Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuulut ammattiliittoon?

insinööri
06.01.2017 |

Taas on se aika vuodesta kun ammattiliitolta tuli 400€ vuotuinen jäsenmaksulasku, joka pitää sisällään työttömyyskassamaksun (n. 110€ / vuosi) ja matkavakuutuksen (n. 60€/vuosi). Verovähennyksen jälkeen tuosta 400€ laskusta jää liiton nettisivujen mukaan itselle maksettavaa 240€. Jos siis ottaisin tuon matkavakuutuksen ja työttömyyskassan ihan ilman liittoa, säästäisin näihin laskelmiin perustuen n. 70€ vuodessa. Muitaakseni minulla on myös työpaikan kautta matkavakuutus Suomessa ilman lajirajoituksia ja muualla en reissaa juuri ikinä (tarvittaessa voin ottaa reissua varten vakuutuksen), joten voi olla että säästäisin jopa 130€ vuodessa eroamalla liitosta. Summa ei toki ole mahdottoman suuri, mutta miksi maksaa turhasta?

Yhteenkään liiton koulutukseen tai tapahtumaan en ole ikinä osallistunut, tai millään muullakaan tavoin en mielestäni ole hyötynyt liitosta muuta kuin opiskeluaikana, jolloin liittoon kuuluminen ei maksanut käytännössä mitään ja siihen sisältyi matkavakuutus. Joidenkin mukaan ammattiliitot pitävät huolta esim. palkkakehityksestä nostamalla TESsin minimipalkkoja, mutta esimerkiksi itse työskentelen alalla, jossa TES määrittää vain raamit palkoille (lähinnä siis ympäripyöreästi sen, että työn vaativuuden yms pitää vaikuttaa palkan suuruuteen), mutta mitään summia ei TESsissä edes mainita.

Liitto toki tarjoaa työelämän lakipalveluita, mutta jos sille tulee tarve, niin ainahan sitä voi liittyä liittoon, eikö? Liiton ilmaisia lehtiä ei tule ikinä luettua, ja alennuksetkin koskevat lähinnä palveluita / tuotteita, joita en muutenkaan käytä.

Miksi siis juuri sinä kuulut / et kuulu ammattiliittoon? Onko liitosta eroamisella ollut mitään vaikutusta mihinkään?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän mitä arvostaa. Olen kuulunut liittoon lähes työurani alusta asti. Noin 17 vuotta tähän mennessä. Olen joutunut vääntämään vaikeimman kautta ylityö- ja matkakorvauksista, näissä liiton juristi aina ollut mukana. Oma liittoni on myös laittanut reippaasti rahaa likoon kun on tarvinnut asioita selvittää oikeudessa. Yhtään häviötä ei ole tullut. Olen erittäin tyytyväinen liittoni tarjoamiin palveluihin sekä vastineeseen rahalle.

Itse pitää olla aktiivinen liiton tarjoaminen vapaa-ajan etujen kanssa. Niitä ei käydä kotona tyrkyttämässä, mutta ovat tarjolla kaikille jäsenille. Arvostan kovasti mahdollisuutta käyttää liiton mökkejä. Olemmekin huomenna lähdössä Leville laskettelemaan viikoksi, asumme erittäin edullisesti liiton huvilassa. Rinnepassit ovat valmiina odottamassa talon puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi