Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?
Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.
Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D
Kommentit (222)
Ensin kauhee hätä noista bakteereista ja desinfionneista. Sitten muutaman drinksun jälkeen mennään muhinoimaan baarista tavatun ihan vieraan ihmisen kanssa ja nuollaan sieltä ja täältä.
Nyt on meneillään han sairas ja poikkeuksellinen hygieniahysterian jakso ihmiskunnan historiassa. Tietysti kätensä, takapuolensa ja kainalonsa voi pestä esteettisistä syistä, mutta viruksia se ei oikeasti estä leviämästä. Ei juuri edes hidasta.
Jos töissä joku lainaa hiirtäni tai näppäimistöäni, puhdistan ne pesuaineella ja paperilla ne ennen kuin jatkan itse niiden käyttöä.
No en tiedä niin hygienisistä tavoista, mutta ajatuksen tasolla kannatan rotuhygieniaa.
Eli en missään tapauksessa halua, että eri koirarotuja sekoitetaan keskenään. Sellaisesta ei seuraa mitään hyvää.
Mikrobiologi kirjoitti:
Tietysti kätensä, takapuolensa ja kainalonsa voi pestä esteettisistä syistä, mutta viruksia se ei oikeasti estä leviämästä. Ei juuri edes hidasta.
Kyllä se käsien peseminen kunnolla estäisi erilasiten mikrobien leviämistä huomattavasti, mutta kun ihmiset eivät sitä tee. Vähän huuhtaistaan veden alla käsiä ripulipaskojen jälkeen ja kuivataan huolimattomasti, mitä sitä saippuaa käyttämään tai sormien välejä puhdistamaan. Niistämisen jälkeen ei pestä käsiä ollenkaan, käytettyjä räkärättejä säilötään taskuissa ja pöydillä. Ja tietenkään ei aivastaessa peitetä suuta vaan pärskitään niin että kaikki neliökilometrin säteellä saavat osansa pisaroista. Onko mikään ihme että norot ja influenssat jyllää?
Vierailija kirjoitti:
Jos töissä joku lainaa hiirtäni tai näppäimistöäni, puhdistan ne pesuaineella ja paperilla ne ennen kuin jatkan itse niiden käyttöä.
Mites ovenkahvat, hanat, kynät, paperit ruokailuvälineet, kopiokoneen näppäimet jne? Kuljetko hengityssuojain päällä koko ajan? Jos et, toiminnassasi ei ole mitään logiikkaa.
Meiltä näkyy tohon kävelytielle, niin eipä tarvi ihmetellä että taudit leviää kun väkisinkin nähnyt miten monet esim niistävät nenänsä omiin paljaisiin sormiinsa ja puistelevat räät sitten siitä pois. Siis ne mitkä irtoaa ravistamalla.
Samat ihmiset sitten menevät kauppoihin hyvpistelemään ja valkkaamaan vaikkapa pakkaamattomia ruokatavaroita, näpelöimään erilaisia automaatteja ja ovenkahvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ovenkahvat, hanat, kynät, paperit ruokailuvälineet, kopiokoneen näppäimet jne? Kuljetko hengityssuojain päällä koko ajan? Jos et, toiminnassasi ei ole mitään logiikkaa.
Ei se nyt mihinkään rationaalisuuteen perustu tietenkään, tässä koko ketjussahan oli kyse ylihygienisistä tavoista. En kai sanoisi tuota tapaa YLIhygieniseksi itse, jos pitäisin sitä kaikille kuuluvana perushygieniana? Taisit missata keskustelun pointin :D
Mua vaan ällöttää jos joku likaa mun näppiksen ja hiiren. Ihan jo ajatuksen tasolla, vaikkei mitään näkyvää niihin jäisi. Se on vaan todella etovaa, jos joku vaikka käy vessassa pesemättä käsiään, niistää, kaivaa nenäänsä, syö jotain tahmaten sormensa, kaivelee kiviä kenkiensä pohjasta ja ties mitä, ja tulee sitten likaisine käsineen koskettelemaan mun näppäimistöä ja hiirtä. Mun täytyy kuitenkin koskea niihin jatkuvasti, kun ne on mun työvälineet. Jotain ruokailuvälineitä tai ovenkahvoja kosken kerran päivässä ja niiden käytön jälkeen on käsienpesumahdollisuus, siksi ne ei ällötä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Siis en nyt jaksanut kaikki näitä viirapäiden juttuja lukea mutta itsekin myönnän että olen siivousaddikti ja pikkasen normaalimpaa suurempit hygeiinikko MUTTA nää jotka pesee kotinsa päivittäin ja käyttä vahvoja myrkkyjä siihen ja kädet ja vaattee pestään koko ajan niin tämä neuroosi on ihan selkee kopio amerikasta jossa on jo hotoyksiköitä perustettu näitä sairaita ihmisiä varten jotka eivät tajua että pilaavat oman immuniteettinsä sekä lastensa ja sairastuvat sen takia. Voi sääli ei se iso vika tartte olla kun se on sähköissä.
Nää tän ketjun kloriitti- ja desinfiointihullut tuntuu niin harrastelijoilta verrattuna niihin yhden dokkarin amerikkalaisnaisiin, jotka kantoivat kaupasta useita litroja kloriittia viikossa kämpän jynssäykseen ja itsensä pesemiseen kloriittikylvyissä.
Pesen kasvikset Fairylla. Ällöttää vaan niin paljon, kun ihmiset räplää tomaatteja kaupassa paskaisilla käsillään, etten kestä sitä ajatusta kaikista niistä paskabakteereista suussani.
Kuitenkin syön tyytyväisenä ranskiksia mäkkärissä kesken shoppailureissun, ilman että pesen käsiä ennen ruokailua.... Koska fuck logic.
Tasapaino kirjoitti:
Kotiin tullessa tuntuis hyvältä ajatukselta vaihtaa sisähousut. Ainakin kun HSL:n bussien penkkejä katsoo :\ en istu julkisissa vessoissa. Naisenakin reisien voimin puolikoukussa onnistuu. Hanskoja ois syytä käyttää busseissa flunnssakautena... tuttava otti opiskeluaikoina viljelmiä ja kertoi " ettet usko mitä kaikkia hirveitä tauteja niissä luuraa " nenää ois syytä olla kaivamatta tai kasvoihin koskematta ed.jälkeen tai vastaavissa tilanteissa.
Itse syön maitohappobakteereja ja olen silti ikäsityksessä " että lapsen tulee nuolla kengän pohjaa vähintään kerran viikossa " kuten eräs lääkäri sanoi. Täten en myöskään käytä mitään desinfioivia aineita kotisiivouksessa. Johtavat mikrobiologit maassamme eivät sitä suosittelisikaan. Terve maalaisjärki tarpeen sekä puoleen että toiseen asiaa tarkastellessa. PS. Erään kerran jäi kyllä ateriat syömättä, kun kyläpaikassa pyyhittiin lattialta koiranpennun pissoja ( kakkasikin välillä :/ ) ja rättiä pestiin keittiöaltaassa, jossa pian käsintiskattiin astioita. Koirakin oli " katukoira löytö " jonka pepusta oli tullut spaghettia ekan madotuksen yhteydessä. Kun hieman kommentoin sain äkkijyrkän luennon aiheesta " ylihygieenisyys " . Hygienipassin juuri suorittaneena olin aika lailla toista mieltä käytönnöistä. Vaikkakin ko.maassa ko.maan tavalla.
Eikös tuo "lapsen tulee nuolla kengän pohjaa" -sanonta juonna entisajoilta ja tarkoittanee, että lapsen olisi hyvä nuolla sellaista kengän pohjaa, jolla on kävelty puhtaassa (mutta siis silti likaisessa) luonnossa ja maaseudulla, että saisi sellaisia normaaleja bakteereja metsästä, pellolta, niityiltä, eläimistä... Nykykaupunkiin tuo sanonta ei enää niin sovi eikä lapsen tule nuolla sellaisia kengän pohjia, joissa on öljyä, ties kenen pultsarin ja narkkarin pissaa, kakkaa, oksennusta ym...
143
Käyttäjä2341 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla sellaista pakkomiellettä, että vahvoja pesuaineita/myrkkyjä ei voi käyttää? Mua hirvittää nuo kaikki tolut ja kloriitit tosi paljon, etenkin nyt vauvan saatuani (nykyään jo taapero). Meillä siivotaan mahdollisuuksien mukaan ihan vain vedellä + tarvittaessa mahdollisimman luonnollisilla pesuaineilla.
Muuten ei ole bakteerikammoa, esim. maalla ei haittaa mikään lika, kun siellä se on "puhdasta likaa" ja vain hyväksi. Mutta täällä pk-seudulla ällöttää nämä kaikki eritteet, mitä täällä on ja niitä en kotiini haluaisi.
143
Kai sulla on jo höyrypesuri? Siis sellainen, mitä ostos-tv:ssäkin mainostetaan. Niitä myydään ihan tavallisissa kaupoissa nykyään, eikä tartte mitään myrkkyjä, pelkkä kuuma vesihöyry riittää.
Itse asiassa ei ole. Mutta sellaisesta oon haaveillut! :-D
Haaveillut? Ei muuta kuin reitti esim. Clas Ohlssonille, saat Kärcherin halvalla mielenrauhaan :)
Kyllähän niitä halvalla saisi, mutta jostain syystä en ole halunnut vielä ostaa. Ehkä mä alitajuisesti vähän taistelen tätä pakko-oirettani vastaan ja estän itseäni ostamasta sitä? :-)
143
Vierailija kirjoitti:
Pesen kasvikset Fairylla. Ällöttää vaan niin paljon, kun ihmiset räplää tomaatteja kaupassa paskaisilla käsillään, etten kestä sitä ajatusta kaikista niistä paskabakteereista suussani.
Kuitenkin syön tyytyväisenä ranskiksia mäkkärissä kesken shoppailureissun, ilman että pesen käsiä ennen ruokailua.... Koska fuck logic.
Mä en kyllä koskaan tajua näitä jotka mieluummin syö pesuainetta kuin luonnollisia bakteereita. Pesuaineet tekee hallaa syötynä, bakteerit lisäävät vastustuskykyä ja isoin osa tuhoutuu vatsalaukkuun päästyään. Ihminen joka altistuu paljon bakteereille sairastelee pääsääntösesti harvoin.
Kasvikset on huokoisiia, ne imee itseensä sen fairyn jolla niitä peset. Syöt fairya, onnea.
Minua huvittaa eniten tässä ketjussa ne, jotka jaksavat valittaa muiden ylihygieniasta! Mitä se teitä haittaa, jos muut ovat neuroottisia? Itseäni lähinnä naurattaa... :)
Olen itse maaseudulta, missä ei ylihygieniasta tarvinnut huolehtia. Siksi tuntuu hassulta tuollaiset pakkomielteet, hieman säälittääkin tavallaan... Mutta enimmäkseen huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä koskaan tajua näitä jotka mieluummin syö pesuainetta kuin luonnollisia bakteereita. Pesuaineet tekee hallaa syötynä, bakteerit lisäävät vastustuskykyä ja isoin osa tuhoutuu vatsalaukkuun päästyään. Ihminen joka altistuu paljon bakteereille sairastelee pääsääntösesti harvoin.
Kasvikset on huokoisiia, ne imee itseensä sen fairyn jolla niitä peset. Syöt fairya, onnea.
Tuskin ne sitä Fairya ainakaan enempää imee itseensä kuin torjunta-aineita. Niillä ne rehut on jo kyllästetty, joku pikku pesuainejäämä ei enää paljoa tunnu siinä konkurssissa. Antaa ihmisten syödä fairynsa jos haluaa, kemikaaliyliannostukselta ei voi välttyä kuitenkaan.
En pidä sormuksia (vihki + kihla) muuta kuin sukuloidessa tai jos anoppi piipahtaa kylään (koska on jo lähemmäs 10 vuotta ollut varma että kohta erotaan), pari kertaa vuodessa käyn viihteellä niin silloin myös sujautan sormeen niin saa huomiota nuorilta miehiltä 😁
En käytä sormuksia, koska niiden alla muhii bakteereja(enkä jaksa aina ennen käsienpesua poistaa niitä). Myös pitkät kynnet on ehdoton no-no. Leikkaan heti, kun kasvaa yli sormenpään. Pitkät kynnet myös muilla ällöttää.
Oikeesti sormukset tulisi kieltää ja lopettaa moisten pöpölevittäjien käyttö ihan kokonaan. Ihan älyttömän älyvapaa ja turhaa hallaa ihmisille tuottava keksintö on sormus.
Olen yleisesti sieltä vähiten ylihygieenisestä päästä, mutta kaikkiin porraskaiteisiin ja muihin vastaaviin koskemista olen aina välttänyt. Jyrkissä portaissa hoveroin kättäni jonkun 10 sentin päässä kaiteesta siltä varalta että horjahdan tai kosken sitä hihalla. Häiritsee jopa katsoa kun muut ihmiset liu'uttavat paljasta kättään kaidetta pitkin koko matkan ajan.
Kissanhiekkalaatikoiden siisteyden kanssa olen myös toisinaan vähän yliampuva joidenkin mielestä, ostan hyvin kallista hiekkaa, tyhjennän laatikoita useitakin kertoja päivässä ja tasaisin väliajoin pesen laatikoiden lisäksi koko alueen jolla ne sijaitsevat, mutta tämä johtuu enemmänkin siitä etten halua sitä hajua valtaamaan pientä asuntoani.
Vierailija kirjoitti:
Tasapaino kirjoitti:
Kotiin tullessa tuntuis hyvältä ajatukselta vaihtaa sisähousut. Ainakin kun HSL:n bussien penkkejä katsoo :\ en istu julkisissa vessoissa. Naisenakin reisien voimin puolikoukussa onnistuu. Hanskoja ois syytä käyttää busseissa flunnssakautena... tuttava otti opiskeluaikoina viljelmiä ja kertoi " ettet usko mitä kaikkia hirveitä tauteja niissä luuraa " nenää ois syytä olla kaivamatta tai kasvoihin koskematta ed.jälkeen tai vastaavissa tilanteissa.
Itse syön maitohappobakteereja ja olen silti ikäsityksessä " että lapsen tulee nuolla kengän pohjaa vähintään kerran viikossa " kuten eräs lääkäri sanoi. Täten en myöskään käytä mitään desinfioivia aineita kotisiivouksessa. Johtavat mikrobiologit maassamme eivät sitä suosittelisikaan. Terve maalaisjärki tarpeen sekä puoleen että toiseen asiaa tarkastellessa. PS. Erään kerran jäi kyllä ateriat syömättä, kun kyläpaikassa pyyhittiin lattialta koiranpennun pissoja ( kakkasikin välillä :/ ) ja rättiä pestiin keittiöaltaassa, jossa pian käsintiskattiin astioita. Koirakin oli " katukoira löytö " jonka pepusta oli tullut spaghettia ekan madotuksen yhteydessä. Kun hieman kommentoin sain äkkijyrkän luennon aiheesta " ylihygieenisyys " . Hygienipassin juuri suorittaneena olin aika lailla toista mieltä käytönnöistä. Vaikkakin ko.maassa ko.maan tavalla.Eikös tuo "lapsen tulee nuolla kengän pohjaa" -sanonta juonna entisajoilta ja tarkoittanee, että lapsen olisi hyvä nuolla sellaista kengän pohjaa, jolla on kävelty puhtaassa (mutta siis silti likaisessa) luonnossa ja maaseudulla, että saisi sellaisia normaaleja bakteereja metsästä, pellolta, niityiltä, eläimistä... Nykykaupunkiin tuo sanonta ei enää niin sovi eikä lapsen tule nuolla sellaisia kengän pohjia, joissa on öljyä, ties kenen pultsarin ja narkkarin pissaa, kakkaa, oksennusta ym...
143
Tämä! Ei ne lehmät siellä navetassa kanna mitään influenssaa tai c-hepatiittia. Mua ei hirvitä yhtään jos kädet vähän likaantuu vaellusretkellä tuolla Lapissa, en todellakaan siellä mitään käsidesiä käytä. Mutta kaupunkiolot on ihan eri asia! Vaikka sairaalassa esimerkiksi sairaalabakteeria kantavat eristetään eristyshuoneisiin, niin kotiuduttuaan he lähtevät tuonne julkisiin paikkoihin, kulkuneuvoihin, uimahalleihin yms.
Tässä ketjussa lienee nyt ihan tavallisia hygieniasta huolehtijoita, neurootikkoja ja sitten näitä luomuihmisiä jotka ei ymmärrä kahta edellistä tyyppiä ollenkaan.
Itse kuulun niihin jotka kyllä pesee kätensä kun tulee kotiin, ennen syömistä, rahan käsittelyn jälkeen yms.
Hotellissa otan ekana päiväpeiton pois sängyn päältä, koska niitähän ei pestä usein ja niissä kyllä on eritteitä ja bakteereja. Samoin pesen lasin jos siitä juon ja pyyhin kaukosäätimen desinfiointiliinalla. Tämä siksi, että olen usein hotellissa ollessani lomalla, ja haluan minimoida sairastumisen riskin. Minusta tämä on ainoastaan järkevää, ei hysteeristä! Samoin ulkomailla/kaupungeissa liikkuessa kiinnitän enemmän huomiota käsien desinfiointiin julkisten paikkojen koskettelun jälkeen.
Mutta! Sitten iha kotioloissa en todellakaan hukuta kämppääni klorittiin. Perussiivouksen (eli matot ulos jne) teen vain kerran kahdessa kuussa, vuodevaatteet vaihdan muutaman viikon välein, imuroin pari kertaa viikossa ja huolehdin perussiisteydestä. Eli en todellakaan ole kotini kanssa hysteerinen. En myöskään keitä keittiöluutujani kuten jotkut tekee. Kotiin tullessa pesen vain käteni, puhelimen saatan pyyhkäistä desinfiointiliinalla (koska sairaalassa töissä) ja vaatteet tietysti vaihdan oloasuun mutta vain mukavuuden vuoksi. Mutta tämän jälkeen keskityn kotoiluun enkä ole pyyhkimässä ovenkahvoja. Minua ei haittaa jos omassa asunnossani leviää meidän omat bakteerit. :)
Mielestäni olen ihan normaali, ehkä vähän tavallista enemmän hygienian perään huutava, mutta sekin johtuu ammatistani. :)