Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?

Vierailija
04.01.2017 |

Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.

Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D

Kommentit (222)

Vierailija
161/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua päästää ketään vieraita mun vessaan, en halua vieraita p*rseitä istumaan mun wc- pytylle. Siivoan asuntoni säännöllisesti, en viihdy sikolätissä. Olen tosi tarkka muutenkin mitä siisteyteen tulee. En halua saada vessaani toisten pahoja hajuja ja sotkuja!

Toivottavasti et kutsu vieraita tai kerrot suoraan ennen kuin he ehtivät tulla sisälle, että luonasi ei sitten saa käydä vessassa. Aika epämiellyttävä yllätys meinaan, jos on kahviteltu ja yhtäkkiä kuulee että vessa ei sitten olekaan vieraiden käytössä :D

Vierailija
162/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä mietin, että ehkä vähempikin hygienia riittäisi vauvan kanssa. Eli aina kun hoidan häntä, esim. vaipanvaihto niin pesen käteni ennen ja jälkeen. Myös ulkoa tullessa tietenkin pesen kädet ennen kuin käsittelen vauvaa, mutta se nyt onkin ihan järkevää. Mä myös pesen vauvan usein sen jälkeen, kun on ollut vieraita. Toisinaan, jos en ihan koko vauvaa pese vieraiden jälkeen, niin vähintään puhdistan hänen kädet ja kasvot, sekä vaihdan vaatteet. Vaihdan myös usein vauvan petivaatteet ja pidän aina vauvalle omaa alustaa sohvalla tai muissa paikoissa, johon lasken vauvan. Ehkä vähän höppänää välillä.

Luin koko ketjun, mutta ei ole tämän viestin typeryyden voittanutta. Vauvanpuunaaja haluaa siis kasvattaa lapsestaan astmaatikon ja allergikon, koska varjelee häntä hyödyllisiltä bakteereilta.

Haluaisin ottaa tämän vauvan päiväksi, viedä hänet maatilalle ja tutustuttaa eläimiin ja luontoon, antaa makoilla pihanurmikolla ja koiran lipoa hänen kasvojaan. Navetassakin voitaisiin vierailla. Päiväunet hän voisi nukkua vaikkapa kehräävän kissan vieressä.

Toiseksi kauhein ylihygieenikko on se, joka hinkuttaa koko kämppänsä kloritella. Meillä ei edes ole kloritea. En tiedä, mihin sitä tarvitsisin. Perinteiset Fairy, Tolu ja wc-ankka pesee lähes kaiken, mitä tarttee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen teinini sukat nykyään keittopyykissä. On kävellyt niillä ties missä kaverwillaan ja liikkasaleissa.

Mietin, mitä pesen farkkujen jälkeen. Joskus pistän koneen tyhjänä keittopyykille, jos en keksi muuta. Farkkujen lahkeet koskettavat ties mitä sylkiä kävellessäni lumisohjossa. Eilen istuin sairaalan aulassa likaisen näköisellä nuhjaantuneella penkillä. Vanhuksilla menee pissat helposti läpi.

Vihdoinkin löysin kohtalotoverin! Olen jo luullut, että oon ainoa, jolla on tällainen pyykinpesu-ocd... Tosin mulle on tullut ihan vakioksi toi, että ulkohousujen jälkeen pitää pestä tyhjänä 90 asteessa. Sen jälkeen täytyy laittaa miehen hupparit, sit miehen muut vaatteet 90 asteessa (hyvin kestää hänen t-paidat ja alusvaatteet tuon) ja sit vasta voin pestä omani.

Tää on kovin tarkkaa, mitä voi laittaa koneeseen minkäkin pyykin jälkeen. :-/ Pitäisikö tästä vain vierottautua niin, että kylmästi vain laittaa ne pyyhkeet farkkujen jälkeen ja ennen pitkää huomata, että ei ole vieläkään kuollut siihen?

Äitiä olen tahtomattani onnistunut loukkaamaan näillä pakkojutuillani, kun se on ammatiltaan siivooja ja oli joskus meillä kylässä ja olisi halunnut autella ja touhuta, mutta en voinut antaa sen tehdä mitään ja se kyseli, että eikö se mun mielestä osaa siivota. Joskus oli muuttoapuna ja oli pakannut saunanpesujuuriharjan mun kosmetiikkapussiin, niin se riitti enkä pysty antaan sen siivota. :-(

143

Vierailija
164/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen teinini sukat nykyään keittopyykissä. On kävellyt niillä ties missä kaverwillaan ja liikkasaleissa.

Mietin, mitä pesen farkkujen jälkeen. Joskus pistän koneen tyhjänä keittopyykille, jos en keksi muuta. Farkkujen lahkeet koskettavat ties mitä sylkiä kävellessäni lumisohjossa. Eilen istuin sairaalan aulassa likaisen näköisellä nuhjaantuneella penkillä. Vanhuksilla menee pissat helposti läpi.

(......)

Tää on kovin tarkkaa, mitä voi laittaa koneeseen minkäkin pyykin jälkeen. :-/ Pitäisikö tästä vain vierottautua niin, että kylmästi vain laittaa ne pyyhkeet farkkujen jälkeen ja ennen pitkää huomata, että ei ole vieläkään kuollut siihen?

(...........)

143

Aattele, että jotkut pesee vaatteensa pyykkituvassa! Miten ne voi olla vielä hengissä? :O

Vierailija
165/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla sellaista pakkomiellettä, että vahvoja pesuaineita/myrkkyjä ei voi käyttää? Mua hirvittää nuo kaikki tolut ja kloriitit tosi paljon, etenkin nyt vauvan saatuani (nykyään jo taapero). Meillä siivotaan mahdollisuuksien mukaan ihan vain vedellä + tarvittaessa mahdollisimman luonnollisilla pesuaineilla.

Muuten ei ole bakteerikammoa, esim. maalla ei haittaa mikään lika, kun siellä se on "puhdasta likaa" ja vain hyväksi. Mutta täällä pk-seudulla ällöttää nämä kaikki eritteet, mitä täällä on ja niitä en kotiini haluaisi.

143

Vierailija
166/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(......)

(...........)

143

Aattele, että jotkut pesee vaatteensa pyykkituvassa! Miten ne voi olla vielä hengissä? :O

No sepä se! Mäkin joskus nuorena 15 vuotta sit asuin niin, että pesin pyykkini pesutuvassa. Nyt oon ihmetellyt, kun enää en pystyisi siihen. Tai kai pystyisin, jos ois ihan pakko, mutta inhottaisi suuresti. Se tässä pakko-oireisessa häiriössä just onkin ongelmana, että nää on ihan sairaita juttuja ja tää on oikeasti ihan helvetistä olla tällainen. :-( En tiä, mistä tää on tullut ja miten tän saa pois.

143

Vierailija
167/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muilla sellaista pakkomiellettä, että vahvoja pesuaineita/myrkkyjä ei voi käyttää? Mua hirvittää nuo kaikki tolut ja kloriitit tosi paljon, etenkin nyt vauvan saatuani (nykyään jo taapero). Meillä siivotaan mahdollisuuksien mukaan ihan vain vedellä + tarvittaessa mahdollisimman luonnollisilla pesuaineilla.

Muuten ei ole bakteerikammoa, esim. maalla ei haittaa mikään lika, kun siellä se on "puhdasta likaa" ja vain hyväksi. Mutta täällä pk-seudulla ällöttää nämä kaikki eritteet, mitä täällä on ja niitä en kotiini haluaisi.

143

Kai sulla on jo höyrypesuri? Siis sellainen, mitä ostos-tv:ssäkin mainostetaan. Niitä myydään ihan tavallisissa kaupoissa nykyään, eikä tartte mitään myrkkyjä, pelkkä kuuma vesihöyry riittää.

