Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten jälkien siivoaminen vierailla?

Vierailija
03.01.2017 |

Kuinka siivoatte lastenne jäljet? Meillä on anoppilassa iso leikkihuone lastenlapsille ja lapsemme saavat sen aivan räjähdyspisteeseen parin tunnin vierailulla. Anoppi aina sanoo, ettei haittaa, hän siivoaa. Siellä on jokaiselle lelulle oma paikka, jota en todellakaan muista. Joten annan anopin siivota... Teenkö moukkamaisesti?

Toinen on usein vierailla jos lapsi vaikka murustaa lattialle, pitääkö niitä muruja keräillä?.. Tai esimerkkiksi, jos lapsille tuodaan iso lelulaatikko talon leluja ja lapsi levittelee sen ympäriinsä, pitääkö nämä jäjet aina kerätä?

Meillä on vilkas 2-vuotias , rauhallinen 3-vuotias ja yksi tissitakiainen. Tunnen usein olevani ihan hirveä vieras lapsikatraani kanssa, kun jätämme kyläpaikkaan sotkun. Usein kun yritän siivoilla, niin joku sanoo ettei tarvi... Välillä taas tajuan vasta autossa, etten siivonnut lasteni jälkiä...

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis, nuo anopin laatikot ovat vain yksi osa. Siellä siis nallet ovat tietyllä sängyllä, korat tietyllä, jotkut pehmot ovat nostalgiavaunussa, kirjat ovat eri hyllyillä.. Kaikkeen on jokin juju, niin en tosiaan kolmen lapsen kanssa saa aikaiseksi noita järjestellä, kun kotona meillä on tasan neljä laatikkoa: palikat, kirjat, kovat lelut, pehmot. Kun laitan jotain barbinvaatteita barbinkaappiin niin sillä välin lapset jo tyhjentää autolaatikkoa uudestaan.. On myös sotilaslaatikko, dinolaatikko......  

Ap

Vierailija
22/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä siivoan aina vieraideni jäljiltä, mutta on ihanaa jos joku auttaa omatoimisesti pyytämättä. Tämä koskee niin lasten leluja kuin vaikkapa kahvipöydän tyhjentämistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ei hätää, jos sua lapsinesi edelleen kutsutaan noihin kyläpaikkoihin. Itse en mieti koskaan tuollaisia vieraiden häivyttyä. Ainoa merkitsevä asia on, että oliko hyvä ja itseänikin virkistävä vierailu. 

Vierailija
24/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole omia lapsia. Jos täällä lapsivieraita käy, niin ei tarvitse vanhempien siivota MUTTA riippuu lapsen iästä, joku vuosikas ei vielä kovin pitkään jaksa siivota, mutta kun alkaa olla 3-4 vuotias ja siitä ylöspäin, niin lapsihan siivoaa itse jälkensä.

Mitään murusia ei todellakaan tarvitse alkaa siivoilemaan :D Itsekkin murustelen pitkin lattioita, ei se niin justiinsa. Hyvässä lykyssä koira siivoaa.

Vierailija
25/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihme kyllä kutsutaan, mutta ei nyt kovin usein, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.. Tosin en nyt useammin ehtisikään. Tuntuu jotenkin nololta pyytää mieheltä apua lasten lelujen keräämiseen, ei siis miehen kannalta vaan isäntäperheen... En vaan keksi vauvalle muuta nimeä kuin tissitakiainen, koska hän huutaa kaikilla muilla paitsi minulla, jopa mieheni sylissä. Mies ei edes tajua ehdottaa, että hän keräisi lelut, vaikka annan kiljuvan vauvan hänelle ja alan keräämään tavaroita... 

Ap

Vierailija
26/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teille, esimerkiksi lapsettomille, tällaisen lapsiperheen käynnin jälkeen aina kauheaa siivota? Tai tuleeko olo, ettei kutsuta niitä taas hetkeen. En yhtään muista millaista se oli ennen lapsia. Nyt meillä on lelut aina levällään jos vieraita lapsia on ollut kylässä, itse en pidä sitä minään, kun samalla ne siivoaa kun muunkin kaaoksen.

Ap 

En ole lapseton, mutta joskus olen anoppilassa raivon partaalla, kun siellä on ollut miehen veljen perhe ollut viettämässä viikonloppua. Huusholli on kuin pommin jäljiltä ja likaiset pyyheliinat ja lakanat odottavat kylpyhuoneessa pesua ja tiskipöytä notkuu likaisista astioista. Ovat vielä kolmikymppisiä ja kaikki terveitä, mutta ei älytä edes raivata omia jälkiään.

Anoppini on tosi kiltti ja kysyttäessä tuskin pyytää raivaamaan tavaroitaan jonka luulisi olevan itsestään selvä, ilman kysymättäkin.

Jos en ryhtyisi siivouspuuhiin, niin anopilla menisi monta päivää siivotessa ja pyykätessä, ei vanha ihminen jaksa sillä tavalla kuin nuori.

Mieheni juuri tapaninpäivänä otti veljensä kanssa yhteen heidän sotkuistaan, kun jättävät kaiken vanhan ihmisen siivottavaksi ja anoppi ei vain osaa sanoa ei, ettei poikansa ja miniä suutu.

Vierailija
27/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tissitakiainen"?

Hyi :D

Vierailija
28/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No anoppi aina oikein nostelee lapsille kaikki laatikot. On erikseen autolaatikko, barbielaatiko, barbien tavaroiden laatikot, nukkekoti, pehmoeläimet ovat tietyillä paikoilla, erillinen laatikko kuormureille ja kaivureille.. Anopilla on todella siistiä muuten, ja lähes kaikki valkoista niin oikein patistan lapset sisällä tuonne leikkihuoneeseen. Anoppi käy siellä sitten nostelemassa lisää leluja esille.. En näe syytä kertoa anopille mitä hän saa kotonaan tehdä. On eläkkeellä jo niin kai sitten ehtii siivota, kun haluaa antaakin. Lapset rakastavat noita leluja, ja oikeasti se kaaos huoneessa on karmiva.. Mutta en mitenkään osaa noita leluja paikoilleen laittaa..

Ap

Et osaa laittaa leluja paikoilleen mitenkään??? Etkö osaa erottaa autolaatikkoa ja barbilaatikkoa toisistaan???

Tämä. Onko ap holhouksenalainen vai missä vika, laiskuudessa? Totta kai sotkut siivotaan, törkeää siivouttaa anopilla. Ei taidettu sunkaan kotonas paljoa kasvattaa....miten ärsyttävän avuton voi ihminen olla?

Vierailija
29/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinänsä haittaa siivota lasten jäljiltä sen enmpää kun muidenkaan vieraiden. Ei tarvi siivota muruja tms.

Sen sijaan ihmettelen kovasti, jos lapsia ei opeteta ja kasvateta siivoamaan omia leikkejään itse. Omat lapseni ovat pieniä, mutta tietävät, että uusia leikkejä ei saa levittää, ennenkuin entiset lelut on siivottu takaisin laatikoihin. Vanhempi osaa jo itse, pienempää autan paljon, mutta en koskaan siivoa täysin heidän puolestaan.

Monille lapsille tämä on nykyään ihan hepreaa. Jos pyydän meillä laittamaan legot tänne ja pikkuautot tuonne he tuijottavat ihan tyhjin silmin. Mistäpä olisivatkaan oppineet, jos kotona jätetään kaikki levälleen tai äiti siivoaa kaiken.

Vierailija
30/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihme kyllä kutsutaan, mutta ei nyt kovin usein, ehkä kerran kahdessa kuukaudessa.. Tosin en nyt useammin ehtisikään. Tuntuu jotenkin nololta pyytää mieheltä apua lasten lelujen keräämiseen, ei siis miehen kannalta vaan isäntäperheen... En vaan keksi vauvalle muuta nimeä kuin tissitakiainen, koska hän huutaa kaikilla muilla paitsi minulla, jopa mieheni sylissä. Mies ei edes tajua ehdottaa, että hän keräisi lelut, vaikka annan kiljuvan vauvan hänelle ja alan keräämään tavaroita... 

Ap

Ihana provo, kiitos tästä! Koska ei kukaan ole noin avuttoman tyhmä....

Miten pärjäät noin niinkuin yleisesti ottaen? Oletko ollut työelämässä? Ongelmanratkaisu mitenkään tuttua?

Ja ilmeisesti noita loistogeenejä sitten ainakin kolmeen kertaan monistettu, jipii.

Vierailija
31/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnollisesti täytyy kerätä sekoittamansa kamat. Lapset mukaan keräämään. Siinä keräillessä voi ihan hyvin vielä leppoisasti jutella ja sosialiseerata, ei sen tarvitse olla mitään naama punaisena puhkumista.

Mitä tulee muruihin, pöydän ääressä syödään. Jos murusia tulee muualle, ei se vie paljon aikaa ja energiaa kostuttaa talouspaperia ja pyyhkäistä lattialta oman lapsen jätökset. Kupit ja lautaset viedään tiskipöydälle, vaikka emäntä sanoisi, ettei tarvitse. Kieltely ja kursailu kuuluvat suomalaiseen kyläilykulttuuriin ainakin täällä länsipuolella, siihen pitää vain osata suhtautua oikein ja tietää, missä on raja.

Minulla on kaksi mummolaa. Toinen on sellainen rytökärpän pesä, että kun mummosta aika jättää, talo saa dynamiittia nurkan alle. Siellä on lastenhuone, jossa on monta laatikollista vanhoja leluja. Tietysti kerään kamat koppaan ennen lähtöä. Toinen mummola on supersiisti, valkoinen sisustus, ei todellakaan istuta jalat sohvalla. Siellä pyyhin hyvin tarkkaan kaikki lapsen muruset pöydältä ja pöydän alta ja pidän huolen, ettei lapsi ehdi lyömään suttuisia kädenjälkiä peileihin tai ikkunoihin. Tämä mummo muistaa paheksua edelleen, millaiset kädenjäljet jätti ikkunaan eräs serkku 14 vuotta sitten.

Vierailija
32/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräät lelut lasten kanssa! Kyllä tuon ikäiset jo osaa. Ole työnjohtajana mukana ja ohjeista tyyliin:

"Noniin Matti voisi vaikka kerätä nuo pehmolelut tuohon keltaiseen laatikkoon, Pirkko kerää sinä pikkuautot siniseen laatikkoon."

Sudenkuoppaa kaivat itsellesi jos et opeta lapsille pienestä pitäen että omat jäljet pitää siivota.

Vierailija
33/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei syödä pöydän ääressä, kun ei edes ole pöytää jonka ääressä syödä :D Itsekkin syön aina sohvalla. Joten vieraatkin saa syödä ihan missä haluavat. No ehken pistäisi parivuotiasta juomaan mustikkamehoa vaaleanharmaalle matolle, mutta muuten.

Joten, ap voisi tiedustella asioita aina kulloisestakin kyläpaikasta, että mikä on talon tapana. Tapoja on yhtä monta kuin on kotejakin. Jos aikuiselta kysyy ja aikuinen vastaa että "ei tarvitse" niin silloin mielestäni ei tarvitse, jos aikuinen ihminen ei edes kysyttäessä kehtaa sanoa todellista mielipidettään, niin se on hänen ongelmansa, en ala aikuisia ihmisiä hyysäämään ja tivaamaan, että varmastikko. Ja itse ainakin sanon, varsinkin kysyttäessä, ihan sen todellisen mielipiteeni, haluanko että vieraat siivoaa vai enkö halua. Jos en kehdannut sanoa jotain asiaa, niin ei siitä nyt voi niille vieraille kiukutella, oma vikani se oli, kun en kehdannut.

Vierailija
34/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät anoppia näyttämään lapsille, mihin mikin lelu menee, jos se on noin tarkkaa työtä. Ja miehesi saat mukaan lauseella "autatko lapsia ja äitiäsi?" Ei siinä pitäis olla mitään noloa kellekään. Muissa kyläpaikoissa lapset varmaan saa ne lelut ite koppaan.

Vierailija
35/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kerään sen minkä voin ja tarjoudun imuroimaan murut. Niitä en imuroi jos en imuria saa.

Älä selittele vaan kerää anoppilassa ne lelut niin opit helposti niiden oikeat paikatkin.

Itse viiden yh ja kerään silti, joten ei ole mitään syytä miksi et keräisi.

Vierailija
36/36 |
03.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kerään sen minkä voin ja tarjoudun imuroimaan murut. Niitä en imuroi jos en imuria saa.

Älä selittele vaan kerää anoppilassa ne lelut niin opit helposti niiden oikeat paikatkin.

Itse viiden yh ja kerään silti, joten ei ole mitään syytä miksi et keräisi.

Niin ja lapset ikätasonsa mukaan keräämiseen tietysti. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme