Pienten lasten kotiäidit!
Kommentit (48)
2 ja puol vuotias. Herätään klo 7, jolloin aamupala noin 7.30. Sitten ulkoilllaan/käydään kirjastossa/kaupassa tai ihan vaan vien lapsen kerhoon (9-12). Ruokaa tarjoilen noin klo 12. Päiväunet viimeistään klo 13. Nukkuu melkein kolmeen, jonka jälkeen välipalaa tai lämmin ruoka. Leikkiä, ulkoilua, mitä milloinkin. Iltapala 19.30. Nukkumaan viimeistään klo 21. Rennolla meiningillä, aikataulut eivät ole kovin lukkoon lyötyjä aamuheräämistä lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
2 ja puol vuotias. Herätään klo 7, jolloin aamupala noin 7.30. Sitten ulkoilllaan/käydään kirjastossa/kaupassa tai ihan vaan vien lapsen kerhoon (9-12). Ruokaa tarjoilen noin klo 12. Päiväunet viimeistään klo 13. Nukkuu melkein kolmeen, jonka jälkeen välipalaa tai lämmin ruoka. Leikkiä, ulkoilua, mitä milloinkin. Iltapala 19.30. Nukkumaan viimeistään klo 21. Rennolla meiningillä, aikataulut eivät ole kovin lukkoon lyötyjä aamuheräämistä lukuun ottamatta.
Heh. Siis yksi lapsi 2v6kk.
Voin kertoa sen verran, että meillä mennään nukkumaan liian myöhään ja vastaavasti nukutaan liian pitkään aamuisin. Kaikki pienille lapsille suunnatut jutut alkavat yhdeksältä aamulla eikä meillä näin ollen ole mahdollisuutta osallistua mihinkään perhekerhoihin.
Jopa neuvolassa tyrkytetään niitä kello kahdeksan aikoja, vaikka olen sanonut, että ollaan aamu-unissa, tullaan mieluummin päivällä. Luulisi, että tuollaisessa paikassa ymmärrettäisiin, että ihmisiä on tosiaan erilaisia.
Sitkeässsä vaan elää se käsitys, että pienten lasten pitää olla nukkumassa klo 20 ja herätys viimeistään kahdeksalta aamulla.
Itse taas ajattelen, että sekä minä että minun lapseni saavat vielä elämänsä aikana herätä kukonlaulun aikaan herätyskelloon, kun on pakko ehtiä päiväkotiin ja töihin. En varmasti ole ainut näin ajatteleva, joten olisi kiva, että lapsiperhetapahtumatkin voisivat joskus alkaa vähän myöhemmin kuin aikaisin aamulla.
Mutta joo...
Syödään aamupala, puetaan päivävaatteet, leikitään, lounastetaan, pienempi nukkuu päikkärit, mennään ulos sään salliessa (tai kauppaan, kavereille, sukulaisille jne), syödään päiväruokaa, kaikki ottaa päikkärit, syödään taas, touhutaan jotain, mennään iltapesulle, otetaan ehkä jotain iltapalaa, pienempi menee nukkumaan, isomman kanssa katsotaan telkkarista lastenohjelmia tai pelataan jotain ja sitten loputkin menee nukkumaan. Noin niin kuin pähkinänkuoressa.
Tässä meidän eilinen, lapset 2kk ja 2v9kk. Ajat on noin suunnilleen.
7.30 vauva heräs, otin viereen ja imetin
8.15 esikoinen heräs, noustiin ylös
8.15-9.00 aamuhommia, pötköttelyä, aamupalaa ja pukemista
9.00-9.30 lapset lämpimästi vaunuihin ja happihyppely.
9.30 takas kotona, vauva torkahti tissille, esikoisen kanssa piirreltiin ja ihailtiin huuruista parveketta.
10.30 esikoiselle Frozen laulut päälle, minä laittelin ruokaa vauva kantoliinassa.
11.15 syönti jonka jälkeen esikoinen jatkoi laulelua, minä imetin.