Vierailija
168/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

143

Kai sulla on jo höyrypesuri? Siis sellainen, mitä ostos-tv:ssäkin mainostetaan. Niitä myydään ihan tavallisissa kaupoissa nykyään, eikä tartte mitään myrkkyjä, pelkkä kuuma vesihöyry riittää.

Itse asiassa ei ole. Mutta sellaisesta oon haaveillut! :-D

Vierailija
169/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vihaan tahmeita tai edes aavistuksen likaiselta tuntuvia käsiä, joten olen pesemässä niitä koko ajan. Niin töissä kun vapaalla. Muuten olen ylirento enkä pahemmin stressaa hygieniasta enkä likaisuudesta. Vihaan myös niitä jälkiä mitä "tahmatassuista" jää esim.jääkaapin oveen. Ihan painajaismaista on, kun jotkut syö yhteisestä kulhosta esim.sipsejä eikä mene pesemään käsiä sen jälkeen. Tai vielä pahempaa nuolee ne sormet "puhtaaksi"!

Vierailija
170/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman ekan sivun luettuani en keksinyt oikein mitään omalle kohdalle. Olen koko ikäni käynyt hevostallilla (=kuraa ja paskaa :D), se on ehkä eniten suodattanu bakteerikammosta ja muusta. Toki huolehdin silti perushygieniasta.

Vierailija
171/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en nyt jaksanut kaikki näitä viirapäiden juttuja lukea mutta itsekin myönnän että olen siivousaddikti ja pikkasen normaalimpaa suurempit hygeiinikko MUTTA nää jotka pesee kotinsa päivittäin ja käyttä vahvoja myrkkyjä siihen ja kädet ja vaattee pestään koko ajan niin tämä neuroosi on ihan selkee kopio amerikasta jossa on jo hotoyksiköitä perustettu näitä sairaita ihmisiä varten jotka eivät tajua että pilaavat oman immuniteettinsä sekä lastensa ja sairastuvat sen takia. Voi sääli ei se iso vika tartte olla kun se on sähköissä.

Vierailija
172/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vihaan tahmeita tai edes aavistuksen likaiselta tuntuvia käsiä, joten olen pesemässä niitä koko ajan. Niin töissä kun vapaalla. Muuten olen ylirento enkä pahemmin stressaa hygieniasta enkä likaisuudesta. Vihaan myös niitä jälkiä mitä "tahmatassuista" jää esim.jääkaapin oveen. Ihan painajaismaista on, kun jotkut syö yhteisestä kulhosta esim.sipsejä eikä mene pesemään käsiä sen jälkeen. Tai vielä pahempaa nuolee ne sormet "puhtaaksi"!

Ihan painajaismaista olisi _syödä_ yhteisestä kulhosta, josta kaikki rohmunneet likaisilla kourillaan ja osuvat muihinkin sipseihin samalla.

Vierailija
173/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaat kalsarit kerran viikossa.

Vierailija
174/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve järki on säilytettävä tässäkin eli käsienpesu järkevää infektioiden välttämisessä mutta jatkuva desinfiointi ei hyödytä. Viruksia liikkuu niin paljon, että jos lapsia on koulussa tai päiväkodissa, niin kyllä sitä kautta tarttuu. 

Vierailija
175/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päällystän yleisessä vessassa vessapaperilla istuimen ja jos ne paperit ei millään pysy vaan liukuvat alas niin seison mieluummin kuin laitan pyllyn paljaalle istuimelle. Olen hyvä tähtäämään.

N23

Sun kaltaises kusee ne lattiat ilmeisesti. Olenkin ihmetellyt, että miksi lattioilla on kusta. Olisko kyykkyasento mitään?!

Tarkoitinkin seisomisella seisoma-kyykkyasentoa. Pelkästään seisomalla ne kusethan valuisi reisille.

N23

176/222 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisessä vessassa päällystän ringin vessapaperilla ennenkuin istuudun.

Tuttua on. Käsipaperin avulla avaan oven vetimet ja käsihanan myös, ellei ole automaattihana. Noissa pyörii uskomaton määrä paskaa ja bakteereita!

177/222 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

143

Itse asiassa ei ole. Mutta sellaisesta oon haaveillut! :-D

Haaveillut? Ei muuta kuin reitti esim. Clas Ohlssonille, saat Kärcherin halvalla mielenrauhaan :)

178/222 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hampaitten peseminen on överiä ja tiiän sen itekkin mutten halua ees yrittää luopua siitä hysteerisestä tavasta. Pesen hampaat aamulla heti ku herään. En voi syyä enkä juua yhtään mitään ennen ku oon pessy hampaat. Päivällä/iltapäivällä/illalla ku oon lähössä käymään jossaki niin pesen sitä ennen hampaat. Tiestysti myös illalla ennen ku meen nukkuun. Mulla on hammasharja aina mukana jos tulee semmonen tunne että on pakko pestä hampaat. Jotku meinaa hermostua kun joutuvat oottamaan koska saatan hoksata ulko-ovella ku oon johonki kaverin kans lähössä että "ainiin pitää pestä hampaat".

Vierailija
179/222 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin tullessa tuntuis hyvältä ajatukselta vaihtaa sisähousut. Ainakin kun HSL:n bussien penkkejä katsoo :\ en istu julkisissa vessoissa. Naisenakin reisien voimin puolikoukussa onnistuu. Hanskoja ois syytä käyttää busseissa flunnssakautena... tuttava otti opiskeluaikoina viljelmiä ja kertoi " ettet usko mitä kaikkia hirveitä tauteja niissä luuraa " nenää ois syytä olla kaivamatta tai kasvoihin koskematta ed.jälkeen tai vastaavissa tilanteissa.

Itse syön maitohappobakteereja ja olen silti ikäsityksessä " että lapsen tulee nuolla kengän pohjaa vähintään kerran viikossa " kuten eräs lääkäri sanoi. Täten en myöskään käytä mitään desinfioivia aineita kotisiivouksessa. Johtavat mikrobiologit maassamme eivät sitä suosittelisikaan. Terve maalaisjärki tarpeen sekä puoleen että toiseen asiaa tarkastellessa. PS. Erään kerran jäi kyllä ateriat syömättä, kun kyläpaikassa pyyhittiin lattialta koiranpennun pissoja ( kakkasikin välillä :/ ) ja rättiä pestiin keittiöaltaassa, jossa pian käsintiskattiin astioita. Koirakin oli " katukoira löytö " jonka pepusta oli tullut spaghettia ekan madotuksen yhteydessä. Kun hieman kommentoin sain äkkijyrkän luennon aiheesta " ylihygieenisyys " . Hygienipassin juuri suorittaneena olin aika lailla toista mieltä käytönnöistä. Vaikkakin ko.maassa ko.maan tavalla.

Vierailija
180/222 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen tiskialtaan 1-2 kertaa päivässä, pyyhin ovenkahvat desinfiointiaineella päivittäin, imuroin päivittäin, petivaatteet vaihtoon viikoittain ja samalla imuroin patjat, käsidesiä käytän joka kauppareissun jälkeen ja kaupassa mulla on aina ohuet kynsikkäät ettei tarvi koskea kärryn aisaan tai muuhunkaan paljain käsin ja heitän ne pyykkiin tultuani kotiin. Lattiat moppaan pari kertaa viikossa ja lapsilla on ankara kielto ikinä tulla kuraeteistä pitemmälle kengillä tai ulkohousuilla. En ole käynyt kampaajalla kolmeen vuoteen, koska ällöttää se tuoli ja muiden ihmisten hiukset jakäyn suihkussa 2 kertaa päivässä. Mua ahdistaa palata töihin äitiyslomalta, kun en ehdi enää tehdä kaikkea tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi