Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmeneekö masennus eri tavoin eri ihmisissä? Kokemuksia!?

Vierailija
02.01.2017 |

Jos sinulla on todettu lievä masennus, miten se oireili? Kysyn sillä olen huolissani miehestäni, joka mielestäni on muuttunut vähintäänkin alakuloiseksi, käy kuitenkin töissä ja sillä tavalla jaksaa "hyvin". Hän on kuitenkin räjähdysherkkä/vihainen/aggressiivinen/ahdistunut tms. todella usein, mikä ei ole tavanomaista hänelle, ennen oli yhtä hymyä toisin kuin nyt. Voiko ihminen olla masentunut vaikka onkin vielä melko toimintakykyinen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keskivaikea masennus, todettu parisen vuotta sitten, edelleen käyn töissä... Olen kyllä muutoin aivan saamaton ja ns tunteeton.

Vierailija
2/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan multa. Muutuin tosi aggressiiviseksi ja hakeuduin tappeluihin. Ennen masentumista olin ollut todella rauhallinen enkä tapellut koskaan. Toimintakyky pysyi ennallaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan multa. Muutuin tosi aggressiiviseksi ja hakeuduin tappeluihin. Ennen masentumista olin ollut todella rauhallinen enkä tapellut koskaan. Toimintakyky pysyi ennallaan

Saanko kysyä, miten sitten masennus todettiin? Alkoiko lähipiiri epäilemään sitä tai sinä itse? 

AP

Vierailija
4/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esim. suru ilmeni aggressiona. Multa on kuollut äkillisesti monta läheistä ja itsesuojeluna olin vihainen koska en jaksanut enää itkeä. Mulla on masennusta ja masennuskauden tulo alkaa aina ärtyneisyydellä ja pinnan lyhenemisellä.

Vierailija
5/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä, miten sitten masennus todettiin? Alkoiko lähipiiri epäilemään sitä tai sinä itse? 

AP

Hakeuduin terveysasemalle ja muutaman mutkan kautta sain diagnoosiksi keskivaikea masennus. Tuntuu vähän hassulta, kun googletin ja diagnoosiin pitäisi liittyä, että ei pysty käymään töissä ja mä pystyn

Vierailija
6/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Hakeuduin terveysasemalle ja muutaman mutkan kautta sain diagnoosiksi keskivaikea masennus. Tuntuu vähän hassulta, kun googletin ja diagnoosiin pitäisi liittyä, että ei pysty käymään töissä ja mä pystyn

Ok, kiitos tosi paljon kun vastaat. Miehellä on lääkäriaika ensi kuussa, joten ehkä silloin jotain selviää.. Pelottaa tosin että mies ns. esittää parempaa kuin mitä on, koska on todella hyvä peittelemään tunteitaan. Toivottavasti osuu hyvä lääkäri kohdalle ja mies saa apua. 

Ap

Vierailija
7/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten masennus voi oireilla aggressiivisuutena, muistelen lukeneeni jostakin. Muutenkin alkava masennus voi ilmetä monin eri tavoin, ei esim. saa asioita hoidettua ajallaan, unirytmi muuttuu, ruokahalu voi lisääntyä tai vähentyä.

Yritä varovaisesti keskustella ja kysellä mikä mieltä painaa. Useinhan mitään yhtä konkreettista syytä ei ole, mutta on hyvä tunnistaa masennus ennen kuin se pahenee ja vie toimintakyvyn.

Vierailija
8/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ok, kiitos tosi paljon kun vastaat. Miehellä on lääkäriaika ensi kuussa, joten ehkä silloin jotain selviää.. Pelottaa tosin että mies ns. esittää parempaa kuin mitä on, koska on todella hyvä peittelemään tunteitaan. Toivottavasti osuu hyvä lääkäri kohdalle ja mies saa apua. 

Ap

Tosi hienoa että hakee apua. Mun mies ei lähtenyt kirveelläkään, kun oli burn outin partaalla ja makasi vaan flegmaattisena sohvalla. Sanoi että menee heti maine. No onneksi työpaikan vaihto auttoi.

Vierailija
9/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla esim. suru ilmeni aggressiona. Multa on kuollut äkillisesti monta läheistä ja itsesuojeluna olin vihainen koska en jaksanut enää itkeä. Mulla on masennusta ja masennuskauden tulo alkaa aina ärtyneisyydellä ja pinnan lyhenemisellä.

Olen lukenut että etenkin miehillä ahdistuneisuus/masennus voisi ilmetä ärtyneisyytenä tai jopa aggressiona. Mies on niin paljon muuttunut että olen huolissani, mutta hän ei itse halua nähdä "ongelmaa", on nyt kuitenkin suostunut menemään käymään lääkärissä koska olen pyytänyt. 

Ap

Vierailija
10/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ap

Niin no eipä siitä kauheasti apua ollut. No ainakin tietää nyt mikä vaivaa

Vierailija
11/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä masennuksen tai ahdistuneisuuden oireilta, siis oman kokemukseni perusteella. Pystyisitkö vaikka joku ilta juttelemaan miehen kanssa aiheesta? Netissä on pari suuntaa-antavaa masennustestiä, voisit kysyä, jos miehesi suostuisi tekemään ne. Voitte myös miettiä, pitäisikö mennä lääkäriin. Jos teette nuo testit, niin tulokset kannattaa tulostaa tai pistää ylös ja näyttää lääkärille.

BDI-masennuskysely https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx

DEPS-seula http://www.tohtori.fi/?page=3459083

Ahdistuneisuushäiriötesti https://vastaamo.fi/ahdistus/

Vierailija
12/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ap

Tosi hienoa että hakee apua. Mun mies ei lähtenyt kirveelläkään, kun oli burn outin partaalla ja makasi vaan flegmaattisena sohvalla. Sanoi että menee heti maine. No onneksi työpaikan vaihto auttoi.

Olemme olleet tässä tilanteessa nyt melkein vuoden ja tilanne menee koko ajan pahemmaksi, nyt mies eräs ilta itsekin sanoi että ehkä on aika mennä lääkäriin. Olen pyytänyt häntä menemään jo  vuoden. 

ap

Vierailija
13/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, tässä välissä olikin tullut monta viestiä :) aloin siis kirjoittamaan, kun viesti 5 oli uusin. Hyvä, että miehesi on menossa lääkäriin! Jos hän haluaa/antaa ja jos itse pääset, voit myös mennä mukaan. Läheisen näkemyksestä on apua ja voit samalla varmistaa, ettei mies esitä vahvempaa ja terveempää kuin on.

-10

Vierailija
14/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmenee. Mulle selvisi vasta viimevuonna että parikymmentä vuotta (jopa kauemmin) kestänyt hyperaktiivisuus on keskivaikeaa masennusta, en uskalla pysähtyä enkä anna itselleni armoa vaan vaadin koko ajan enemmän. En pysty nukkumaan kuin lyhyitä pätkiä vaikka olen kuolemanväsynyt koko ajan.

Olen koko ajan käynyt töissä, huolehtinut 4 lapsesta ja perheestä, kodista yms (miehen kanssa toki) ja ihmetellyt kun aina vaan on vaikeampaa mitä enemmän saavutan tai teen.

Burn-outin sairastin v 98-99, se ilmeni mulla migreeninä ja tärisin aina kun näin silloisen työpaikan logon jossain:) Ihan holtiton shokkitila joka kerran. Vuosi meni toipuessa ilman sairauslomaa tai mielialalääkkeitä, luultavasti siitä jäi tuo masennuksen pohja.

Vierailija
15/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina kaikki vaikeat tunteet ja menetykset ilmenneet juuri levottomuutena ja aggressiivisuutena. Ei minulla koskaan ole mitään todettua masennusta ollut - koska en ole halunnut apua vaan olen kärsinyt oloni läpi itsekseni, mutta on ollut aikoja jolloin sai koirakin huutia niin että vieläkin kaduttaa, kun emännällä oli vähän hermo kireänä. 

Vierailija
16/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä masennuksen tai ahdistuneisuuden oireilta, siis oman kokemukseni perusteella. Pystyisitkö vaikka joku ilta juttelemaan miehen kanssa aiheesta? Netissä on pari suuntaa-antavaa masennustestiä, voisit kysyä, jos miehesi suostuisi tekemään ne. Voitte myös miettiä, pitäisikö mennä lääkäriin. Jos teette nuo testit, niin tulokset kannattaa tulostaa tai pistää ylös ja näyttää lääkärille.

BDI-masennuskysely https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsearviointi/Pages/BDI.aspx

Kiitos näistä, lääkäriaika on jo varattu, mutta olen itse niin huolissani tilanteesta että pakko oli tulla kysymään kokemuksia. 9kk sitten teimme jonkinlaisen masennustestin ja tulos ei ollut huolestuttava, mutta mielestäni mies ei vastaa totuudenmukaisesti ja tilanne on tästä kyllä mielestäni pahentunut. Ongelmia alkaa olla joka päivä ja sokeakin näkee että mies ei ole kunnossa. Miehellä on ollut noin 7 vuotta sitten burn out myös (itse en miestä tällöin tuntenut, mutta on kertonut)... joten jotain taipuvaisuutta tähän on. Olemme siis jutelleet tästä miehen kanssa, mutta usein hän ei ole minua kuunnellut vaan väittää ettei häntä mikään vaivaa. Kuitenkin on muutaman kerran oma-aloitteisesti sanonut, ettei saa enää mistään kunnolla iloa. Ehkä teemme testin nyt uudelleen.. Onko masennus ja ahdistuneisuus sitten kaksi eri asiaa, vai tulevatko yleensä käsi kädessä?

ap

Vierailija
17/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään mulla masennus ilmenee monin eri tavoin, saati eri ihmisten välillä. Välillä olen aggressiivinen, välillä passiivinen ja saamaton, välillä alakuloinen ja kyllästynyt, välillä aika normaali.

Vierailija
18/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos näistä, lääkäriaika on jo varattu, mutta olen itse niin huolissani tilanteesta että pakko oli tulla kysymään kokemuksia. 9kk sitten teimme jonkinlaisen masennustestin ja tulos ei ollut huolestuttava, mutta mielestäni mies ei vastaa totuudenmukaisesti ja tilanne on tästä kyllä mielestäni pahentunut. Ongelmia alkaa olla joka päivä ja sokeakin näkee että mies ei ole kunnossa. Miehellä on ollut noin 7 vuotta sitten burn out myös (itse en miestä tällöin tuntenut, mutta on kertonut)... joten jotain taipuvaisuutta tähän on. Olemme siis jutelleet tästä miehen kanssa, mutta usein hän ei ole minua kuunnellut vaan väittää ettei häntä mikään vaivaa. Kuitenkin on muutaman kerran oma-aloitteisesti sanonut, ettei saa enää mistään kunnolla iloa. Ehkä teemme testin nyt uudelleen.. Onko masennus ja ahdistuneisuus sitten kaksi eri asiaa, vai tulevatko yleensä käsi kädessä?

ap

Hyvä kuulla, että on menossa lääkäriin :) masennus ja ahdistuneisuus ovat eri asioita. Jos tiivistetään ja yleistetään vähän, niin masennus lamauttaa toimintakykyä ja, no, masentaa. Ahdistus taas on ennemminkin pelokas tai huolestunut tila, levoton, jännitynyt, paniikinomainen. En osaa sanoa, kulkevatko ne käsi kädesssä, mutta molemmista on kyllä mahdollista kärsiä yhtä aikaa. Oireet voivat myös olla samankaltaisia, esim. ärtyneisyys on mielestäni molempien oire. Masennus voi myös aiheuttaa ahdistusta ja toisin päin.

Vierailija
19/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Hyvä kuulla, että on menossa lääkäriin :) masennus ja ahdistuneisuus ovat eri asioita. Jos tiivistetään ja yleistetään vähän, niin masennus lamauttaa toimintakykyä ja, no, masentaa. Ahdistus taas on ennemminkin pelokas tai huolestunut tila, levoton, jännitynyt, paniikinomainen. En osaa sanoa, kulkevatko ne käsi kädesssä, mutta molemmista on kyllä mahdollista kärsiä yhtä aikaa. Oireet voivat myös olla samankaltaisia, esim. ärtyneisyys on mielestäni molempien oire. Masennus voi myös aiheuttaa ahdistusta ja toisin päin.

Ok, kiva kun viitsit vastata :)

Ap

Vierailija
20/20 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita kokemuksia? Millaisin testein masennus yleensä lääkärissä todetaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme