Kysymys teille, joilla kokemusta narsisteista ja ihmisuhteista heidän kanssa
Hei.
Kuten otsikossa jo lukee minulla olisi kysymys sinulle, jolla kokemuksia ihmissuhteista narsistin kanssa. Olen itse tekemisissä ihmisen kanssa, joka täyttää erittäin pitkälle narsistisen ihmisen tuntomerkit ja minusta tuntuu, että hänellä on valta meidän suhteessa ja minä kilttinä ihmisenä olen kuin pompoteltava pallo.
Kuvailen ensin ihmistä: hän on ulkonäöltään hurmaava ja esittää hyvin itsevarmaa (tosin olen alkanut epäillä hänen itsetuntonsa todellista vahvuutta ja sisintä ulkokuoren alla). Hän on kovismainen ja tykkää heittää läppää ja saada muut näin nauramaan. Hänen on pakko saada huomio, joko positiivisesti, mutta jos tätä ei ole riittävästi tarjolla nappaa hän huomion sitten vaikka negatiivisella tavalla (esim käyttämällä rumaa kieltä, haastamalla riitaa jne) Riitatilanteissa hänellä on vara haukkua toinen maanrakoon, mutta jos hänelle tulee sanoneeksi pahasti hän saattaa katkaista välit kylmästi ja lopulta riidassa aina toinen anelee armoa ja anteeksiantoa, vaikka kyseine henkilö on tasan itsekin aiheuttanut mielipahaa ja omalla käyttäytymisellä edistänyt riitaa. Keskustelut pyörivät hänen elämänsä ympärillä, eikä hän tavatessa koe mitään ongelmaa siinä, että jauhaa itsestään 20 min putkeen kysymättä esim mitä toiselle kuuluu. Lisäksi kaikki tehdään hänen aikataulujen mukaan ja saatetaan sopia aika edellisenä päivänä, mutta seuraavana hän jo siirtää tapaamisajankohdan, koska hänen aikataulunsa muuttuivat ja sitten minä juoksen hänen aikataulujen mukaan.
Meillä oli tapaaminen pari päivää sitten ja kun nyt toivotin hänelle uudet vuodet ja kiitin tapaamisesta hän ei edes vaivaudu lukemaan viestejäni.
Kyseessä on nuori mies.
Itse koen, että jään häneen koukkuun pahasti ja hän "käyttää" minua ja tapaamme silloin kun hänelle sopii, muutoin hänellä ei ole aikaa edes viestiin vastata.
Kuinka tällaisesta haitallisesta ihmissuhteesta luultavimmin narsistiin saa kamppailtua itsensä irti, varsinkin jos itse on ihastunut ja perusluonteeltaan todella kiltti ja hyväsydäminen.
Kommentit (4)
Ainoastaan tekemällä itse päätöksen erosta, ennen kuin menetät itsetuntosi. Lievältä kuulostaa kirjoittamasi, mutta jos tunnet nyt jo nuin niin eroa. Ei kannata odotella mitään tilanteen pahetumista tai korjaantumista.
Hoida ero ja älä ole narsistiin enää yhteydessä, estä puhelut, viestit, some yms. Pienikin yhteydenotto voi saada sinut takaisin, kerro tilanteesta perheelle ja ystäville, jotta saat tukea päätökseen.
Kun narsistiin katkaisee välit, aloittaa hän todennäköisesti pitkällisen projektin, jonka tarkoituksena on saada sinut takaisin koukkuun. Hän saattaa syyllistää, teeskennellä muuttuvansa, uhkailla radikaalistikin, esim. itsemurhalla. Todennäköisesti tulet kokemaan, kuinka narsisti yrittää vedota välien katkaisun jälkeen juuri niihin piirteisiin sinussa, jotka saavat sinut nytkin vielä toistaiseksi pysyttelemään suhteessa. Myös mustamaalausta muille ihmisille saattaa esiintyä.
Kannattaa irrottautua suhteesta kerrasta poikki -tyyliin, sen jälkeen pysyä vahvana ja päättäväisenä, eikä pitää häneen enää mitään yhteyttä. Kerro myös ystävillesi ja perheellesi, millaisessa tilanteessa olet – jos narsisti yrittää sitten käyttää heitä koston välineenä, he tietävät missä mennään.
Mulla itselläni on tosin vain vähänlaisesti kokemusta narsisteista. Yhden hyvin vahvasti narsistipiirteisen ihmisen olen nuorempana tuntenut, ja vieläkin koen monesti houkutusta vatvoa menneitä, välillä aikaisemmin tunsin myös halua ottaa uudelleen yhteyttä. Pitää vaan pitää päänsä ja muistaa, mikä on itselle parasta. Tsemppiä.
Ainoa konsti on katkaista yhteys kokonaan. Kokemuksesta tiedän, että kaikki muuttuu ajan kanssa vain pahemmaksi. Kuvioon kuuluvat hyvittely- ja anteeksipyytelyvaiheet, kun yrität pitää rajoistasi kiinni. Ne ovat ohimeneviä ja tilanteet toistuvat aina pahempina niin kauan kuin jaksat puolustaa itseäsi. Lopulta alat itsekin uskoa omaan arvottomuuteesi ja siihen, ettet edes ansaitse parempaa.
Pääset rauhaan, kun tyypillä on uusi uhri hankittuna. Siihen saakka ole valppaana, äläkä päästä häntä luikertelemaan takaisin.
Osaisko kukaan auttaa?