Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ennen wanha kansa kuvasi pyykkiä ulkona paukkupakkasilla?

Vierailija
05.01.2017 |

Liian pienet sisätilat vai miksi?

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täh? Siis jäätikkö höyrystyy pakkasessa pois? Ja jäätyykö ne vaatteet siis ulkona koppuroiksi, mutta sisään tuotaessa höyrystyvät kuiviksi? Nyt sattuu mun aivoihin.

Jää muuttuu höyryksi. Tätä kutsutaan sublimoitumiseksi. Ja kaikki on varmaan lukenut tästä yläasteen kemiassa.

Vierailija
22/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä luulen, että pyykit kannatti kuivattaa ulkona monestakin syystä. Villakankaat nimittäin pitävät kylmästä ilmasta. Useinhan riittää nykyäänkin villakangastakin harjaus ja tuuletus kylmässä, ja takki on kuin uusi ilman pesuakin.

Lisäksi käytetiin vain valkeita lakanoita ja tyynyliinoja sekä pyyhkeitä ja pöytäliinoja. Pakkasessa pitäminen valkaisee harmaaksi tai kellertäväksi tummuneita kankaita.

Kolmas syy voi olla hygieeninen. Ennen oli paljon syöpäläisiä, nytkin on pölypunkkeja petivaatteissa. Petivaatteiden ja kotitalousteksiilien pitäminen pakkasessa (pesun jälkeen tai ilmankin pesua) tappaa syöpäläiset.

Wanha kansa sanoo myös, että yleensä ulkona, myös pakkasessa, kuivunutta pyykkiä on helpompi mankeloida ja silittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäässä olevan veden sublimoituminen pois pyykistä kestää vain paljon pidempään kuin nestemäisen veden haihtuminen pyykistä lämpimällä ilmalla.

Vierailija
24/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täh? Siis jäätikkö höyrystyy pakkasessa pois? Ja jäätyykö ne vaatteet siis ulkona koppuroiksi, mutta sisään tuotaessa höyrystyvät kuiviksi? Nyt sattuu mun aivoihin.

Sinnepäin. Yritä olla ajattelematta asiaa. Mutta tosiaan, se lakanan kuivuminen jatkuu vaikka jäätyisikin, anna kuitenkin lakanoiden hetki lämmetä sisällä ennen kaappiin viikkaamista.

Vierailija
25/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jää muuttuu höyryksi. Tätä kutsutaan sublimoitumiseksi. Ja kaikki on varmaan lukenut tästä yläasteen kemiassa.

No haihtuvatko mannerjäätikötkin kovassa pakkasessa?

Vierailija
26/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haihtuvat. Jäätä vain muodostuu lisää nopeammin kuin mitä ehtii haihtua.

Vierailija
27/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tapahtuu myös paksstimessa. Laitapa vaikka leipä pakkaseen ilman muovipussia, niin siellä se kuivuu koppuraksi, eikä ole enää sulettuaan pehmeä. Aikaa toki menee paljon.

Vierailija
28/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvauksesta tulikin mieleeni näky 70-luvun alusta. Pihamaamme reunassa pyykkinaru, pakkasta reilut 20c ja isän pystyynjäätyneet raappahousut pudonneena narulta hankeen. Ne tököttivät siinä kuin pellistä tehdyt.

Vierailija
29/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ilmankosteudesta tietysti. Kovalla pakkasella ilma on yleensä hyvin kuivaa ja silloin subloåimoitumista tapahtuu.

Vierailija
30/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kuivaako ne pyykit oikeasti pakkasessa? Luulisi niiden vain jäätyvän ja kun tuot sisään vaikka seuraavana päivänä, niin sulavat märiksi taas.

On olemassa semmoinen mystinen ilmiö kuin sublimointi. Kiinteä aine muuttuu suoraan kaasumaiseksi. Noituutta! Mutta niin vain käy, jäätyneelle vedellekin kuivassa pakkasilmassa, hiljaksi vaan höyrystyy pois. 

Jaa sillä on oikeen nimikin (sublimointi). Kyllä nuo pyykit narulla kuivuu jos ei ole kostea pakkas sää. Nyt on varmaan ympäri suomea juuri sellainen kuivapakkas sää että eikun pyykit ulos vain. Ehkä hieman enemmän ottaa aikaa tuo kuivuminen tosiaan kuin kesähelteellä auringonpaisteessa.

Vierailija
31/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensin pyykit jäätyy ja sitten jää sublimoituu pois pyykeistä. Menikö oikein?

Vierailija
32/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kerran ja pyykki jäätyi. Vääränlainen ilma varmaan. Kauanko lakana kuivuu tällaisilla pakkasilla (-15 - -20)?

Vierailija
33/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia:

Sublimoituminen on fysiikassa olomuodonmuutos suoraan kiinteästä kaasuksi ilman nestemäistä välitilaa.

Sitä tapahtuu, kun lämpötila ja kaasun osapaine ovat kolmoispisteen alapuolella.

Sublimoitumisen vastakohta on härmistyminen, muutos kaasusta kiinteään.

Myös lumi sublimoituu usein aurinkoisina kevättalven päivinä, kun lämpötila on pakkasen puolella. Samaa tapahtuu pyykille, joka ripustetaan pakkasella ulos kuivumaan: vesi jäätyy, jää sublimoituu vesihöyryksi, ja jäisestä pyykistä tulee suoraan kuivaa.

Pikakahvin ja muutamien muiden elintarvikkeiden pakastekuivaus perustuu sublimoitumiseen.

Nykyisin myös esimerkiksi kangastulosteita tehdään sublimaatiotekniikalla. Tulostettu paperi prässätään (sublimoidaan) kankaaseen.

Vierailija
34/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI ei ei kun ne höyrystyvät jo siellä ulkona kuiviksi eli sublimoituvat.

Vierailija
35/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvauksesta tulikin mieleeni näky 70-luvun alusta. Pihamaamme reunassa pyykkinaru, pakkasta reilut 20c ja isän pystyynjäätyneet raappahousut pudonneena narulta hankeen. Ne tököttivät siinä kuin pellistä tehdyt.

Hah hah hah !!!!

Vierailija
36/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapahtuu hitaasti, koska kylmä ilma voi sitoa vain vähän vettä. Siihen lähelle pintaa syntyy kyllästynyt kerros ja haihtuminen hidastuu.  Siis jos ei tuule, niin lähellä lumenpintaa haihtumista ei paljon tapahdu.

Sitten jos jäisen pyykin vie sisälle, se sitoo itseensä alussa sisäilman kosteutta koska on kylmempi.

Vierailija
37/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumankekka, vienkin pyyhkeet ja lakanat ulos narulle kuivumaan kun seuraavaksi isoja juttuja pyykkään! Kuinka kätevää! Luulin että täytyy vaan mahduttaa ne kylppärin narulle kunnes kevät taas koittaa...

Olisi muuten hirveän kiva jos voisi aktiivisesti ja kunnolla muistaa kaiken mitä koulussa ja lukiossa on käyty läpi. Kyllä oli tämä sublimoituminen mulla hävinnyt arkistosta.

Vierailija
38/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se pyykki jäätyy ulkona, ei se haittaa!! Tuotte vain sitten sisään koppuraiset pyykit ja annatte niiden hetken olla sisälämpötilassa levällään. Ovat hetkessä kuivat / silitys- tai mankelointikelpoiset. Ja se raikas tuoksu! Millään muulla konstilla lakanoihin ei saa niin raikasta tuoksua. Suosittelen. Mitä kovempi pakkanen, sen nopeammin kuivuvat.

Vierailija
39/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykit oli paljon märempiä ja tuvat viileämpiä, usein pieniäkin. Olisi mennyt ikuisuus, että pyykki olisi kuivunut sisällä. Ei siihen aikaan varmaan tullut mieleenkään viedä pyykkiä sisään.

Vierailija
40/100 |
05.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vaan iljetä itse mennä ulos sen verran että ne pyykit ripustaisi ja hakisi kanssa...

T. Ei askeltakaan eteistä pidemmälle koko viikkona

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän