Mitä evääksi lentokentälle ja (Norwegianin) lennolle?
Joudun vaihtamaan konetta ja odottelemaan lentokentällä useamman tunnin. Lentokentällä kaikki on ylihinnoiteltua, ainakin Helsinki-Vantaalla ja edullisten lentolippujen tuoma säästö kuluukin sitten lentokentällä välipaloihin tai ruokailuihin odotellessa helposti. Mitä eväitä voisi ottaa mukaan. Huomioiden se että joudun turvatarkastukseen jo kotikaupungissani koska lennän Helsinkiin.
Kommentit (108)
Minulla on usein omat eväät, koska saan siten terveellisemmin ja silloin kun haluan. Jos joutuu odottamaan välipalaa tunteja, ja silloin vain saa pullan, verensokeri heittelee.
Vierailija kirjoitti:
Vähän asiaa sivuten: Ostettiin kerran norskin koneesta pullo punaviiniä, pahaa, ja maksoi noin 20 euroa. Kohteessa myytiin täsmälleen samaa kaupassa: hinta 1 euro. Yksi euro! Siinä oli norskin katteet kohdallaan.
Mua naurattaa nää alapeukut 😄Ilmeisesti norskin katteet ei sitten olleet kohdallaan tässä 😄
Mun eväät (työmatkoilla ja joo kollegat katsoi aluksi kieroon, nyt ovat tottuneet):
- ruisreissari, välissä juustoa ja kurkkua
- banaani
- pähkinäsekoitus pikku boxi
kentältä sitten olen ostanut sen 2 pulloa vettä 3,5 euroa tarjouksen.
Itse en tykkää vaihtojen välillä ryntäillä kylille, eli kun Köpiksessäkin kolmen tunnin vaihdon aikana osa suhautti keskustaan kaljalle, mä jäin kentällä lukemaan kirjaa ja syömään eväitäni, ja kaitsemaan parin tyypin käsimatkapakaaseja.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole varmaankaan tajunnut, että sieltä lähtöporttialueelta saa tulla pois lentojen välillä. Eli tulet Helsingissä ihan normaalisti pois kuten olisit jäämässä Helsinkiin, ja sitten ennen jatkolentoa menet uudelleen turvatarkastuksen läpi. Jotta pääsisit turvatarkastuksesta, sinulla pitää olla toisen lennon boarding pass, mutta senhän tarvitset joka tapauksessa myös lennolle pääsemiseen. Tarkista vain etukäteen, siirtyykö mahdollinen matkalaukkusi automaattisesti lennolta toiselle vai pitääkö sinun hoitaa se itse.
Jos sinulla on monta tuntia aikaa, niin ehdit hyvin käymään Helsingin keskustassa tai vaikka lähempänä Jumbossa. Mutta myös lentokentällä on edullinen ravintola kellarissa (sillä puolella, johon ei mennä turvatarkastuksen läpi). Se vaikutti olevan lentokentän työntekijöiden työpaikkaruokala, mutta asiakkaaksi voi mennä kuka tahansa. Muistaakseni tavallinen työpaikkaruokaa vastaava ateria maksoi noin kympin verran tai vähän alle, kun kävin siellä viimeksi.
Vesi on lentokentällä ylihinnoiteltua, mutta täysin sama ilmiö näyttää olevan kaikilla muillakin lentokentillä ainakin Euroopassa.
Tallinnan lentokentällä 0,5 litran vesipullo 0,90 €, samankokoiset limsat 1 €/pullo, jos ostaa useamman niin saa vielä halvemmalla. Münchenissa 0,5 litran vesipullo on 1,25 €.
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta. Miksi haluat viettää päivän lentokentällä?
Jos sulla ei ole varaa seutulippuun niin mene junalla edes Tikkurilaan tai Myyrmäkeen. Niihin pääsee Vantaan sisäisellä lipulla. Myyrmäessä on juna-asemalta putkiyhteys Myyrmannin kauppakeskukseen ja kirjastokin vieressä. Jos pistät elämän ihan risaiseksi niin Tikkurilan asemalta on kävelymatka Heurekaan ja Tikkurilaankin taisi valmistua joku pikku kauppakeskus viime vuonna. Asemalla on ainakin elämää ja sisätilat.
Ja jos ei ole rahaa junalippuun niin tule edes rohkeasti tullirajan ulkopuolelle. Kakkosterminaalin matkalaukkujen karuselli alueelta kun tulet ulos niin aika pian oikealla on Alepa. Ei mitään lentokenttähintoja vaan ihan tavallisen Alepan hinnat.
Pääkaupunkiseutu ei ole tuttua minulle, joskus junalla käväissyt mutta lentäessä olen vain konetta vaihtanut. 7,5 ja 8,5 tuntia on aikaa kun kone laskeutuu Helsinkiin siitä kun seuraava kone lähtee. Turvatarkastukset ja portille meno vievät tietenkin jinkun verran aikaa. En todellakaan ala seikkailemaan lentokentältä pois jonnekin jumboon tai flamingoon, mieluummin säästän rahani matkakohteeseen. Matkalaukun kanssa pitäisi reippailla se 2 km? Lentokentältä voin jotain ostaa. Helsinki Vantaalla joku pullovesikin maksaa yli 2,50 euroa, takaisin tullessa olisin saanut kuusivesipulloa lentokentältä samalla hinnalla. Lentokentällä leivät olivat todella kalliita, normikahvilassa saa leivän ja kahvin 6-7 eurolla mutta lentokentällä oli kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lento voi maksaa saman kun tuo pihvi. Minullakin on vaihtoehdot: matkusta budjetilla tai älä matkusta. Lentokenttäpihvin hinnalla maksaa kohteessa yhden hotelliyön lisää.
25 e pihvistä lisukkeineen ei ole kyllä paljoa.
Mitä syöt siellä matkalla?
Ei meillä riitä tuo summa missään yhden ihmisen ateriaan. Vähintään yksi kerta päivässä ravintolassa, lounas voi olla jotain pienempää tai vaikka eväitä joskus.
Eikä kyllä 25 e riitä mihinkään hotelliin missään.
Tai lentoihin.
Eli en pidä kalliina lennolle lähtiessäkään. Eväisiin penkillä saat helposti kulumaan kympin. Eikä lähde nälkä tai tule sellainen olo että on syönyt.
25 eurolla saa hotelliyön vaikka missä. Myös lentoja saa tuolla hinnalla. Halvimmillaanhan lento voi maksaa vain muutaman sentin. Et vain osaa matkailla halvalla jos et tuollaisista hinnoista ole tietoinen. Tai vaihtoehtoisesti sinulla pitää olla aina hieno hotelli.
Hotellihinnoista on usein myös hyviä tarjouksia. Pitää katsella hintoja eri sivustoilta, hyödyntää tarjouskoodit, myös hotellin omilla nettisivuilla voi olla erikoistarjouksia. Kannattaa myös liittyä eri hotelliketjujen kanta-asiakasohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun eväät (työmatkoilla ja joo kollegat katsoi aluksi kieroon, nyt ovat tottuneet):
- ruisreissari, välissä juustoa ja kurkkua
- banaani
- pähkinäsekoitus pikku boxi
kentältä sitten olen ostanut sen 2 pulloa vettä 3,5 euroa tarjouksen.
Itse en tykkää vaihtojen välillä ryntäillä kylille, eli kun Köpiksessäkin kolmen tunnin vaihdon aikana osa suhautti keskustaan kaljalle, mä jäin kentällä lukemaan kirjaa ja syömään eväitäni, ja kaitsemaan parin tyypin käsimatkapakaaseja.
Sama juttu kun joudun pääsääntöisesti siihen satunnaiseen räjähdysainetestiin joka kerta Suomen puolellla turvatarkstuksessa ja laukku on pengottu myös hihnalla niin en mielelläni mene ylimääräisiä kertoja turvatarkastukseen. En halua lähteä seikkailemaan tuntemattomaan kaupunkiin vaihtojen välillä sillä riskillä että myöhästyn lennolta. Jossain Jumbossa voisi olla muuten mielenkiintoista käydä mutta paremmalla ajalla ilman käsimatkatavaroita.
Niin ja Helsinki ei oikein kiinnosta, matkakohdeessa paremmat ostosmahdollisuudet.
Megapussi sipsejä. Kevyt kuljettaa, helposti säilyvää avattunakin ja täyttävää.
Ei terveysruokaa mutta sopivaa lentokentälle.
Itse teen salaatteja evääksi. Hedelmiä ja juurespaloja. Viinirypäleitä ei olla koskaan laskettu nesteeksi.
Tämä vaikka koneessa olisi ruokaa, koska kaipaan aina raikkautta lisää. Tonikala säilyy purkissa ja sen voi lisätä salaattiin vasta ruoka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta. Miksi haluat viettää päivän lentokentällä?
Jos sulla ei ole varaa seutulippuun niin mene junalla edes Tikkurilaan tai Myyrmäkeen. Niihin pääsee Vantaan sisäisellä lipulla. Myyrmäessä on juna-asemalta putkiyhteys Myyrmannin kauppakeskukseen ja kirjastokin vieressä. Jos pistät elämän ihan risaiseksi niin Tikkurilan asemalta on kävelymatka Heurekaan ja Tikkurilaankin taisi valmistua joku pikku kauppakeskus viime vuonna. Asemalla on ainakin elämää ja sisätilat.
Ja jos ei ole rahaa junalippuun niin tule edes rohkeasti tullirajan ulkopuolelle. Kakkosterminaalin matkalaukkujen karuselli alueelta kun tulet ulos niin aika pian oikealla on Alepa. Ei mitään lentokenttähintoja vaan ihan tavallisen Alepan hinnat.
Pääkaupunkiseutu ei ole tuttua minulle, joskus junalla käväissyt mutta lentäessä olen vain konetta vaihtanut. 7,5 ja 8,5 tuntia on aikaa kun kone laskeutuu Helsinkiin siitä kun seuraava kone lähtee. Turvatarkastukset ja portille meno vievät tietenkin jinkun verran aikaa. En todellakaan ala seikkailemaan lentokentältä pois jonnekin jumboon tai flamingoon, mieluummin säästän rahani matkakohteeseen. Matkalaukun kanssa pitäisi reippailla se 2 km? Lentokentältä voin jotain ostaa. Helsinki Vantaalla joku pullovesikin maksaa yli 2,50 euroa, takaisin tullessa olisin saanut kuusivesipulloa lentokentältä samalla hinnalla. Lentokentällä leivät olivat todella kalliita, normikahvilassa saa leivän ja kahvin 6-7 eurolla mutta lentokentällä oli kalliimpaa.
Runsaasti on kyllä sulla aikaa vahtaa konetta.
Jos jatkolento on samalla yhtöllä tai yhtiön partnerilla, matkalaukku menee suoraan kohteeseen eikä sen perään tarvi kentällä murehtia. Kysy vielä tiskiltä, kun laukun sinne jätät.
Jos käsimatkatavaroita on paljon, Helsinki-Vantaalla ne voi jättää säilöön.
Lentokentältä Helsingin keskustaan tai edes Jumboon ei ole mikään seikkailu. En ole itsekään PK-seudulta ja käyn Helsingissä harvoin, mutta homma on tehty todellahelpoksi. Ja aina voi kysyä apua.
Mutta jos haluat itse ajan viettää lentokoneella, ok. Mutta tuo on aika pitkä aika odotella ja jos et halua pelkillä pähkinöillä ja leivillä elää, kannattaa harkita sitä kentällä syöntiä.
Mun kaveri aina perheineen (siis vanhemmat ja kaks aikuista noin 30v lasta) menee noin kuus tuntia aikaisemmin kentälle odotteleen konetta, joten kai siellä aika jotenkin kuluu.
Tulimme juuri <<espanjasta, ja meillä oli eväinä mm. kg luumutomaatteja.
Tee pari salaattia evääksi: salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua, älä lisää salaatinkastiketta, ettei lasketa nesteiksi. Ruokaisemmiksi aineiksi pakasta erikseen toisessa purkissa paloiteltuja kananpalasia ja kuviopastaa ja halutessasi keitettyä munaa. Lisää ne sitten salaattiin. Mukaan voit myös ottaa esim. pikaruokapaikoista saadun salaattikastikkeen, jos haluat. Lisäksi siemeniä ja pähkinöitä. kuten joku jo huomauttikin, niin pakkaa erikseen, koska jos lennolla on mukana pähkinäallergikko, niin niitä ei saa syödä lennolla. Muista ottaa mukaan kertakäyttöaterimet. Lisäksi hyvää leipää ilman levitettä. Minulla on kesällä helteelläkin säilynyt pakastetut ruokapalat 3-5h, jos ovat olleet kylmälaukussa ( sellainen kokoon menevä.) Jos sinulla ei ole sellaista, niin laita eväät muovipussiin, ja kääri sanomalehtipaperiin. Sanomalehtipaperi säilyttää lämpoötilan tutkimusten mukaan yhtä viileänä kuin styrox-kylmälaukku.
Tarkista kuitenkin vielä, että lasketaanko tuollaiset pakastetut ei-nesteet nesteiksi. En ole varma, että onko joskus kaikki pakastetut laskettu nesteiksi.
Voit myös tehdä toisen vihannessalaatin, johon ostat sieltä Alepasta tonnikalaa, jos on sellaisen purkki, jossa on nipsu valmiina.
Välipalaksi reissumiestä. meetwursti/juusto säilyy suolaisuutensa avulla pitkäänkin kohtalaisen hyvänä. Myös leivät voit pakastaa, niin pysyvät entistä paremmin. Ota mukaan vaikka valmiiksi pestyt minitomaatit, joita on mukava natustella lisäksi. Lisäksi pähkinää, hedelmää: banaani, omena. Osta minimaito, jos haluat.
Lisäksi varaisin muutaman eväspatukan, jos vaikka lento myöhästyy, lisää niitä pähkinöitä,kuivattuja marjoja, kuivakakkupalan, vaaleaa patonkia, joka on hyvää ilman levitettäkin, porkkanatikkuja, ruissipsejä.
Aamulennolle kun työnpuolesta menen päiväksi Tukholmaan (jossa ei aina ehdi kunnolla syömään), otan
Leivän juustolla, syön aamulla Tukholmassa
Kananmunan jos tulee päivällä nälkä
Banaanin
Proteiinipatukat toimii myös
Ostan kentältä vissyn tai kahvin, jos ehdin
Karjalanpiirakat toimii myös ja vaikka salaatti muoviaseilla
Käyttäjä2123 kirjoitti:
Ruoan säilyminen arveluttaa kun saavun aamulla Helsinki-Vantaalle ja kone lähtee illalla eikä nesteitä saa kuljettaa koneessa. Pitänee keksiä jotain kuivaruokaa armeijatyyliin. Norwegianin lennolla ei tarjoilla ruokaa ja perillä matkakohteessa olen vasta seuraavana aamuna. Finnairin lennoilla ei tarvinnut huolehtia eväistä kun tarjoilu pelasi mutta Norwegianilla lentäessä rahaa kului lentokentällä sekä koneessa ostettuihin eväisiin.
Kannattaa syödä kentällä.
Suositelkaa mistä kentältä saisi edullisesti ruokaa? Sale varmaan on halpa mutta saa nähdä osaako tällainen juntti sinne, R-kioskilta saa kahvia kohtuuhintaan ja jotain muuta evästä, siellä tuli asioitua aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vähän asiaa sivuten: Ostettiin kerran norskin koneesta pullo punaviiniä, pahaa, ja maksoi noin 20 euroa. Kohteessa myytiin täsmälleen samaa kaupassa: hinta 1 euro. Yksi euro! Siinä oli norskin katteet kohdallaan.
En ostanut viiniä mutta Norwegianin hintoja muistellessa tämän ketjun aloitinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tulimme juuri <<espanjasta, ja meillä oli eväinä mm. kg luumutomaatteja.
Tee pari salaattia evääksi: salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua, älä lisää salaatinkastiketta, ettei lasketa nesteiksi. Ruokaisemmiksi aineiksi pakasta erikseen toisessa purkissa paloiteltuja kananpalasia ja kuviopastaa ja halutessasi keitettyä munaa. Lisää ne sitten salaattiin. Mukaan voit myös ottaa esim. pikaruokapaikoista saadun salaattikastikkeen, jos haluat. Lisäksi siemeniä ja pähkinöitä. kuten joku jo huomauttikin, niin pakkaa erikseen, koska jos lennolla on mukana pähkinäallergikko, niin niitä ei saa syödä lennolla. Muista ottaa mukaan kertakäyttöaterimet. Lisäksi hyvää leipää ilman levitettä. Minulla on kesällä helteelläkin säilynyt pakastetut ruokapalat 3-5h, jos ovat olleet kylmälaukussa ( sellainen kokoon menevä.) Jos sinulla ei ole sellaista, niin laita eväät muovipussiin, ja kääri sanomalehtipaperiin. Sanomalehtipaperi säilyttää lämpoötilan tutkimusten mukaan yhtä viileänä kuin styrox-kylmälaukku.
Tarkista kuitenkin vielä, että lasketaanko tuollaiset pakastetut ei-nesteet nesteiksi. En ole varma, että onko joskus kaikki pakastetut laskettu nesteiksi.
Voit myös tehdä toisen vihannessalaatin, johon ostat sieltä Alepasta tonnikalaa, jos on sellaisen purkki, jossa on nipsu valmiina.
Välipalaksi reissumiestä. meetwursti/juusto säilyy suolaisuutensa avulla pitkäänkin kohtalaisen hyvänä. Myös leivät voit pakastaa, niin pysyvät entistä paremmin. Ota mukaan vaikka valmiiksi pestyt minitomaatit, joita on mukava natustella lisäksi. Lisäksi pähkinää, hedelmää: banaani, omena. Osta minimaito, jos haluat.
Lisäksi varaisin muutaman eväspatukan, jos vaikka lento myöhästyy, lisää niitä pähkinöitä,kuivattuja marjoja, kuivakakkupalan, vaaleaa patonkia, joka on hyvää ilman levitettäkin, porkkanatikkuja, ruissipsejä.
Pihi olen minäkin, mutta tällaista taidetta en kyllä ole vielä pystynyt tekemään. Availetko niitä tonnikalapurkkeja koneessa? Huh!
Lasten kanssa kun mennään, niin vaikka koneessa on ateria, niin teen muutaman leivän tai sämpylän mukaan. Lisäksi jotain välipalakeksejä, suolatikkuja, banaani jne. Monesti jää lähes kaikki syömättä.
Lentoasemalla tuloaulan ala-puolella ennen kansainväliselle puolelle siirtymistä on yksi ravintola, josta saa saman hintaista ruokaa kuin Jumbossa: Caesar's. Myös laatu on hyvä. Kentän työntekijät syövät usein täällä. Buffet 11,90 ja salaattia ja keittoa halvemmallakin. Suosittelen.
Alepa on toinen hyvä tietenkin välipalojen ostoon. Hinnat samat kuin muuallakin. Oma tyhjä vesipullo mukaan ja täyttö turvatarkastuksen jälkeen WC:n hanasta. Nykyään myös säädettäviä hanoja ainakin osassa vessoja.
Jos lentoasema on outo, voi sen kartat tutkia jo kotona-
https://www.finavia.fi/fi/helsinkivantaa/palvelut/ruokaa-juomaa/cesars-…
http://www.sspfinland.fi/fi/helsinki-vantaan-lentoaseman-ravintolat-kah…
Vierailija kirjoitti:
Tässä esimerkki menusta. Ihan sama hinta kuin missä tahansa kaupungin ravintolassa.
Näytti olevan myös aamiaisbuffet 11,90 ja lapsille 6e. Halpaa!
https://olearys.fi/helsinki-vantaa-airport/food/
Hyvännäköisiä annoksia, jälkiruoat mielestäni kalliita. 17,50 euroa salaatista tai 25,80 euroa ateriasta mielestäni kalliita kun syön päivuttäin salaattilounaan tai lämpimän lounaan josta maksan 2,60 euroa tai joskus jollain Hesen kupongeilla salaatti maksaa 5,95. Keittolounas tai nachot ovat kohtuuhintaisempia. Leivän pakastaminen voisi olla hyvä idea, salaatissa tai leivässä tosin voi olla tuurillani liikaa vettä tarkastajien mielestä ja ne takavarikoidaan jo kotipaikkakunnalla.
En syö Hki-Vantaan lentokentällä enää mitään, koska ruoan laatu on niin kehno. Paljon olen lennellyt lomalla ja töissä. Aina lennon toisessa päässä, maasta riippumatta, tuntuu luksukselta ja vielä puoleen hintaan tai halvemmalla. Muualla sämpylä ja croisantit ovat rapeita ja maukkaita eikä mitään parastaennenmuovikelmupaketteja.
Viimeksi:
Italia
Tanska
Tšekki
Ruotsi
Venäjä
Alankomaat
PS. Nuuka kyllä olen, muttei johdu siitä! Muualla ostan ja herkuttelen.