Tapailemani mies elää kun 50-luvulla :(
Hänen talossa on juokseva vesi ja sähköpatterit, mutta esimerkiksi keskuslämmitys puuttuu. Puuhella ja leivinuuni löytyy, ja hän lämmittää koko taloa puita polttamalla. Saunasta nyt puhumattakaan.
Siis kaikki nykyajan mukavuudet puuttuu. Miten jotkut jaksaa tuollaista?
Kommentit (79)
Mökkinaapurina on eläkeläisrouva, joka asuu pienessä talossa, jossa on tupa ja kaksi kamaria. Tuvassa on hella-leivinuuni ja kammareissa pönttöuunit. Kylmä vesi tulee kaivosta sähköpumpulla. Peseytyu saunassa, jossa vesi lämpiää padassa. Siellä on myös pulsaattoripesukpne. Ekovessa on rakennettu kuistin nurkkaan.
Hän asuu talossaan jouluun, laittaa sitten sähköpattereilla pienen lämmön päälle ja lähtee kolmeksi kuukaudeksi Espanjaan. Hän nauroikin olevansa kadehdittu eläkeläinen, koska asuu velattomassa omakotitalossa ja viettää kylmimmän ajan ulkomailla.
Vesi siis tulee ja sähkökin on? Ilmeisesti lämmin vesi vielä sen lämmityskattilan kautta? Mitä muita mukavuuksia kaipaat?
Mies on ilmeisesti elämäntapaeräjorma? Harrastaako metsästystä? Onko töelämässä vai työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta tuollainen puun polttaminen. Ajattele mitkä hiukkaspäästöt ja metsät loppuvat kohta.
Metsä on uudistuva luonnonvara, toisin kuin kivihiili tai uraani.
Kyllähän se maapallo tuhoutuu kun kaikki Jormat ja Eskot lämmittää täällä 20 asteen pakkasia nauttivassa Suomessa tupaansa puulla!!! Eikä pitäisi autollakaan ajella. Sillä ei ole merkitystä ettei Intiaan ja Afrikkaan saada riittävästi kondomeja. Nehän ei siellä Kiinassakaan saastuta yhtään. Kyllä paras on Suomessa meidän vaan ajella hevosilla ja pukea riittävästi lämmintä päälle ettei maapallo saastu.
Me eletään juuri niin kuin ap.n mies.
Allegra kirjoitti:
Mä asuin täs talossa ekat neljä vuotta ilman juoksevaa vettä ja viemäriä. Lämmitin pelkil puilla kahdeksan vuotta. Pesin pyykit pulsaattorilla. Yks lapsikin synty. Hienosti ne kestotkin siel pulsus pyöri ja kuivu puuhellan lämmös :) sähköä kulu vuodes 600kwh ja puita meni 500€. Elämä on valintoja. Olenko lapsen kanssa kotona, teen vain osa-aikatöitä, opiskelenko ja harrastan. Vai maksan helvetillisiä sähkö, lämmitys ja vesilaskuja.
Tuo edellyttää sitä että ei ole ainakaan sellaisessa työssä, jossa pitää olla tiettynä aikana tietyssä paikassa. Puilla lämmittäessä aamulla ei lähdetä suoraan töihin, vaan ensin pitää lämmittää. Jos voisi olla senkin ajan töissä, niin tienaisi enemmän mitä päivässä menee sähköön ja veteen.
Me asumme omakotitalossa, jossa on varaava takka, leivinuuni+puuhella. Talvella ovat päivittäisessä käytössä. Teen puuhellalla usein ruokaa, todella kätevä. Talossa on myös sähköpatterit, mutta ne ovat päällä vain kovimmilla pakkasilla. Käymme molemmetvtöissä, lämmityksen ehtii kyllä hoitaa työpäivän jälkeen. En ymmärrä yhtään, miksi ap näkee miehen elämäntavan omituisena. Talomme on 25 vuotta vanha eli kyseessä ei ole mikään rintamamiestalo tai sitä vanhempi. Yksi syy talon ostoon olikin juuri tuo mahdollisuus lämmittää puilla.
Vierailija kirjoitti:
Niin no. mitänyt yleisin tapa lämmittää pientalot sattuu olemaan sähkö ihan tänä päivänä, ja tästäkin valta-osa suora sähkölämmitys. Itseasiassa sähkölämmityksen osuus jopa kasvanut viime vuosina
Kyllä minäkin vähän ihmettelen että jos on rakentanut kuitenkin keskuslämmityskattilan käyttöveden lämmitystä varten, niin miksi ei ole samalla laittanut pattereita. Ei ne nyt niin kovin kaalita ole, mutta arvaan että rahat loppui rakentaessa, eikä ole sen koomin saanut aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Allegra kirjoitti:
Mä asuin täs talossa ekat neljä vuotta ilman juoksevaa vettä ja viemäriä. Lämmitin pelkil puilla kahdeksan vuotta. Pesin pyykit pulsaattorilla. Yks lapsikin synty. Hienosti ne kestotkin siel pulsus pyöri ja kuivu puuhellan lämmös :) sähköä kulu vuodes 600kwh ja puita meni 500€. Elämä on valintoja. Olenko lapsen kanssa kotona, teen vain osa-aikatöitä, opiskelenko ja harrastan. Vai maksan helvetillisiä sähkö, lämmitys ja vesilaskuja.
