Jos joku vielä sanoo, että työttömät on lusmuilijoita, joille ei edes siivoustyö kelpaa, niin lätty lätisee!!
Juuri tulleen tiedon mukaan "valitettavasti valinta ei osunut sinuun. Terveisin, Sol. "
Että ei heru sitten edes siivoustöitä. Hyvin alkaa tämäkin vuosi!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Mulla te-toimisto ei suostunut mihinkään muuhun lisäkoulutukseen, kuin että vedän tohtorintutkinnon valmiiksi. Mikäs siinä. Jos en kelpaa edes omalle alalleni maisterina, niin tohtorina en kelpaa absoluuttisesti ottaen minnekään.
Tämä onkin hieno väli pudota. Täällä kohtalotoveri; gradu tekeillä, ja vaihtoehdot käytännössä tehdä väikkäri tai jatkaa sairaalan siivoamista (1. ammatti). Pahimmassa tapauksessa tulee tuplapotti ja joutuu jatkamaan väikkäristä huolimatta...
Käyhän se opiskelu toki yhteiskunnan tukemasta harrastelustakin, mutta olisihan se mukavaa jos siitä olisi hyötyäkin kaiken vaivannäön jälkeen.
Pitäisi tietysti olla kiitollinen kun on ihan mukava vakityö alalle ihan mukavalla palkalla ja ihan mukavilla työehdoilla, mutta kaikkeen leipääntyy vuosien jälkeen. Jollain täytyy kuitenkin elääkin. Dilemma ;)
Siivoukseen en hakisi, ei vain ole minun juttuni. Matalapalkka-alat muutenkin ei joka tilanteeseen parannusta tuo, eläminen on niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Aina vingutaan että työttömät eivät hae töitä, miksi ette palkkaa yli 50 vuotiaita töihin? Meillä on aikaa ja motivaatiota tehdä töitä. Olen yli 50v. nainen, työtön lähihoitaja, luulin ammattia vaihtaessani (yt-neuvotteluista pois potkittuna media-alalta), alalla olevan töitä kaikille. Näin koulussa sekä te-toimistossa vakuutettiin. Totuus on toinen. Jos ei ole suhteita, kukaan ei palkkaa ikäistäni vanhuksia hoitamaan. Olen ikäni puolesta jätettä. Myös minulle on sanottu suoraan ikäni olevan este.
.
Tämä ilmiö yleensä sivuutetaan työttömyysongelmista puhuttaessa. Rekrytoitaessa hommiin halutaan oikean alan ihminen, oikealla koulutuksella ja kokemuksella. Lisäksi pitää olla oikean ikäinen. Tämä tekee alanvaihdon hyvin vaikeaksi. Vaikka onnistuisikin rahoittamaan uudet opinnot, niin on epäselvää, miksi työnantaja palkkaisi keski-ikäistä noviisia, kun on nuorempiakin tarjolla. Näin on alasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos alkaisitte kiertää lähiseudun maatiloja. Niiltä löytyy hommaa jos jonkinlaista. Tai vaikka muuttaisitte jonnekin, missä työtä on. Norjassa ainakin kuuluu olevan monensorttista työtä, vaikka kalajalostamolle keikkahommiin. Jos haette kaikkiin mahdollisiin siivoja- ja lähäritöihin Suomessa, kyllä varmaan jostain jotain irtoaa.
Sopii varmaan niille, joilla ei ole puolisoa ja lapsia.
Kaiketi niitä laikkarinhommia jostakin löytyisi mutta sitten voikin käydä nopeasti niin että se onkin mies joka on työtön ja lapset revitty pois synnynseudulta jossa on kaikki kaverit ja sukulaiset. Ja vain sen takia että äiti pääsee tekemään huonopalkkaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi siivoojaksi?
Siivonnut himaa liki 50 vuotta. Eiköhän se ainakin harjoitteluksi piisaa?
T: Eri
Siivoustöihin hakiessa ei kelpaa, mutta jos hakisit siivousalan koulutukseen, niin sinne se voisi kelvata juuri ja juuri. Oman kodin siivous ei todellakaan tee sinusta siivoustyön ammattilaista millään tapaa, päinvastoin olet voinut tehdä siivouksessasi hyvin paljon typeriä virheitä. Siivoustulos ei ole se pääasia, vaan se miten se saavutetaan, millä välineillä, aineilla ja tekniikalla, esim. missä järjestyksessä etenet jne.
Ei ole rahaa. On nälkä. Olispa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos alkaisitte kiertää lähiseudun maatiloja. Niiltä löytyy hommaa jos jonkinlaista. Tai vaikka muuttaisitte jonnekin, missä työtä on. Norjassa ainakin kuuluu olevan monensorttista työtä, vaikka kalajalostamolle keikkahommiin. Jos haette kaikkiin mahdollisiin siivoja- ja lähäritöihin Suomessa, kyllä varmaan jostain jotain irtoaa.
Sopii varmaan niille, joilla ei ole puolisoa ja lapsia.
Kaiketi niitä laikkarinhommia jostakin löytyisi mutta sitten voikin käydä nopeasti niin että se onkin mies joka on työtön ja lapset revitty pois synnynseudulta jossa on kaikki kaverit ja sukulaiset. Ja vain sen takia että äiti pääsee tekemään huonopalkkaista työtä.
Seli seli... kavereita saa muualtakin, juurtua voi muuallekin, töitä voi mies saada muualtakin.
Onko sitten mitään työllistävää alaa, jos hoitoalakaan ei huoli 50-vuotiaita?
Satuin kerran kuulemaan jonkun siivousalan ihmisen mussuttavan, että liian nuoret ja yli 45-vuotiaat ovat hankalia. Olisko muija ollut itse jotain 30+. Mitäs sitten, kun itse nää ikärasistit on keski-iässä? On tää kaikki niin väärin ja niin tuuristakin kiinni, kuka löytää ja saa pitää työt.
Tuttavaperheen au pair kävi pari viikkoa ennen sopparin loppumista kysymässä siivoustöitä ja heti sai. Jäi sitten Suomeen pysyvästi. Eikä ole autoa eikä ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse työtön lähihoitaja myös , yli 50v. Hain hoitoapulaisen paikkaa, mutta ikä oli este.
Perustulo 2000,- euroo kaikille yli 50-vuotiaille naisille. Loppuu syrjintä siihen.
Oon 49-vuotias juuri asiantuntija ja esimiestehtävään työllistynyt nainen. Palkka 5000 euroa kuussa. Perustulo ei voi olla niin hyvä, ettei niitä töitä edes haeta. 5-kymppiset ovat hyvää työvoimaa.
Onpa kamalaa lukea, kun hoitoalalla on pulaa tekijöistä muka, niin sitten eivät ota hyväkuntoisia viisikymppisiä töihin - joilla vieläpä olisi osaamista ja kokemustakin! Käsittämätöntä. Toivottavasti valititte jonnekin ikäsyrjinnästä haastattelussa. Harmittaa puolestanne.
Miettikääs muuten jos me kaikki työtä vieroksuvat työttömät yhtäkkiä haettaskin aktiivisesti töitä, niin teille halukkaille ois vielä vähemmän duunia tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei siivojaksi kuka tahansa pääse, siihen tarvitaan Koulutus. ei se niin yksinkertaista
hommaa ole kuin kaikki luulevat. kuvitellaan että jos osaa kotona siivota,
niin ei sellaisilla taidoilla siivota sairaaloita, teollisuuslaitoksia, rakennustyömaita ym.
Totta, että esim. sairaalaan ei pääse kotisiivoustaidoilla, SOL ja ISS viis veisaavat muusta kuin nuoruudesta. Olen yrittänyt kymmeniä kertoja lisätöitä noilta, ei heru.
t: 60-vuotias sairaalahuoltaja, työkokemus alalta 32 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siivojaksi kuka tahansa pääse, siihen tarvitaan Koulutus. ei se niin yksinkertaista
hommaa ole kuin kaikki luulevat. kuvitellaan että jos osaa kotona siivota,
niin ei sellaisilla taidoilla siivota sairaaloita, teollisuuslaitoksia, rakennustyömaita ym.
Totta, että esim. sairaalaan ei pääse kotisiivoustaidoilla, SOL ja ISS viis veisaavat muusta kuin nuoruudesta. Olen yrittänyt kymmeniä kertoja lisätöitä noilta, ei heru.
t: 60-vuotias sairaalahuoltaja, työkokemus alalta 32 vuotta.
Se nuoruus on yleensä sivuseikka - olennaista on, ettei kuulu mihinkään ammattiliittoon ts. "ei tiedä oikeuksistaan"/"on valmis joustamaan" yms.
Mä olen ikävuodet 16-24 hakenut siivoustöitä opiskelujen ohelle ja lomille. Kerran pääsin haastatteluun. Sama homma kaupan kassalle hakemisen kanssa.
No onneksi on muita hommia kuitenkin piisannut. :)
Te-keskus työntää kaikkia työttömiä hoitoalalle, pois työttömyystilastoista. Huolimatta sopivuudesta alalle. Ainoa tarkoitus putsata työttömyystilastoja alemmaksi. Koulut kouluttavat alalle täysin sopimattomia, koska pääsykokeet nuorilta on poistettu.Kuka tahansa pääsee lähihoitajaksi, kunhan täyttää netissä hakemuksen. Vanhuksia hoitamaan pääsee nykyään kuka tahansa, joka suostuu tekemään töitä alipalkattuna. Kielitaito ei ole vaatimuksena, älä kuulu liittoon, mieluummin palkataan ulkomaalaisia, nöyriä työntekijöitä, jotka eivät ymmärrä oikeuksiaan sekä suostuvat tekemään alipalkattuina kaiken, koska he eivät uskalla/osaa vaatia oikeuksiaan. Esim.Esperi,Attendo,Mikeva,Debora.
Mä en ole koskaan tehnyt siivoustyötä mutta olen työskennellyt au-parina, ravintolassa, kahvilassa, vaatekaupassa, kaupungin asunnonvälitystoimistossa, päiväkodissa, kielikylpypäiväkodissa, koulusihteerin sijaisena, vammaispalvelutalossa, kaupan kassana, asiakaspalvelukoordinaattorina ja olen lukenut maisteriksi. Viimeinen vuosi oli niin kamala ja kohtelu entisessä työpaikassa erityisesti, että nyt todella nautin siitä että ehdin luistella ja uida lapsen kanssa päiväkodin jälkeen.