Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä osakkeita kannattaa nyt ostaa?

Vierailija
02.01.2017 |

Aloitan sijoittamisen, tähän oon varannu 2000€. Haluaisin sijoittaa sellaisiin, mitkä maksaa osinkoja ja ovat suht vakaita. Kuulemma esim. Kone ja Fortum olisi hyviä. Mitä muita tällaisia suosittelisitte? Kun katson kurssin olevan otollinen ostokselle, kannattaako mun ostaa kaikki esim. Koneen osakkeet kerralla vai ostaa eri kertoina? Jokainen toimeksianto maksaa kuitenkin 3€.. Muitakin vinkkejä otan vastaan :) Nordnetin kautta siis aion ostaa.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
02.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hajauttaa, sekä ajallisesti että eri firmoihin ja eri toimialoille. Ihan pieniä satseja ei kannata ostaa kerralla.

Olisiko vaikka niin, että nyt 500 Fortumiin ja 500 Koneeseen ja esim. kuukauden kuluttua samalla summalla joko noita tai sitten jotain muuta.

Periaatteessa kyllä, mutta 2000 on siihen liian pieni summa. Laittaisin joko all-in jompaan kumpaan tai summa puoliksi ja ostot kerralla. Sittn seuraavaa tonnia tai kahta keräämään ja siinä sitä ajallista hajautusta sitten tuleekin.

Isäpappa sanoit piutpaut pankkitädin hajautusneuvoille. Osti pari vuotta sitten 199 000e suomalaisia. (Carcotec, Orion, Fiskars, Fortum ja Metso) Nyt on tilillä yli 260 000e.

Pankkitädin mielestä papan olisi ollut syytä laittaa kaikki Nordean Maltti -rahastoon.

Indeksirahastolla kahdessa vuodessa 199 000 euroa olisi noussut 288 000 euroon, mutta onhan tuo 260 000 euroakin tosi hyvin.

Sitä oikeasti menestyvää osakepoimijaa odotellessa... :-)

Mikä indeksirahasto? Huomaa ettet ole perehtynyt aiheeseen riittävästi. Kyllä niitä onnistujiakin vaan on.

Suomalaisia osakkeita on varmaan järkevintä verrata Helsingin pörssin indeksiin. Otin nyt Seligsonin Suomi-indeksi rahaston esimerkiksi, mutta eivät nuo muut hirveästi tuosta poikkea.

Ja tottakai joku voittaa aina indeksin, mutta kun vain pitäisi tietää se etukäteen, kuka. Ja kyllä, olen perehtynyt asiaan riittävän hyvin :-)

Vierailija
42/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista olisi tietää, että miten pitkäksi aikaa haluat nuo sijoittaa ja onko sinulle tulossa muutakin sijoitettavaa. Keskivertoihminen ei päihitä indeksiä, mutta toisaalta onhan se indeksin ostaminen äärettömän tylsää. Siitä on isoja tutkimuksiakin tehty että kannattaa hajautaa noin 10 eri firmaan, joten 2000 eurolla se ei tietty onnistu, mutta jos pistät koko 2000 euroa yhteen firmaan, niin se on melkoista arpapeliä. Nordnetin alkutarjouksella 300 euron erissä jos ostat, niin saat hyvinkin jo kuutta eri osaketta salkkuun. Sijoitussuositusten tekeminen taitaa olla ihan luvanvaraista peliä, mutta, jos itse olisin nyt kotimaan pörssistä ostamassa, niin ostaisin vaikka UPM:ää, Nestettä, Nordeaa, Konetta, Teliaa kutakin 400 eurolla. Siinä vois sit katsella, että miten käy eri aloille vielä.

Mitä tuohon tulee, että joku sanoi, että täältä ei kannata kysyä, niin sanoisin, että pankista kannattaa vielä vähemmän kysyä. Kauppaavat sieltä vielä kalliimpia omia tuotteitaan vaan. Tervetuloa sijoittamisen mielenkiintoiseen maailmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa on varma sijoitus.

Vierailija
44/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viimeksi Teliasoneraa, Gazpromia ja Inter Pipelineä Kanadasta.

Vierailija
45/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää vauvapalstalta kysellä sijoitusneuvoja, niin kannattaisiko unohtaa koko homma?

Täälä voi kuka tahansa antaa mitä sattuu neuvoja, jotka ei sotten olekaan niin hyviä.

Hyvä sisko, juuri se, joka ei ymmärrä sijoittamisesta mitään, antaa yleensä parhaat sijoitusvinkit! Tämä väite pitää tutkitusti kutinsa!

Vierailija
46/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna tulee Kiinan asuntokuplan aiheuttama pudotus viimeistään viimeisellä neljänneksellä. Itse aion odotella sinne asti seuraavia ostoja.

Vierailija
47/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin itse juuri dna:ta. Vakavarainen ja perinteisesti hyvin maksanut osinkoa.

Vierailija
48/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hajauttaa, sekä ajallisesti että eri firmoihin ja eri toimialoille. Ihan pieniä satseja ei kannata ostaa kerralla.

Olisiko vaikka niin, että nyt 500 Fortumiin ja 500 Koneeseen ja esim. kuukauden kuluttua samalla summalla joko noita tai sitten jotain muuta.

Tuo hajautushöpinä on vain turha klisee vailla mitään todellisuuspohjaa (eli tee niin jos et oikeasti halua vaurastua): päin vastoin kannattaa sijoittaa yhteen tai kahteen hyvään osakkeeseen, toki ne pitää tsekata pintaa syvemmältä, mikäli tarkoitus on kulkea pintapaikoissa hintoja kyselemättä!

Vierailija
49/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostaisin capmania. Halpa osake, hyvä osingonmaksaja.

Totta osin, välistävetäjiä siinä vain liikaa :(

Vierailija
50/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku "uskoo" Nokiaan, joku Outsaan, joku Rautsan nielaisseeseen SSAB:hen, joku Afarakiin, minä kaikkiin ;)

Vierailija
51/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sijoittanut aina niihin, jotka maksavat kunnon osingon. Jos olet osingon perässä osakekurssien vaihtelulla ei niinkään ole väliä. Aina on niitä ihmisiä, jotka odottavat vuoden pari, että kurssi olisi otollisempi. Ainoa ohjeeni oikeastaan on, että sijoita sen verran kuin olet valmis menettämään.

Vierailija
52/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Indeksirahastoon olen myös sijoittamassa, mutta sitä varten oon varannu eri summan.. Eli 2000€ puhtaasti voisin näihin osakkeisiin laittaa. Mitä mieltä olette Oravasta tai Cityconista? Nehän maksaa osinkoja kai neljästi vuodessa.

Oravasta pysy kaukana.

Citycon on tällä hetkellä edullinen.

Vierailija
53/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Indeksirahastoon olen myös sijoittamassa, mutta sitä varten oon varannu eri summan.. Eli 2000€ puhtaasti voisin näihin osakkeisiin laittaa. Mitä mieltä olette Oravasta tai Cityconista? Nehän maksaa osinkoja kai neljästi vuodessa.

Oravasta pysy kaukana.

Citycon on tällä hetkellä edullinen.

Eikö muka kannata ostaa lafkaa, joka jakaa osinkoa viisi kertaa enemmän kuin mitä tekee tulosta, eli ikituottaja on nyt keksitty!

Vierailija
54/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi tässä ruveta sijoituskoulua pitämään, mutta pari neuvoa voin antaa:

* unohda senttiosakkeet

* vältä hypefirmoja, jos et tunne taustoja

Kansa on kuukauden-parin aikana hullaantunut senttifirmoihin. Halvalla ei saa hyvää, osakemarkkinoillakaan. Voit kyllä tehdä niillä hyviä voittoja niin kauan kuin kurssi nousee ja hallitset pelin, mutta muista että mustapekka vaanii ja jää aina jollekin.

2000€ on pieni summa hajautettavaksi. Esim. Konetta saat sillä summalla noin 46 kpl. Jos Kone maksaa osinkoa 1,40€ osakkeelta, ei saadulla 64€:n osingolla juuri rikastu vuoden aikana. Näin esimerkkinä, jos jotain mainitsen.

Aikaisemmin joku jo ehdottikin seuraamaan kasvuyrityksiä. Niissä on potentiaalia pitkässä juoksussa kurssinousujen takia. Joulun nurkilla (aattona) oli tästä samasta aiheesta tarinaa palstalla. Silloin annoin yhden vinkin. Yritä löytää se, jos tiliä haluat tehdä parissa vuodessa.

- m65

Vierailija
55/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hkscan hinta on kallis verrattuna firman tuottoon ja taseeseen

Vierailija
56/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/59 |
06.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hkscan hinta on kallis verrattuna firman tuottoon ja taseeseen

Niin, tällä hetkellä. Mutta...

Vierailija
58/59 |
07.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
59/59 |
10.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hajautin osakesalkkua Ethereumilla. Ethereum on joukkorahoitettu turing-täydellinen tietokone, joka pystyy oletetusti pystyy 2 vuoden päästä välittämään enemmän siirtoja, kuin visa-verkko eli 60 000 tx/s. Kuten muut virtuaalivaluutat, se käyttää hajautettua lohkoketjua transaktioiden rekisteröimiseen. Lohkoketjussa "louhijat" varmentavat transaktioita, eli samaa mitä pankit tekevät varmentaessaan tilisiirtoja. Ethereumin lohkoketjun voi kuka tahansa ladata tietokoneelleen.

Mikä taas tee Ethereumista erityisen? Siihen voi liittää osaksi ”smart-contracteja”, eli koodinpätkiä liittyen transaktioihin. Tämä tarkoittaa sitä, että maksuihin voidaan asettaa aika- ja paikkaehtoja, joka taas mahdollistaa esimerkiksi logistiikka- tai rahavirtajärjestelmien automatisoimisen Ethereumin päälle. Ethereum on myös paljon nopeampi prosessoimaan transaktoioita kuin Bitcoin. Bitcoin-verkossa lohkoja louhitaan joka 10 minuutti, missä Ethereum-verkko luo uuden lohkon 12 sekunnissa.  Itse ostin Ethereumia nyt vuoden alussa 3 syystä: 1) Bitcoin. Monikaan Bitcoin-sijoittaja ei tiedä, että Bitcoinin lohkokoon on arveltu täyttyvän tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana. Bitcoinin lohkokoa voitaisiin suurentaa, mutta sen yhteisön tärkeimpien vaikuttajien mielipiteet ovat niin pahasti jakautuneet, että niin ei todennäköisesti tule tapahtumaan. Toiseksi Bitcoinin arvo on kääntäen verrannollisesti suhteessa muiden lohkoketjujen arvoon. Tällä hetkellä Bitcoinin arvo on laskussa, joka vaikuttaa siis Ethereumiin positiivisesti.  2) Tulevaisuuden odotukset. Ethereum kehittyy kokoajan, ja siihen on tulossa lähiaikoina merkittäviä päivityksiä. Päivitykset muun muassa mahdollistavat end-to-end algoritmisuojatut transaktiot, ja hidastavat lohkoketjun inflaatiota. Inflaation pysähtymisen myötä louhijat eivät saa uutta Ethereumia palkkioksi, vaan palkkio tullaan maksamaan vakiona transaktioista. 3) Pimeät markkinat. Let’s face it, darknet-verkkoa ei olisi ilman lohkoketjuja. Pankit rahaoperaattoreina estivät huumekaupan, mutta lohkoketjun louhijat eivät voi tietää keneltä kenelle transaktio välittyy.

Uskon Ethereumin kehitykseen pitkällä tähtäimellä. Ethereum tukee IoT:n (Internet of Things) kehitystä Verkko, joka yhdistää hyödyke- ja rahavirrat ilman kolmansien osapuolien väliintuloa. Ethereumille on enemmän käyttösovelluksia kuin Bitcoinille, ja se toimii nopeammin kuin se, ja siitä tulee anonyymimpi kuin Bitcoin. Bitcoinia on verrattu viimeaikoina kultaan, ja sitä se onkin verratuna Ethereuminiin. Jotain jota tulee kokoajan lisää, ja jota ihmiset varastoivat uskoen sen arvonnousuun. Näistä syistä Warren Buffet ei sijoita kultaan, joten minäkään en sijoita Bitcoiniin. Ethereumin hinta on 1/100 Bitcoinin hinnasta. Uskon, että Bitcoin on kuplassa ja että Ethereumin hinta on aliarvostettu. Suomen pankki on osoittanut kiinnostusta Ethereumia kohtaan. Ethereum tukee IoT:n (Internet of Things) ja II:n (Industrial Internet) kehitystä mahdollistamalla hyödyke- ja rahavirtojen yhdistämisen. TEKES:n mukaan II aiheuttaa samanlaisen vallankumouksen kuin automatisaatio ja mekanisaatio aikanaan.

Oho tulipa kirjoiteltua kunnon analyysi. Itse suositteleisin Ethereumia ostettavaksi täältä: https://goo.gl/pSNyDX Coinmama toimii myös Ethereumin säilytyspaikkana. Vaihtoehtoisesti voit ostaa Bitcoinia esimerkiksi bittiraha.fi:stä, ja muuttaa sen Ethereumiksi jossain pörssissä kuten Poloniexissä. Tähän tapaan sisältyy kuitenkin välittäjäpalkkio Bitcoin-myyjälle ja virtuaalivaluuttapörssille.