Tuo edellyttää sitä että ei ole ainakaan sellaisessa työssä, jossa pitää olla tiettynä aikana tietyssä paikassa. Puilla lämmittäessä aamulla ei lähdetä suoraan töihin, vaan ensin pitää lämmittää. Jos voisi olla senkin ajan töissä, niin tienaisi enemmän mitä päivässä menee sähköön ja veteen.
Uunit kun lämmittää hyvin töiden jälkeen, pysyy talossa väh +18 seuraavaan päivään. Ja mä en halua käydä töissä. Mieluummin olen kotona ja teen mitä haluan, olen pienen lapsen kanssa. Tai no. Kyl mä töitä teen. Olen yrittäjä, myös opetan opistolla ja teen muitakin osa-aikatöitä. En saa mitään tukia joten kenenkään ei tartte asiasta valittaa.
Ja on meillä nykyään jo juokseva vesi ja ilpu. Mut on lohduttavaa tietää et pystyn elämään huomattavan vaatimattomasti.
Mitä ihmeen 50-lukuista tuossa on? Tuollaisessa talossa olen asunut koko ikäni muutamaa kerrostalossa paleltua opiskeluvuotta lukuunottamatta.
Vettä voi lämmittää muutenkin kuin osana keskuslämmitystä. Varaava uuni lämmittää mukavasti ja jos eri päivinä polttaa pesälliset eri huoneissa, niin lämpö jakaantuu kohtalaisen tasaisesti, osassa huoneita sähköpatterit pitävät huolen siitä, että lämpö ei laske liian alas.
En ole ikinä ajatellut, että keskuslämmitys on joku "kaikki nykyajan mukavuudet".
Tuossa talossa pärjäisi, vaikka tulisi pitempikin sähkökatko.
Toivottavasti mies löytää saman henkisen naisen rinnalleen.
Aluksi tuo elämäntapa vaatii totuttelua, mutta nopeasti sitä oppii jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. mitänyt yleisin tapa lämmittää pientalot sattuu olemaan sähkö ihan tänä päivänä, ja tästäkin valta-osa suora sähkölämmitys. Itseasiassa sähkölämmityksen osuus jopa kasvanut viime vuosina
Kyllä minäkin vähän ihmettelen että jos on rakentanut kuitenkin keskuslämmityskattilan käyttöveden lämmitystä varten, niin miksi ei ole samalla laittanut pattereita. Ei ne nyt niin kovin kaalita ole, mutta arvaan että rahat loppui rakentaessa, eikä ole sen koomin saanut aikaiseksi.
ÖÖ.. Ilmeisesti et ole koskaan kuullut sellaisesta laitteesta kuin Lämminvesivaraaja? mitään "keskuslämmityskattilaa" ei tarvitse lämmitykseen ja itseasiassa vaikka vesikiertoinen lämmitys olisikin niin ei ei se sama lämminvesi juokse pattereissa ja tule hanasta.
Miten niin 50-luvulla... Kuulostaa ihan normaalilta pohjois-suomen 70-luvulta.
Mun äiti etelässä ja mies pohjoisessa on eläneet hyvin samankaltaisen lapsuuden ja väliä tosiaan 30 vuotta :)
Vierailija kirjoitti:
Takoilla ja pönttöuuneilla lämmittäminen ja puuhellalla kokkaaminen on nyt muotia ja uskon, että tämäkin aikanaan kuihtuu. Puu on työläs tai kallis, sähköllä tai öljyllä lämmittää halvemmalla ja katkoihin voi varautua agregaatilla.
Rintsikoista rempataan kartanoyritelmiä, valkoista ja kultaa, missä seinää sattuu olemaan ja lattiassa laattaa. Rintamamiestalo on pula-ajan pieni ja mahdollisimman halvalla rakennettu talo.
Puu on kallis niille joilla ei ole metsää. Pienemmillä paikkakunnilla monilla on kuitenkin metsää ja uuneilla lämmittää kyllä isommankin talon. Onhan puiden sisään katamisessa oma vaivansa mutta itse lämmitys hoituu muiden töiden lomassa. Puulle tarkoitettuja keskuslämmityskattiloita valmistetaan edelleen ja asennetaan uusiinkin taloihin. Maatiloilla sekä muilla isomman lämmitystarpeen omaavilla on sitten hakekattilat.
Vierailija kirjoitti:
Rintsikoista rempataan kartanoyritelmiä.
On siinä ollut tuotekehittelyä konsanaan :). Mitäköhän kaikkea alusvaatteista saakaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa tuossa on?
Hieno mies.
Halit sille (sun puolesta) !
Mieheni asui puulämmitteisessä talossa, joka huoneessa pönttöuuni ja pirtissä leivinuuni. Ei pattereita, vesi tuli hanasta mutta kylpyvesi lämmitettiin muuripadassa.
30-vuotias, nykyään talo vain kesäkäytössä töiden siirryttyä muualle. Huomaa kyllä että ei osaa pysyä kerrostaloasunnossa paikoillaan, vapaa-aika kun meni etenkin talvella taloa lämmitellessä. Eiköhän sinne joskus takaisin muuteta koko porukalla.
Kyllä noinkin voi elää varsinkin jos on sellainen vanha hirsirunkoinen talo, joka ei mätäne vaikka ei lämmitettäisi ollenkaan. Kyllähän noita isoja öljyäkin polttavia lämmittimiä saa parilla tonnilla jos ei jaksa itse latoa puita takkaan. Ne eivät tarvitse mitään asentamista. Sähköpiuha vain seinään ja puhallin päälle. Koko torppa on parissa minuutissa kuuma.