12.00 esikoinen päikkäreille, vauvan kanssa pötköteltiin
12.30 vauvakin torkahti, laitoin tiskit ja kattelin telkkaria
13.30 esikoinen heräs, syötiin välipalaa
14.00 mummi ja vaari haki esikoisen uimaan kanssaan
14.15 imettämistä ja telkkaria
15.00 leikin reipasta ja siivoan, vauva tyytyväisenä sitterissä
15.45 tekasen äkkiä kanasalaatin
16.10 mies kotona, syödään ja jutellaan
17.00 kylläinen vauva kärryihin ja kävellään miehen kans esikoista hakemaan mummilasta
17.30 hetki mummilassa
18.00 lapset rattaisiin ja kaupan kautta kotiin
18.45 kotona, mies ja esikoinen päättää mennä kylpyyn. Minä vauvan kanssa sohvalla, selailen Netflixiä
19.30 esikoinen juoksee nakuna ympäri kämppää, mies laittaa iltapalaa, minä imetän.
20.00 mies laittaa esikoisen nukkumaan, minä hoidan masuvaivasta vauvaa
20.30 esikoinen nukahti, vauva rauhottu. Katsellaan telkkaria ja jutellaan.
22.00 mies höpöttelee vauvan kanssa, minä torkahdan. Vauva nukahtaa.
22.30 katsotaan pari jaksoa Solsidania, syödään telkkarin edessä
23.30 iltaimetys ja pesu
00.15 miehen kanssa nukkumaan
03.00 esikoinen herää, menen nukuttamaan uudestaan, mies tulee kohta perässä nälkäisen vauvan kanssa, vaihdetaan paikkoja.
03.45 kaikki nukkuu taas
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa sen verran, että meillä mennään nukkumaan liian myöhään ja vastaavasti nukutaan liian pitkään aamuisin. Kaikki pienille lapsille suunnatut jutut alkavat yhdeksältä aamulla eikä meillä näin ollen ole mahdollisuutta osallistua mihinkään perhekerhoihin.
Jopa neuvolassa tyrkytetään niitä kello kahdeksan aikoja, vaikka olen sanonut, että ollaan aamu-unissa, tullaan mieluummin päivällä. Luulisi, että tuollaisessa paikassa ymmärrettäisiin, että ihmisiä on tosiaan erilaisia.
Sitkeässsä vaan elää se käsitys, että pienten lasten pitää olla nukkumassa klo 20 ja herätys viimeistään kahdeksalta aamulla.
Itse taas ajattelen, että sekä minä että minun lapseni saavat vielä elämänsä aikana herätä kukonlaulun aikaan herätyskelloon, kun on pakko ehtiä päiväkotiin ja töihin. En varmasti ole ainut näin ajatteleva, joten olisi kiva, että lapsiperhetapahtumatkin voisivat joskus alkaa vähän myöhemmin kuin aikaisin aamulla.
Mutta joo...
Syödään aamupala, puetaan päivävaatteet, leikitään, lounastetaan, pienempi nukkuu päikkärit, mennään ulos sään salliessa (tai kauppaan, kavereille, sukulaisille jne), syödään päiväruokaa, kaikki ottaa päikkärit, syödään taas, touhutaan jotain, mennään iltapesulle, otetaan ehkä jotain iltapalaa, pienempi menee nukkumaan, isomman kanssa katsotaan telkkarista lastenohjelmia tai pelataan jotain ja sitten loputkin menee nukkumaan. Noin niin kuin pähkinänkuoressa.
Meillä kanssa heräillään aikaisintaan ysin pintaan. Kerhot jäävät väliin kun kaikki on suunniteltu vain aamuyöstä ylös nouseville. Neuvolakin lykkii mielellään jotain kasin aikoja vaikka taatusti ei saa silloin mittailla ja jutella rauhassa kun lapsi kiukuttelee väsymystä. Ennättää siihen maalaisrytmiin myöhemminkin, ei mielestäni kaksivuotiaana vielä tarvitse.
Tyttö 1v 5kk
Yleensä menee suunnilleen näin:
9.00 ylös ja aamuhommat
10.30 ulkoilua/kyläilyä/kauppareissu/uimahalli
12.00 ruoka
13.00-14.15 päikkärit
14.30 välipalaa ja löhöilyä
15.15 mies kotona, leikkiä ja juttelua
16.00 ruoka
16.30 ulkoilua/kyläilyä/kauppareissu/uimahalli
18.00 kotona, leikkiä ja telkkaria
19.30 iltapala
20.00 iltapesut ja leikit
20.30 nukutus
21.00 toivottavasti nukkuu
21.30 viimeistään nukkuu
Meilläkin on aamu-uninen 2v. Heräilee 10- 10.30 aikoihin. Nukkuu niin hyvin nykyään 10-12h yössä ettei yleensä tarvitse päiväunia vaan on pirteenä ilman saakka. Ennen klo 21 on ihan turha yrittää unille, nukahtaa yleensä noin 22. Aika vähissä on oma aika (paitsi aamuisin) mutta en valita. Harmittaa kyllä kun leikkipuistoissa on porukkaa vain aamupäivisin kun me vasta heräillään ja kaikki aktiviteetit alkaa aamupäivästä. Muskari on sentään nykyään iltapäivisin. Päivällä tehdään ruokaa, käydään ulkoilemassa ja kerran viikossa muskarissa, molemmissa mummoloissa ainakin kerran viikossa ja välillä ystävien luona kyläillään tai joku tulee lasten kanssa meille. Käyn itse töissä 50% työaikaa jolloin mies on lapsen kanssa tai lapsi mummon ja papan kanssa.
Olen lukenut näitä ihmisten päivärytmejä usein ja mietin, että miten esim. kahden pienen lapsen kanssa on mahdollista ehtiä ulos niin aikaisin aamulla?
Siis kun moni sanoo, että
- herätys klo 7.30
- aamupala 7.45
- ulos 8.30
Miten tuo on mahdollista? Jos keitän puuroa tai laitan muuten aamiaista lapsille sekä itselleni, juon kahvia ja selaan päivän lehteä, autan kuopusta syömään, siivoan pöydän ja laitan astiat tiskikoneeseen, niin siihen hurahtaa jo tunti helposti. Sitten puen päälle itselleni ja lapsille, kaikki pesee hampaat, mun pitää meikata vähän ja tehdä tukallekin jotain, ennen kuin viitsin mihinkään ihmistenilmoille lähteä. Tässä vaiheessa on hurahtanut jo toinenkin tunti eikä kenelläkään ole vielä edes ulkovaatteita päällä.
Tuossa kohtia jos lähdettäisiin ulos, niin kohta olisi jo kiire takaisin, kun lounastakin pitäisi ehtiä syödä ja kuopuskin ottaa päikkärit. Eri asia toki, jos lounastaa aina ravintolassa, niin siinä samalla lapsikin voi nukkua rattaissa. Mutta ihan joka päivä ei viitsisi ulkona syödä.
En siis ymmärrä, miten jotkut saa itsensä ja katraansa liikkeelle noin nopeasti. Oletteko jotain superihmisiä?
10.00 ylös ja aamupala
11.00 ulos ja serkuille
12.30 lounas
14-15 päikkärit
15-16 yleistä härräämistä, välipalaa tarvittaessa
16.00 jee, isi kotona
16.30 ruoka
17-18 yleistä härräämistä
18-19 ulos
19-20 yleistä härräämistä
20.00 iltapala
20.30 iltapesu ja -pisu
21.00 rauhottumista & nukuttamista
21.30 tais nukahtaa
21.35 ei nukahtanu
21.50 nukahtiko?
21.55 vittu ei
22.10 no nyt se sammu
22.12 ei sammunu
22.25 silmät kiinni taas, joko nukutaan?
22.35 eiku huudetaanki vartti
22.50 nukahtaminen on tapahtunu
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut näitä ihmisten päivärytmejä usein ja mietin, että miten esim. kahden pienen lapsen kanssa on mahdollista ehtiä ulos niin aikaisin aamulla?
Siis kun moni sanoo, että
- herätys klo 7.30
- aamupala 7.45
- ulos 8.30Miten tuo on mahdollista? Jos keitän puuroa tai laitan muuten aamiaista lapsille sekä itselleni, juon kahvia ja selaan päivän lehteä, autan kuopusta syömään, siivoan pöydän ja laitan astiat tiskikoneeseen, niin siihen hurahtaa jo tunti helposti. Sitten puen päälle itselleni ja lapsille, kaikki pesee hampaat, mun pitää meikata vähän ja tehdä tukallekin jotain, ennen kuin viitsin mihinkään ihmistenilmoille lähteä. Tässä vaiheessa on hurahtanut jo toinenkin tunti eikä kenelläkään ole vielä edes ulkovaatteita päällä.
Tuossa kohtia jos lähdettäisiin ulos, niin kohta olisi jo kiire takaisin, kun lounastakin pitäisi ehtiä syödä ja kuopuskin ottaa päikkärit. Eri asia toki, jos lounastaa aina ravintolassa, niin siinä samalla lapsikin voi nukkua rattaissa. Mutta ihan joka päivä ei viitsisi ulkona syödä.
En siis ymmärrä, miten jotkut saa itsensä ja katraansa liikkeelle noin nopeasti. Oletteko jotain superihmisiä?
Meillä ei tykätä puurosta, en juo kahvia enkä selaa päivän lehteä enkä myöskään meikkaa tai laita hiuksia. Silleen kai me ehitään. Näytän kyllä kuolleelta enkä ikinä tiedä maailman menosta mitään eikä mulla ole energiaa. Mutta oon sen itelleni sallinu.
Vielä hetki kotona 2,5 -vuotiaan kanssa ennen päiväkodin alkua. Heräillään yleensä n. 8.00 paikkeilla kun mies kolistelee töihin lähdön kanssa. Iskälle pusut ja heipat ja aamupuuron syöntiin. Vaipanvaihto + päivävaatteet päälle ja sitten lapsi saa katsoa yhden tai kaksi jaksoa piirrettyjä ja minä saan juoda rauhassa aamukahvit ja lukea päivän uutiset netistä.
Eilen oli liian kylmä ulkoiluun niin touhuiltiin kotona. Rakenneltiin legoilla, muovailtiin ja sotkettiin vähän sormiväreillä. Lounas n.11.30 ja vähän sen jälkeen lähdettiin päiväunille, tosin pojalla oli niin paljon virtaa ulkoilun puutteesta johtuen että nukahtamisessa meni melkein tunti...Nukuttiin molemmat vierekkäin ja herättiin kolmen mailla syömään välipalasmoothie.
Sitten taas leikkimistä sisällä: luetaan kirjoja, lauleskellaan, ja nyt pakkaspäivinä lapsi on katsonut vähän liikaakin lastenohjelmia...usein mennään lähimpään kirjastoon lainaamaan kirjoja ja leikkimään leikkialueella, mut eilen oltiin vain kotona päivällä.
Mies saapuu viiden mailla kotiin, ja lähti hetimiten lapsen kanssa mummolassa käymään jossa myös syövät. Vei samalla minut ostoskeskukseen alemyyntiostoksille, lapsen kanssa ei oikein voi kauppoja enää kierrellä kun poika tylsistyy...
Mies haki minut paluumatkalla shoppailemasta ja menimme yhdessä kotiin ja iltapuurolle + muille iltatoimille. N. klo 20.00 mies menee nukuttamaan lapsen. Minä laitoin sillä aikaa saunan päälle ja laitoin kasvonaamion + tein nopean jalkahoidon. Kun lapsi nukahti, menimme yhdessä saunaan ja pesulle ja sen päälle olikin hyvä vähän lemmiskellä :D
Katsottiin vielä hetki yhdessä Netflixistä Siltaa ja tutkittiin tulevan reissun retkivaihtoehtoja kunnes mies nukahti. Minä luin vielä kirjaa pari tuntia ja aloin nukkumaan vasta kahden mailla yöllä, vaikka tiesin että aamulla väsyttää...
Meidän päivärytmi menee silleen että kiukutellaan ja tapellaan, nakataan aamupalat lattialle. Ei suostuta pukemaan ulos, ei haluta ulos. Kiukutellaan matka puistoon, tapellaan leluista, ei haluta sisälle. Ei tosiaankaan haluta syödä ja tasan ei nukuta. Okei, voidaan nukkua, mutta tasan ei herätä. Tapellaan leluista ja kinataan. Ei kyllä ainakaan syödä. Riehutaan ja tapellaan. Ei haluta ulos, ei haluta sisälle. Vähän voidaan syödä, hyi ei sittekkään. Leikitään ja kinastellaan. Katotaan nätisti telkkaria. Iltapesu, jee! Ei kyllä iltapalaa halita eikä ainakaan nukkumaan.
Lapset 3v, 2v&2v.
7.00 herätään. Sit pesut, pisut, aamupala ja pukemiset
8.00 Lähden viemään vanhempaa lasta eskariin.
Paluumatkalla jäädään nuoremman kanssa hetkeksi ulkoilemaan ja käydään kaupassa, jos tarvii.
n.10 Takaa kotiin laittamaan ruokaa.
11.30 Lounas
12.00 Lähdetään hakemaan eskarilaista. Jäädään ulos ja n. kerran/vko käydään kirjastossa. Yleensä nuorempi ottaa päikkärit tässä välissä.
13.30 Kotiin välipalalle. Sitten vain hengaillaan.
16.00 Mies tulee kotiin ja syödään päivällinen. Sit taas hengaillaan vaan...
19.00 Iltapala + iltahommat
20.30 iltasatu ja lapset nukkumaan.
Hyvin suurinpiirtein näin... Monesti mennään kyllä ihan miten sattuu ja fiiliksen mukaan..:D
Vierailija kirjoitti:
10.00 ylös ja aamupala
11.00 ulos ja serkuille
12.30 lounas
14-15 päikkärit
15-16 yleistä härräämistä, välipalaa tarvittaessa
16.00 jee, isi kotona
16.30 ruoka
17-18 yleistä härräämistä
18-19 ulos
19-20 yleistä härräämistä
20.00 iltapala
20.30 iltapesu ja -pisu
21.00 rauhottumista & nukuttamista
21.30 tais nukahtaa
21.35 ei nukahtanu
21.50 nukahtiko?
21.55 vittu ei
22.10 no nyt se sammu
22.12 ei sammunu
22.25 silmät kiinni taas, joko nukutaan?
22.35 eiku huudetaanki vartti
22.50 nukahtaminen on tapahtunu
Vähänkö repesin tolle nukuttamiselle :D sen kanssa meillä on just tuo sama rutiini...
Lapsi 1,5v ja meillä tämä päivä tähän mennessä:
7.45 Herään itse ja käyn suihkussa
8.00 Lapsi herää, lähdetään puuron keittoon
8.20 Syödään aamupala. Lapsi syö itse, joten ehdin itse selaamaan lehteä samalla
8.45 Aamutoimet ja ulkovaatteet päälle
9.15 Lähdetään puistoon päin
9.40 Puistossa. Puistotreffit parin kaverin kanssa
11.30 Lähdetään takaisin kotiin
12.00 Syödään lounas (edellisiltana tehty)
12.30 Lapsi kärryihin päiväunille. Vaihdan itselleni lenkkivaatteet päälle ja laitan pyykkikoneen pyörimää.
12.45-13.45 Juoksulenkki kärryjen kanssa.Lapsi jää nukkumaan ja teen itse lyhyen lihaskuntotreenin, imuroin + käyn suihkussa
14.30 Lapsi herää päiväunilta. Pötkötellään yhdessä sohvalla
15.00 Syödään välipala ja laitan päivällisen valmiiksi
16.00 Mies tulee töistä ruokakaupan kautta kotiin
17.00 Syödään päivällinen
17.30-19.30 Yhdessäoloa
19.30 Mies antaa lapselle iltapalan ja hoitaa iltatoimet
20.30 Lapsi menee nukkumaan
21.00 Menemme miehen kanssa saunaan ja syömme iltapalan
22.30 Menemme miehen kanssa nukkumaan
Herään klo 9-10 kun vauva herää ja alkaa itkemään. Imetän
Syön aamupalan, petaan sängyn, mutta itse olen hiukset takussa yöpaidassa
Siirrän itseni sohvalle. Imetän.
Olen netissä, kun vauva viihtyy lattialla peiton päällä.
Imetän. Tarjoan vauvalle syliä, rintaa, vaihdan vaippaa, tarjoan virikkeitäkin. Juon paljon. Nälkä. Lämmitän ruokaa mikrossa vauva sylissä. Syön vauva sylissä.
Yritän mennä suihkuun, kun vauva nukahtaa sitteriin. Nukutan sitterissä kylpyhuoneessa. Vauva herää kesken suihkun ja itkee selkä kaarella sillä aikaa kun kuivaan itseäni, rintani syöksevät maitoa, joten äkkiä imetysliivit päälle. Imetän vauvan hiljaiseksi. Pukeudun. Vauva vähän inisee.
Jos ei olisi pakkasta menisin ulos, koska poikkeuksellisesti olen jopa peseytynyt enenn miehen tuloa kotiin, mutta pakkasella odotan vain miehen kotiin tuloa.
Olen netissä. Ennen klo 17 täytyy käydä kaupassa, koska silloin alkaa koliikki-itku.
Ilta kannetaan vauvaa miehen kanssa vuoronperään yms yritetään saada itkua loppumaan.
Klo 02 se loppuu ja nukun. Imetän klo 04, 06, 09. Mies nukkuu. Vauvan iho kestää hyvin, joten en vaihda yöllä vaippaa päätän. Vauva on unipussissa, jotta painava vaippa ei tuntuisi kylmältä.
"Vähänkö repesin tolle nukuttamiselle :D sen kanssa meillä on just tuo sama rutiini..."
No on teillä rutiinit. Kai se lapsi nukahtaa vasta yhdeltätoista kun annatte aamulla nukkua kymmeneen. En kyllä itse jaksaisi tollasta "nukuttamista" joka ilta.
"pakkasella odotan vain miehen kotiin tuloa."
Lapsi ei pääse koko talvena ulo? Ootte sisällä ja odottelette kevään tuloa?
Se varmaan nukkuisi paremmin, jos saisi vähän raitista ilmaa? Suomen talvi on vain pukeutumiskysymys. Myös vauvoille.
Meillä on ollut kahdenlaista päivärytmiä. Lapset alle 1 v., kohta 5 v. ja tokaluokkalainen.
Jos mies menee aamuvuoroon, herään klo 5.45 käyttämään koiran ulkona, teen aamupalaa (mies lähtee sen jälkeen töihin), luen sähköpostit ja sanomalehden ja lapset herää klo 7-8. Koululainen lähtee talvella bussilla kouluun klo 8.15 tai 9.15. Joskus puuron jälkeen mennään ulos tai pakkasella/sateella leikitään sisällä. Syötän lounaan klo 11 (yleensä jotain peruna-jauheliharuokaa tai kalaruokaa ja salaattia) ja pienin menee nukkumaan. Keskimmäinen tekee askarteluja tai katsoo lastenleffaa, kun raivaan tiskit ja laitan pyykit (joka päivä siis pyykki!). Joskus hänkin nukahtaa itsekseen. Sitten noin klo 13-14 on välipala ja koululainen tulee koulusta. Vien koiran ulos pienempien lasten kanssa. Koululaisen läksyt. Leikkiä, vaatehuolto, siivousta ja usein pienin syö pienen välipalapiltin. Jos pitää mennä kauppaan, yleensä mennään autolla noin klo 15-16. Sen jälkeen päivällinen. Jos on harrastuksia, vien esikoisen harrastukseen autolla muiden lasten kanssa. Jos ei harrastuksia, luetaan yhdessä kirjoja, käydään suihkussa ja/tai saunassa. Jos oli harrastus, käydään autolla hakemassa sieltä poiskin. Mies tulee aamuvuorosta klo 19.20. Lämmitän hänelle ruokaa ja lapset syö iltapalan. Keittiön siivous. Iltatoimet klo 20. Nukutushommia ja seuraavan päivän vaatteiden valintaa. Joko minä tai mies vie koiran ulos ja sitten itse mennään nukkumaan. Yleensä olen unessa jo klo 22. Pienin heräilee öisin, joten uni on katkonaista. Seuraavana aamuna herätys klo 5.45, jos miehellä taas aamuvuoro.
Herätään siinä 10-11, syödään 12. Leikitään ja siivotaan (tehdään myös ruokaa jos ei eilistä ole) pari tuntia. Lapsi päikkäreille.. Mies sitten jo tuleekin töistä.