Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä yllätti ameriikassa?

Vierailija
03.01.2017 |

Olivatko bussit oikeasti keltaisia?

Kommentit (568)

Vierailija
381/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen kalleus suhteessa ihmisten tuloihin. Itseäni ei haittaa kun olen täällä perheettömänä sillä ajatuksella että muutan 5-10v aikajänteellä takaisin Suomeen, mutta hirvittää kun kuuntelee eräänkin kolmelapsisen kollegan tilitystä siitä paljonko pitäisi säästää, että saa kaikki kolme kunnon kouluihin. Eikä olla mitään ihan köyhiä edes vaan sadantonnin paremmalla puolella vuosiansiot.

Vierailija
382/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisuus yllätti. Los Angelesissa ihmiset oikeasti tervehtivät ja vaihtoivat pari sanaa, jos pieninkin tilaisuus tuli. Vähän toista kuin "metropoli" Helsingin meininki, jossa silmiin katsominen tulkitaan maalaisuudeksi tai hulluudeksi.

Jetron ohjelmassa ne ei saanu sanaa suustaan kun olis pitänyt heittää läppää. Typerää ulkoa opeteltua smalla talkia sieltä vaan tulee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen kalleus suhteessa ihmisten tuloihin. Itseäni ei haittaa kun olen täällä perheettömänä sillä ajatuksella että muutan 5-10v aikajänteellä takaisin Suomeen, mutta hirvittää kun kuuntelee eräänkin kolmelapsisen kollegan tilitystä siitä paljonko pitäisi säästää, että saa kaikki kolme kunnon kouluihin. Eikä olla mitään ihan köyhiä edes vaan sadantonnin paremmalla puolella vuosiansiot.

Koulut ovat USAssa ilmaisia ylioppilaaksi asti ellei sitten halua laittaa lapsiaan yksityiskouluun jotka ovat paasaantoisesti uskonnollisia (enimmakseen katolisia).

Yliopistokoulutus maksaa mutta siihenkin on saatavilla stipendeja ja edullisia lainoja ellei ole alkanut saastaa tarpeeksi aikaisin.

Vierailija
384/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulut ovat USAssa ilmaisia ylioppilaaksi asti ellei sitten halua laittaa lapsiaan yksityiskouluun jotka ovat paasaantoisesti uskonnollisia (enimmakseen katolisia).

Yliopistokoulutus maksaa mutta siihenkin on saatavilla stipendeja ja edullisia lainoja ellei ole alkanut saastaa tarpeeksi aikaisin.

Kyllä meilläpäin on uskonnollisten koulujen lisäksi paljon muita yksityisiä kouluja, joihin eliitti lapsiaan laittaa. Riippuu hyvin paljon asuinalueesta, onko julkinen koulu sellainen, minne esim ylempi keskiluokka laittaisi lapsiaan. Toki tietysti menestyvät ihmiset usein valitsevat asuinpaikkaansa koulupiirin mukaan. Mutta sitten talot maksavat miljoonia.

Vierailija
385/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- WC-pyttyjen vesi korkealla, kuten moneen kertaan todettu

- Monet WC-pöntöt eivät vedä kunnolla paineella, vaan jäävät onnettomasti pyörittämään jätöksiä korkealla olevaan veteen...

- Keskilännessä ihmeteltiin kasvissyöntiä ja kasviruokia vaikea löytää ravintoloiden ruokalistoilta (poislukien suurkaupungit)

- Henkkarit kysytään alkoholia/tupakkaa ostaessa, vaikka olisi 60v

- Valkoisena kiiltävät isohkot mololenkkarit yleisiä

- Kaikki käyttää isoja huppareita, erityisesti omien koulujen logoilla varustettuja

- Kyseisiä huppareita löytyy myös kaikkien autoista, siltä varalta, että tulee kylmä (ihan fiksua sinänsä)

- Koulurakennusten ovet lukossa koko koulupäivän, jos mielii poistua rakennuksesta, täytyy pyytä kanslistin/sihteerin/vartijan lupa ja kuitata "lupalappu"

- Kahvi on lirua

- Maito myydään isoissa tonkissa (samoin se lirukahvi)

Vierailija
386/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mun mielestä ainakin tollanen silmiin tuijottelu tai tuijottelu ylipäätään on epäkohteliasta jos se tuijottaja ei sano mitään. Maalaistahan se on.

Vierailija
387/568 |
09.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimeen vastataan 'Hello' yksityisesti. Jos soitat johinkin yritykseen tms,, siellä varmasti vastataan tiedoilla kuka vastaa.. Itse en koskaan muista kuka vastasi, ja jos joudut valittamaan, tms.  kuukausia myöhemmin, kysytään kenen kanssa puhuit.

Hello, how are you?  - on samaa luokkaa kuin huomenta/päivää  Suomessa.. Vastaa  vain 'Great, how are you?', ja olet OK. Olen tavannut väkeä, joka sanoo vain " I am good", *huokaus*  tai "I am fine",  ja kun sitten kysyin "what's wrong?", he kertoivat.. Yksi suosikkikassoistani kertoi, että miehensä petti häntä ja jäi kiinni.. ja kertoi tätä pussittaessani ostoksiasi.

Eroja on, osavaltioittain, kaupungittain.. Itse rakastan tuttuja kassoja.. Olen asunut täällä 16 vuotta.  Mutta kun olet ystävällinen kaupoissa, saat samaa  takaisin. Kun käyn kaupoissa, minua kutsutaan 'sweetie'ksi', tiedän, että sekin on tavallista. Mutta kun Wal Martin tavallinen' gmmmmmm' greeter sanoo' thans, sweetie', luulen, että he tykkääkkäävät minusta ja tervehdyksestäni.

Joka paikassa olen oppinut sanomaan 'excuse me' - jos ohitat jonkun, jos haluat jotain hyllyltä vierestä, jos vain menet läheltä ohi.. OK, joskus unohdan, ja saan tuijotuksia...

Nykyään myös sanon Bless You  jos joku aivastaa... Huokaus... On  paljon muutakin, nyt ei tule mieleen.

Vierailija
388/568 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ma asun Lontoossa ja samat fiiilikset. Miehen tulot n. £72k vuodessa, mun £30k. Lapsen tekeminen on taloudellinen itsemurha. Paivahoito maksaa tonnin kuussa, eli mun ei olisi edes mitaan jarkea palata tyoelamaan kun jaisi nettopalkasta joku £800 kateen kuussa. Hyvat koulut maksaa maltaita ja koulupaikoista on kova kilpailu. En myoskaan haluaisi altistaa lapsiani talle koulukulttuurille (4-vuotiaana kouluun, koulupuvut, sukupuolen korostaminen, jatkuvat kokeet ja suorituskeskeisyys  jne. stressaava ymparisto). 

Niin ja sita lasta ei voi koskaan paastaa yksin mihinkaan, ei edes pihalle. 

Vierailija
389/568 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ma asun Lontoossa ja samat fiiilikset. Miehen tulot n. £72k vuodessa, mun £30k. Lapsen tekeminen on taloudellinen itsemurha. Paivahoito maksaa tonnin kuussa, eli mun ei olisi edes mitaan jarkea palata tyoelamaan kun jaisi nettopalkasta joku £800 kateen kuussa. Hyvat koulut maksaa maltaita ja koulupaikoista on kova kilpailu. En myoskaan haluaisi altistaa lapsiani talle koulukulttuurille (4-vuotiaana kouluun, koulupuvut, sukupuolen korostaminen, jatkuvat kokeet ja suorituskeskeisyys  jne. stressaava ymparisto). 

Ihan mielenkiinnosta, miten sitten näillä alemman sosiaaliluokan ihmisillä on varaa tehdä niitä lapsia liukuhihnalta? Julkiset koulut toki, mutta saako siellä jotain työttömyyskorvaustyyppistä rahaa vai millä ne sitten elää jos/kun lapsia ei ole vara viedä hoitoon? Anteeksi offtopic, aihe vain kiinnostaa :)

Vierailija
390/568 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää!! :)

Vierailija
391/568 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Public schools eivät maksa, ja sen jälkeen yritetään sitten saada stipendejä.  Urheilustipendit ovat yleisempiä,  siksi urheilu on tärkeää (varsinkin amerikkalainen jalkapallo).

Collegeopiskelijoilla on yleensä työpaikka, siellä ollaan töissä iltaisin (koska kaupat ovat auki myöhään. Esimerkiksi Walmart 24 tuntia, ruokakaupa ja tavaratalot iltakymmeneen, yhteentoista. Samoin kaikki lomat opiskelijat ovat täysipäiväisissä töissä. Ainakin kokemuksieni mukaan Target-ketjusta.

Vierailija
392/568 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin syömässä illallista erään pariskunnan kotona. Oli pasta-ateria punaviineineen, mutta pelkkä haarukka oli katettu. Yritin siinä syödä sivistyneesti ilman veistä.

Vierailija
393/568 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, miten sitten näillä alemman sosiaaliluokan ihmisillä on varaa tehdä niitä lapsia liukuhihnalta? Julkiset koulut toki, mutta saako siellä jotain työttömyyskorvaustyyppistä rahaa vai millä ne sitten elää jos/kun lapsia ei ole vara viedä hoitoon? Anteeksi offtopic, aihe vain kiinnostaa :)

Puhun nyt pelkästään New Yorkista ja omasta kokemuksestani eli en yleistä koko maan tasolle, mutta täällä on aika paljon luvattomia perhepäivähoitajia, esim. monet laittomasti maassa olevat latinonaiset pitävät kotonaan pystyssä päivähoitopaikkaa. Mieheni on alunperin varsin huonoissa oloissa kasvanut ja kuulemma on hyvin tavallista että kouluttamattomat ja köyhät (täälläpäin lähinnä mustat ja latinot) hankkivat lapsia vain tukien takia. Esim. mieheni äidillä oli miesystävä koko mieheni lapsuuden ajan, mutta äiti nosti tukia sanomalla olevansa yksinhuoltaja. Tukien maksupäivänä kuulemma pilvidiilereillä on kiirettä.

Vierailija
394/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mun mielestä ainakin tollanen silmiin tuijottelu tai tuijottelu ylipäätään on epäkohteliasta jos se tuijottaja ei sano mitään. Maalaistahan se on.

"Maalaista"?

Ainoat silmiintuijottelijat on tulleet vastaan Helsingissä, kun teinit (tai aikuise teinit) on esittäneet kovaa jätkää baari-illan aikana.

Ei maaseudulla kukaan tuijottele silmiin. 

Vierailija
395/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun nyt pelkästään New Yorkista ja omasta kokemuksestani eli en yleistä koko maan tasolle, mutta täällä on aika paljon luvattomia perhepäivähoitajia, esim. monet laittomasti maassa olevat latinonaiset pitävät kotonaan pystyssä päivähoitopaikkaa. Mieheni on alunperin varsin huonoissa oloissa kasvanut ja kuulemma on hyvin tavallista että kouluttamattomat ja köyhät (täälläpäin lähinnä mustat ja latinot) hankkivat lapsia vain tukien takia. Esim. mieheni äidillä oli miesystävä koko mieheni lapsuuden ajan, mutta äiti nosti tukia sanomalla olevansa yksinhuoltaja. Tukien maksupäivänä kuulemma pilvidiilereillä on kiirettä.

Minkälaisista tuista ja kuinka suurista summista puhutaan, jos todella on kannattavaa tehdä lapsia vain tukien takia? Vrt. Lapsilisä, eihän sillä saa juuri mitään Suomessa. Tai kotihoidontuki.

Olen jotenkin ( lähinnä mediasta ) aina saanut sen käsityksen ettei esim. USAssa ole minkäänlaista sosiaaliturvaa ja jos olet työtön niin tough luck, saat ehkä ruokakuponkeja. Mutta kun ei tosiaan ole mitään faktatietoaniin voin olla tämän kuvitelmani kanssa ihan metsässä :)

Vierailija
396/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisista tuista ja kuinka suurista summista puhutaan, jos todella on kannattavaa tehdä lapsia vain tukien takia? Vrt. Lapsilisä, eihän sillä saa juuri mitään Suomessa. Tai kotihoidontuki.

Olen jotenkin ( lähinnä mediasta ) aina saanut sen käsityksen ettei esim. USAssa ole minkäänlaista sosiaaliturvaa ja jos olet työtön niin tough luck, saat ehkä ruokakuponkeja. Mutta kun ei tosiaan ole mitään faktatietoaniin voin olla tämän kuvitelmani kanssa ihan metsässä :)

On jenkeissä sosiaaliturvaa, mutta ei samassa määrin kuin täällä. Malli on residuaalinen eli vain, jos on pakko antaa annetaan. Ei siis universaaleja etuja kuten lapsilisä. Lisäksi taso on heikko. Jenkeissä myös on ollut näitä työ ensin malleja. Yh:t ajettu töihin, joilla ei elä ja samaan aikaan omat lapset hoitamatta. Jenkit ovat muuten ainoa maa, jossa perustuloakin on testailtu. Tosin paikallisesti ja pienillä tasoilla.

Vierailija
397/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just toi, että vapaaehtoista kävelyä pidetään ihan järjenvastasena. Kun menimme kaverin kanssa kävelemään, host-perhe oli kummissaan ja huolissaan. Ilmeisesti meidän mieliksemme koko perhe sitten uskaltautui yhtenä iltana kävelemään ("hiking") ja se oli todella suuri tapaus.😂

No omat tutut kulkevat usein luonnonpuistoissa, ja niitä on paljon. Koiria on myös paljon, ja koiranlenkittäjiä tulee kaduilla vastaan enemmän kuin Suomessa. Lenkkeily on myös yleinen harrastus.

No sitä just tarkotin, että kyllähän siellä harrastetaan tota hiking- kävelyä, mutta meille normaali kävely esim. kauppaan tai huvikseen kotikulmilla on outoa.

Amerikkalaiset eivat kay kaupassa paivittain hakemassa maitolitraa. Kaupassa kaydaan kerran viikossa ja usein se "lahikauppa" on niin kaukana ettei sinne kavelemalla kannata lahtea.

Asun lahiossa ja meilla on ihan kunnolliset jalkakaytavat ja katuvalot, ihmiset kavelevat ihan huvikseen saannollisesti.

Lomalaisen ei kannata yleistaa jotain nakemaansa koko maata kasittavaksi kaytannoksi.

Jos kerran asut siellä, mikset ostanut suomesta ääkkösillä varustettua pohjoismaisen näppiksen läppäriä, ennen kuin lähdit? Miksi menit sinne, jos et pysty käyttämään internetiä suomalaisittain? Mitä helkkaria? Eikö ole ihan vitun rasittavaa?

Kun mina laksin Suomesta tietokoneita ei viela ollut tavallisen kansan kaytossa, yliopistoissa oli. Sen muutaman kerran vuodessa kun kommentoin av:lla en koe tarpeelliseksi kayttaa muuta kuin tata keybordia.

Lähdit vissiin todella aikaisin merille, ottaen huomioon että jo 80 -luvulla ensimmäiset tietokoneet olivat varustettuina ääkkösillä...

Vierailija
398/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli roskapusseista ojissa mieleen tällainen tilanne koto-Suomessa:

Ihmettelin, kun yhteen tiettyyn ojaan kotini lähellä alkoi pikkuhiljaa kerääntyä roskapusseja. Joka helvetin päivä ojaan ilmestyi uusia roskia. Sitten yhtenä päivänä edessäni ajavasta autosta heitettiin, ihan tuosta vain, pussukka metsään. Vitutti niin paljon, että oli pakko ohittaa auto, ja pysähtyä sen eteen hätävilkut päällä.

Menin kuskin viereen huutamaan, että eikö audissa ole tilaa roskille, saatana. Siitä sitten äijä alkoi selittelemään oikein kunnon amerikanenglannilla tekosiaan. Äijä ei nähnyt mitään ongelmaa tuossa. 10 minuuttia tilitin sitä englanniksi, ja sitten totesin, että autosta alkaa irtoilla palasia, jos paskaa vielä lentää ojaan.

Pussukoita ei enää tullut ojaan. Voi tietysti olla, että saastainen herra vaihtoi reittiä.

Vierailija
399/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli alle puoltoista vuotta ulkomailla, ja ehti naida 10 äijän kanssa?

Ei ihme, että meikämirkuilla on "sellainen" maine täälläpäin.

Vierailija
400/568 |
11.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Collegeissa paikalliset jätkät naureskelevat ulkomaisille vaihto-opiskelijatytöille, jotka nähdään kotimaisia helpompina. Paikalliset nuoret naiset harrastavat hyvin harvan miehen kanssa seksiä, koska tällaiset naiset eivät ole täällä kovin kovassa suosiossa. Ulkomaisia naisia sen sijaan voidaan panna halvalla. Legendat urheilutiimien kännisistä ryhmäseksihommista pitävät paikkaansa.

2) Omassa collegessani kokonainen koripallotiimi painoi ruotsalaista vaihto-opiskelijaa eräiden bileiden jatkoilla. Tyttö oli vielä vähän yksinkertainen, ja oli ylpeä saamastaa huomiosta. Juttujen perusteella sitä pani vähintään 30 jätkää lyhyen vierailun aikana. Joku oli ottanut kuviakin, ja esitteli niitä ruokalassa. 

3) Edelliseen välillisesti liittyen: Collegeissa tehdään PALJON raiskauksia, joita ei loppujen lopuksi selvitetä lainkaan, jotta koululle ei tule huono maine.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi