sitten, kun oot ekana noi lääkevoiteet saanut kohdilleen.
Jos sulla on käytettävissä kylpyamme, niin kokeile suolavedessä kylpemistä. Sattuu ihan saatanasti (suolaa haavoihin), mutta mulla on aina merivedessä uiminen auttanut, niin oon sitten joskus tilaisuuden tullen kylpenyt suolavedessäkin. Mutta mä en laittaisin eka ne lääkevoiteet kuntoon ja kokeilisin tämmöisiä luomukikkoja vasta sen jälkeen, jos edes tarvii.
Sulla on vielä toivoa! Mahdollisuuksia on vaikka mitä! Tsemppiä kokeiluihin, mä ainakin uskon, että kun sinnikkäästi kokeilet, niin sullekin löytyy joku toimiva ratkaisu! Nykyään on paljon enemmän mahdollisuuksia kuin silloin 70-luvulla, kun mun helvettini alkoi.
jätä leipä ja herkut pois ruokavaliosta.
Ihotautilääkärille! Ei noi perusrasvat ja peruskortisonit auta yhtään. Protopic on oikeasti tehokas voide. Elidel ei mulla toiminut yhtä hyvin, mutta oli sekin parempi kuin edeltävät 20 vuotta perusrasva+kortisonisetillä.
Kokeile suolahaudetta. Tää pelastaa mun kädet päivässä! Pahimmillaan sormet on ollut rakkuloita täynnä ja turvonneet. Kunnon suolahauteen jälkeen iho rauhoittuu, rakkulat häviää ja se kamala kutina loppuu. Jostain syystä tätä vaan ei yksikään lääkäri tai hoitaja osaa neuvoa. Briteissä on kuitenkin ihan normaali atooppisen ihottuman hoito.
Täällä atoopikko. Tällaisista olen huomannut saavani apua: ruokavalio; maidoton, gluteeniton (kannattaa kokeilla tattaria ja tummaa riisiä ym ym), paljon kasviksiä, öljyjä (rypsiöljyä ei suositella), mineraalisuolakylvyt ja paikalliset ihokylvyt esim Meinebase. Paljon kasviksia ja marjoja ruokavalioon. Maitohappobakteerit esim Probioottiplus ja dds+ ja kalaöljyä reilu annos. Kylmäpuristettua tyrniöljyä. Suolisto kuntoon. Ihon rasvauksen vähentämista minimiin ja tämä on totta.
Ihotautilääkärill! Protopic toimi minullakin. Nykyään ihottuma on ikävä muisto vaan. Orjallisesti käytin ohjeen mukaan alkuun 2xpäivään, vähentäen hiljalleen. Lopulta vain tarpeen mukaan. Nykyään ihon kosteutukseen riittää pelkkä perusvoide, ihottumaa ei ole. Se pitää laittaa ehdottomasti kuivalle iholle (ei käytetä samaan aikaan muita voiteita ja suihkun jälkeen iho saa kunnolla kuivahtaa) ja saunassa käynti saattaa olla tuskaista. Mutta hoito ei ikuisuutta kestä. Mutta ihotautilääkärin pitäisi osata nämä neuvoa. Se tuntuu kamalalta alkuun, ei kannata luovuttaa.
Komppaan edellisiä: suolisto ja ruokavalio kuntoon! Lääkäri tod. näk. väittää, että ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä ihon kuntoon, mutta hän on väärässä. Ruokavalio todellakin vaikuttaa. Kokeile vaikka. :)
Itse syön joka päivä maitohappobakteereja, juon riittävästi vettä ja vältän viljoja (vehnä pahin) sokeria ja maitoa.
T. Myös atoopikko
10 jatkaa: älä syö turhia antibioottikuureja. Ne tappavat suolistosta myös hyviä bakteereja ja keholla kestää kuukausi toipua kuurista.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellisiä: suolisto ja ruokavalio kuntoon! Lääkäri tod. näk. väittää, että ruokavaliolla ei ole mitään merkitystä ihon kuntoon, mutta hän on väärässä. Ruokavalio todellakin vaikuttaa. Kokeile vaikka. :)
Itse syön joka päivä maitohappobakteereja, juon riittävästi vettä ja vältän viljoja (vehnä pahin) sokeria ja maitoa.
T. Myös atoopikko
Hei mitä maitohappobakteereita sä käytät? Mä oon ton nro 8 kommentin kirjoittaja. Unohdin listata sokereiden välttämisen ja veden runsaan juomisen, kiitos kun sä kirjotit. :) Mullekin ihotautilääkäri sano ettei ruokavaliolla oo merkitystä, mutta kyl on.
Kun ihoa aletaan hoitamaan suolistosta sisältäpäin, voi mennä useempi kuukausi siihen et iholla alkaa näkymään parantumisenmerkkejä. Ei kannata heti luovuttaa jos viikossa, kahdessa ei oo vielä ihottumatonta. Tarvitaan sinnikkyyttä ja pysyvää muutosta.
Kokeile Helosania, saa apteekista ilman reseptiä. Meillä toimi vuosia se pojan vaikeaan atooppiseen ihottumaan ja olen kuullut kehuja muiltakin. Toki yksilöllistä mikä toimii. Toinen hyvä on Aloe Vera geeli/suihke, ja sen kuivuttua sitten päälle vielä normaali perusvoide (esim. Helosan, Ceralan, Essex Plus).
Miehellä on paha atooppinen ihottuma.
Kuuluuko siihen ontelosyyliltä muistuttava iho? Hänellä on jalat tuollaista täynnä, lähinnä sääret. Raapii jatkuvasti ja olen ihan hermoraunion partaalla! Lääkäriin ei jaksa mennä kun ei kuulemma mikään auta 😒 Viimeksi yli kymmenen vuotta sitten käynyt lääkärissä.
Käyttää dermalog voidetta ja muita apteekin rasvaisia voiteita ja kortisonia.
Pojalla myös atooppinen ihottuma selässä ja hänen ihottuman sain pois kun käytin joka ilta supernopeassa suihkussa jossa pesin ihon jollain apteekin suihkuöljyllä. Sitten rasvaus noilla miehen rasvoilla. Mutta hänen ihonsa ei ollut kovin paha.
Itselläni on todettu vaikea atooppinen iho vauvaiässä ja olen vuosien varrella kokeillut perusvoiteet ja lääkevoiteet, sekä sisäiset lääkkeet. Lääkehoidoista Protopic on ainoa joka auttoi jonkin verran, sivuvaikutukset ovat ikäviä. En suosittele.
Kuten aikaisemmin on mainittu, ykköshoitona toimii useimmilla gluteeniton/vähäsokerinen ja alkoholiton ruokavalio. Viljoista ainoastaan kaura käy. Uuden ruokavalion tuomat muutokset eivät näy hetkessä, itselläni iho kyllä rauhoittui jo muutaman päivän kuluttua. 1-2 kuukauden jälkeen voi tehdä pysyvämpiä johtopäätöksiä ruokavalion toimivuudesta. Jos vilja on aiheuttanut suolisto-ongelmia, suoliston toipumisessa menee pidempään.
Viimeisten tutkimusten mukaan etenkin nuorilla naisilla on edelleen D-vitamiinivajetta. Riittävä D-vitamiini, 100 mikrogrammaa/vrk. D-vitamiinitason normalisoitumisessa suun kautta otettuna menee noin kolme kuukautta. C-vitamiinin riittävä saanti on myös tärkeää.
Perusvoiteita kannattaa käyttää mahdollisimman vähän. Tieteellinen näyttö niiden toimivuudesta atooppisen ihon hoitoon on lähes nolla. Jos on pakko käyttää, kannattaa valita uudemmista voiteista kuten Canoderm. Kylmäpuristettu kookosöljy toimii hyvin iholla, eikä sisällä turhia lisäaineita.
Olen itse elävä esimerkki siitä että vaikeastakin atopiasta voi parantua, mutta ei mielestäni nykyisen suomalaisen ihotautien hoito-ohjeiden avulla. Yritä vain jaksaa noudattaa ruokavalio-ohjeita, paljon voimia sinulle!
Atopian taustalla on useimmiten allergia. Kosketusallergia ( pesuaineet, vaatteiden pesuainejäämät, hiusten värjäysaineet) tai ruoka-allergia. Se että allergiatestissä yliherkkyyttä ei ole todettu ei tarkoita mitään. Karsi ympäristöstäsi yleisimmät hajusteet, väriaineet, säilöntäaineet ts karsimalla ruokavaliosta prosessoidut versiot. Hillojen sijasta syö marjat ja hedelmät sellaisenaan, maitotuotteista unohda jogurtit ja jäätelöt, herkuista unohda karkit ( väri ja säilöntäaineet) , juomista unohda mehut, siiderit, limsat. Muutaman viikon karsitun ruokavaliojakson jälkeen aineita voi tuoda takaisin ruokavalioon 1-2 ruoka-ainetta per viikko. Kokeilevalla ja karsivalla ruokavaliolla löydät ne aineet, jolle olet yliherkkä. Nuo allergioiden sijaintipaikat viittaa myös pyykinpesuainejäämiin ja ihonpesuainejäämiin. Pesuaineeksi suosittelen LV:tä, ei huuhteluainetta. Ihon pesuaineeksi Sebamed. Hiusten värjäys ja hajustetut ihorasvat annattaa unohtaa tämän kokeilujakson aikana. Nykyään edes yksityisen sairasakuutuksen piirissä olevat eivät pääse tarpeeksi kattaviin allergiatesteihin. Tarkoitan tällä että testata väri ja säilöntäaieita, vaikka juuri niitä ruokavaliossa ja ympäristössä on ja ne altistavat.
Tunnen niin tuskasi, itselläkin oli nuorempana iho aivan kamala ja itsetunto maassa. Tässä mitä minä suosittelen. Mulla on ihottumat olleet poissa jo kymmenisen vuotta. Ja jos yrittävät tulla takaisin, niin reagoin heti tehohoitamalla. Eli ensiksi pitäisi saada kaikki tulehdukset sun muut pois. Protopic ja Elidel oikein hyvät vaihtoehdot, koska niitä voi käyttää pitkään, tai oikeastaan niitä on tarkoituskin käyttää pitkään. Itse käytin jossain vaiheessa Elideliä useamman vuoden ja oli aivan ihanaa kun se piti ihottuman pois. Ja nykyään en tarvitse enää mitään kasvoille.
- Varo ärsyttämästä ihoa. Ei hajusteita, ei villakankaita tai tekokuituja. Kasvoille ei meikkivoiteita, niin ei tarvitse niitä myöskään pestä pois ja siten rasittaa ihoa. Ja mikä tärkeintä, jätä ne lisäaineita vilisevät perusvoiteet kokonaan. Minulle ne ainakin olivat saatanasta. Käytä ceridal-öljyä tai jos siitä tulee finnejä niin xyliderm-voidetta kasvoillekin. Ja muualle ihoon. Ne kaikenmaailman perusvoiteet vain kerääntyvät iholle ja ärsyttävät itsessään. Ja muista öljytä tai rasvata xylidermillä aina kosteaan ihoon. Öljyä voit pistää kylpyveteenkin. Mutta karsi siis kaikki ihoa ulkoapäin ärsyttävä pois. Käy läpi kaikki tuotteet ja vaatteet sun muut mitä käytät. Shampoot, pyykinpesuaineet, jne. pitäisi olla hajusteettomia ja hellävaraisia. Ei ole hyötyä hoitaa ihoa kuntoon, jos sulla on koko ajan arjessa jotain, mikä sitä ihoa ärsyttää. Mulla ärsyttää ja saa raapimaan myös pölyisyys, joten kannattaa sitäkin seurata, että on suht puhdasta kotona.
- Kun iho on pahassa kunnossa niin alkuhoitona voit mennä vaikka kylpylään. Ottaa useamman suolapussin mukaan ja pyytää että ne kaadetaan yksityiseen poreammeeseen. Sitten lillut siellä puoli tunti tai tunnin ja annat suolan puhdistaa haavasi. Kirvelee alkuun hirveästi, mutta oikeasti auttaa nopeasti. Ja sitten kunnon kuuri esim sitä protopicia. Suolakylpy tosiaan tekee ihmeitä nopeasti.
Ja tsemppiä. Kyllä se jossain vaiheessa helpottaa!!! Suomessa on myös atopialiitto ja atopiayhdistyksiä, joista voi saada vertaistukea. Lisäksi niistä voit saada tietoa erilaisista infotapahtumista. Esimerkiksi keskussairaaloissa järjestetään atoopikoille infopäiviä. Kaikkeen tietoon kannattaa kuitenkin suhtautua siinä mielessä varauksella, että itse olet oman ihosi asiantuntija. Esimerkiksi nuo perusvoiteet ovat jokin jumalan mantra, jota kaikki tyrkyttävät, vaikkei ainakaan oma ihoni niitä siedä (vaikkei olekaan todettu allergiaa mitään niiden ainetta kohtaan). Mutta tarkoitan siis sitä, että etsi omat tapasi ja tutustu mikä sopii omalle ihollesi.
Ehdottomasti just viljat ja alkoholi pois. Sokerin vähennys. Nuo pahentaa tulehduksia niin paljon. Mä pääsin pahimmasta atopiasta sillä eroon ja oon voinut taas pikkuhiljaa syödä satunnaisesti viljojakin. Tiedän että on tosi hankalaa ja raskasta, mutta pystyt siihen kyllä.
Voiteet auttaa niin henkilökohtaisesti, pitää vaan kokeilla mikä auttaa juuri sua. Mulla auttoi Apolar pahimpiin kohtiin, Meinebase suola kasvoihin, aluksi tuntui ihan järkyttävältä mutta alkaa pikkuhiljaa parantumaan.
Silmäluomiin, kasvojen ihottumiin myös Ultracortenol-voide tehoaa mulla. Minulla myös niskaihottumaa oli paljon, joten laitoin sinne tätä myös. Tehosi hyvin ja yleensä päivässä helpotti kasvoissa.
Muista myös hankkia ilmankostutin, se on myös suuri apu.
Tsemppiä paljon, tiedän miltä tuo tuntuu. <3
Meidän 2-vuotiaalla on atooppinen iho. Lääkäri tarjoaa hoidoksi hydrokortisonia ja perusvoiteita. Näin pienellä ei ruokavalion kanssa kannata varmaan pelleillä jos muuten saa ihon siedettävään kuntoon. Itse olen ostanut ihoöljyä ja sillä holjannut jokaisen suihkun jälkeen ja iltaisin. Olisiko ehdotuksia?
Itselläni ei ole noin paha, naama sekä kyynertaipeet tosin välillä todella pahan näköiset. Itse olen huomannut, että suolasaippuan käyttö auttaa! Ja säännöllinen rasvaaminen, tosin vain max. 2 kertaa päivässä. Itselläni liika rasvaus vain pahentaa. Jos olet facebookissa siellä on ryhmä "atoopikkojen vertaistuki" liity siihen. Itse saanut sieltä vinkejä ja tukea :)