Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä yleistä ruokaa tai tuotetta ei omassa lapsuudenkodissasi koskaan ollut?

Vierailija
06.01.2017 |

Meillä ei ikinä syöty pekonia, vasta aikuisiällä jossain ravintolassa ensi kertaa maistoin sitä ja sittemmin olen osannut ostaa kotiinkin :) Talouspaperia ei myöskään ikinä ostettu.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eineksiä ei ollut, paitsi makkaroita ja nakkeja jos ne eineksiksi lasketaan. "Eksoottisia" hedelmiä ei ollut, banaani ja vesimeloni taisivat olla ainoita tuontihedelmiä (jouluisin oli sekahedelmäsoppaa kuivahedelmistä). Mitään "eksoottisia" ruokiakaan ei tehty, kuten tortilloja tai siipiä, vaan syötiin varmaan sitä samaa kotiruokaa mitä äitini (syntynyt 50-luvun lopulla) oli lapsuuden kodissaan syönyt.

Tiskikonetta ei ollut, kuulemma jäi pesuaineesta jäämiä astioihin ja aiheutti syöpää. Tietokone, kännykät ja muu uusi elektroniikka meille tuli vuosia myöhemmin kuin kavereitteni perheisiin. Äitini ei edelleenkään käyttäisi kännykkää, ellei olisi työpaikalla pakollinen. Kotonaan soittaa aina lankapuhelimella kaikkialle minne mahdollista.

Mitä työtä äitisi tekee? Olet itse nyt vähintään 57 v ja jos äitisi oli 17v, kun synnyit, on hän nyt 74v. Ja edelleen töissä?

Vierailija
22/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaa ei ollut juuri koskaan koska äitini ei tykännyt laittaa

Eineksiä eivät käytä vieläkään

Minä taas just söin valmiin riisipuuron, omena putosi kauas puusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan ollut maksaa, sisälmyksiä tai veriruokia, kun äiti inhosi niitä. Isä laittoi niitä joskus itselleen, mutta minusta hajukin oli ällöttävä, joten en maistanut.

Olen sitä ikäluokkaa, joka kuitenkin joutui noita ruokia syömään (pakotettuna) koulussa. Hyi kamalaa... ei ihme että heti lukioiässä lopetin lihan syönnin lähes kokonaan.

Kummatkin vanhemmat olivat töissä, joten meillä ei leivottu pullaa tms. Vanhemmat olivat myös tiukkiksia karkkien suhteen. Siksipä me ei velipojan kanssa vielä 6-vuotiaina edes tunnettu sanoja "pulla" ja "karkki" :)

Vierailija
24/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eineksiä ei ollut, paitsi makkaroita ja nakkeja jos ne eineksiksi lasketaan. "Eksoottisia" hedelmiä ei ollut, banaani ja vesimeloni taisivat olla ainoita tuontihedelmiä (jouluisin oli sekahedelmäsoppaa kuivahedelmistä). Mitään "eksoottisia" ruokiakaan ei tehty, kuten tortilloja tai siipiä, vaan syötiin varmaan sitä samaa kotiruokaa mitä äitini (syntynyt 50-luvun lopulla) oli lapsuuden kodissaan syönyt.

Tiskikonetta ei ollut, kuulemma jäi pesuaineesta jäämiä astioihin ja aiheutti syöpää. Tietokone, kännykät ja muu uusi elektroniikka meille tuli vuosia myöhemmin kuin kavereitteni perheisiin. Äitini ei edelleenkään käyttäisi kännykkää, ellei olisi työpaikalla pakollinen. Kotonaan soittaa aina lankapuhelimella kaikkialle minne mahdollista.

Mitä työtä äitisi tekee? Olet itse nyt vähintään 57 v ja jos äitisi oli 17v, kun synnyit, on hän nyt 74v. Ja edelleen töissä?

Tuossa viestissä luki kyllä, että se äiti on syntynyt 50-luvun lopulla, eli ei siis ole 74-vuotias.

Vierailija
25/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattia, vihanneksia,juureksia, lohta, ranskalaisia,pastaa,kinkkua tai leikkelettä leivän päälle, appelsiinituoremehua tm tuoremehua

Vierailija
26/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko luetun ymmärtäminen sinulla hukassa?

Vierailija
27/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut karjalanpaistia (evakkojen ruokaa, länsisuomalaiset syö paistin siivuina), ei joulukinkkua (liittyi jotenkin isän vatsahaavaan), ei sekoitettuja salaatteja eli meillä kurkku, omena, tomaatti, parsakaali jne. oli kaikki omissa kipoissaan, niistä sitten tehtiin omanlainen sekoitus, ei lohta (järvestä sai oikeaa kalaa) eikä kanaa, koska lapsuudessani kana oli sitkeää pakastekanaa, jota piti keittää pari tuntia.

Vierailija
28/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liharuokia oli todella huonosti, lähes kaikki ruoat oli makkararuokia tai puuroa. Kala- tai kanaruokia ei ollut koskaan. Joo oli rahasta puutetta mutta onneksi vasta myöhemmin sen tajusin kunnolla. Lapsi vain syö tyytyväisenä sitä mitä sattuu olemaan.

Vierailija
29/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanaa, lohta.  Omassa kodissa mies oli sitä mieltä että naisen on nähtävä kaikesta vaivaa, leipomisesta ja muusta.  Eineksiä ja kahvikeksejä hän ei voinut sietää. 

Vierailija
30/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

pekonia tai sieniä, 80-luvulla olen syntynyt

Vierailija
31/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei meilläkään ollut pekonia, mutta ehkä ihan hyvä niin. Ei ollut myöskään makkaroita tai meetvursteja. Toki niitä jossain tuli silti syötyä, mutta kotona ei.

Näitä ei myöskään ollut, aikuisena olen ruvennut syömään: avokado, munakoiso, ruusukaali, pavut, kikherneet, linssit, maapähkinävoi, idut, kurpitsa, oliivit

Vierailija
32/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa lukea eri aikakausien muotiruokia tyyliin:

"70-luvun ruokamuistot hymyilyttävät - nämä olivat ajan hitit"

Lähde: http://www.iltasanomat.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000000881861.html

Meillä oli vain yksinkertaisimpia kotiruokia:

Makaronilaatikko tai -mössö liian usein

Pakastekalasta tehty kalakeitto

Makkarakeitto

Jauhelihakeitto

Pakastevihanneksista tehty kesäkeitto

Purkkihernekeitto (ainoa käytetty säilyke)

Maitoperunat

Jauhelihakastike ja perunat

Makkarakastike ja perunat

Kananmunakastike ja perunat

Sianlihakastike ja perunat

Palapaisti ja perunat

Uuniriisipuuro

Puolukkavispipuuro

Jälkiruokia ei ollut koskaan

Riisiä syötiin vain riisipuurossa

Lettuja paistettiin ja pullaa leivottiin ehkä muutaman kerran vuodessa

Salaatteja ei ollut ikinä. Punajuuri- ja suolakurkkuviipaleita oli joskus sianlihakastikkeen ja palapaistin piristeenä.

Suola ja varovasti laitettu pippuri olivat ainoat mausteet, ellei sipulia lasketa.

Jouluksi ostettiin laatikollinen omenoita.

Appelsiineja oli aika usein.

Kanaa/broileria ei ollut ikinä sen paremmin kuin mitään pitsoja, lämpimiä voileipiä  tai uunimakkaraa.

Meilläkään ei ollut margariinia leivälle, vaan voita. Punaista maitoa juotiin.

Vierailija
33/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesteistä päätelleen av palstan keski-ikä on melko korkea...

Vierailija
34/34 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viesteistä päätelleen av palstan keski-ikä on melko korkea...

No en nyt tiedä. Itse olen syntynyt -84

t:17

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme