Mihin ammatteihin opiskellessa pitää opiskella latinaa
Tuli Pipsan opinnoista mieleen kun hän opiskelee osastonsihteeriksi ja siihen kuuluu latinan opintoja. Lääkäreillä opintoihin kuuluu latina. Tarvitaanko muissa ammateissa latinaa ja missä sitä voi opiskella? Luulin että lähihoitajaopintoihin ei kuulu latinan opintoja?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi opiskelevien koulutukseen ei kuulu latinan kielen kurssi, mutta latinan sanoja tulee muussa opetuksessa vastaan.
Sama homma sairaanhoitajan opinnoissa. Termit pitää toki hallita latinaksi, mutta varsinaista kieltä ei opiskella. Eikä varmaan opiskele osastonsihteeritkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä humanististen tiedekuntien yleisopintoihin kuuluu yksi latinan kurssi.
Missä muka? Ehkä romaanisten kielten laitoksella, mutta ei todellakaan tarvita Suomen historiassa tai slaavilaisissa kielissä.
Romaanisten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä muka? Ehkä romaanisten kielten laitoksella, mutta ei todellakaan tarvita Suomen historiassa tai slaavilaisissa kielissä.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta omassa pääaineenssani englantilaisessa filologiassa vaadittiin latinan alkeiskurssi ja sivuaineessani romaanisessa filologiassa vielä latinan jatkokurssi.
Tästä on parikymmentä vuotta.
Tämä taisikin selittää asian.
Mutta voisin kuvitella, että nykyään pakollinen enää, jos lukee romaanisia kieliä. Tai no, klassiset kielet on oma oppiaineensa yliopistolla myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriksi opiskelevien koulutukseen ei kuulu latinan kielen kurssi, mutta latinan sanoja tulee muussa opetuksessa vastaan.
Mutta käsittääkseni lääkiksessä järjestetään vapaaehtoisia latinan kursseja?
Ei ainakaan 90-luvulla Tampereella, kun itse opiskelin.
Vierailija kirjoitti:
Teologit opiskelevat alkukieliä, eli muinaishepreaa, muinaiskreikkaa ja latinaa. Papit opiskelevat kaksi alkukieltä, mutta olen käsittänyt, että ne, jotka eivät opiskele papiksi, opiskelevat vain yhden alkukielen.
Kaksi kieltä pitää vähintään opiskella myös sillä linjalla, josta ei valmistu papiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romaanisten?
Romaaniset kielet espanja, italia, portugali, ranska ja romania sekä joukko muita kuolleita ja eläviä kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teologit opiskelevat alkukieliä, eli muinaishepreaa, muinaiskreikkaa ja latinaa. Papit opiskelevat kaksi alkukieltä, mutta olen käsittänyt, että ne, jotka eivät opiskele papiksi, opiskelevat vain yhden alkukielen.
Kaksi kieltä pitää vähintään opiskella myös sillä linjalla, josta ei valmistu papiksi.
Tarkennan vielä, taitaa tämä vaatimus riippua pääaineesta, esim. eksegetiikassa on suoritettava tietääkseni aina ainakin kreikka ja heprea.
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja meidän pitää opiskella latinaa. Olen aiemmin valmistunut lähihoitajaksi ja piti sielläkin opetella latinaksi sisäelimet, tietyt sairaudet ym.
Järjestetäänkö hoitajille erillinen latinankielen kurssi vai opiskellaanko ne muun opetuksen yhteydessä?
Kyllähän niitä latinankielisiä termejä opiskelee vähän jokainen terveydenhuoltoalalla. Ei siis mitään kielikurssia, vaan esim. anatomian ja fysiologian yhteydessä. Lääkärit, sairaanhoitajat, labrahoitajat, röntgenhoitajat, puheterapeutit, toimintaterapeutit..
Minä sijaisopetan latinaa yläasteella Sveitsissä. Pakollinen oppiaine. Pääaineeni on kyllä filosofia (pakollinen) lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja meidän pitää opiskella latinaa.
Eikö se kielioppi ole ihan kauhean vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja meidän pitää opiskella latinaa.
Eikö se kielioppi ole ihan kauhean vaikeaa?
Me opettelimme aikoinaan lähinnä sanastoa, kieliopista vain perusasiat. Ei siis esim. verbejä enempää kuin reseptilatinan (jota nykyään harvemmin tulee käytettyä) tarpeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen sairaanhoitajaksi ja meidän pitää opiskella latinaa. Olen aiemmin valmistunut lähihoitajaksi ja piti sielläkin opetella latinaksi sisäelimet, tietyt sairaudet ym.
Oliko erillinen kurssi vai osana opintoja? Voinko avoimen amk:n kautta opiskella latinaa?
Jos aikoo työskennellä latinalaisessa Amerikassa tai arkeologina Euroopassa.