Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

12v pelaaminen - en jaksa enää vääntää

Vierailija
07.01.2017 |

Nyt 12v poika mököttää peiton alla, kun otin puhelimen pois. Heräsi n. 10.30 ja alkoi samantien pelaamaan, aamupalalla toki kävi. Sanoin että tänään ulkoilemaankin jne. ja sitten saa puhelimen takaisin illaksi. Eilisen pelasi, kun olin töissä.

Ongelmana on se, että poika kyllä keksii muutakin tekemistä kun vaan ottaa sitä puhelinta siltä pois. Jos ei ota, se räplää sitä koko päivän. Minua vaan ärsyttää se, että olen ainoa tässä perheessä kuka edes yrittää!! Mies antaa pojan olla puhelimella aina, itsekin räplää omaansa. Hitto että mä vihaan tätä. Ja minä olen sitten se pahis joka vaatii, että muutakin tehdään.

Harvemmin poika mököttelee, mutta nyt mököttää tuosta asiasta.

Miten teillä muilla toimitaan?

Mun tekisi mieli heittää hanskat tiskiin ja antaa olla, olkoon sitten aina puhelimellaan vaan mutta kun ei anna luonto periksi.

Minusta tuo ei ole normaalia.

Toisaalta muistan kuinka koukutuin itse Super Marioon jne. tuon ikäisenä eikä minusta kasvanut syrjäytynyttä peliongelmaista. Nykyään on vaan netti pullollaan pelejä joihin jää kiinni aina vaan ja lisää tulee kun entinen kyllästyttää. Mä sain Nintendoon uuden pelin ehkä 2 kertaa vuodessa. Joten mielestäni ei voi verrata. Jos eläisin tässä nykyteknologian maailmassa nyt lapsena, pelaisin varmaan myös paljon ...

Mitä te tekisitte?

Poika pelailee siis paljon kännykällään mutta myös pleikkarilla ( ja pelaan joskus hänen kanssaankin)

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin tuollaisen pop up -äitiyden, joka perustuu sillä hetkellä keksittyihin rangaistuksiin. Joko on säännöt tai sitten ei ole, mutta tuollainen tuuliviiriäitiys on minusta tuhoisampaa kuin pelaaminen.

Sinä otat kännykän pois, käsket lapsen ulos ja menet itse tietokoneelle. Arvaa kahdesti, miltä se näyttää lapsen silmissä?

Minulle puhelin on yhteydenpito-, tiedonhaku- ja peliväline. En keksi yhtäkään syytä, miksi minun tulisi kieltää omilta lapsilta puhelimen käyttö vähän samaan tapaan kuin aikoinaan kiellettiin tytöiltä lukeminen. Sinua ärsyttää se, että lapsi ei anna sinulle omaa aikaa (mene pois kodista), mutta naamioit sen puhelinvastaisuudeksi. Miksi ei suoraa sano lapselle, että en halua, että olet kanssani samassa tilassa? Koska jos oikeasti haluaisit lapsen lähtevän ulos myrskyyn, niin menisit itse mukaan.

Vierailija
2/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettaisin tuollaisen pop up -äitiyden, joka perustuu sillä hetkellä keksittyihin rangaistuksiin. Joko on säännöt tai sitten ei ole, mutta tuollainen tuuliviiriäitiys on minusta tuhoisampaa kuin pelaaminen.

Sinä otat kännykän pois, käsket lapsen ulos ja menet itse tietokoneelle. Arvaa kahdesti, miltä se näyttää lapsen silmissä?

Minulle puhelin on yhteydenpito-, tiedonhaku- ja peliväline. En keksi yhtäkään syytä, miksi minun tulisi kieltää omilta lapsilta puhelimen käyttö vähän samaan tapaan kuin aikoinaan kiellettiin tytöiltä lukeminen. Sinua ärsyttää se, että lapsi ei anna sinulle omaa aikaa (mene pois kodista), mutta naamioit sen puhelinvastaisuudeksi. Miksi ei suoraa sano lapselle, että en halua, että olet kanssani samassa tilassa? Koska jos oikeasti haluaisit lapsen lähtevän ulos myrskyyn, niin menisit itse mukaan.

Kiitos kommentistasi! Siinä oli monia hyviä asioita joita jäin miettimään!

Koneella en nyt istu, vaan teen ruokaa keittiössä ja "salaa" kirjoitan tätä kun piti päästä purkamaan. Olet oikeassa siinä, että pitäisi olla selvät säännöt, mutta miten niitä noudatetaan kun kaikki perheessä (isä) ei ole sitä mieltä että sääntöjä pitäisi yleensäkään luoda. Käyn töissä ja ne päivät kun olen siellä, menee pojan pöivät melkeinpä aina vaan pelaillen!! Normaalia!?

Ja ulkoilemaan lähden mielelläni pojan kanssa, mutta mieluummin hän on siellä kavereittensa kanssa. Viimeksi kyllä lähti mukaan kävelylle jäälle ja valokuvaamaan ja keräämään Pokemoneja.

En minä halua rangaista, haluaisin ett elämä olisi muutakin. Yhä useammin tuntuu etteu poika HALUA edes tehdä mitään muuta. Vielä vuosi sitten touhusi kaikenlaista muutakin ihan innoissaan eikä pelimaailma ollut elämän keskipiste.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun täytyy vaan jaksaa -ja hienoa että tiedät sen itsekin vaikka tietysti tilanne ottaa pattiin. Nykyajan laiminlyöty lapsi on tavallisimmin juuri rajattomasti ruudun ääreen jätetty lapsi. Ja onhan se vanhemmille helppoa, ei sotkua, ei meteliä, ei vaivaa. Digiaddiktio on todellinen ongelma, joka ei ole vielä räjähtänyt silmille, sillä nykyiset peliaddiktit eivät ole saaneet tablettia taaperona niinkuin tämän hetken alle 10-vuotiaista moni on saanut.

Yläkoulussa näkyy jo nyt kasvava joukko lyhytpinnaisia keskittymiskyvyttömiä peliaddiktipoikia. He jäävät tunnin alkaessa käytävälle pelaamaan, he valehtelevat kotona koulun alkavan tuntia aiemmin, jota voivat tulla käytävälle pelaamaan, he lähtevät kesken tunnin vessaan pelaamaan, heidän ( vähäinen ) keskittymiskyky menee kokonaan sen pohtimiseen, miten voisi pelata tunnilla. Heiltä kun takavarikoi kännykän, niin peli jatkuu varakännykällä, sitten tabletilla ja vaikka millä. Arvaatte varmaan ettei mistään tietokoneella tehtävästä koulutyöstä tule yhtikäs mitään. Näin siis seiskaluokalla. Kasilla he alkavat nukkua aamupäivät, koska yö on pelattu. Ysillä eivät tule kouluun ollenkaan, sillä pelaavat yöt ja nukkuvat päivät... Ja vanhemmat huutavat apua kaikilta mahdollisilta viranomaisilta, mutta sen kännykän ottaminen pois edes yöksi on ihan mahdoton ajatus.

Vierailija
4/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on annettu kersojen aina pelata tai katsoa piirrettyjä niin paljon kuin haluaa, tekevät kyllä muutakin, mutta nyt on tullut ongelmaksi se että toinen poika on alkanut lihoa, ja maharöllykkä ei näytä enää normaalilta lapsen mahalta. Toinen poika useammin lähtee ulos kun kaverit pyytää, ja toinen haluaa jäädä kotiin pelaamaan, pakko sitä on sitten pakottaa myös ulos liikkumaan. Ärsyttää kyllä tuo asia kun olen aina vannonut että en anna lasteni lihoa, ja toisaalta en halua keksiä typeriä "ruutuaikasääntöjä" kun itsekin tuijotan suurimman osan vapaa-ajastani ruutua.

Vierailija
5/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ainakin pääkaupunkiseudulla melkoisen kehno ulkoilusää. Yleensä kävelylenkit ei ole 12-vuotiaiden ykkösharrastus varsinkaan kamalassa lumimyrskyssä. Ei kannata liikaa pelaamisesta nipottaa,nythän on vielä loma.

Vierailija
6/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää säännöt puhelimenkäytölle. Esim. Nukkumaan mennessä puhelin pois. Koulun jälkeen ensin läksyt sitten puhelin.

Vierailija
7/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on annettu kersojen aina pelata tai katsoa piirrettyjä niin paljon kuin haluaa, tekevät kyllä muutakin, mutta nyt on tullut ongelmaksi se että toinen poika on alkanut lihoa, ja maharöllykkä ei näytä enää normaalilta lapsen mahalta. Toinen poika useammin lähtee ulos kun kaverit pyytää, ja toinen haluaa jäädä kotiin pelaamaan, pakko sitä on sitten pakottaa myös ulos liikkumaan. Ärsyttää kyllä tuo asia kun olen aina vannonut että en anna lasteni lihoa, ja toisaalta en halua keksiä typeriä "ruutuaikasääntöjä" kun itsekin tuijotan suurimman osan vapaa-ajastani ruutua.

Lihomisesta en ole huolissani oman pojan kohdalla, vaikka huomaan että yhä enemmän häntä kiinnostaisi syödä vaan leipää ja muroja, tai sitten sipsii ja cocacolaa (näitä siis kinuaa usein, ostaa joskus omilla rahoillaan ja viikonloppuisin joskus ostamme me, leipää syö isot kasat koulun jälkeen ja "välipaloiksi" ja ruoka ei aina sitten maistu) mutta kyllähän sitä väkisinkin alkaa sitten pyöristymään kun liikunta vähenee ... nyt vielä kulkee kävellen / pyörällä kouluun 3km suuntaansa ja usein jää palloilemaan koulun jälkeen kentälle kavereiden kanssa. Tämä loman aika nosti taas tän peliongelman esiin. Pojalla ei varsinaisesti ole harrastuksiakaan kun ei ole kiinnostunut ollut ja inhoaa kilpailemista.

Ap

Vierailija
8/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvää säännöt puhelimenkäytölle. Esim. Nukkumaan mennessä puhelin pois. Koulun jälkeen ensin läksyt sitten puhelin.

Nämä onkin jo, tai siis tuo nukkumaanmennessä puhelin otetaan pois. Perheen isä on itsekin puhelinaddikti ja räplää sitä konettaan aina kun mahdollista ja minun harteille jää "kasvatus" tässä asiassa, onneks isäkin kuitenkin sen verran tajuaa että puhelin yöks pois ja läksyjen teon ajaksi ja välillä muutenkin.

Ap

Vierailija
9/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo. Selkeät säännöt pelaamiselle. Ei pitäisi olla liian vaikeaa.  Puhelin piiloon vaikka, jos ei muuten auta. Peliaikaa esim 3 kertaa viikossa, ei joka päivä tuollaiselle peliaddiktille. Ja isälle kunnon läksyttäminen. Eihän siitä tule mitään että vanhemmat eivät pidä yhtä, vaan toinen sanoo toista ja toinen jotain muuta. Skarpatkaa!

Vierailija
10/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No haloo. Selkeät säännöt pelaamiselle. Ei pitäisi olla liian vaikeaa.  Puhelin piiloon vaikka, jos ei muuten auta. Peliaikaa esim 3 kertaa viikossa, ei joka päivä tuollaiselle peliaddiktille. Ja isälle kunnon läksyttäminen. Eihän siitä tule mitään että vanhemmat eivät pidä yhtä, vaan toinen sanoo toista ja toinen jotain muuta. Skarpatkaa!

Voinhan mä tehdä listan säännöistä mutta kuka niitä valvoo, ei kukaan kun isä on kanssani asioista ihan eri mieltä eikä samalla tavalla edes välitä!

Ap

Vierailija
11/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette rohkaise pelaamista samoin kuin lukemista. Se voi olla todella tärkeää pelata ja kokea jos myöhemmin sille alalle päätyy. Miksi te olette nuin saatanan vanhanaikaisia että ette voi ymmärtää. Pelit ovat bisnes. Kaikki nämä postaukset muistuttavat minua lapsuudestani ja äitini aikaisesta huutamisesta pelaamisesta. Ja kyllä nyt vituttaa kun olen saanut elämälläni jotain aikaan mutta ei ole aikaa äitilleni.

Vierailija
12/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinhan mä tehdä listan säännöistä mutta kuka niitä valvoo, ei kukaan kun isä on kanssani asioista ihan eri mieltä eikä samalla tavalla edes välitä!

Ap

No eroa sitten siitä miehestä. Toi on tekosyitä, ja paskaa vanhemmuutta teiltä molemmilta. Anteeksi vaan.

Vierailija
13/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten vaikka lapsi mököttää??? Tottakai mököttää, jos on tottunut saamaan kaiken minkä haluaa.

Vierailija
14/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette rohkaise pelaamista samoin kuin lukemista. Se voi olla todella tärkeää pelata ja kokea jos myöhemmin sille alalle päätyy. Miksi te olette nuin saatanan vanhanaikaisia että ette voi ymmärtää. Pelit ovat bisnes. Kaikki nämä postaukset muistuttavat minua lapsuudestani ja äitini aikaisesta huutamisesta pelaamisesta. Ja kyllä nyt vituttaa kun olen saanut elämälläni jotain aikaan mutta ei ole aikaa äitilleni.

Ihan normaalia pelata koko aika? Niskat kyyryssä sormet koukussa, ei ihme että koko ihminen väsyy ja alkaa tulla virheasentoja ja vikoja.

En ole pelaamista kieltänyt. Olen siitä kiinnostunut, ja pelaan pojan kanssa välillä. Haluaisin vaan että tekisi MUUTAKIN kuin tuijottaa sitä koneen kelmeää valoa. Ei ole mielestäni liikoja pyydetty. Kyllä liikkumista pitää vähintään se tunti päivässä olla, vähintään. Jos en pakota, ei mene. Mutta ei liiku / ulkoile naama nurinpäin, vaan sitten kyllä tykkää ihan ollakin.

Ap

Vierailija
15/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pelaaminen muuten ilman rajoituksia, kunhan hoitaa koulun, nukkuu, syö ja ulkoilee välillä.

Vierailija
16/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelikoneet takavarikkoon ja vaihdat puhelimen eli älypuhelin versioon.

Mökötystä loppuu alle viikossa. Olet vanhempi et kaveri.

Vierailija
17/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No eroa sitten siitä miehestä. Toi on tekosyitä, ja paskaa vanhemmuutta teiltä molemmilta. Anteeksi vaan.

Niin juuri, että pelaamisen lisäksi tehdään lapsesta eroperheen lapsi, jonka tulevaisuus on sitä että äidin luona ihan eri säännöt kuin isän luona. Sehän ei sekoita lasta ... tai vielä parempi ; alotetaan hirvee huoltajuuskiista ja revitään ja riidellään lapsista oikein verisesti!

Ja laitetaan samalla perheen muutkin lapset kärsimään. Miten tällä palstalla aina kuvitellaan että ero on RATKAISU niin moneen ongelmaan ja käy jotenkin mukamas tosi helposti??

Ap

Vierailija
18/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia pelata koko aika? Niskat kyyryssä sormet koukussa, ei ihme että koko ihminen väsyy ja alkaa tulla virheasentoja ja vikoja.

En ole pelaamista kieltänyt. Olen siitä kiinnostunut, ja pelaan pojan kanssa välillä. Haluaisin vaan että tekisi MUUTAKIN kuin tuijottaa sitä koneen kelmeää valoa. Ei ole mielestäni liikoja pyydetty. Kyllä liikkumista pitää vähintään se tunti päivässä olla, vähintään. Jos en pakota, ei mene. Mutta ei liiku / ulkoile naama nurinpäin, vaan sitten kyllä tykkää ihan ollakin.

Ap

Onko normaalia pelata jääkiekkoa kokoajan ja treenata sitä varten ja omistaa elämäsi sille. Tottakai on jos rakastaa lajia. Samalla lailla voi toistakin harrastusta rakastaa.

Vierailija
19/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eikö lapsella ole kavereita? Jos ei mene ulos ilman, että pakotetaa, alkaisin itse jo olla huolissani. Laita johonkin liikunnalliseen harrastukseen, jossa täytyy käydä monta kertaa viikossa. Noin siinä käy, kun herätään yhtäkkiä siihen, että lasta ei ole kasvatettu. Harrastukset olisi kannattanut aloittaa ajat sitten. Nyt ei ehkä suostu menemään niihin enää. Tsemmpiä teille, sitä tulette tarvitsemaan, jos isä on puhelinaddikti, niin mitä luulet mihin suuntaan pojan meininki on menossa? Niin....

Vierailija
20/38 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun täytyy vaan jaksaa -ja hienoa että tiedät sen itsekin vaikka tietysti tilanne ottaa pattiin. Nykyajan laiminlyöty lapsi on tavallisimmin juuri rajattomasti ruudun ääreen jätetty lapsi. Ja onhan se vanhemmille helppoa, ei sotkua, ei meteliä, ei vaivaa. Digiaddiktio on todellinen ongelma, joka ei ole vielä räjähtänyt silmille, sillä nykyiset peliaddiktit eivät ole saaneet tablettia taaperona niinkuin tämän hetken alle 10-vuotiaista moni on saanut.

Yläkoulussa näkyy jo nyt kasvava joukko lyhytpinnaisia keskittymiskyvyttömiä peliaddiktipoikia. He jäävät tunnin alkaessa käytävälle pelaamaan, he valehtelevat kotona koulun alkavan tuntia aiemmin, jota voivat tulla käytävälle pelaamaan, he lähtevät kesken tunnin vessaan pelaamaan, heidän ( vähäinen ) keskittymiskyky menee kokonaan sen pohtimiseen, miten voisi pelata tunnilla. Heiltä kun takavarikoi kännykän, niin peli jatkuu varakännykällä, sitten tabletilla ja vaikka millä. Arvaatte varmaan ettei mistään tietokoneella tehtävästä koulutyöstä tule yhtikäs mitään. Näin siis seiskaluokalla. Kasilla he alkavat nukkua aamupäivät, koska yö on pelattu. Ysillä eivät tule kouluun ollenkaan, sillä pelaavat yöt ja nukkuvat päivät... Ja vanhemmat huutavat apua kaikilta mahdollisilta viranomaisilta, mutta sen kännykän ottaminen pois edes yöksi on ihan mahdoton ajatus.

Onpa onni, että omat lapset on jo ylioppilaita. Muutenhan meillä olisi varmaan kuin kuvasit, koska meillä ei ole koskaan ollut mitään rajoituksia pelaamiselle tai tietokoneajalle. Silti läksyt on hoidettu, paino pysynyt kurissa ja keskitytty ainakin sen verran, että on päästy yliopistoon toivomaansa tiedekuntaan.

Olen siis vakavasti laiminlyönyt yhden tulevan lääkärin, kauppatieteilijän ja oikeustieteilijän elämän antamalla heille vapauden päättää tekemisistään. Eipä käynyt edes mielessä, että täyskielto ja kamala marmatus olisivat olleet se keino, jolla lasten elämästä tehdään hyvää.

Pidän pahempana laiminlyömisenä sitä, että kotona ei ole ruokaa, koska isä ja äiti ovat narkkareita/alkoholisteja, mutta näköjään rajaton peliaika tuhoaakin varmemmin. Vain siksi, että nuori itse saa valita pelaamisen määrän sen sijaan että erilaisilla "max tunti päivässä" -säännöillä varmistettaisiin se, että salaa vanhemmilta pelataan aina kun voidaan. Myös öisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme