Miksi on pakko sännätä muuttamaan verokorttia nyt?
Taas on verottajan asiakaspalvelu ruuhkautunut kun kansalaiset rynnivät kilvan ennakonpidätystään muuttamaan. Miten ihmiset eivät tajua, että sitä verokorttia voi vekslata ihan koko vuoden. Harvalla se postissa tullut nyt varmaan niin päin helvettiä on, etteikö sen kanssa voisi vaikka kuukautta - paria elää. Voisiko joku selittää?
Kommentit (24)
Tämän vuoden palkka on verokortissa laskettu sen vuoden mukaan, jolloin olin vuorotteluvapaalla. Prosentti ja tuloraja liian pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kerralla kuntoon. Ja ainakin eilen homma onnistui verkossa täysin normaalisti.
En oikein ymmärrä tuota kerralla kuntoon - juttua. Eikö teillä koskaan tule muutoksia kesken vuoden? Palkka muutu tai tule vaikka kotitalousvähennystä? Itse muutan yleensä vasta kesän jälkeen jos aihetta on. Ja ainahan voi pyytää pidättämään enemmän jos pelkää maksavansa liian vähän.
Jos tulee muutoksia, niin sitten muutetaan tarvittaessa. Jatkuva säätäminen on ärsyttävää sekä itselle että palkanlaskijalle.
Niinpä, joten eikö sen yhden kerran muuttamisen voi tehdä myöhemmin kun tammikuussa ei vielä tiedä mitä tuleman pitää? (Ihmiset on muuten tosi huonoja laskemaan jos se, että on puoli vuotta saanut palkkaa aiheuttaa vaikeuden määrittää uuteen verokorttiin tietoja.)
Kun teki sen yhden muutoksen nyt, ennen verokortin toimittamista palkanlaskijalle, voi hyvin olla ettei loppuvuonna tarvitse muuttaa mitään. Mikä tässä niin kaivelee? Verokortissani oli prosentti reippaasti pielessä, miksi sitä ei olisi saanut muuttaa nyt, kun tiesin ettei tuloraja missään tapauksessa riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on helpompaa tehdä se kun tuloja ei ole vielä tullut. Muutenhan sun pitää sinne laskea mitä tuloja sulla on ollut ja kuinka paljon niistä on tehty ennakonpidätystä. Nyt kun tilasin uuden verokortin vuoden vikana päivänä, noi kohdat voi kuitata nollalla.
Lisäksi tänä vuonna mun veroprossa oli laskettu päin helvettiä (3%), tottakai tuollaisen haluaa korjata heti tammikuun tuloihin.
Mutta tammikuun tulothan verotetaan vielä viime vuoden veroprosentin mukaan. Uusi verotuskausi alkaa 1.2.
Niin, jos ei toimita tammikuussa voimaan tulevaa verokorttia.
Verotusvuosi on kalenterivuosi. Tammikuussa käytetään ed vuoden verokorttia, koska perusverokortteja ei ehditä tekemään aiemmin.
Mutta muutosverokortti voi olla voimassa 1.1. alkaen.
Mulle tuli uusi verokortti eilen ja veroprosentti oli 3,5, olisko ollut tuloraja jotain 17000€. Mun tulot vuodessa on oikeesti noin 46000€. Toi varmaan täyttää kriteerin "ihan päin helvettiä". Täytyy huonenna netissä nyplätä uusi verokortti.