Miksi opiskelijat ovat nykyisin niin köyhiä? Meillä oli kyllä varaa ryypätä ja matkustaa.
Miksi opiskelijat nykyisin koko ajan valittavat, että raha ei riitä. Itse opiskelin 80-luvun lopussa. Jokainen otti opintolainaa ja rahaa kyllä riitti. Viikonlopput menivät kosteissa bileissä ja aina kun oli mahdollista, matkusteltiin. Töitä tehtiin kaikki lomat. Mikä muuttunut?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää se opintolainan pelko. Sehän on käytännössä ilmaista lainaa. Sama jengi käyttää valmistumisen jälkeen luottokorttia ja ostaa asuntoja , mutta opintolaina on saatanasta.
Toi vaatimustason nousu on totta. Harva niitä kotiviinejä tekee itse, mutta kyllä 1990-luvulla se oli ihan tavallista. Kiljuakin jotkut tekivät.
Vaatteiden ja varusteiden määrä on kasvanut ihmisillä myöskin,
Lainaa on helppo ottaa, kun on jo työpaikka, jolla tietää maksavansa ne luotot ja asuntolainan. Opiskellessa tilanne on eri, vain harvalla alalla voi nykyään olla varma työllistymisestä.
10 000 euroa valtion takaamaa lainaa on siis uhkarohkeampaa ottaa kuin 200 000 euroa asuntolainaa pankista, ilman takaajia? Onnea vaan sulle, kun olet saanut sen ikuisen vakkariduunin, jota ei kukaan sinulta voi pois viedä.
Toivottavasti sulla on edunvalvoja, koska et näköjään itse ymmärrä tuonkaan vähää ekonomiasta :'D Ei opintolainaa ja asuntolainaa voi edes verrata toisiinsa. Opintolainaa otetaan, kun/jos on pakko; sillä elättää itsensä opintojen ajan. Asuntolaina taas otetaan vasta sitten (jos haluaa!), kun on ensin säästänyt väh.2 vuotta asp-tilille käteistä 10% koko asuntolainan summasta. Asuntolainan ottaminen ei ole mikään silmänkääntötemppu. Ellet sitten satu olemaan jonkun vauraan perheen pentu, jolle isi ja äiti ovat maksaneet vähän "lahjarahaa", jotta saat kerrytettyä säästötilin nopeammin, eikä tarvitse edes töissä käydä ;) Mutta tätä mahdollisuutta ei kaikilla nuorilla tai vanhoillakaan ole. Usko tai älä, jotkut ihmiset asuvat koko ikänsä vuokralla, vaikka kävisivätkin tunnollisesti vakkariduunissa.
60 luvulla ehkä noin. Ei kai kukaan leiki jollain asp -tilillä enää nykymaailmassa? Ihan ilman säästöjä ostin ekan asuntoni.
Voi ei apua! Voiko olla noin kuplassa elänyt ihminen?! Toivottavasti olet trolli, muuten menetän uskoni ihmiskuntaan... :/
Kerropa vielä huviksesi, mikä vuosi ja mikä pankki, kun tämän takeettoman lainan sait? Taidan jo arvata itsekin....
2000 -luku Op ja asunto Helsingissä. On mulla se vieläkin. Nykyisin sijoitusasuntona kun ostin isomman.
En usko tarinaasi, tässä on jotain mätää. Jotain jää kertomatta. Sulla on pitänyt olla tilillä (säästössä!! Oli se sitten asp tai normi käyttötili) tietyn verran rahaa, että mikään pankki suostuu antamaan asuntolainaa. Tai sitten sinulla on ollut joku takaaja. TAI joku tuttu työntekijä myönsi lainan sulle ja lyhennät lainaasi ihan helvetillisillä koroilla, joka on aika typerää ja sen rinnalla "asp-tilillä leikkiminen" vaikuttaa järkevältä aikuisten touhulta.
Tuli tästä keskustelusta mieleeni. Kuinka moni nykyajan yliopisto-opiskelija käy opintojen ohessa töissä? Kaupan kassalla, siivoomassa jne. Noita töitä tuntuisi kyllä olevan.
Itselläni oli laina ja aluksi asuin solussa jossa oli vielä 2 tyttöä huoneessa. Myöhemmin 3 hengen solussa omassa huoneessa. Asumiseen ei mennyt rahaa. Itse kävin juhlissa, mutta en juonut. Kalja oli silloinkin kallista. Asuin solussa vielä kun tein töitä ja maksoin pitkin hampain se lainan pois. Laina ja soluasuminen oli minun o piskelujeni rahoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Tuli tästä keskustelusta mieleeni. Kuinka moni nykyajan yliopisto-opiskelija käy opintojen ohessa töissä? Kaupan kassalla, siivoomassa jne. Noita töitä tuntuisi kyllä olevan.
Eihän työt maailmasta lopu, mutta kun ei haluta maksaa palkkaa. Varsinkin kaupat ovat täynnä työkokeilijoita ja koulujen harjoittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistumisen jälkeen ei ole töitä jolla maksaa opintolaina.
Eli yhteiskunnan varat menevät hukkaan kun opiskelet.
Pitäisi pikaisesti tehdä tutkimus, mitkä opinnot eivät työllistä ja lakkauttaa sellaiset koulutuslinjat.
Sisäänottomääriä pitää vähentää ja keskittää opetus yhteen yliopistoon. Ja työllistymisessä pitäisi katsoa omalle alalle työllistymistä pääaineen mukaan.
Opintoja ei pidä keskittää mihinkään yliopistoon jos haluaa, että ihmiset osaisivat käytännössäkin jotain ja mm. vientiteollisuus toimisi tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää se opintolainan pelko. Sehän on käytännössä ilmaista lainaa. Sama jengi käyttää valmistumisen jälkeen luottokorttia ja ostaa asuntoja , mutta opintolaina on saatanasta.
Toi vaatimustason nousu on totta. Harva niitä kotiviinejä tekee itse, mutta kyllä 1990-luvulla se oli ihan tavallista. Kiljuakin jotkut tekivät.
Vaatteiden ja varusteiden määrä on kasvanut ihmisillä myöskin,
Vähän ohi aiheen, mutta anteeks mitä??!!:D Siis etkai tosissasi väitä, että nykyopiskelijoiden vähävaraisuus johtuu siitä, että ostavat Alkosta viininsä!! Hohhoijaa. Eli mieluummin valmistaa kotona laitonta kiljua ja sokeutuu, kuin kuluttaa 7e enemmän silloin tällöin? Sitä paitsi, nykynuoret kuluttavat alkoholia ja tupakkaa paljon vähemmän kuin ennen - varsinkin 80-lukuun verrattuna. Eikä taida ainoa syy olla terveysvalistus ja raittiiden elintapojen ihannointi, vaan eihän niillä nuorilla reppanoilla ole enää edes varaa ryypätä ja sauhutella... Otapa se pää pois sieltä nelkytvuotiaan homehtuneesta perseestä.
Huvittavaa tämä sukupolvien välinen kilpailu siitä, kenellä on mennyt huonoimmin. Fakta on se, että vain juurikin se ongelman kohtaava sukupolvi voi oikeasti tietää, miltä se tuntuu ja miten on vaikuttanut. Ei siitä ole mitään hyötyä syyllistää ja vähätellä toisten sukupolvien vaikeuksia. Kaikilla aikakausilla on ollut omat vaikeutensa. Turha niitä on kiistää yhtään sen enempää kuin korostaakaan ("voivoi kun meillä meni silloin ja nyt niin huonosti, te ette voi ymmärtää siitä mitään").
Laitonta kiljua ja sokeutuu....haaahaahahaha, vatsaan koskee 😂.
Jos olet taitamaton kiljuntekijä niin taitaa työtkin sujua samaan taitamattomaan malliin.
Aiheesta ohi, mutta muistan, että 90-luvulla jos oli 100mk rahaa, niin se riitti baari-iltaan ja nakkarilla käyntiin ihan hyvin, vähän jäi vielä hiluja taskun pohjalle. Nyt ei tulis mieleenkään lähtee baariin 20e taskussa ☺
Niin on myös työttömyys ja toimeentulotuella eläminen eri asia. Kyllä tt-tukea voi saada, vaikka kävisi töissä. Nyt hei faktat kuntoon, ennen kuin rupeat pätemään...