Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä "ylihygienisiä" tapoja sinulla on?

Vierailija
04.01.2017 |

Kun on keskustelua ajatko karvasi, pesetkö peppusi, ja nämä tuntuvat herättävän paljon keskustelua.
Listataan siis tähän ihan puhtaasti hieman ylihygienisiä tapoja, toisten mielestä normaaleja, toisten mielestä neurooseja.

Itse ajan karvani kainalosta ja alapäästä. En halua hienhajua, klönttejä enkä limppejä.
Lentokoneessa desinfioi liinalla aina paikan ja pöydän jossa istun.
Desinfioin käteni kun kättelen ihmisiä.
Minusta tämä on täysin normaalia infektiontorjuntaa ja hygienian parantamista.
Varsinkin näin influenssa-aikana, tosin karvoitus ei siihen liity millään tavalla. :D

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pyyhin aina ennen vessanpytylle istumista pytyn renkulan ja pytyn sisäreunan etureunan, koska siihen on yleensä jäänyt edellisen pöntölläkävijän kusiroiskeita. Joskus sattunut istumaan ilman pyyhkimistä ja todella inhottavalta on tuntunut kun jalat märkinä. 😖

Itse vuoraan istuimen paperilla. Se riittää mielestäni. Mut pöntön kansi suljettava ennen pöntön vetoa koska pöntöstä tulee miljardeja eri kakkapöppöjä.

Ennen mua nauratti, kun tutulla oli hirveä neuroosi tästä pöntönkansi-asiasta, mutta asiaa ajateltuani sain saman neuroosin itse! :D Nykyään sitten hirveä huoli, kun on vieraita, että sulkevatko ne kannen ennen vetoa. 

Usein käyvälle mieskaverille olen sanonutkin, että toivon että sulkisi kannen ennen vetoa. Nyt sitten pitäisi jotenkin saada sanottua myös se, että sen vedon jälkeen voisi vielä varuilta kurkata pönttöön, että jäikö siivottavaa. Inhottaa ihmiset, jotka jättää omia jälkiään muiden siivottavaksi, mutta olen niin häveliäs että vaikea ottaa asiaa esiin.

Vierailija
142/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Liotan astiat tiskialtaassa ja huuhdon ne putipuhtaaksi ennen astianpesukoneeseen laittoa (turhaa, tiedän...).

- Ikkunoita pestessä täytyy olla eri ämpäri ja eri pesin ulkoikkunoille ja sisäikkunoille. En voi kuvitella, että pesisin samoilla vehkeillä ulkopuolen ja sisäpuolen, yök.

- Ennen vieraiden tuloa on otettava kynnysmatto pois tai nykyään en oikeastaan sitä enää edes käytä ja pesen lattian ennen vieraiden tuloa ja heidän lähtönsä jälkeen. Inhottaa etenkin, jos tiedän, että tulevat esim. junalla (pk-seudulla) ja ovat kävelleet aseman kusioksennuksisilla asfalteilla ja riisuvat kenkänsä eteisessä ja astuvat sukkasillaan kohtaan, johon on ensin astuttu kengällä ja niillä sukilla sitten kävelevät pidemmälle asuntoon... Tästä syystä en pidä muuallakaan mattoja, niin voin helpommin pestä kaikki lattiat.

Itse aina riisun kengät ihan oven edessä ja harppaan sukkasillani pidemmälle kohtaan, jossa en ole kengillä ollut.

Tää neuroosi on mulla aika paha ja pahentunut vain Helsingissä asuessani...

- Sohva on myös vuorattava peitoilla ennen vieraiden tuloa, myös selkänojat. Kotona olen itse myös aina kotivaatteilla. Ällöttää ajatus, jos joku on istunut jonkun pultsarin jälkeen vaikka bussissa tai junassa, nojaillut paidallaan samaan selkänojaan ja sitten tulee sohvalleni istumaan ja hänen lähdettyään minä nojailisin siinä yöpaidassani ja sitten menisin sänkyyni, minne tulisi ne pultsarin pöpöt mukana...

- Pyykkiä pestessä pesen farkut erikseen, muut ulkohousut erikseen, nukkaavat erikseen ja ennen kuin pesen ulkohousujen jälkeen muuta, mun on käytettävä kone kerran tyhjänä ysikympissä että ne muka sinne jääneet hiekat ja liat lähtee varmasti pois.

- Nyt on tullut myös sellainen pakko-oire, että kaikki pyykki on ekstrahuuhdottava normipesun jälkeen vielä pikapesulla. :-(

Lapsen synnyttyä oli ihan vauvana pahempi kausi, mutta nyt kun on jo melkein 2 vee, on vähän alkanut helpottaa. Ehkä tää on ollut hyvää shokkihoitoa, kun lapsi koskee joka paikkaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä, että nyt jo on alkanut välillä vähän ahdistaa, kun lapsi aloittaa loppuvuodesta päiväkodissa, että tuleeko sieltä sitten jotain täitä, kihomatoja ym.kivaa.

Sekä se, että sitten kun hän on vanhempi ja meillä alkaa alvariinsa käydä hänen kavereitansa, jotka on istuskelleet ulkohousuillaan ties missä, hrrr.... :-/ Saako niille jakaa eteisessä sisätossut ja -housut vaihdettavaksi? :-D

Vierailija
144/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset pastasiivilät teillä oikein on? Itselläni on jalalliset, joten ei tarvitse pelätä lavuaarimarinoituja makaroneja.

Oletteko huomanneet, kuinka monet naiset eivät pese käsiään julkisissa vessoissa? Oman mutututkimuksen mukaan joka toinen on kävellyt suoraan pöntöltä ostoksille! .

Tässä kannattaa huomioida se, että onko vessassa pienet hanat ja altaat sisällä kopissa? Joku saattaa pestä kätensä jo siinä.

Mä pesen vessakopissa jos mahdollista, ihan vaan siitä ilosta että pääsen näkemään jonottavien mammojen ilmeet kun lähden kopista "pesemättä" käsiä. Aina yhtä hauska nähdä ne närkästyneet ilmeet.

Niin eli kosket siihen paskaiseen wckopin kahvaan puhtailla käsillä? Mikä järki. Niissä kopeissa on harvoin mitään käsipaperiakaan mihin kuivata. Kosteassa ihossa bakteerit muhii ja leviää paremmin. Vai - käsi sydämellä - avaatko muka AINA hihalla kahvat? Ja ei ole muuten niissä kopeissa aina saippuaakaan. Eli vielä pahempi: kastelee kolibakteerintäyteisen ihon eikä edes kuivaa sitä ja koskee vielä uudestaan siihen kolibakteeriseen kopin kahvaankin (ja vielä mahd siihen wc-tilan "pääoveen" lähtiessä).

Tulen siks jatkossakin mulkoilemaan sinua pahasti ja ehkä jopa huomautankin ääneen seuraavan kerran.

Mä kyllä vedän vessan ennen käsienpesua julkisissa vessoissa ja kotona. Ja pesen kopissa jos siellä on paperia/pyyhe. Yli 40 vuoteen ei ole tullut mieleenkään alkaa niin hysteeriseksi, että availen hihoilla ovia yms. Ihan uskallan jopa pitää paljain käsin kiinni liukuportaiden kahvoista, ostoskärryistä, koskea kolikoihin jne. Kotiin tultuani pesen tietty kädet.

Vilkutan sun mulkoilulle seuraavan kerran. Oot muuten tosi rohkea jos käytät yleisiä vessoja!

Vierailija
145/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, oi ylihygieenikot, miten toivoisitte vieraidenne käyttäytyvän. Esim. pitäisikö vieraalla olla mielestänne jotkut sisähousut mukana, jotka vaihtaa ennen kuin istuu sohvallenne vai seistäkö pitää koko vierailun ajan? 

Ehkä voisi olla helpointa, jos ette kutsu vieraita, kun nämä ovat niin kamala taakka ja bakteeripesäke? Minusta tuntuu jotenkin hirveälle ajatus, että joku kaverini joutuisi desinfioimaan koko asuntonsa käyntini jälkeen, mutta ei kertoisi sitä minulle.

Vierailija
146/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset pastasiivilät teillä oikein on? Itselläni on jalalliset, joten ei tarvitse pelätä lavuaarimarinoituja makaroneja.

Oletteko huomanneet, kuinka monet naiset eivät pese käsiään julkisissa vessoissa? Oman mutututkimuksen mukaan joka toinen on kävellyt suoraan pöntöltä ostoksille! .

Tässä kannattaa huomioida se, että onko vessassa pienet hanat ja altaat sisällä kopissa? Joku saattaa pestä kätensä jo siinä.

Mä pesen vessakopissa jos mahdollista, ihan vaan siitä ilosta että pääsen näkemään jonottavien mammojen ilmeet kun lähden kopista "pesemättä" käsiä. Aina yhtä hauska nähdä ne närkästyneet ilmeet.

Niin eli kosket siihen paskaiseen wckopin kahvaan puhtailla käsillä? Mikä järki. Niissä kopeissa on harvoin mitään käsipaperiakaan mihin kuivata. Kosteassa ihossa bakteerit muhii ja leviää paremmin. Vai - käsi sydämellä - avaatko muka AINA hihalla kahvat? Ja ei ole muuten niissä kopeissa aina saippuaakaan. Eli vielä pahempi: kastelee kolibakteerintäyteisen ihon eikä edes kuivaa sitä ja koskee vielä uudestaan siihen kolibakteeriseen kopin kahvaankin (ja vielä mahd siihen wc-tilan "pääoveen" lähtiessä).

Tulen siks jatkossakin mulkoilemaan sinua pahasti ja ehkä jopa huomautankin ääneen seuraavan kerran.

Huomauta vaan, niin otan aikaa vieressä että peset omat kätesi oikein ja tarpeeksi kauan.

Vierailija
147/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, oi ylihygieenikot, miten toivoisitte vieraidenne käyttäytyvän. Esim. pitäisikö vieraalla olla mielestänne jotkut sisähousut mukana, jotka vaihtaa ennen kuin istuu sohvallenne vai seistäkö pitää koko vierailun ajan? 

Ehkä voisi olla helpointa, jos ette kutsu vieraita, kun nämä ovat niin kamala taakka ja bakteeripesäke? Minusta tuntuu jotenkin hirveälle ajatus, että joku kaverini joutuisi desinfioimaan koko asuntonsa käyntini jälkeen, mutta ei kertoisi sitä minulle.

Jos yhtään helpottaa tieto, niin mua ainakin itseäni hävettää tosi paljon olla tämmöinen ja ahdistaa se, etten ole normaali/pysty suhtautumaan normaalisti. :-( Tämä on yksi syy, miksen paljon kutsu ketään kylään ja me käydään mieluummin muualla.

Vierailija
148/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin tullessa vaihdetaan heti kotivaatteisiin. Pesen koko kodin kloritella. Vessan/suihkun, pölyt ja keittiön joka päivä. Lattiat joka toinen päivä. Ainiin ja myös kaikki ovien- ja kaappienkahvat, valokatkaisimet joka toinen päivä. Lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan kaksi kertaa viikossa. Pesen alapään aina vessakäynnin jälkeen. Sheivaan kainalo- ja alapääkarvat aina kun vähänkin alkaa sänkeä tulemaan. Nämä tuli nyt mieleen, muitakin tapoja varmaan on. Näitä on ihmetelty. :D Kipeänä ei olla pikkunuhaa lukuunottamatta ikinä, en edes muista milloin viimeksi. Kotona minä, mies ja taapero.

Vierailija
149/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään helpottaa tieto, niin mua ainakin itseäni hävettää tosi paljon olla tämmöinen ja ahdistaa se, etten ole normaali/pysty suhtautumaan normaalisti. :-( Tämä on yksi syy, miksen paljon kutsu ketään kylään ja me käydään mieluummin muualla.

Vaikka tuohon tekstiini tulikin vähän kirkerä sävy, olen ihan tosissani sitä mieltä että olisin mielelläni valmis noudattamaan kyläpaikan hygieniasääntöjä ja toivoisin että ne kerrottaisiin minulle etukäteen. Ikävimmältä tuntuu se mahdollinen vaiva ja haitta, minkä toiselle saattaa käynnillään aiheuttaa kun omat aivot ei vaan kykene aktiivisesti seuraamaan bakteerien kulkureittiä.

Vierailija
150/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse pese siellä kopin hanan alla käsiäni ;) Mutta jos joudun näin tekemään jostain syystä, niin otan vessa/käsipaperia käteeni, ja avaan sillä kahvan ja heitän paperin roskiin. Sama vessan "ulko-oveen". Usein saattaa ovi käydä niin tiheään, että ulos pääsee oveen (kädellä) koskematta.

Käsi sydämellä, en koske vessan oviin käsien pesun jälkeen. Enkä ravintolan tuoliin tms., jos ruokailu on tulollaan.

Ja pesen kädet kauppaostosten käsittelyn jälkeen :D ja toivon, että ne ruokapurkeissa olevat basiliskot kuolevat kylmässä tavallista nopeammin.

Vierailija
151/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaessani mukanani kulkee aina paketti märkiä siivousliinoja. Hotellihuone saa aina perusteellisen läpikäynnin, erityisesti juomalasit, kaukosäädin, valaisinten koskettimet, kylpyammeen yms. paikat, joita ei todellakaan pestä kaikissa hotelleissa niin kuin kotona on opetettu. Ikinä en astu paljain jaloin hotellihuoneen lattioille, suihkussa käyntiä varten minulla kulkee mukana varvastossut. 

Vierailija
152/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen teinini sukat nykyään keittopyykissä. On kävellyt niillä ties missä kaverwillaan ja liikkasaleissa.

Mietin, mitä pesen farkkujen jälkeen. Joskus pistän koneen tyhjänä keittopyykille, jos en keksi muuta. Farkkujen lahkeet koskettavat ties mitä sylkiä kävellessäni lumisohjossa. Eilen istuin sairaalan aulassa likaisen näköisellä nuhjaantuneella penkillä. Vanhuksilla menee pissat helposti läpi.

Vierailija
153/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotiin tullessa vaihdetaan heti kotivaatteisiin. Pesen koko kodin kloritella. Vessan/suihkun, pölyt ja keittiön joka päivä. Lattiat joka toinen päivä. Ainiin ja myös kaikki ovien- ja kaappienkahvat, valokatkaisimet joka toinen päivä. Lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan kaksi kertaa viikossa. Pesen alapään aina vessakäynnin jälkeen. Sheivaan kainalo- ja alapääkarvat aina kun vähänkin alkaa sänkeä tulemaan. Nämä tuli nyt mieleen, muitakin tapoja varmaan on. Näitä on ihmetelty. :D Kipeänä ei olla pikkunuhaa lukuunottamatta ikinä, en edes muista milloin viimeksi. Kotona minä, mies ja taapero.

Siis pyyhitkö sinä klooripitoisella aineella myös pölyt? Kaikki pinnat? Oletko ajatellut mitä se haihtunut kloori tekee taaperosi kehossa kun hän niitä höyryjä hengittää?

Vierailija
154/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi istua bussissa koska housuihin tarttuu kusibakteereja. Pitkän matkan busseissa/junassa laitan vanhan tyynyliinan tai pefletin alle. Pidän hanskoja aina matkustaessa. Oven kahvat/hanat/valokatkasijat avaan kyynärpäällä tai paperilla. Pin koodit näppäilen hanskoilla ja ostoskoriin ensin pohjalle tyhjä pussi.

Kotona pesen vessat joka päivä ja vaihdan tiskirätit ja pyyhkeet.

En ole paranoidi 😅 vaan nähnyt töissä ihan kaiken. Myös sen ihmispaskan ostoskorissa.

Pidätkö hanskoja myös kesähelteillä?

Desinfioitko kaikki ostokset porkkanoista ruuveihin? Et voi tietää millä räkäkäsillä joku on niihin koskenut.

Kuljetko joka paikassa hengityssuoja naamalla? Tiedät varmasti erilaisista tautien tartuntamekanismeista.

Sori, mutta kyllä tuo pakko-oireiselta toiminnalta vaikuttaa.

Vierailija
155/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tiskirättejä vain kerran. Pyyhin samalla tiskirätillä päivittäin ensin keittiön pinnat, sitten lattiat ja lopuksi vessanpöntön ja heitän roskiin.

Vierailija
156/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen kissan hiekkalaatikon kaksi viikossa kloriitilla. Tykkään kissoista todella paljon, mutta kissan kusen haju on ihan hirveä, kloriitti lienee ainoa puhdistusaine mikä kunnolla neutralisoi sen hajun. Muiden kissanomistajien mielestä olen hysteerinen, omasta mielestäni pidän vain hajut ja mahdolliset taudit kunnolla kurissa (ja kissalla siistin laatikon :D).

Pesen myös vessan pöntön kloriitilla, koska likaiset pöntöt ällöttää ja jotenkin tuntuu, ettei normaalit WC Duckit tai muut kunnolla puhdista pönttöä, tämäkin joidenkin mielestä liioittelua, riittää että vähän harjalla rapsuttaa kakkatahrat pois.[/quote]

Onhan toi ihan selvää liioittelua. Se pönttö ja kissan hiekkalaatikko nimittäin pitäis pestä kloritella jokaisen käyttökerran jälkeen. Jos ei pese niin siellä on niitä bakteereja ja likaa. Joku pari kertaa viikossa pesu ei todellakaan auta yhtään. Pönttö/laatikko on likainen heti kun pesun jälkeen joku siellä käy tarpeillaan. Ja niissä wc.n pesuaineissa on ihan samoja aineita kuin kloritessakin, melkoisia myrkkyjä. 

Vierailija
157/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun perusteella yllättävän monella menee iloisesti hyödylliset ja sairastuttavat bakteerit sekaisin. Kyllä siinä kuolee ihmiselämälle välttämättömätkin bakteerit, kun joka paikkaan käsidesiä tungetaan. Kovin hankalaa myös arki vaikuttaa noilla pakko-oireilla.

Käsittääkseni esim. normaalin flunssan ja vatsatautien ehkäisyssä toimii parhaiten ihan tavallinen käsien pesu saippualla, ei käsidesillä lotraaminen.

Vierailija
158/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua päästää ketään vieraita mun vessaan, en halua vieraita p*rseitä istumaan mun wc- pytylle. Siivoan asuntoni säännöllisesti, en viihdy sikolätissä. Olen tosi tarkka muutenkin mitä siisteyteen tulee. En halua saada vessaani toisten pahoja hajuja ja sotkuja!

Vierailija
159/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua päästää ketään vieraita mun vessaan, en halua vieraita p*rseitä istumaan mun wc- pytylle. Siivoan asuntoni säännöllisesti, en viihdy sikolätissä. Olen tosi tarkka muutenkin mitä siisteyteen tulee. En halua saada vessaani toisten pahoja hajuja ja sotkuja!

Teillä ei siis koskaan käy vieraita? Tai jos käy, niin vain sen hetken, ettei heillä ehdi tulla asiaa vessaan, koska siinä vaiheessa ohjaat heidät vessan sijaan muualle kodistasi asioimaan. Olet varmaan tosi kiva tyyppi muutenkin.

Vierailija
160/222 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että nykyaikana joillekin jopa mielestäni perushygieniaan kuuluva käsienpesu ennen ruokailua on ylihygieenista. Samoin kännykän näpyttäminen ruokapöydässä tai kaukosäätimen käyttö leipää syödessä on aivan normi setti ja jos tuollaista välttelee, niin on turhan tarkka :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä