Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri kielsi ehdottomasti vanupuikkojen käytön. Mutta miten korvat puhtaaksi?

Vierailija
06.01.2017 |

Korviin tarkoitettu öljy vain lisää kutinaa eikä liuota kovaa vaikkua. Lapsella sama ongelma: runsas vaikun tulo mutta vanupuikkoja ei saa käyttää. Ja sitten valitetaan lääkärissä että ei ole korvia puhdistettu ja ei näe lapsen tärykalvoja... aaaargh!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen menestyksekkäästi ja ilman ongelmia käyttänyt vanupuikkoja koko elämäni, enkä aio lopettaa. Korvatulehdustakaan ei ole ollut koskaan, ja kuuloni on hyvä. Aina saa lääkäri kieltää mitä haluaa (ei tosin ole kieltänyt), mutta topsit rulettaa! 👍

Asia selvä. Nyt voit lopettaa jankuttamisen.

Minä kyllä haluaisin vielä kuulla tämän ihmisen korvien kaivelusta. Oikeastiko hän tekee vasten lääkärin ohjeita? Joka iltako? Ja vielä hyvä kuulokin? Vau. Melkoinen badass.

Vierailija
22/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen näin: laitan kämmenselkään A-vitamiinia,  pyöritän puikon siinä, sitten puhdistan korvalehden.  Lapsille ei suositella.  Vain joskus, ei tietenkään kuin näkyvä osa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on joskus tapana kaivaa korviani 3,5 millin pistokkeella.

Vierailija
24/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vanupuikkojen varsinainen ongelma on? Olen niitä kymmenien vuosien ajan omiin korviini käyttänyt ilman hankaluuksia. Onhan ihmisellä tuntoaisti omissa korvissaan, joten ei ole pelkoa siitä, että puhkaisisi tärykalvonsa. Ei kai niitä puikkoja sentään voimiensa tunnossa sisään survota. :)

Kokeile googlea.

Etkö itsekään tiedä vai eikö sitä nyt vaan voisi kertoa?

Vierailija
25/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja.

Mun ongelma näiden "ei saa putsata korvia vanupuikoilla" -ohjeiden kanssa on, että mikään muu puhdistus ei vie pois sitä helevetillistä kutinaa.

Kyllä iho osaa (mun tapauksessa) tuoda vaikun ulos muutenkin.

Mutta kutina. Eikä siihen auta muu; öljyt tms.

Vinkkejä, anyone? Jotenkin haluaisin noudattaa ohjetta siitä, ettei korvakäytäväön tule työntää mitään, vaikka _tietääkseni_ mulle ei olekaan tullut mitään ongelmia puikkojen käyttämisestä.

Jos korva kutisee vaikka vaikku poistuu normaalisti, kyse voi olla tulehduksesta tai allergiasta.

Allergioita on jonkin verran, ja niihin mulla liittyy myös korvakäytävien kutinaa. Esim. eläimiä tavatessa kyllä sellaista rajumpaa. Allergian aiheuttajat vältelty aika hyvin.

Tuota kutinaa on aina kun on vaikkua. Vaikku kyllä liikkuu ulos, mutta en kestä sitä senkään aikaa korvakäytävän pinnalla...

Tulehduksia tuolla ei ole. Iho on kyllä muualtakin herkkä ja kuiva, tyyppiä, joka vaatinut kosteutusta ja rasvaakin aina.

Mutta asiallinen kommentti, kiitos.

Vierailija
26/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vanupuikkojen varsinainen ongelma on? Olen niitä kymmenien vuosien ajan omiin korviini käyttänyt ilman hankaluuksia. Onhan ihmisellä tuntoaisti omissa korvissaan, joten ei ole pelkoa siitä, että puhkaisisi tärykalvonsa. Ei kai niitä puikkoja sentään voimiensa tunnossa sisään survota. :)

Kokeile googlea.

Melkein samalla vaivalla olisit kertonut, että vanupuikolla katsotaan sitä vaikkua aina työnnettävän myös syvemmälle.

Terv. äskeinen, joka haluaisi muita keinoja

Samalla vaivalla olisit itse googlannut. Ihmetellä täytyy, että joku vielä vuonna 2017 ei tiedä, miksi vanupuikkoja ei pitäisi tunkea korviin.

Siis hän, joka kysyi, olisi itse guuglannut. Voi sitä ihmetellä halutessaan, mutta toisaalta ei tunnu järkevältä sekään, että kun joku kysyy syytä, ainoa vastaus on, "ei saa laittaa mitään korvakäytävään". Ellei jaksa vastata, voi vaan olla vastaamatta. ;)

Vierailija
27/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin korvassani olevan vaikkua koska kuuloni heikkeni. Menin terv.keskukseen ja kehoitettiin käyttämään removaxia vaikun liottamiseen, jonka jälkeen olisi huuhtelu lääkärissä. Puhuin kuitenkin asiasta sairaanhoitajalle, joka kehoitti aamuisin ja iltaisin suihkussa suihkuttamaan myös korvan. Oli hyvä neuvo. Sen jälkeen ei ole vaikkua korvaan kerääntynyt eikä kuulo heikentynyt. Lääkäri myös totesi korvan olevan puhdas. 😌

Vierailija
28/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite laitan lämmintä vettä lapsen vanhalla lääkeruiskulla. Eihän se kivaa ole mutta ilmeisesti turvallisempaa kun topsi.

Vierailija
29/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvat puhdistuu itsekseen. Ainakaan mä en ole 40 vuoteen käyttänyt topseja

Mitä enemmän rassaa sitä enemmän töhnää tulee. On myös suihkeita joilla voi pehmentää vahaa

Vierailija
30/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon aina putsannut omat korvat sellasella mustalla pinnillä ( ei siis sillä tavallisella, vaan sillä mitä käytetään nutturoissa.) Korvat ei koskaa kärsiny ja eikä lukossa. Just paras keino!

Vierailija
31/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menestyksekkäästi ja ilman ongelmia käyttänyt vanupuikkoja koko elämäni, enkä aio lopettaa. Korvatulehdustakaan ei ole ollut koskaan, ja kuuloni on hyvä. Aina saa lääkäri kieltää mitä haluaa (ei tosin ole kieltänyt), mutta topsit rulettaa! 👍

Sama täällä ja olen tehnyt vain itselle en muille. Vanupuikkoja kun voi käyttää niin monella tapaa. Tietääkseni kukaan ei kehota käyttämästä niin, että tamppaa niillä vaikkua syvemmälle.

Vanupuikkoja käyttäessä niitä kannattaa pyörittää kevyesti samalla ja ikävän tunteen pyörittämisestä voi estää kastelemalla tupon vedellä ensin. Vielä parempi jos on glyseriiniä tai rissiöljy-menthol-sprii pullossa ja kastaa ennen korvaan laittoa jommassa kummassa. Glyseriiniä käytettiin ennen, vielä -80 luvulla samaan mihin nyt myydään paljon kalliimpia erikseen tehtyjä tuotteita ja otetaan niistä moninkertainen hinta. Glyseriinin pahin haitta on että se on tahmeaa ja sottaa tyynyliinan jos sitä laittaa illalla ennen nukkumaan menoa. Risiiniöljy-menthol-spriissä, sprii liuottaa vaikkua, menthol viilentää ja vähentää kutinaa, menthol ja risiiniöljy ehkäisevät spriin kuivumista muuten aiheuttamaa vaikutusta. Se on ollut hyvin pitkään kätytetty ihonhoitoon erilaisista oireista kärsiville määrätty lääke.

Niin ja sitten pulloon kastetaan vain puhdas vanupuikko, ei korvassa tai muualla jo käynyt likainen. Lisäksi tarvitaan sitten vain nenäliina tai käsipyyhe.

Kannattaa myös muistaa olla varovainen, ikä käyttää voimaa ja painaa yhtään jos tai kun tuntee vastusta ettei vahingoita korvaa. Sen lisäksi myös se, että iho korvassa on ohutta ja sprii imeytyy ihon lävitse helposti ja että sprii voi vaikuttaa sisäkorvassa olevaan tasapainoelimeen. Vähänkään enempää ja kauemmin spriitä sisältävää tuotetta korvaan laitettaessa on syytä ymmärtää, että se voi vaikuttaa kuin kolmiolääkkeet ja huimaus tai tasapaino voi heittää. Tämä varoitus on syytä ottaa tosissaan !

Lapselle en myöskään käyttäisi, vaikka itse em. tavalla olenkin korviani vaikusta puhdistanut ja joskus ollutta satunnaiseen kutinaan laittanut. Kokeilut vain omalla vastuulla.

Vierailija
32/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä putsaan päivittäin korvani vanupuikolla, aina suihkun jälkeen. Ei sitä vaikkua juurikaan tule, mutta ongelmana on helvetillinen kutina! Enkä ole edes allerginen millekään.

Vierailija
33/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutina voi  olla oire liiallisesta korvien kaivelusta. Korvakäytävien pinta ärsyyntyy ja  värekarvat( joiden tehtävä on ajaa vaikkua ulos) saattavat lakata toimimasta liiasta sörkkimisestä.

Vierailija
34/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän pinniä. Ei ole koskaan tarvinnu käydä korvalääkärissä.

Kivittäkää :)

Vierailija
35/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omiin korviini käytä hiuspinniä, semmoista ohutta ja pyöreäkärkistä. Työnnän sen varovasti keskelle korvakäytävää, painan reunaa  vasten ja vedän hitaasti ulos. Toimii.

Ai täällä on toinenkin pinnin käyttäjä. Ihan paras kyseiseen toimeen.

Vierailija
36/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaivan mun miehen kikkelillä korvani.

Vierailija
37/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän hiuspinniä korvien puhdistamiseen joka suihkun jälkeen. Toimii hyvin. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hiusneula

Vierailija
38/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaah kutinan raapiminen vanupuikkosella on ihanaaaaa

Vierailija
39/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko puhdisteli normaalisti vanupuikolla korvia, kunnes yhtenä päivänä oli pyörryttävä kipu korvassa ja oli pakko lähteä lääkäriin. Oli vaikut jääny sinne jumiin vanupuikon käytön seurauksena. Hän oli 30 vee tuolloin. Ite käytän about kerran kuussa vanupuikkoa, eikai se niin paha oo ku ei hirveän usein tee. Ja suihkussa vettä korviin.

Vierailija
40/54 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia selvä. Nyt voit lopettaa jankuttamisen.

Ööö, eka ja ainut kommenttini tässä ketjussa. Eli ei oo jankutusta. Täytyypä ottaa topsit esiin. 😍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan