Lasten jälkien siivoaminen vierailla?
Kuinka siivoatte lastenne jäljet? Meillä on anoppilassa iso leikkihuone lastenlapsille ja lapsemme saavat sen aivan räjähdyspisteeseen parin tunnin vierailulla. Anoppi aina sanoo, ettei haittaa, hän siivoaa. Siellä on jokaiselle lelulle oma paikka, jota en todellakaan muista. Joten annan anopin siivota... Teenkö moukkamaisesti?
Toinen on usein vierailla jos lapsi vaikka murustaa lattialle, pitääkö niitä muruja keräillä?.. Tai esimerkkiksi, jos lapsille tuodaan iso lelulaatikko talon leluja ja lapsi levittelee sen ympäriinsä, pitääkö nämä jäjet aina kerätä?
Meillä on vilkas 2-vuotias , rauhallinen 3-vuotias ja yksi tissitakiainen. Tunnen usein olevani ihan hirveä vieras lapsikatraani kanssa, kun jätämme kyläpaikkaan sotkun. Usein kun yritän siivoilla, niin joku sanoo ettei tarvi... Välillä taas tajuan vasta autossa, etten siivonnut lasteni jälkiä...
Kommentit (36)
Jos sanotaan, ettei tarvi siivota lasten jälkiä niin silloin ei tarvi. Hyvän tavan mukaista on kuitenkin tarjoutua siivoomaan ja niinhän sinä olet tehnytkin.
Totta. Pitää yrittää petrata tässä. Välillä tuntuu, että elän ihan sumussa enkä tajua tuollaisia normaaleja käytöstapoja. Vien kyllä tuliaisa ja kiittelen tarjoamisista, mutta ihan kuin osa aivoista olisi jäänyt synnärille..
Ap
Kyllä mä todella toivon, että lapsiperhe siivoaa itse jälkensä. Vaikka sanonkin kohteliaisuuttani jotain sellaista että joo kyllä mä siivoan.
Meillä käy mun veljen perhe, miehen kolmen lapsen perheet ja yhden ystävättäreni perhe, näillä on kaikilla lapsia. Ja meillä on leluja, mutta ei nyt mitään "leikkihuonetta", tosin nää lapset yleensä sekoittaa olohuoneen sekä sen vierashuoneen, missä ne lelut on.
Jos leluja on esillä tai näkyvillä sinun mielestä liian kanssa, voit varmasti nostella niitä vähän pois tieltä, tai ainakin sanoa anopille että vähempi vois olla parempi.
Onko teille, esimerkiksi lapsettomille, tällaisen lapsiperheen käynnin jälkeen aina kauheaa siivota? Tai tuleeko olo, ettei kutsuta niitä taas hetkeen. En yhtään muista millaista se oli ennen lapsia. Nyt meillä on lelut aina levällään jos vieraita lapsia on ollut kylässä, itse en pidä sitä minään, kun samalla ne siivoaa kun muunkin kaaoksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä todella toivon, että lapsiperhe siivoaa itse jälkensä. Vaikka sanonkin kohteliaisuuttani jotain sellaista että joo kyllä mä siivoan.
Meillä käy mun veljen perhe, miehen kolmen lapsen perheet ja yhden ystävättäreni perhe, näillä on kaikilla lapsia. Ja meillä on leluja, mutta ei nyt mitään "leikkihuonetta", tosin nää lapset yleensä sekoittaa olohuoneen sekä sen vierashuoneen, missä ne lelut on.
Jos leluja on esillä tai näkyvillä sinun mielestä liian kanssa, voit varmasti nostella niitä vähän pois tieltä, tai ainakin sanoa anopille että vähempi vois olla parempi.
Kannattaa opetella sanomaan samaa mitä tarkoittaa.
Tottakai siivotaan. Jo ihan sen takia, että ne omat lapset oppii, että omat jäljet siivotaan paikassa kuin paikassa. Plus että on huonoa käytöstä jättää siivoamatta.
No anoppi aina oikein nostelee lapsille kaikki laatikot. On erikseen autolaatikko, barbielaatiko, barbien tavaroiden laatikot, nukkekoti, pehmoeläimet ovat tietyillä paikoilla, erillinen laatikko kuormureille ja kaivureille.. Anopilla on todella siistiä muuten, ja lähes kaikki valkoista niin oikein patistan lapset sisällä tuonne leikkihuoneeseen. Anoppi käy siellä sitten nostelemassa lisää leluja esille.. En näe syytä kertoa anopille mitä hän saa kotonaan tehdä. On eläkkeellä jo niin kai sitten ehtii siivota, kun haluaa antaakin. Lapset rakastavat noita leluja, ja oikeasti se kaaos huoneessa on karmiva.. Mutta en mitenkään osaa noita leluja paikoilleen laittaa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet, että voit siivota? Vaikka et haluaisi. Mikset ole hiljaa? Kyllä mä ainakin uskon mitä talon omistaja sanoo, en tajua että valehtelee. Itse en esimerkiksi tarjoudu pilkkomaan salaattia jos en yhtään jaksa, autan jos pyydetään ja tarjoudun jos haluan.
Miehen sisko kävi lapsineen meillä kun alettiin seurustella. Kokemukseni lapsista oli olematon. Lapset sotki ja rikkoi asioita yms. Tajusin sitten antaa heille huojuvan tornin ja myöhemmin ostin kyniä ja vesivärejä niin jaksoivat tosi kauan piirtää ja maalata. En ole kovin tarkka, mutta oli se alkuun shokki kun tulivat kuin pyörremyrsky kotiini.
Nyt olen jo tottunut, ovat jo vanhempia ja fiksumpia ja yökylässäkin välillä. Saa itsekin olla hetken lapsi taas. Itse en laspia voi saada niin arvostan heitä todella paljon <3.
Minusta on karmeaa siivota lasten jäljiltä paikkoja. Olen "terve ja työssäkäyvä keski-ikäinen", mikä tarkoittaa, että olen puolivälissä kuuttakymmentä, kuntoilen pitääkseni itseni työkuntoisena, herään pitkin yötä siihen että joku nivel kolottaa ja asentoa pitää vaihtaa, ja kyykistely ja kumartelu on minulle varsin epämukavaa. Myös lasten meteli väsyttää.
Jos aloittaja et itsekään jaksa lapsiasi niin miksi ihmeessä olet mennyt tekemään niitä kolme kappaletta?
Joo, kyllä sun pitää siivota lastesi jäljet. Karua, mutta muu olisi äärimmäisen epäkohteliasta.
Totta kai isäntäväki sanoo kohteliaasti, että ei tarvitse. Se on isäntäväen rooli. Sun (tai pikemminkin miehesi, sulla on tekemistä sen tissitakiaisen kanssa) rooli on siivota omien lastesi aiheuttama sotku.
Itse siivoan aina lasteni jäljet. Käyn aina tarkastamassa lasten huoneen kunnon, ennenkuin olemme lähdössä. Itse en voi sietää vieraita jotka tulevat kyläilemään ja jättävät kauheen sotkun lähtiessään. Toinen mitä en voi sietää on, että vieraat antavat lastensa syödä esim. Tarjolla olevia suklaakeksejä ja kun keksi on syöty, ei vanhemmat pese lapsensa käsiä vaan antavat lapsen lähteä lääppimään valkoisia seiniä kädet tahmeena. Ei kyläpaikka ole sellainen, että istutaan itse persehomeessa välittämättä mitä omat lapset tekevät
Eihän siinä vieraiden levittämien lelujen keräämisessä iso työ ole. Mutta silti olen ällistynyt, että valtaosa lapsiperheistä jättää ne lelut lähtiessään lattialle levälleen. Minusta olisi kohteliasta kerätä. Ei asia mikään ongelma ole. Vaan mietin juurikiin tuota, että onko jonkun mielestä todellakin ookoo jättää kyläpaikkaan jälkeensä sotku.
Jos anopilla kerran laatikko joka tavaralle,niin ei luulisi olevan kovin vaikeaa laittaa lelut takaisin omille paikoille,tuonhan osaa jo pieni lapsikin.
No mieti asia toisinpäin.
Joku tulee teille kylään, sotkee paikat kamalaan kuntoon ja lähtee sitten tyytyväisenä pois. Mitä ajattelisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet, että voit siivota? Vaikka et haluaisi. Mikset ole hiljaa? Kyllä mä ainakin uskon mitä talon omistaja sanoo, en tajua että valehtelee. Itse en esimerkiksi tarjoudu pilkkomaan salaattia jos en yhtään jaksa, autan jos pyydetään ja tarjoudun jos haluan.
Sosiaalisia normeja. Jenkit kysyvät kaikilta mitä kuuluu, miten menee jne. vaikka heitä ei kiinnosta pätkän vertaa oikeasti. Suomessa kursaillaan kun kutsutaan kahville ja korjataan omat jäljet vaikka emäntä sanoisi että toki voit jättää. Kirjoittamattomia tapoja, sääntöjä joita noudatetaan.
Kyläpaikka on mielestäni eri asia kuin "mummola". Jos mummo sanoo, että hän korjaa lelut niin ok, sitten korjaa.
Kyläpaikassa korjaisin lelut pois tai siis käskisin lasten korjata ja katsoisin että asia tulee tehtyä.
Mummojakin on toki erilaisia. Oma äitini on erittäin tarkka että kaikki on aina tiptop ja lelut siivotaan aina pois heti leikin jälkeen. Ihan ok. Anoppi taas mielellään jättää esim. jonkun legorakennelman esille muistuttamaan lastemme vierailusta. Kerran kun yksi lapsemme opetteli kävelemään ja jätti eteisen isoon peiliin sormenjälkiä niin anoppi ei halunnut että siivoan ne pois, kun ovat niin söpöjä... (meillä molemmat isovanhemmat yli 400 km:n päässä niin ei nähdä kauhean usein).
Vierailija kirjoitti:
No anoppi aina oikein nostelee lapsille kaikki laatikot. On erikseen autolaatikko, barbielaatiko, barbien tavaroiden laatikot, nukkekoti, pehmoeläimet ovat tietyillä paikoilla, erillinen laatikko kuormureille ja kaivureille.. Anopilla on todella siistiä muuten, ja lähes kaikki valkoista niin oikein patistan lapset sisällä tuonne leikkihuoneeseen. Anoppi käy siellä sitten nostelemassa lisää leluja esille.. En näe syytä kertoa anopille mitä hän saa kotonaan tehdä. On eläkkeellä jo niin kai sitten ehtii siivota, kun haluaa antaakin. Lapset rakastavat noita leluja, ja oikeasti se kaaos huoneessa on karmiva.. Mutta en mitenkään osaa noita leluja paikoilleen laittaa..
Ap
Et osaa laittaa leluja paikoilleen mitenkään??? Etkö osaa erottaa autolaatikkoa ja barbilaatikkoa toisistaan???
Meillä lapsen kummi jätti myös kädenjäljen peiliin, on ollut siinä vuoden :)
Yritän nyt ryhdistäytyä, kun meidät on kutsuttu tuttaville syömään viikonloppuna. En ole tajunnut ajatella minkä sotkut oikeasti jätämme. Ehkä juuri siksi, kun itseäni ei haittaa vaikka vieraat sotkisi.
Miestä voisin pyytää siivoamaan lasten kanssa, en vain ole tajunnut sitäkään.. Kotona mies kyllä keräilee leluja lasten kanssa.
Ja kyllä minä näitä jaksan hoitaa, mutta näköjään olen unohtanut käytöstavat vierailla.
Ap
Aina laitan edes osittain leluja kasaan vaikka sanottaisiin ettei tarvitse. Ja tietysti lapsi mukana siivoamassa. Meillä kun on lapsivieraita käymässä, niin laitan kaikki lapset yhdessä siivoamaan lelut kasaan ennen kuin lähtevät. Mun mielestä kuuluu hyviihin käytöstapoihin siivota jälkensä.