Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokrarästit, kuinka nopeasti tulee häätö? Help!

Vierailija
02.01.2017 |

Long story short:

Muutin vuodenvaihteessa kaksoisveljeni luokse auttaakseni häntä masennuksen, työttömyyden ym. syövereistä takaisin ihmisten ilmoille. Paljastui, että hänellä on maksamatta kolmen viime kuukauden vuokrat. Jäi syksyllä työttömäksi, ei kehdannut mennä edes sossuun ja on näin ollen ihan vaan elänyt ilman rahaa. Mulla on varaa maksaa noista vuokrista äkkiseltään yksi, voisin ehkä jotenkin saada riivittyä rahat toiseen. Veli aloittaa työt ensi viikolla, ensimmäinen palkka tulee varmaan tammi-helmikuun vaihteessa samaan aikaan mun palkan kanssa, jolloin nuo viimeiset voisi maksella pois.

Onkohan tästä mitään mahdollisuutta selvitä, vai kannattaako vaan alkaa etsiä itselle uutta asuntoa? Vähän epätoivoinen olo, suututtaa se miten toinen ihminen on voinut sössiä asiansa näin, toisaalta ahdistaa se, miten itse olen voinut olla ihan sokea tälle kaikelle.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti yhteys vuokranantajaan ja neuvottelu päälle!

Vierailija
2/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riivi ne rahat kasaan. Soittakaa vuokranantajalle, ja kertokaa tilanne ja sopikaa, että sen yhden rästin voi maksaa vaikka 500 euron erissä pois. Ehdottomasti vuokra on aina maksettava! Talvipakkasessa ei ole kiva nukkua teltassa.

Veljesi kanssa teet velkakirjan, joka on ulosottokelpoinen paperi. Todistajia ei tarvita, vaan molempien nimmarit ja nimenselvennykset, sekä päiväys. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä, kun oletatte meidän vuokranantajien myöntyvän kaikkiin vaatimuksiinne. Katsokaas kun meidän pitää maksaa vaadituista vuokrista verot sekä yhtiövastike. Teidän perseilylle takia elämme itse miinuksella, kun joudumme repimää muista tulolähteistämme yhtiövastikkeen kasaan. Jos olisitte minun vuokralaisiani, niin lentäisitte kadulle kuin leppäkeihäät.

Vierailija
4/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ainakaan päädy ulosottoon ennen kuin siitä on maksumuistutus tullut ja lisäksi ennen käräjäoikeuteen asian viemistä, siitä pitää lähettää häätöuhkainen perintäkirje. Joten no worries, mahdollisuuksia vielä on, kun nyt maksaa kaiken heti pois ja "lupaa kautta kiven ja kannon", ettei vastaavaa tilannetta pääse muodostumaan.

Vierailija
5/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kuukauden vuokrarästi tai muu maksuongelmma (esim myöhässä maksaminen riittäisi teoriassa) on häätöperuste. Häädön lainvoimaistumisessa voi sitten kestää, mutta periaatteessa se on tulossa.

Kannattaa kuitenkin ottaa nyt heti yhteys vuokranantajaan, selittää tilanne, eli veljen sairastuminen ja maksaa nyt heti niin paljon kuin mahdollista (rästithän ois maksettava joka tapauksessa, vaikka vuokrasopimus päätettäisiinkin). Koska uuden vuokralaisen etsiminen on vaivalloista ja hankalaa, eikä sekään ihan ilmaista, vuokranantaja saattaa antaa periksi ja suhtautua ymmärtäväisesti, vaikka vähän pitkin hampain. Mut joo, koska vuokranantajalla on asunnosta koko ajan kuluja, sillä ei ole varaa pitää teitä siellä ilmaiseksi. Eli maksaa ne vuokrat pitää.

Vierailija
6/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riivi ne rahat kasaan. Soittakaa vuokranantajalle, ja kertokaa tilanne ja sopikaa, että sen yhden rästin voi maksaa vaikka 500 euron erissä pois. Ehdottomasti vuokra on aina maksettava! Talvipakkasessa ei ole kiva nukkua teltassa.

Veljesi kanssa teet velkakirjan, joka on ulosottokelpoinen paperi. Todistajia ei tarvita, vaan molempien nimmarit ja nimenselvennykset, sekä päiväys. 

Suomessa on itseasiassa laitonta häätää asukas talvella pois, jos asukkaalla ei ole mahdollisuutta asua missään muualla. 

Vierailija
7/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis maksettava ne on tottakai, tiedän kyllä ja kuten varmaan aloituksestani ilmi kävi, se on aikeenakin. Olen vaan itse opiskelija, eikä mulla ole yksinkertaisesti rahaa kädessä enempää kuin sen yhden vuokran verran. Laskin, että toiseen saan rahat myymällä omaisuuttani, mutta ihan hirveästi mitään arvokasta mulla ei ole.

Kysymys siis oli lähinnä, että onkohan mitään mahdollisuutta saada tämä asia hoidettua niin, ettemme joudu asunnosta pihalle, vaikkei rahoja heti olekaan kasassa.

Vierailija
8/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis maksettava ne on tottakai, tiedän kyllä ja kuten varmaan aloituksestani ilmi kävi, se on aikeenakin. Olen vaan itse opiskelija, eikä mulla ole yksinkertaisesti rahaa kädessä enempää kuin sen yhden vuokran verran. Laskin, että toiseen saan rahat myymällä omaisuuttani, mutta ihan hirveästi mitään arvokasta mulla ei ole.

Kysymys siis oli lähinnä, että onkohan mitään mahdollisuutta saada tämä asia hoidettua niin, ettemme joudu asunnosta pihalle, vaikkei rahoja heti olekaan kasassa.

Reippaasti vaan soitat vuokranantajalle, pahoittele tilannetta ja kerro suoraan mikä asian laita on. Jos ei ihan sydämetön vuokranantaja ole, niin aika varmasti katsoo tämän kerran läpi sormien, itsekin aikanaan erossa ja uuteen asuntoon muuttaessa jouduin taloudelliseen ahdinkoon ja pian ne rahat loppuikin sitten silloin kesken opiskelijalta.

Sossu kannattaa selvittää ja soittaa vaikka velkaneuvontaan tms, monissa paikoissa saattavat auttaa ihan puhelimitsekin talousasioissa. Tsemppiä ikävään tilanteeseen!

Vierailija
9/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti, mutta riippuu vuokranantajasta. Siksipä mahdollisimman nopeasti häneen yhteys ja mahdollisimman nopeasti myös edes osa rästeistä maksuun! Sossuun myös hänen kanssaan jos sieltä saisi apua.

Vierailija
10/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on itseasiassa laitonta häätää asukas talvella pois, jos asukkaalla ei ole mahdollisuutta asua missään muualla. 

Ja mistä löytyy tämä lakipykälä?

Vierailija
11/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas sentään. Ei ole käynyt sitten mielessä ottaa välittömästi yhteys vuokranantajaan? Tee se nyt heti äläkä käytä aikaasi kirjoittelemalla tälle palstalle!!

Vierailija
12/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas sentään. Ei ole käynyt sitten mielessä ottaa välittömästi yhteys vuokranantajaan? Tee se nyt heti äläkä käytä aikaasi kirjoittelemalla tälle palstalle!!

Kävi tottakai. Olen suht nuori, itse asuin tätä ennen ensimmäisessä omassa kämpässäni, ja rehellisesti sanottuna olen vähän arka ihminen jota jännittää varsinkin tällaiset viralliset puhelut. Ketjun tarkoitus oli ihan vaan se, että voin jo ennen puhelua vähän mahdollisesti varautua siihen, mitä sieltä sitten tulee vastaan.

Vierailija
13/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä olet kertonut vuokranantajalle, että olet itsekin muuttanut sinne? Siihen pitäisi kai olla lupa vuokranantajalta.

Vierailija
14/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap kullanarvoinen sisarus, hienoa, että haluat auttaa veljeäsi. :)

Vierailija
15/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuun kannattaa ottaa yhteyttä. Itse olen viimeksi tänään myöntänyt parin kuukauden vuokrarästit asiakkaalle. Riippuuu tietty vähän paikkakunnasta, mutta meillä pääsääntöisesti saa tukea ainakin kerran vuokrarästeihin, jos on hyvä syy siihen miksi ne ovat syntyneet. T: sossu

Vierailija
16/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vuokranantajalle sähköpostia, jos arastelet itse soittaa. Itse ainakin hoidan mielummin kaiken säpolla. Ja viestiin selkeä maksusuunnitelma.

Vierailija
17/17 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaisoa asioita sähköpostilla. Puhelin käteen kuin aikuinen ja rehellisyyttä peliin. Se on vastapuolenkin eduksi, että asia saadaan sovittua ja eteenpäin.