Kun joudutte maksamaan ylihintaa tuotteesta/palvelusta, mitä omia 'bonuksia' tapaatte antaa itsellenne?
Itse olen mm. kerännyt törkykalliista kahviloista hienon lusikkakokoelman. Eli pöllin ainakin yhden lusikan, jos joudun maksamaan kahvista ja kakusta lähemmäs kympin.
Kommentit (24)
"Tepä ootte kivoja kusipäitä. Tuo on aivan erityisen ärsyttävää tuo hävikin aiheuttaminen. Kai te nyt sentään ymmärrätte, että
- kukaan ei pakota teitä ostamaan mistään mitään. Jos mielestänne jokin on ylihintaista, älkää ostako.
- jos ostatte, on ihan oikein, että joudutte maksamaan siitä palvelusta. Kaupan ylläpito ei ole ilmaista.
- hävikki nostaa hintoja entisestään. Joten kolmonen, sun kusipäinen vetosi on muiden asiakkaiden maksettava, ei se kaupan piikkiin jää!"
"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ei asiakas suutu jos häntä kohtelee kunnioittavasti. Onko sinusta 6e pullasta kohtuuhinta?"
- En ole se jolta kysyt, mutta vastaan silti, että jos 6€ on pullasta liian paljon, niin sitten on jätettävä ostamatta "se" pulla. - Emme me elä yhtieskunnassa, jossa pulla saisi myydä vain tietyllä hinnalla. Jokainen myyjä saa pyytää pullasta tasan 6 € tai alle 6€ Mutta yhtälailla pullasta voi pyytää vaikka 666,6 €.
Myyjä saa lähtökohtaisesti itse päättää sen, mitä jokin tuote tai hyödyke maksaa.
Sanon lähtökohtaisesti siksi, että joitain välttämättömyys tuotteiiden hintoja ei -esimerkiksi siksi että ovat tarjoajina monopoliasemassa- nostaa pilviin.
-Toki "hyvinvointivaltiomme" on tällaisissa tilanteissa tullut ainakin hieman vastaan säätämällä esimerkiksi monien lääkkeiden ostamista helpottaa lääkekorvaukset ("lääkekatto").
Asunnot on pahiten ylihinnoiteltu tuote Suomessa. Mutta kenen postilaatikkoon kakkaa pitäisi tunkea, että niihin tulisi joku järki?
Voihan noita hintoja vertailla. Suomessa on todella kallista. Mutta ehkä meidän cappuccinot vaan ovat monta euroa arvokkaampia kuin amerikkalaiset vastaavat.
http://www.nationmaster.com/country-info/compare/Finland/United-States/…
Tuollaisia pitäisi vetää turpiin mitään kyselemättä.