Ero -- mies ei aio maksaa elatusmaksuja lainkaan, jos saan lapsilisät käyttööni
Olen eroamassa erittäin pihistä ja ahneesta sijoittajamiehestä. Hän ensin himoitsi lapsilisiä (uhkaili, että haluaa tiliotteet ja niitä lapsilisiä ei saisi käyttää edes suurimmassa hätätilanteessa). Kuulemma en saa käyttää olemassaolevia lapsilisiä muuttokuluihin, vaan mun on pakko pitää ne säästössä. Mutta erilleenmuuton jälkeen saan käyttää niitä vapaasti. Sen sijaan mies ei aio maksaa elatusmaksuja lainkaan, vaan suostuu siihen, että tallettaa ne itse erilliselle tilille. Miltä tämä kaikki kuulostaa?
Kommentit (35)
Ahdistaa jo koko ero todella paljon juuri miehen asenteen vuoksi. Haluaisin päästä hänestä pian eroon. Hän on ollut väkivaltainen minua kohtaan ja erittäin äkkipikainen, mutta aikoo olla lasten kanssa keskenään 9 päivää kuukaudessa. Oli virhe hankkia lapsia hänen kanssaan, tiedän.
Kuten tiedät, tuo ei vaan ole mahdollista, vaikka mies niin vaatisi. Lapsilisät on lapsen elatukseen, ei tarkoitettu säästettäväksi (toki saa jos on mahdollisuutta). Ja elatusmaksua mies joutunee maksamaan, jos ei muuten niin kela perii ne mieheltä.
No eihän se noin mene. Elatusmaksut on tarkoitettu lasten elatukseen, eikä niitä talleteta mihinkään eri tileille. Jos mies ryhtyy hankalaksi, lastenvalvojalle kannattaa varata aika. On muutenkin hyvä idea sopia kaikki kirjallisesti ja virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksujen maksaminen ei ole vapaaehtoista, sen voit nyt ihan ekaksi sanoa nuijalle ex-ukollesi.
Rahat tulee käyttää lapsien elatukseen, ei jemmata tilille
Yritin selittää sitä hänelle. En uskalla vastustaa häntä, sillä hän aloittaisi jonkun kampanjan mua vastaan tai vaatisi lasten asumista hänen luonaan. Mies on myös uhannut minua, terveyttäni ja omaisuuteni tärvelemistä. Mun on siis pakko suostua hänen pakkomielteisiin ehtoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tiedät, tuo ei vaan ole mahdollista, vaikka mies niin vaatisi. Lapsilisät on lapsen elatukseen, ei tarkoitettu säästettäväksi (toki saa jos on mahdollisuutta). Ja elatusmaksua mies joutunee maksamaan, jos ei muuten niin kela perii ne mieheltä.
Yritin selittää tuota ja siis minusta tulee heidän lähihuoltajansa. Itselläni on keskipalkkaa vastaava palkka ja mies tienaa noin 8000 / kk bruttona, mutta laittaa rahansa pääosin sijoituksiinsa. Elelimme pienessä kaksiossa samasta syystä. Itse oli pakko hommata tilava asumisoikeusasunto omilla rahoillani. Mies siis nyt ei aio maksaa elatusmaksuja lainkaan, kun saan pitää lapsilisät ja käyttää ne lasten menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksujen maksaminen ei ole vapaaehtoista, sen voit nyt ihan ekaksi sanoa nuijalle ex-ukollesi.
Yritin selittää sitä hänelle. En uskalla vastustaa häntä, sillä hän aloittaisi jonkun kampanjan mua vastaan tai vaatisi lasten asumista hänen luonaan. Mies on myös uhannut minua, terveyttäni ja omaisuuteni tärvelemistä. Mun on siis pakko suostua hänen pakkomielteisiin ehtoihinsa.
Ei todellakaan ole pakko suostua. Ihan itsestäsi kiinni, että annatko tuon kusipään pompotella itseäsi vai et.
Niin kannattaa käyttää niitä säästettyjä lapsilisiä, eikä niin että tallettaa niitä elareita , koska esim 5 vuoden päästä voi päättää ettei maksa mitään kun lasten "tuista" on jäänyt käyttämättä joten ne pitää käyttää ensin... Tiedän tapauksen että oikeus myös päätti että säästöt käytettävä ensin. Säästöt= talletetut lapsilisät.
Varaa aika lastenvalvojalle. Älä keskustele enää miehen kanssa muutoin kuin kirjallisesti.
Muuta ensin ja sit lastenvalvojalle, ajan voit sopia etukäteen ja pyydät sen niin että osuu muuton jälkeen ja he ilmoittavat ajan kun olet muuttanut. Ei sun tarvii ennen sitä miehelle mitään puhua.
Siltä että sun kannattaa hakea oikeudellista apua. Vaikka oikeusaputoimistosta, jos sulla ei ole varaa hyvään juristiin. Juristejakin on hyvin monentasoista, joten täytyisi hieman tietää jos palkkaa yksityiseltä sektorilta.
Mun mummo sanoi aina että naisen täytyy olla valmis elättämään itse lapsensa, koska mieheen ei voi 100% luottaa, tilanteet voi muuttua. Että naisella täytyy olla aina ne omat rahat ja tulonlähteet. Silloin nuorena se kuulosti melko tylyltä, mutta vanhemmiten olen alkanut kallistua samalle kannalle.
Säästä kaikki miehen viestit, sähköpostit jne. Kirjaa ylös keskustelut yksityiskohtaisesti aikoineen ja paikkoineen. Kirjoita kaikki aiemmat tapahtumat, jotka muistat mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
Saat sekä lapsilisät että elatusmaksut. Missään ei ole sääntöä että hän näkee lapsia 9pv kuussa, miten tuohon päädyit? Kaksi päivää viikossa?
Tuota mieltä oli minunkin lasten isä eron jälkeen.
Siinä kyllä sanansa piti ettei maksa elareita mutta onneksi on ulosotto.
Ulosoton kautta tulee elarit suoraan palkasta otettuna.
Sekin kuvitteli että lapsilisät riittävät lapsien elämiseen.
Tein virheen enkä ikinä laittanut exää ostamaan lapsille vaattetteita, vaippoja ja muita jotta olisi herännyt todellisuuteen.
Vähän sama tilanne. Ex- mies vaatii toista lasta kirjoille itselleen, syitä mm. jotta hänkin saisi "omistaa" jotain, ei kuulemma suostu tapaamaan lapsia jossei omista. On silti tavannut. Ja jotta hän voisi saada asumistukea, lopulta tajusi että hänen tuloillaan ei silti saisi. Vaatii lapsilisiä itselleen.
Hän ei ole pihi, vaan ei hallitse rahankäyttöä. Ei ota kuuleviin korviin edes hienovaraisia vinkkejä rahan säästämisestä. Hän ei voi pienentää omia kuluja missään tapauksessa. Minulla menee paremmin kuin hänen kanssaan, kun minun pienemmät tulot ovat tuhlailulta turvassa. Hän on nyt hätää kärsimässä, selostaa kuinka nyt on vain yhden hengentulot ja menoja saman verran kuin ennen eroa. Niin tosiaan minä en ole hänen kuluja maksamassa, ja kauhistus, hänen odotetaan maksavan minulle siitä että hän on lasten kanssa vähemmän kuin minä. Lapsille kyllä ostaa jatkuvasti leluja, joulun jälkeen jo kolme lelua, vaikka kauheat lahja määrät jo jouluna. Ei tajua ettei lapset leiki sillä kaikella.
On hän jopa heitellyt ajatusta ilmoille että lapset olisi hänellä enemmän ja minä maksaisin hänelle elatusmaksuja. Tämä vaikka hän valittaa kuinka raskasta on lasten kanssa yksin olla, hän ei lasten kanssa ulkoile, koska ei yksin pysty kaikkea tekemään, hän manaa että tarvitsee kumppanin tukea, ei käy muiden apu, vain minun, hän ei pysty harrastamaan, valittaa että eron takia hänen vanha äitinsä joutuu lapsia usein katsomaan. Vaikka lapset ovat suurimman osan minun luona. Ei voi omia menoja siirtää, kun tarvii hengähdys aikaa lapsista.
Kohta pitäisi lastenvalvojalle taas mennä tulotietojen kanssa sopimusta väkertämään, mutta on ilmoittanut jo ettei tule, kun häntä ei siellä ymmärretä. En tiedä haluanko edes mitään elatusmaksuja häneltä, koska tosiaan tilanne on että minulla jää rahaa säästöön, hän elää yli varojen, ja minä saan paskaa niskaan ja varmasti myös vaikuttaa lapsiin, jos hän joutuu mitään minulle maksamaan. Koitin jo kysyä, mikä sitten olisi hyvä, kun lastenvalvoja teki laskelman mikä olisi meidän tilanteessa ja mies pyöritteli päätään että ei pysty. Niin ei yhtään, ei mitään pysty maksamaan.
Millä perusteella saat muka lasten huoltajuuden? Eikös mies voi hakea yhteishuoltajuutta, jolloin elareita ei makseta?
Ihme loisia naiset. Lapsia käytetään vain elareiden kalasteluun
Etävanhemmalla, tai henkilöllä joka maksaa elatusmaksua ei ole mitään oikeutta sanella elatusmaksujen käytöstä. Ne maksetaan lähivanhemman tilille, eikä lähivanhempi ole tilivelvollinen mihin rahat käytetään.
Ei kannata antaa miehen lannistaa tai alistaa näillä asioilla. Jos ei ole yhteistyökykyä sopia elatusmaksuista, suosittelen ottamaan oikeusaputoimistoon yhteyttä. Viime kädessä käräjäoikeus tekee päätöksen.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella saat muka lasten huoltajuuden? Eikös mies voi hakea yhteishuoltajuutta, jolloin elareita ei makseta?
Olemme sopineet yhteishuoltajuudesta, mutta mieskin haluaa, että lapset asuvat luonani, sillä hänellä ei hermot kestä olla heidän kanssaan kovin kauan. Sen takia itseäni huokestuttaa ne 9 pvää / kk hänen luonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti ihmettelen tätä myyttiä että yhteishuoltajuudessa ei tarvitse maksaa elareita, aika usein palstalla törmää tähän.
Elarit ovat lasten elatukseen, yhteishuoltajuus ei tähän vaikuta, mahdollisia luonapito vähennyksiä voi olla mutta harvemmin siitä syystä nollasopimuksia tehdään.