Miksi kuulut ammattiliittoon?
Taas on se aika vuodesta kun ammattiliitolta tuli 400€ vuotuinen jäsenmaksulasku, joka pitää sisällään työttömyyskassamaksun (n. 110€ / vuosi) ja matkavakuutuksen (n. 60€/vuosi). Verovähennyksen jälkeen tuosta 400€ laskusta jää liiton nettisivujen mukaan itselle maksettavaa 240€. Jos siis ottaisin tuon matkavakuutuksen ja työttömyyskassan ihan ilman liittoa, säästäisin näihin laskelmiin perustuen n. 70€ vuodessa. Muitaakseni minulla on myös työpaikan kautta matkavakuutus Suomessa ilman lajirajoituksia ja muualla en reissaa juuri ikinä (tarvittaessa voin ottaa reissua varten vakuutuksen), joten voi olla että säästäisin jopa 130€ vuodessa eroamalla liitosta. Summa ei toki ole mahdottoman suuri, mutta miksi maksaa turhasta?
Yhteenkään liiton koulutukseen tai tapahtumaan en ole ikinä osallistunut, tai millään muullakaan tavoin en mielestäni ole hyötynyt liitosta muuta kuin opiskeluaikana, jolloin liittoon kuuluminen ei maksanut käytännössä mitään ja siihen sisältyi matkavakuutus. Joidenkin mukaan ammattiliitot pitävät huolta esim. palkkakehityksestä nostamalla TESsin minimipalkkoja, mutta esimerkiksi itse työskentelen alalla, jossa TES määrittää vain raamit palkoille (lähinnä siis ympäripyöreästi sen, että työn vaativuuden yms pitää vaikuttaa palkan suuruuteen), mutta mitään summia ei TESsissä edes mainita.
Liitto toki tarjoaa työelämän lakipalveluita, mutta jos sille tulee tarve, niin ainahan sitä voi liittyä liittoon, eikö? Liiton ilmaisia lehtiä ei tule ikinä luettua, ja alennuksetkin koskevat lähinnä palveluita / tuotteita, joita en muutenkaan käytä.
Miksi siis juuri sinä kuulut / et kuulu ammattiliittoon? Onko liitosta eroamisella ollut mitään vaikutusta mihinkään?
Kommentit (21)
En kuulu liittoon, mutta olen harkinnut liittymistä. Harkitsemani liitto on ottanut poliittista kantaa tietyissä yhteiskunnallisissa asioissa, joissa en muuten koe saavani ääntäni kuuluville.
Itse maksan liiton jäsenyydestä 500€ /vuosi, mutta alani on sellainen että se on tavallaan pakko. Liiton jäsenyys takaa minulle ilmaisen juridisen tuen ongelmatapauksissa sekä oikeusturvavakuutuksen. Työttömyyskassan jäsenyys kuuluu tuohon liiton jäsenmaksuun myös.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kikyn jälkeen olen alkanut pohtimaan tuota itsekin. Edunvalvontaa liitto ei nähtävästi kykene tekemään, joten taidan siirtyä pelkän kassan jäseneksi.
Itse en kuulu liittoon, mutta työpaikallani ei edes toteuteta mitään kikyä.
Jotkut luulevat, että työttömyyskassaan ei voi kuulua kuulumatta liittoon.
Jaahas, joku kooomuslainenko se siellä kannustaa ihmisiä eroamaan liitosta. Hyi hyi sentään.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, joku kooomuslainenko se siellä kannustaa ihmisiä eroamaan liitosta. Hyi hyi sentään.
Paikallinen sopiminen on niin ihqua:
Työntantaja: Tässä on sopimus, joko suostut siihen tai etsi muualta töitä
Työntekijä: Selvä!
:)
Ammattiliitot on tällä hetkellä aino este sille ettei työnantaja vie kaikkea.
