Lämpötila kotonasi?
Mitä näyttää sisälämpömittari nyt? Meillä nyt 21.4. Aamulla oli 20.5.
Kommentit (65)
Melkein 21. Mulla on pipo päässä :D Voisin tietysti sulkea nuo korvausilmaventtiilit kun niistä vetää...
Makkarissa 18-19 eli oikein sopiva.
Oleskelukerroksessa oli aamulla 18.7 eli liian kylmä. Takassa poltettu pari pesällistä puuta ja kävin säätämässä maalämpöpumpulta hiukan hönkää lisää --> nyt 20,6 astetta.
Kunhan päästään tässä yli 21 asteen niin on sopiva. Teen töitä kotona, joten siksi pitäis olla tuo yli 21 että tarkenee.
Meillä rintamamiestalo patterilämmityksellä, siksi lämpotilaa säädetään suoraan maalämpöpumpulla eikä huonekohtaisilla termostaateilla.
Vierailija kirjoitti:
Melkein 21. Mulla on pipo päässä :D Voisin tietysti sulkea nuo korvausilmaventtiilit kun niistä vetää...
Älä nyt sitä mene tekemään!
Vierailija kirjoitti:
23,5. Silti täytyy olla kaksinkertaiset vaatteet.
Vedän pyörillä kulkevaa sähköpatteria perässäni kulkiessani huoneesta toiseen.
Pitäisiköhän se kilppari tutkituttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään, mutta periaatteessa niinkin voi tehdä pakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
21,2 nyt. Mittari keittiön ikkukan vierellä, siinä vähän viileempää ku asunnon keskiosissa.
Mulla on sähkölämmitteinen kämppä joten pitkälti itse tuohon vaikutan. Makkarissa on patteri viileemmällä ku muussa kämpässä.
Ei lämpömittaria ikkunan vierellä pidetä?? SInulla varmaan 23-24 sisällä normaalista paikasta mitattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tietenkään, mutta periaatteessa niinkin voi tehdä pakkasilla.
Sitä varten siinä on se naru, mistä vetämällä luukkuu menee kiinni.
Mulla on nyt pattereissa ilmaa jonka takia lämpötila laski normaalista max pari astetta. Kylppärissä on ihanan lämmin, menisinkö sinne patjan kanssa? :D
Noin 23 astetta ja asumme kerrostalon ns. 0-kerroksessa eli aivan maan tasalla. Olkkarissa on jätti-ikkuna ja yksinkertainen ovi patiolle ja tiivisteet ovat ko kuluneet ja fuskaavat joka ikkunassa ja ovessa. Myös muissa huoneissa ikkunoissa sama vaiva. En ole saanut kesällä tiivistettyä eikä ole osaamistakaan (kyseessä asoy). Lattiat ovat viileitä ja en todellakaan laske kovilla pakkasilla lämpötilaa. Nyt -20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23,5. Silti täytyy olla kaksinkertaiset vaatteet.
Vedän pyörillä kulkevaa sähköpatteria perässäni kulkiessani huoneesta toiseen.
Pitäisiköhän se kilppari tutkituttaa?
Vuosi sitten tutkittu, arvot normaalit. Sisällä kun on paikallaan, ei vain tarkene. Vastaavasti taas ulkona reippaasti liikkuessa pärjään ihan hyvin villapaidalla ja syystakilla. Talvitakkia en edes omista.
En kuitenkaan ryhdy hölkkäämään paikallani sisällä pienessä asunnossani vain siksi, että voisin pitää lämpötilan 20 asteessa.
Hätätapauksessa saa pienen asunnon lämpimäksi kun laittaa uunin päälle! Siitä vaan tekemään esim. karjalanpaistia ja muita uuniruokia.
Jotenkin pelottavaa kun täällä meni kaukolämmöt poikki ekana pakkaspäivänä. Onhan niillä varavoimalat mutta miksi sitten oli katkos? Tämä ei myöskään ollut eka kerta kun ongelmia.
Eteisessä 13 astetta, keittiössä 16, muualla 18. Villasukat jalkaan, villatakki ylle ja varaavaan takkaan tuli. Hyvin tarkenee. Uusissa asunnoissa on kamalaa, kun on liian kuuma, samoin töissä.
Jotain 23-24. Kylppärin lattiassa 30.
Tosi kummia nämä jotka palelee jossain yli 22 asteessakin ja pukevat pipoa ja takkia päälle...
Miten ihmeessä te pärjäätte kesäisin? Laitatteko kesähelteelläkin ulkona takit ja pipot päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24,5 astetta. Ennen oli pakkasilla alhaisimmillaan 18,5 astetta, eikä huoltomies tehnyt mitään. Tilasin putkimiehen, joka korvausta vastaan sääti patteriverkoston kuristajaa. Sekoittaa talon lämmitysjärjestelmää, mutta ei kuulemma huolestuttavissa määrin näin isossa talossa.
Minä en halua palella energiansäästön nimissä. Sitä paitsi kaukolämmön osuus vastikkeesta on vain 20%, joten lämmitys ei ole niin kallista kuin vihreät väittävät.
Tämän kun olisi keksinyt itsekin aikoinaan, niin ei olisi tarvinnut homehduttaa yhtä VVO:n kämppää. Kun ei patterista tullut lisää lämpöä, niin pistin kuumat vesisuihkut suihkuttamaan vettä kylppäriin 16 tuntia päivässä pois lukien hiljaisuusaika klo 22-06. Huoneessa oli lämpimää ja hyvin kosteata. Muutin sitten kesällä pois kun home alkoi yskittämään.
Mutta saako noin sitä lämpöö lisättyä? Olen luullut että putkistossa kiertää tietynlämpöinen vesi eikä sille mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
21,2 nyt. Mittari keittiön ikkukan vierellä, siinä vähän viileempää ku asunnon keskiosissa.
Mulla on sähkölämmitteinen kämppä joten pitkälti itse tuohon vaikutan. Makkarissa on patteri viileemmällä ku muussa kämpässä.
Ei lämpömittaria ikkunan vierellä pidetä?? SInulla varmaan 23-24 sisällä normaalista paikasta mitattuna.
No missä sitten? Tuo on sellainen jolla mitataan samaan aikaan ulkolämpötilaa, ujuttamalla sitä mittaava jhta ikkunan välistä ulos... ei se johto kovin kauas ikkunalta yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä pidän ne kiinni kovilla pakkasilla. Sieltä käy sellainen huiku ettei hyvä tosikaan.
Riippuu huoneesta. Isot huoneet (salit) ovat nyt 17-asteisia, pieni makuuhuone 20-asteinen ja keittiö-ruokahuone n. 18-asteinen. Kaikissa puulämmitys pönttöuuneilla. Pienessä tilassa pitää kivasti lämpimänä, isommissa ei tahdo hönkä riittää. Ja talo on siis yli 100-vuotias hirsitalo. Heti kun lauhtuu, niin saa kivasti pysymään 19-20 -asteisena. Tuuli vaikuttaa myös merkittävästi siihen miten nopeasti talo jäähtyy ja tarvitseeko lämmittää uunit kerran vai kaksi päivässä.