Järkyttävä väsymys koko ajan, elämä pilalla!
Olen 25-vuotias nainen ja ongelmani on liikaunisuus. Nukun yössä 12-18 tuntia! Minulla on herätyskello joka aamu, mutta joko sammutan sen unissani ja nukahdan uudelleen, herään, sammutan herätyksen ja vajoan saman tien uneen tai herään, nousen ylös, tärisen, heikottaa, oksettaa, huimaa ja päässä soi.
Olen käynyt lääkärillä useaan otteeseen ja mitään ei ole löytynyt. Lääkäri sanoi että väsymys pitää vain nukkua pois. Syksyn olin sairaslomalla onneksi. Tämä ei tosiaan ole mitään laadukasta elämää! Tutkittu on perusverenkuva, pään magneetti, maksa-arvot, sokerit, tähystetty vatsa. Olen lisäksi maidottomalla dieetillä ja syön monipuolisesti.
Mitä ihmettä voin enää tehdä, nuoren ihmisen elämä menee ihan hukkaan. :(
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
enolelääkäri kirjoitti:
Kilpirauhasarvot.
Unohdin mainita aloituksessa mutta kilpparikin on tutkittu. Tsh 3.2 T: ap
Mikäs on t4v? Toi tsh on hitusen turhan korkea, voi viitata vajaatoimintaan vaikka viitteissä onkin.
Sitä ei olla mitattu! T: ap
Kannattais mitata, se kertoo enemmän kuin tsh. Ja kannattaa mitata jo senkin vuoksi, että tuo tsh on korkeahko, vaikka vielä viitteessä onkin. Aika moni lääkäri on nykyisin sitä mieltä että tsh:n pitäis olla alle 2,5. Ja aina kannattaa muistaa myös se, että jokaisella meillä on omat viitteemme. Se mikä toisella on normaalia on toisella vajaatoimintaa.
Sinuna vaatisin tuon t4v:n ja rauta-arvot. Jos lääkäri ei niihin suostu, niin ne voi mittauttaa myös itse maksamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vajaasti toimiva kilpirauhanen voi aiheuttaa monenlaisia oireita, kuten matala energiataso, henkinen väsymys, näköhäiriöt, päänsärky, masennus, ummetus ja sydämentykytys. Keskeisiä oireita ovat sitkeä painonnousu, alhainen perusruumiinlämpö ja siihen liittyvät kylmät kädet ja jalat, kuiva iho, ohenevat hiukset ja käheä ääni.
Kannattaa kokeilla luontaistuoteliikkestä kilpirauhasen tueksi olevia tuotteita. Sisältävät vitamiineja, jodia, jne.
SyKe ja ruumiinlämpö eivät minusta indikoi kilpirauhasongelmaa, joka aiheuttaisi noin syvän väsymyksen. En toki ole lääkäri, mutta miettisin muitakin vaihtoehtoja, vaikka tsh voisi olla matalampi. Lähtisin toki silti sitäkin kokeilemaan vaikka levätuotteilla, jodilla, seleenillä ja riittävällä d-vitamiinilla alas.
Vierailija kirjoitti:
Voimia ja sympatiani. Mä olen ollut myös vuosia hirvittävän väsynyt. Syynä homealtistus ja sitä seurannut kemikaaliyliherkkyys. Onhan sinun kotisi kunnossa? Syy väsymykseesi voi tietysti olla jossain muuallakin, mutta tämäkin ehkä kannattaa pitää mielessä.
Myös keliakia pistää väsyttämään, onko tutkittu? Tai muita ruoka-aineyliherkkyyksiä/allergioita?
Kiva kuulla että sinulla löytyi syy lopulta! Nuo väsymysvuodet eivät varmasti ole olleet mitään helppoja. Ei ole testattu allergioita ollenkaan. Sisarukseni ovat tosin moniallergisia niin ehkä itsellänikin voisi olla jotain. Voisi koittaa vältellä joitain ruoka-aineita vähän aikaa ja katsoa olisiko niillä jotain merkitystä virkeystasoon. Vaikkapa juuri viljat ja soija. Kodin uskon olevan kunnossa, sillä asuntoni on vain 4 vuotta vanha. Kiitos sympatioista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimia ja sympatiani. Mä olen ollut myös vuosia hirvittävän väsynyt. Syynä homealtistus ja sitä seurannut kemikaaliyliherkkyys. Onhan sinun kotisi kunnossa? Syy väsymykseesi voi tietysti olla jossain muuallakin, mutta tämäkin ehkä kannattaa pitää mielessä.
Myös keliakia pistää väsyttämään, onko tutkittu? Tai muita ruoka-aineyliherkkyyksiä/allergioita?
Kiva kuulla että sinulla löytyi syy lopulta! Nuo väsymysvuodet eivät varmasti ole olleet mitään helppoja. Ei ole testattu allergioita ollenkaan. Sisarukseni ovat tosin moniallergisia niin ehkä itsellänikin voisi olla jotain. Voisi koittaa vältellä joitain ruoka-aineita vähän aikaa ja katsoa olisiko niillä jotain merkitystä virkeystasoon. Vaikkapa juuri viljat ja soija. Kodin uskon olevan kunnossa, sillä asuntoni on vain 4 vuotta vanha. Kiitos sympatioista :)
Uusienkin asuntojen pinnoista ja vesiputkista voi liueta vaikka mitä myrkkyjä =(
Minä sain avun yliherkkyyksiin food detectivestä. Kaikki eivät siihen toki usko.
Kiitos vastauksista kaikille. Koitan juoda kupin kahvia ja käydä kävelyllä, jos saisin hieman energiaa iltaa varten. Jos teillä on vielä kommentteja tai vinkkejä niin olen kiitollinen kaikista :) T: ap
Voisi olla paras vierottautua kofeiinista. Se voi tehdä vain hallaa.
Lisämunuaisen uupumus voisi teoriassa olla yksi selitys, mutta en muista ulkoa, sopivatko kaikki oireet vai ei. Tuota diagnoosia tuskin kyllä saa lääkäriltä.
Perehdy raudan lisäksi kortisoliin ja mittauta nekin.
MS-tauti- Minulla on se ja olen koko ajan väsynyt, väsymys on MS:n yleisin oire. Johtuu aivojen arpikudoksesta ja / tai tulehdustilasta. Kaikki veriarvot normaalit.
Kiitos tsempeistä! Tsemppiä ja sympatiat myös sinulle, tiedän täysin miltä sinusta tuntuu kun elämä tuntuu valuvan ohi nukkuessa. Toivottavasti sinulla väsymykseen löytyisi jokin ratkaisu.