Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Taikapillereitä" poskiontelotulehdukseen?

01.01.2017 |

Tilanne lyhyesti:
Mulla on todettu krooninen tulehdus kaikissa sivuonteloissa, hoito on kesken ja hoitosuhde alan erikoislääkärillä Yhdysvalloissa, jossa asun. Seuraava käynti hoitavalle lääkärille viikon päästä. Nyt olen lomalla Suomessa ja paluulento parin päivän päästä. Poski- ja etenkin otsaontelot oireilevat taas vahvasti, kun hoidoksi määrätty pitkä ab-kuuri loppui jokunen vrk sitten.
Jos menen Suomessa päivystykseen, onko lääkärillä antaa muuta hoitoa kuin duact? Antibioottikuuria en mielellään nyt ottaisi, koska pelkään sen sotkevan hoidon kokonaiskuvaa. Jotain taikapilleriä silti kaipaisin oloa helpottamaan, että selviän lennosta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duactia ja nenäkannuttelua on mulle tarjottu antibioottikuurien ja punkteerauksien lisäksi. Nenäkannu on ihan jepa ehkäisemään poskiontelotulehduksia, mutta ei se maagisesti paranna jos on jo tulehdus päällä. Tukkoisuuteen auttaa kyllä.

Vierailija
2/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja avaavia nenäsuihkeita kanssa.

-1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duactia ja nenäkannuttelua on mulle tarjottu antibioottikuurien ja punkteerauksien lisäksi. Nenäkannu on ihan jepa ehkäisemään poskiontelotulehduksia, mutta ei se maagisesti paranna jos on jo tulehdus päällä. Tukkoisuuteen auttaa kyllä.

Nenäkannun kävinkin jo ostamassa, ja sitä oon kyllä käyttänyt ennenkin. Se auttaa kyllä, mutta valitettavasti vain noihin alimpiin sinuspareihin. Voi jos oliskin joku vehje jolla saisi huuhdottua noi otsaontelot!!

Vierailija
4/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole moneen vuoteen ollut enää ongelmia, kun aloin käyttää säännöllisesti nenäkannua. Huuhdon monta kertaa päivässä, jos yhtään tuntuu, että alkaa joku tauti iskeä. Lisäksi käytän nasonex suihketta, jos on yhtään tukkoisuutta. Antibiootteja en ole tarvinnut vuosiin.

Vierailija
5/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein antibioottihoitoon yhdistetty kortisonihoito on tehokas, mutta hankala toki, jos et halua antibiootteja. Itse olen joskus käyttänyt Sinoclear-sumutetta. On kurja käyttää, mutta kyllähän aukee!

6/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole moneen vuoteen ollut enää ongelmia, kun aloin käyttää säännöllisesti nenäkannua. Huuhdon monta kertaa päivässä, jos yhtään tuntuu, että alkaa joku tauti iskeä. Lisäksi käytän nasonex suihketta, jos on yhtään tukkoisuutta. Antibiootteja en ole tarvinnut vuosiin.

Mulla samat kokemukset nenäkannusta. Se on todella hyvä ja toimiva noiden alempien sinusten hoitoon. Katkaisin sillä vuosiksi poskiontelotulehduskierteen. Vaan appajee, sitten asuin 2,5 vuotta talossa, josta paljastui paha homevaurio ja nyt tuota kroonista tulehdusta (ihan kaikissa sinuspareissa) ei meinata saada kuriin millään. Siltä se ainakin tuntuu. Pahinta on just noi otsaontelot, niitä kun ei ees pysty huuhtomaan 😡

Vierailija
7/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 5 lisää vielä, että otsaontelotulehdus vaatii usein jo sairaalahoitoa. Itse otsaonteloja ei saa huuhdeltua, se on lääkärin hommia.

Vierailija
8/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nenäkannulla saa huuhdeltua kuin nenän, ei siis mitään sivuonteloita. 

9/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein antibioottihoitoon yhdistetty kortisonihoito on tehokas, mutta hankala toki, jos et halua antibiootteja. Itse olen joskus käyttänyt Sinoclear-sumutetta. On kurja käyttää, mutta kyllähän aukee!

Voiko tuota kortisonisuihketta saada ilman antibiootteja? Joudun erittäin todennäköisesti syömään vielä paljonkin antibiootteja kierteen kuriin saamiseksi, mutta mieluusti odottaisin että hoitava lääkäri, jolla on kokonaiskuva hallussa, tekee ratkaisut niistä.

Vierailija
10/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät ne ole jo avartaneet vuotoaukkoja leikkauksella?

11/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 5 lisää vielä, että otsaontelotulehdus vaatii usein jo sairaalahoitoa. Itse otsaonteloja ei saa huuhdeltua, se on lääkärin hommia.

Joo, erikoislääkärillä ja yhdessä kohtaa tilanteen ollessa akuutti, myös sairaalassa tätä on hoidettu. Luultavasti jotain kirurgisia toimenpiteitä on jatkossa luvassa. Mutta ne hoidetaan sitten siellä USAn päässä, kun nyt vaan selviäisin ensin siitä lennosta 😬

12/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät ne ole jo avartaneet vuotoaukkoja leikkauksella?

Diagnoosi on suht tuore, tältä syksyltä. CT-kuvat on otettu ja niiden tulokset luettu vasta joulukuun alussa. Hoito aloitettiin pitkällä ab-kuurilla, ja sen vaikutuksia ja muuta jatkoa on tarkoitus katsoa viikon päästä. Leikkaus on mahdollinen ja käsittääkseni jopa todennäköinen.

Siksi en nyt haluaisi sekoittaa tähän mitään tk-lääkärin ab-kuureja, vaan antaa hoitavan lääkärin päättää niistä.

Vierailija
13/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SouthernGrove kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tuota kortisonisuihketta saada ilman antibiootteja? Joudun erittäin todennäköisesti syömään vielä paljonkin antibiootteja kierteen kuriin saamiseksi, mutta mieluusti odottaisin että hoitava lääkäri, jolla on kokonaiskuva hallussa, tekee ratkaisut niistä.

Suihketta voi saada ilman antibiootteja ja suihkeen tehoa voi kokeilla parantaa antihistamiinin avulla. Suun kautta otettavia kortikosteroiditabletteja (esim. prednisoloni) määrätään mieluiten antibiootin kanssa. Toki tämä on lääkärikohtaista, ja tuntuu, että kaikki yleislääkärit eivät näitä kikkoja osaa käyttää. Parasta olisi, jos sinulla olisi mahdollisuus käydä korvatautien erikoislääkärillä.

14/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SouthernGrove kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suihketta voi saada ilman antibiootteja ja suihkeen tehoa voi kokeilla parantaa antihistamiinin avulla. Suun kautta otettavia kortikosteroiditabletteja (esim. prednisoloni) määrätään mieluiten antibiootin kanssa. Toki tämä on lääkärikohtaista, ja tuntuu, että kaikki yleislääkärit eivät näitä kikkoja osaa käyttää. Parasta olisi, jos sinulla olisi mahdollisuus käydä korvatautien erikoislääkärillä.

Kiitos paljon tästä, nyt tajuan että taisin tarvita juuri tätä oivallusta. Olin menossa tk-lääkärille päivystykseen pyytämään taikoja, joista itsekin epäilin jääväni kumminkin paitsi. Sitten kyselen vinkkejä av-raadilta, että mitä kannattaisi lääkäriltä pyytää 😀 No, selkeästi se oli sitten kumminkin hyvä kikka, tosin vähän toisenlaisena järjen äänenä 😀

Soitan huomenna tosiaan yksityiseltä erikoislääkäriltä ajan. Duactia kun mulla olisi kyllä saatavilla ilman lääkärikäyntiäkin. Jospa sillä erikoislääkärillä olisi tarjota joku tehokkaampi cocktail, duact ei tunnu yksinään riittävän. Kiitos!

Vierailija
15/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä, joka oli todella hyvä punkteeraamaan. En ole uskaltanut antaa kenen tahansa punkteerata, joten mulla on myös Duact ja kortisonisuihke auttaneet ensi hätään. Joskus olen selvinnyt niillä koko taudin. Nenäkannua en olekaan koskaan kokeillut.

Vierailija
16/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SouthernGrove kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SouthernGrove kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos paljon tästä, nyt tajuan että taisin tarvita juuri tätä oivallusta. Olin menossa tk-lääkärille päivystykseen pyytämään taikoja, joista itsekin epäilin jääväni kumminkin paitsi. Sitten kyselen vinkkejä av-raadilta, että mitä kannattaisi lääkäriltä pyytää 😀 No, selkeästi se oli sitten kumminkin hyvä kikka, tosin vähän toisenlaisena järjen äänenä 😀

Soitan huomenna tosiaan yksityiseltä erikoislääkäriltä ajan. Duactia kun mulla olisi kyllä saatavilla ilman lääkärikäyntiäkin. Jospa sillä erikoislääkärillä olisi tarjota joku tehokkaampi cocktail, duact ei tunnu yksinään riittävän. Kiitos!

Hyvä, jos tuli jokin oivallus. Toivottavasti saat ajan hyvälle lääkärille!

Vierailija
17/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä soittoa huomisern, vasn nettiin aikaa varaamaan. Tosin kaikki erikoisläkärit taitavat olla joululomalla.

Vierailija
18/18 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poskiontelotulehdus kannattaa hoitaa kuntoon.

Minun miehellä mätä levisi otsalohkoon ja jouduttiin tiputtamaan mätää pois poraamalla reikä.