Kaffepulla kirjoitti:
Itse maksan liiton jäsenyydestä 500€ /vuosi, mutta alani on sellainen että se on tavallaan pakko. Liiton jäsenyys takaa minulle ilmaisen juridisen tuen ongelmatapauksissa sekä oikeusturvavakuutuksen. Työttömyyskassan jäsenyys kuuluu tuohon liiton jäsenmaksuun myös.
Lääkärit on muutenkin sen verran yksinkertaista porukkaa etteivät ymmärrä Lääkäriliiton tekevän ehkä parasta edunvalvontaa tässä maassa.
No hyvä että kuuluin liittoon. Se neuvotteli hyvinä aikoina palkkoja ylös. Huonoina aikona liiton kassa pelasti nälkäkuolemalta (nyt se on edessä kun ansiosidonnainen loppuu).
Se on kyllä totta että hallitus on nyt vahvasti työnantajajärjestöjen puolella. Porvarihallitusten aikana "kolmikanta" on muuttunut kahden saneluksi. AY-liike ei ole kymmeneen vuoteen pystynyt kuin pieniin torjuntavoittoihin.
Lisäksi työmarkkinoilla on yksi neljännesmiljoonaiseksi kasvanut työtä vailla olevien ryhmä jonka pitäisi oikeastaan järjestyä. työttömien ja työntekijöiden yhteinen intressi olisi työaikojen lyhentäminen, ja työttömien ja työnantajien yhteinen intressi olisi työpalkkojen vapauttaminen oikealle kilpailulle. Työttömien oma intressi olisi tietysti tukien ja palveluiden säilyttäminen. Neljännesmiljoona ihmistä on pois kotimaisesta kysynnästä, pois tuotannosta ja lisäksi niiden edustama osaamispääoma rapistuu kovaa vauhtia.
Itse olen tarvinnut työurani aikana kahdessa eri työsuhteessa liiton lakimiehen palveluja. Toisella kertaa asia meni oikeuteen ja työnantaja hävisi. Olen myös saanut ansiosidonnaista päivärahaa.
Olen sitä mieltä, että ammattiliitot ovat tehneet tärkeää työtä. En usko, että paikallinen sopimus toimii. Työntekijä on alakynnessä työnantajaan nähden. Firmoilla on varaa palkata lakimies, jos firmalla ei sitä ole jo palkkalistoillaan. Työnantajapuolikin on yleensä järjestäytynyt.
Kummasti liittoon kuulumattomat ottavat itselleen kaiken sen hyvän, mitä liitot ovat menneinä vuosina saaneet taisteltua. Viisipäiväinen työviikko ei ole vanha asia. Ajat ovat muuttuneet, joten vaikka liittojenkin pitää uudistua, ei ne ole vielä tarpeettomia. Työnantajapuoli siirtää jatkuvasti yrittäjäriskiä työntekijöille vuokrafirmojen ja nollasopimusten kautta. Eniten tuosta kärsivät nuoret työntekijät. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia pitää puoliaan yksin.
Kohta joku sanoo, että on itse saanut sovittua paljon tessiä paremmat työehdot. Uskon, että näin on, mutta kaikki eivät voi olla alan huippuja, joilla on työpaikkoja valittavaksi asti.
Työpaikalla on ollut YT:tä ja koska liitto järjestää säännöllisesti palkkakyselyjä ja julkaisee ne, joten voi seurata omaa palkkakehitystä hieman luotettavammasta, kuin kuulopuheiden perusteella. Lisäksi pari lehteä tulee viikoittain jäsenyyden kautta. Eiköhän se jäsenmaksu tule kuitattua noilla.
Itse kuulun liittoon ihan siitä syystä, että on lakimiehen palvelut saatavilla. Mitään muuta syytä minulla ei liittoon kuulumiselle ole. Toimin siis hoitajana ja valitettavasti siihen on menty, että lakimiestä todellakin tarvitsee suurella todennäköisyydellä uransa aikana. Jos ei tapahdu omaa virhettä niin työnantaja ainakin yrittää kusettaa muodossa jos toisessa työvuorojen, palkan ym. suhteen. Sitten on vielä nämä tilanteet jossa hoitaja vedetään oikeuteen, kun on läpsäissyt asiakkaan kättä, asiakkaan vedettyä hiuksista.
En todellakaan kuulu. Kassa riittää. Toivottavasti harkimon lakiesitys liittojen tilinpäätöksien julkisuudesta menee läpi. Enemmistö taitaa olla jo takana.
Nähtäisiin vihdoinkin mihin verovapaat köyhien duunareiden liitoille maksamat rahat menee. Ja mikä varallisuus liitoilla on. Siellä on sellaiset sisäpiirit rypemässä rahassa.
Kassa riittää yllättävän monelle, mutta myös palkkataso, lomarahat, lomajärjestelmä, työsuojelutoiminta, työterveyshuolto jne. kelpaavat. Ne ovat sellaisia olemassa olevia asioita, joita ei ilman ammattiliittoja osaa edes olisi, tai ne olisivat aivan eri tasolla.
Ilman ay-liikettä ei köytännössä olisi ollut lainkaan palkansaajien edustusta neuvotteluissa, eli mitään sopimuksia ei edes olisi.
Ehkä 2% palkansaajista olisi sellaisessa asemassa, jossa voisivat neuvotella eduistaan, koska omaisivat jotakin sellaista josta maksajan kannattaa maksaa.
Porukka joka toitottaa pelkän kassajäsenyyden järkevyydestä ja ay-jäsennyyden tarpettomuudesta, ovat yksiselitteisesti VAPAAMATKUSTAJIA, eikä sitä voi kieltää minkäänlaisella argumenteilla.
Ajanhenki on juuri nyt se, että on muodikasta mieltää itsensä menestyjäksi, joka on koulutuksensa, osaamisensa ja persoonansa johdosta asemassa, jossa pärjää työmarkkinoilla ilman pahanhajuista yhdistymistä.
Totuus kuitenkin on kiistatta se, että se ympäristö jossa omaa erinomaisuuttaan saa hyödyntää, on vuosikymmenien mittaisen sopimusyhteiskunnan aikaansaannos ja tähän on turha vetää mitään jargonia ay-liikkeen aikaansaamasta kiky-ongelmasta. Ongelma johtuu enimmäkseen Eurosta ja globaalista murroksesta työmarkkinoilla. Ay-liike ei ole sitä aiheuttanut, vaikka sen muutosta ratkaisuksi odotetaankin.
Jos toimiva uusi "normaali" on se, että kaikki muut paitsi tuotantovälineiden omistajat joutuvat tekemään työtä 70% ajastaan, olemme kaikki olleet väärässä, eikä hyvinvointiyhteiskunta ole koskaan ollut se ihmistä varten oleva järjestelmä.
Se pieni menestyvä omistava luokka ei voi olla juurikaan nykyistä suurempi, eli sinne ei pääse kouluttautumalla. Yrittäminenkin käy kokoajan hankalammaksi, kun ajanhengessä paukkuja siirretään jatkuvasti palkansaajalta omistavalle luokalle, eikä palkansaajille ole ostovoimaa.
Kivahan se on hengailla menestyjien aatemaailmassa, niin kauan kuin leipää riittää. Suunta kuitenkin on se, että leipä siirtyy kokoajan palkansaajalta sinne omistajalle ja kylmät tulee käymään...
Viestissä 15 oli hyviä pointteja siitä, että aikojen saatossa ammattiyhdistykset ovat saanet paljon aikaan.
Mutta miksi maksaa, jos voi saada ilmaiseksikin? Tämä varmastikin on juuri sitä vapaamatkustusta, mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Viestissä 15 oli hyviä pointteja siitä, että aikojen saatossa ammattiyhdistykset ovat saanet paljon aikaan.
Mutta miksi maksaa, jos voi saada ilmaiseksikin? Tämä varmastikin on juuri sitä vapaamatkustusta, mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Kysymys on samasta asiasta kuin esim. taloyhtiössä jossa tehdään pihatyöt osakkaiden kesken talkoilla. Aina on 5% osakkaista sellaisia jotka eivät anna työpanostaan yhteiseen toimintaan, jonka ansiosta jokainen osakas säästää 500€/v. hoitovastikkeessa.
Laki sanoo, että ketään ei voi talkootoimintaan pakottaa ja osa osakkaista ajattelee tavallasi. Eli nauttii yhteisön panoksesta pienempänä hoitovastikkeena, antamatta omaa panostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on samasta asiasta kuin esim. taloyhtiössä jossa tehdään pihatyöt osakkaiden kesken talkoilla. Aina on 5% osakkaista sellaisia jotka eivät anna työpanostaan yhteiseen toimintaan, jonka ansiosta jokainen osakas säästää 500€/v. hoitovastikkeessa.
Laki sanoo, että ketään ei voi talkootoimintaan pakottaa ja osa osakkaista ajattelee tavallasi. Eli nauttii yhteisön panoksesta pienempänä hoitovastikkeena, antamatta omaa panostaan.
Vapaamatkustajat ovat loisia. Omallakin työpaikallani niitä on kolmasosa porukasta - heillä ei ole mielessä muu kuin oma etu, ahneempia koopäitä saa etsiä... Kovasti ongelmien tullen ollaan kuitenkin juoksemassa meidän järjestäytyneiden turviin ja odotetaan, että me hoidamme asiat kun ei itse osata eikä uskalleta. Esimiesten nuoleskelu kyllä sujuu. Kuvottavia tyyppejä kaiken kaikkiaan!
Minäkin haluan, että piha näyttää siistiltä ja talkootöillä on helppo pienentää yhtiövastiketta. Osallistun siis talkoisiin. Jos minun maksamalla vastikkeellani kustannettaisiin myös kalliin konsultin pitämä "näin käynnistät ruohonleikkurin" -kurssi tai muutamalle nopeiten ilmoittautuneelle illallinen oheisohjelmineen, sitä en voisi hyväksyä.
Ammattiliitot järjestävät paljon minun kannalta täysin turhia koulutuksia, joista myös minä maksan jos kuulun liittoon. Myös erilaisia aktiviteetteja mainostetaan ilmaisena, mutta jostakinhan senkin rahan on tultava, eivätkä kaikki nuo ravintolat ja ohjelmapalvelut voi olla yhteistyökuvioiden puitteissa "ilmaisia". Jos nämä kaikki turhat kustannukset karsittaisiin pois, maksaisin mielelläni jäsenmaksun. Toki näissä tapahtumissa voi myös verkostoitua, mutta niin voi monessa muusakin tapahtumassa kun vain itse on aktivinen ja etsii oman uransa kannalta oleellisimmat seminaarit.
Mikä estäisi työnantajaa asettamasta työntekijöitä keskenään epätasa-arvoiseen asemaan jos työehdoista sovittaisiin henkilökohtaisesti? Toiselle vain minimitaso, toiselle jotain extraa jos naama sattuu miellyttämään. Yksin sitten jokainen tapelkoon omat etunsa. Itse ajattelen asiaa myös hieman laajemmin, monissa köyhemmissä maissa järjestäytyminen on käytännössä kiellettyä ja jos jää kiinni ammattiyhdistystoiminnasta tulee kenkää ja ehkä vankilaa. Eli jotain taikaa siinä yhteisessä asioiden ajamisessa on, täällä se vain on unohtunut kun kaikki on niin kauan mennyt niin hyvin, ei muisteta mikä se tilanne voisi olla jos jokainen olis omillaan.
Kikyn jälkeen olen alkanut pohtimaan tuota itsekin. Edunvalvontaa liitto ei nähtävästi kykene tekemään, joten taidan siirtyä pelkän kassan jäseneksi.