4,5 vuotiaan käytösongelmat
Meillä 4,5 v poika. Viimeisen kuukauden tai kahden kanssa meillä on alkanut olemaan suuria ongelmia hänen kanssaan. Niskoittelee eikä tottele. Jäähyt, lelujen poisottamiset tms ei enää toimi hänen kanssaan. Neuvottelut ei myöskään tuota tuloksia. On kysytty mikä vaivaa, ei kuulemma mikään. Puheenviivettä on ja käy puheterapiassa. Muualla ilmeisesti käyttäytyy kuin enkeli.
Saa siis hillittömiä raivokohtauksia. Lyö minua monia kertoja, potkii, kynsii, puree vaatteitani. Heittelee tavaroita täysillä kohti. Ennen EI todellakaan ole ollut tälläisiä ongelmia.
Ainoa syy mistä jotenkuten ollaan päästy jäljille, on se että haluaa varmaan enemmän huomiota. Ollaan koitettu sitä hänelle järjestää. Mutta väliajat on silti ihan tuskaisia. Esim. nyt lauantaina meillä on luvassa äiti-poika aikaa ja hän tietää sen jo. Odottaa sitä kovin. Mutta silti jos esim. joudun komentamaan siskon kiusaamisesta, saa näitä petokohtauksia. Myös julkisilla paikoilla on yhtäkkiä alkanut käyttäytymään huonosti.
Olen ihan loppu jo ja neuvoton :(
Kommentit (3)
Onko käynyt niin että hän on tottunut saamaan sen huomion huonolla käytöksellä? Yrittäkää vahvistaa sitä positiivista käytöstä ja jättäkää huono käytös kokonaan huomiotta.
Minkäikäinen sisko on?
Onko pojalla ongelmia sen takia, ettei saa itseään ymmärretyksi? Turhautuuko hän niissä tilanteissa?
Saako hän oman hetken kummankin vanhemman kanssa joka päivä?
Mä olen ainakin huomannut tässä vanhemmuuteni lyhyehköllä taipaleella, että rangaistukset ovat tehoton tapa kasvattaa lasta. Ainakin omissa lapsissa ne ovat lähinnä vahvistaneet negatiivisia käytösmalleja sen sijaan, että olisivat aiheuttaneet jotain positiivista. Ehkäpä rangaistuksilla on paikkansa siinä vaiheessa, kun lapsi osaa ajatella enemmän eteenpäin? Sanoisin, että sen käytöksen kehuminen ja huomioiminen, jota haluaa lapsessa vahvistaa, on tehokkaampaa.
Perheneuvolaan