Tuliko sulle raskausaikana paljon kiloja?
Vinkkejä painon kurissa pitoon kun jo ennestään vähän ylimäärästä....
Kommentit (28)
En lihonut kiloakaan, painoa sen sijaan tuli ekassa 11kg ja toisessa 7kg. Kaikki jäi synnärille kummallakin kerralla.
Mulla oli raskausdiabetes, joten olin tarkka syömisen kanssa. En tosin muutenkaan ole ollut koskaan lihomiseen taipuvainen, olen pikemminkin aina ollut hiukan alipainoinen.
Ekassa tuli 12kg, synnärille jäi 17kg. Laihduin yhden vaatekoon verran. Noudatin tiukkaa raskausdiabetesruokavaliota ja kävelin reippaasti vähintään tunnin (6km) päivässä. Kiloja alkoi kertyä vasta rv28 lähtien ja turvotusta tuli jonkun verran.
Toisessa raskaudessa on nyt +/- 0kg, rv30. Alun pahoinvointi tiputti noin 3kg ja ne ovat nyt tulleet takaisin. En ymmärrä miten painoa ei ole tullut "järjettömästi", sillä syön kuitenkin valtavasti (3 lämmintä ateriaa ja aamu- sekä iltapala) enkä harrasta liikuntaa. Taapero kyllä pitää liikkeessä aamusta iltaan, mutta ei sen luulisi niin paljoa kuluttavan? Uskoisin, että tässäkin raskaudessa kilot alkavat vasta näillä viikoilla kertyä ja loppua kohden neuvolassa ollaan taas huolissaan nopeasta painon noususta.
Suosittelisin kyllä kiinnittämään huomiota ruokavalioon ja liikkumaan mahdollisimman paljon. Vaikka ihan hidastakin kävelyä, jos ei paikat muuta kestä. Varsinaisesti raskausaikana ei saisi kuitenkaan pyrkiä laihduttamaan, vaikka lähtökohtana olisikin ylipaino. Terveellinen ja monipuolinen ruoka on hyvä opetella jo raskausaikana, jatkaa sitä imetysajan ja opettaa samat terveelliset elämäntavat myös lapselle, kun tämä siirtyy soseista samaan ruokaan vanhempiensa kanssa. Samalla turvaa oman, sikiön ja vauvan vitamiinien saannin.
Miten on mahdollista ettei joillekin tule kiloja ollenkaan kun kyllähän se vauva ja raskausmateriaali painavat yhteensä n. 8kg. Ystävälläni oli raskausajan diabetes ja söi pelkkää heinää 9kk mutta silti tuli sen 8kg jotka jäivät laitokselle. Että laihtuuko siinä jos ei tule raskauskiloja ollenkaan?
Itse lihoin 15kg koska olin niin stressaantunut, oli unettomuutta ja liikehälytystä jne. Ihan puhtaasti suklaalla lievitin stressiä ja 10kg on vieläkin varressa kiinni. Olkoot. Kyllä ne lähtee kun pääsee normiarkeen ja töihin kiinni.
Mulla oli molemmissa raskauksissa niin paha pahoinvointi, että laihduin vaan kun oikeen mikään ruoka ei tuntunut menevän alas! Yhessä vaiheessa söin ranskalaisia ja mehujäätä ties kuinka monta päivää putkeen :D
Paino nousi sen vauvan tuoman verran eli joku 6-7kg. Toisen synnytyksen jälkeen olin hoikempi kuin koskaan!
3kg tuli. Onneksi sain kaikki pudotettua pari viikkoa synnytyksen jälkeen ja pystyin heti käyttämään bikinejä. Laskin kaloreita koko raskauden ajan. Sokereja välttelin parhaani mukaan. Kävin juoksemassa ja kuntosalilla. Synnytyskin onnistuu paremmin kun on hyvässä kunnossa
Ekassa yli 15kg ja kilojen karistaminen kesti kauan. Tokassa raskaudessa tuli 2,5kg. Synnärille jäi kymmenen. Sairastuin raskausajan diabetekseen ja otin sen tosissani syömällä terveellisesti ja säännöllisesti. Liikuin myös ulkona esikoisen kanssa 4h päivässä. En syönyt koko raskausaikana yhtäkään karkkia, sipsiä, enkä juonut limuja.
25kg, en tiedä miten näin pääsi käymään taikka missä kaikki kilot lymysivät, housukoko pysyi samana koko raskauden enkä ollut kovin turvonnut. Kilot lähtivät vähitellen aivan itsestään, nyt vuosi synnytyksestä olen 5kg kevyempi kuin ennen raskautta, vaikka en ole ajatustakaan tuhlannut koko asialle! Eipä siihen mitään vippaskonsteja taida olla miten kilot pysyvät kurissa, kunhan elää ihan normaalisti!
Kyllä jokainen tämän nykyään tietää. Raskaudet on erilaisia. Ekassa en voinut ollenkaan pahoin ja pystyin hyvinkin tarkkailemaan ruokamääriä ja kuntoilemaan lähes päivittäin. Tässä tokassa raskaudessa voin niin pahoin, että oksennan ellen syö tasaisesti 2h välein. Syön terveellisesti mutta kyllä se lihottaa jos joutuu näin usein syömään. Mandariini ei auta. Olen hoikka ja liikunnallinen luonnostaan.
Mikäköhän ihanne se nykyään muutenkin on, että painoa ei saisi tulla ollenkaan? Se on luonnotonta normaalipainoisella naiselle raskauden aikana. Lapsi painaa, lapsivesi painaa, samoin kohtu jne. Ja nainen kerää myös rasvaa imetyksen varalle. Itselläni kaikki 14kg lähti viime raskaudessa alle vuodessa imettäessä.