Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiiko joku auttaa minua vuokra-asunto asiassa?

Vierailija
05.01.2017 |

Asun siis vanhempani luona ja opiskelen mutta haluaisin nyt muuttaa omaan kämppään. Löysin netistä sivuilta ilmoituksen jossa haetaan vuokralaista ja voisi ottaa yhteyttä sähköpostilla, mutta en oikein tiedä mitä muuta pitää kirjoittaa, kuin että on kiinnostunut siitä asunnosta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro esimerkiksi oletko opiskelija vai työelämässä. Ja ikäsi. 

Tuossa vaiheessa ei varmaan enempää tarvitse kertoa, mutta itse arvostaisin sitä, että asuntoa hakeva kertoisi lyhyesti maksukyvystään.  Opiskelijana esimerkiksi siitä, että tulet saamaan asumistukea. Mutta eihän se ole pakollista, ihan henkilökohtaisia asioita ei tietenkään tarvitse mennä kertomaan. 

Vierailija
2/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita lauseella, esittele itsesi. Kerro vähän mitä teet ja mitä opiskelet ja harrastat. Kysy asunnon näytöstä esim.

Helppoa! Kyllä osaat :)

Vierailija
4/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vielä tuo ensimmäinen vastaaja:

Olen muutamia vuosia sitten kotoa muuttaneiden tyttöjen äiti, ja muistan äitinä tuon tilanteen, kun lapsi haluaa muuttaa kotoa. Toivottavasti saat vanhemmiltasi täyden tuen asiassa. 

Itse lamppasin näytöissä erityisesti nuorimman tyttären kanssa, ensimmäisellä tytöllä asunto löytyi yllättävän nopeasti, toisella vähän hitaammin. Joten varaudu jotenkin henkisesti siihen, että et välttämättä saa ensimmäisiä asuntoja, joita haet. Se voi olla nuorelle pettymys, mutta pitää muistaa, ettei se johdu sinusta. Itse jouduin vähän lasta lohduttelemaankin, kun oli ihana kämppä, jota ei sitten saanutkaan. Joten ole realistinen.

Varmaankaan sinulla ei ole kotieläimiä, joten se kannattaa mainita.  Kannattaa kertoa myös, missä opiskelet. Voi tietenkin kuvitella, että joku lakitieteen opiskelija menee  vaikka pintakäsittelijäopiskelijan edelle. Mutta toisaalta vuokranantajia on monenlaisia, jotkut arvostavat käytännön työtä. Rehellinen kannattaa kuitenkin olla. 

Ja jos olet kovin nuori, juttele vanhempiesi kanssa, jos he voisivat "taata" vuokranmaksun. Se on monipiippuinen juttu, kannattaako vanhempia sotkea asiaan ja ottaa mukaan näyttöön. Jos äiskä on mukana, vuokranantajalle saattaa tulla käsitys, että olet pärjäämätön ja liian lapsi, johon ei voi luottaa. 

Jos sinulla ei ole erityisharrastuksia, esimerkiksi jotain kilpaurheilua suurinpiirtein, ei niitä ehkä kannata ensimmäiseen sähköpostiin kertoa. Ehkä vähän lapsellista olisi, kyseessä ei ole kuitenkaan työhakemus.

Tosi paljon onnea asunnon hankkimiseen ja itsenäistymiseen!

Vierailija
5/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnee vaan,yksityisillä ihan omituiset kriteerit valita asukas,ei edistä asiaa että luottotiedot on kunnossa ja käy töissä

Vierailija
6/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista... miten tuon asumistuki jutun voisi mainita..??.. "olen opiskelija, mutta tulen saaman asumistukea..?" voiko sen noin varmasti kirjoittaa? :-D Niin ja mahtaako ne kysyä kauan opiskelut jatkuu, kun minulla jatkuu kesään mutta syksyllä on tarkoitus aloittaa toinen koulu sitten. --terveisin AP

Vierailija
7/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita jotain sellaista miten esittelisit itsesi jollekin vieraammalle sukulaistädille.

Tyyliin;

Hei, huomasin vuokra-asuntoilmoituksenne Oikotiellä ja olisin kiinnnostunut tulemaan katsomaan asuntoa. Olen 19-vuotias lähihoitajaopiskelija ja etsin ensimmäistä omaa vuokra-asuntoa. En tupakoi ja minulla ei ole lemmikkejä. Opiskeluiden ohella teen keikkatöitä ja harrastan lukemista ja kuntosalilla käymistä. Etsin asuntoa ainakin opiskeluiden loppuajalle, eli ainakin pariksi vuodeksi.

Vierailija
8/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset asiat kiinnostaisivat ainakin minua.

T. Nro 7, yksityinen vuokranantaja

Vierailija
9/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista... miten tuon asumistuki jutun voisi mainita..??.. "olen opiskelija, mutta tulen saaman asumistukea..?" voiko sen noin varmasti kirjoittaa? :-D Niin ja mahtaako ne kysyä kauan opiskelut jatkuu, kun minulla jatkuu kesään mutta syksyllä on tarkoitus aloittaa toinen koulu sitten. --terveisin AP

Ei tarvitse kertoa mitään asumistuki-juttuja, ei ne vuokranantajalle kuulu. Kerrot vaan että olet se ja se ja olet opiskelija ja etsit sellaista ja sellaista asuntoa ja tämä teidän tarjoama vaikuttaa oikein sopivalta. Sitten kysyt että onko näyttöä tulossa/pääseekö katsomaan ja sitten kun sopii, niin voit kasvokkain kertoa tarkemmin! :)

Vierailija
10/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niin kuin 9 sanoi!

Vierailija
11/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita jotain sellaista miten esittelisit itsesi jollekin vieraammalle sukulaistädille.

Tyyliin;

Hei, huomasin vuokra-asuntoilmoituksenne Oikotiellä ja olisin kiinnnostunut tulemaan katsomaan asuntoa. Olen 19-vuotias lähihoitajaopiskelija ja etsin ensimmäistä omaa vuokra-asuntoa. En tupakoi ja minulla ei ole lemmikkejä. Opiskeluiden ohella teen keikkatöitä ja harrastan lukemista ja kuntosalilla käymistä. Etsin asuntoa ainakin opiskeluiden loppuajalle, eli ainakin pariksi vuodeksi.

Mitä hittoa on vuokramarkkinoille tapahtunut 10 vuoden aikana, jos tämänlainen viesti on normaali? :D

Johtuuko tämä siitä että yksityisiä vuokranantajia on reilusti enemmän kuin silloin? Ei silloin aikoinaan ollut soveliasta alkaa omaa elämäänsä noin vuodattamaan jossain vuokra-asuntokyselyssä.

Vierailija
12/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin;

Mitä hittoa on vuokramarkkinoille tapahtunut 10 vuoden aikana, jos tämänlainen viesti on normaali? :D

Johtuuko tämä siitä että yksityisiä vuokranantajia on reilusti enemmän kuin silloin? Ei silloin aikoinaan ollut soveliasta alkaa omaa elämäänsä noin vuodattamaan jossain vuokra-asuntokyselyssä.

Oon muuramaa asuntoa vuokrannut ja kyllä tuon kaltaiset viestit oli varsin tavallisia yhteydenottoja jo 10 vuotta sitten. Tuossa ei ole mitään vuodattamista eikä asiatonta, kpytännössähän nuo on kaikki ihan asiallista infoa siitä, miten ja miten kauan tyyppi todennäköisesti asunnossa asuu.

Vierailija
13/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuokranantaja ja yleensä asunnosta kiinnostuneita on kymmeniä, parhaimmillaan oli reilut 60 hakijaa ja sähköpostien joukosta on todella vaikea poimia potentiaaliset vuokralaiset/asunnon katsojat.

Yritä ap. saada hakemuksesi muista poikkeavaksi, joka kiinittää huomiota esim. Aihe, jo ennen kuin sähköposti avataan.

Turhat lätinät kannattaa jättää pois ja kertoa itsestäsi lyhyesti ja ytimekkäästi. Mitä opiskelut, harrastukset kannattaa mainita. Jos kysymys on ensiasunnosta, ehkä perheestä ja sitoutuuko vanhempasi vuokrasopimukseen.

Juu, ja Facebook ja muut sivut pitäisi kestää päivänvalon, ainakin itse käyn tsekkaamassa sivut, ennen kuin teen vuokrasopimuksen.

Vierailija
14/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisen vuokranantajan vikkelistä katsottuna on sinun erotuttava hakijoiden joukosta. Jo siinä kun lähetät sähköpostin ja saada itsestäsi haluttavan vuokralaisen. Ja myös harrastukset ovat tärkeitä. Mutta kaikki lyhyesti ja ytimekkäästi. Pitkiä sepustuksia ei jaksa lukea.

Vierailija
15/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyliin;

Viimeiset 20 vuotta tuo on ollut hyvä vastaus. Siinä on olennaiset asiat.

1. Asia eli vuokra-asunto - saan kaikenlaista muutakin sähköpostia, joten heti alkuun se, miksi se meili on lähetetty.

2. Opiskelija, työssäkäyvä vai työtön - kyllä se kiinnostaa vuokranantajaa, itse vuokraan vain opiskelijoille.

3. Tupakointi, lemmikit: jos ne on kielletty ilmoituksessa, kannattaa ne laittaa viestiinkin, siitä vuokranantajana tiedän, että se ilmoitus on ymmärretty. Liian usein tulee vuokralaiskandidaatti katsomaan asuntoa ja sanoo sivulauseessa, että minulla on 4 kania ja 2 kissaa, ei kai haittaa. Ei varmaan, kun ilmoituksessa lukee, että ei kotieläimiä. Joten ei kiitos.

4. Keikkatyöt, osa-aikatyöt jne. vaikuttavat vuokranmaksukykyyn.

5. Miten pitkäksi aikaa etsii asuntoa, loppuiäkseen vai pariksi vuodeksi. Usein halutaan ensin vuoden mittainen määräaikainen sopimus.

Vierailija
16/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vuokranantaja ja yleensä asunnosta kiinnostuneita on kymmeniä, parhaimmillaan oli reilut 60 hakijaa ja sähköpostien joukosta on todella vaikea poimia potentiaaliset vuokralaiset/asunnon katsojat.

Yritä ap. saada hakemuksesi muista poikkeavaksi, joka kiinittää huomiota esim. Aihe, jo ennen kuin sähköposti avataan.

Turhat lätinät kannattaa jättää pois ja kertoa itsestäsi lyhyesti ja ytimekkäästi. Mitä opiskelut, harrastukset kannattaa mainita. Jos kysymys on ensiasunnosta, ehkä perheestä ja sitoutuuko vanhempasi vuokrasopimukseen.

Juu, ja Facebook ja muut sivut pitäisi kestää päivänvalon, ainakin itse käyn tsekkaamassa sivut, ennen kuin teen vuokrasopimuksen.

Mitä sieltä löydät? Minusta et edes kuvaa, kaikki on niin tiukasti salassa kuin ikinä voi olla.

Vierailija
17/17 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisen vuokranantajan vikkelistä katsottuna on sinun erotuttava hakijoiden joukosta. Jo siinä kun lähetät sähköpostin ja saada itsestäsi haluttavan vuokralaisen. Ja myös harrastukset ovat tärkeitä. Mutta kaikki lyhyesti ja ytimekkäästi. Pitkiä sepustuksia ei jaksa lukea.

mitä vittua se kuuluu vuokrananatajalle mitä harrastaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän