Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä edelleen 1970-luvun tyylijäänteenä olohuoneessa kirjahylly ja siinä pieni baarikaappi?

Vierailija
01.01.2017 |

Niin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on, sain sen vanhemmiltani 90-luvulla, kun he halusivat vaihtaa. Kirjahylly on tumma ja tuntuu vievän paljon tilaa, mutta kun se on täyspuuta, hyllyt kestävät isotkin kirjamäärät taipumatta. Sen baarinkaapin oven irroitin, kun se ei enää pysynyt kiinni.

Minulla on ollut pitkään haussa uusi, mutta mieleistä, kohtuuhintaista mallia ei ole tullut vastaan. Mitään pinnoitettua levyä en halua. On kyllä käynyt mielessä, jos teettäisin uuden, mutta en ole päässyt ajatusta pitemmälle.

Se kirjahylly hankittiin kotiin joskus 70-luvulla.

Vierailija
22/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4973 kirjoitti:

Ei ole, mutta ostaisin heti, jos löytyisi juuri sellainen, kuin meille hankittiin 70-luvun alussa, eli toisessa yläreunassa lasivitriini, keskellä lukittava baarikaappi ja alhaalla keskellä vetolaatikot ja reunoissa lukittavat kaapit. Se oli tosi makea, erityisesti se baarikaappi, jossa oli valo ja peili takana ja lasihyllyt. Availin sitä usein ihan vaan sen takia, kun siitä tuli jotenkin niin kansainvälinen fiilis :)            Ei meillä paljoa alkoholia käytetty, mutta aina siellä baarikaapissa muutama pullo oli, sekä snapsi-, konjakki-  ja krogilaseja. Itse en käytä alkoholia juuri lainkaan, mutta voisin laittaa sinne nuo muutamat ulkomailta tuodut ja lahjaksi saadut viski ja konjakkipullot.

Kansainvälinen fiilis? On meillä unelma kumman kun ei Suomalainen kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4973 kirjoitti:

Ei ole, mutta ostaisin heti, jos löytyisi juuri sellainen, kuin meille hankittiin 70-luvun alussa, eli toisessa yläreunassa lasivitriini, keskellä lukittava baarikaappi ja alhaalla keskellä vetolaatikot ja reunoissa lukittavat kaapit. Se oli tosi makea, erityisesti se baarikaappi, jossa oli valo ja peili takana ja lasihyllyt. Availin sitä usein ihan vaan sen takia, kun siitä tuli jotenkin niin kansainvälinen fiilis :)            Ei meillä paljoa alkoholia käytetty, mutta aina siellä baarikaapissa muutama pullo oli, sekä snapsi-, konjakki-  ja krogilaseja. Itse en käytä alkoholia juuri lainkaan, mutta voisin laittaa sinne nuo muutamat ulkomailta tuodut ja lahjaksi saadut viski ja konjakkipullot.

En ole tuo ylempi muistelija, mutta sinä taidat olla aika paljon nuorempaa sukupolvea? Meinaan itse 70-luvulla syntyneenä tiedän tasan tarkkaan mistä toi ylempi kirjoittaja puhuu. En tosin itselleni sellaista kirjahyllyä haluaisi, mutta juurikin tuo fiilis, mikä lapsena tuli kaappia tutkiessa, on tuttu. 80-luvun alkupuolella, ennen kuin kaapelitv tuli sen ainoan oikean mtv:n kanssa nuorison saataville, televisiosta tuli tasan kaksi ohjelmaa joista saattoi kuulla "nuorisomusiikkia". Levyraati ja Mikko Alatalon juontama hittimittari. Levyraadissa oli aina yksi kappale tätä "menevää nuorisomusiikkia" (:DDD), hittimittarissa sentään useampi. Radiosta tuli yksi ainoa nuorisolle tarkoitettu ohjelma (kerran viikossa!), Rockradio. Sieltä mankat kuumina (mankka=kasettinauhuri) odoteltiin lempibiisiä, jonka näppäräsorminen saattoi ehtiä äänittää kasettinauhalle ilman juontajan horinoita. Niin että kyllä se baarikaapin availu valoineen ja konjakkipulloineen toi ihan oikeasti kansainvälistä tunnelmaa, sehän oli melkein kuin Dallasissa. Sitä teidän internettiin ja maailmanmatkusteluun tottuneen sukupolven voi tietenkin olla aika mahdoton käsittää. Ja ei tuosta ajasta ole kuin 30 vuotta. Silmänräpäys, jos multa kysyt.

Vierailija
24/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4973 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta isovanhemmillani omi 70-luvulla. Olen nyt viisikymppinen itse.

Vanhemmillasiko 70-luvulla ei ollut?  Olen samaa ikäluokkaa ja kyllä meidän naapurustossa oli liki jokaisessa perheessä kyseisenlainen kirjahylly. Se siis ei ollut siihen aikaan pelkästään mikään isovanhempien muotitavara, vaan myös nuorempien, eli lapsiperheiden muotia. Nykyisten parikymppisten isovanhemmilla niitä varmasti vielä näkee, eli siis minun ja sinun vanhempien ikäisten kodeissa.  

No ei ollut vanhemmillani 70-luvulla eikä sen jälkeen. Isovanhemmilla oli tiikkinen kirjahylly, jossa keskellä oli baarikaappi. Omilla vanhemmillani oli Artekin kirjahylly vasleaa tammea. Sellainen malli, jossa muutamassa hyllyssä oli ouiset liukuovet, mutta avohyllyt olivat täynnä kirjoja. Luulen, että tämä baarikaappihylly tai -hyllyttömyys liittyi eri yhteiskuntaluokkien sisustustapoihin.

Vierailija
25/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta muistan kyllä elävästi ne kirjahyllyt, jotka oli oikeastaan tarkoitettu paremminkin matkamuistoille ja kaikenlaisten koriste-esineiden sekä valokuvien säilytykseen, kuin kirjojen säilytykseen.

Vierailija
26/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä4973 kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt viestistä edes tuota vähää. Kaikki jotka ovat lapsuutensa 60-70-luvulla eläneet, ymmärtävät varmasti, mitä sillä kansainvälisyydellä tuossa kontekstissa tarkoitin. Siinä siis oli häivähdys jostain kaukaisesta "glamourista", jota olimme alkaneet näkemään televisiosta. Televisiohan oli vielä sangen nuori 70-luvulla.

Vierailija
27/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kouluun vuonna 1986 ja silloin muistan kuinka hienona pidettiin baarikaappia. Jollakin oli kotona jopa baaritiski 😲

Se oli sitä glamouria, ihailtiin Dallasin ja Dynastian menoa.

Mä pääsin vähän leuhkiin kun mummilassa oli baarikaappi. Ei siellä mitään ollut mutta eihän sitä kukaan tiennyt.

Myöhemmin tuli mm. maapallobaarikaapit. Onko nykyään käytössä mitään erillistä baarikaappia?

Vierailija
28/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuori perheenäiti juuri 70-luvun kieppeillä ja ei minulla tuollaista baarikaappikirjahyllyä ollut vaan Lundian hyllyt. En olisi unissanikaan sellaista kapistusta hankkinut. Siskoni, joka on suunnilleen samaa ikäluokkaa, omisti tuollaisen baarihyllyn. Ero näkyi meidän välillä lähinnä siinä, että minulla oli valtavasti kirjoja. Siskolla ei ollut kuin pari jonkun yhdistyksen vuosikirjaa ja hyllyjä täytti kaiken näköiset keramiikkaotukset ja ylimmällä tasolla kamalia tyhjiä alkoholipulloja, sellaisia koristeellisempia. Jessus sentään, siskokulta!

Vierailija
29/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö minkälaisen baarikaapin minä haluaisin, sellaisen 1920-30-luvulla tehdyn funkis tyylisen. Sellaisen erillisen, ei mihinkään kirjahyllyn yhteyteen. Sellaisen jota Poirot käyttäisi. Voi kun jostain löytäisi sellaisen!

Vierailija
30/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli baarikaappihylly täynnä kirjoja. Siis todella täynnä, niitä oli pitkin ja poikin ja vetolaatikoissa ja pinoina hyllyn päällä.

Baarikaapissa ei sentään ollut kirjoja, siellä oli arvokkaimmat paperit ja viskipullo.

Vierailija
31/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä4973 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Mutta isovanhemmillani omi 70-luvulla. Olen nyt viisikymppinen itse.

Vanhemmillasiko 70-luvulla ei ollut?  Olen samaa ikäluokkaa ja kyllä meidän naapurustossa oli liki jokaisessa perheessä kyseisenlainen kirjahylly. Se siis ei ollut siihen aikaan pelkästään mikään isovanhempien muotitavara, vaan myös nuorempien, eli lapsiperheiden muotia. Nykyisten parikymppisten isovanhemmilla niitä varmasti vielä näkee, eli siis minun ja sinun vanhempien ikäisten kodeissa.  

Meillä ei myöskään ollut, meillä oli monta kirjahyllyä täynnä kirjoja, isovanhemmilla se baarikaappiversio olohuoneessa ja kirjat muualla.

Vierailija
32/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole eikä ole koskaan ollut sellaista edes lapsuudenkodissa.

Vierailija
33/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lapsuudenkodissa, ei ollut isän tai äidin sisaruksillakaan eikä ole meillä. Mutta lapsuudenkodissa oli kirjastohuone, jossa oli 2 seinällä varmaan 70 metriä kirjoja. Sama jatkuu omassa kodissa, kirjastossa on lasin tai puuoven takana aika monta lukukokemusta.

Ruokasalin vitriinissä ovat ne snapsi- ja grogilasit siistissä rivissä. Viinat majailevat keittiön yläkaapissa.

Vierailija
34/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudessa meillä oli kotona sellainen. Kirjahyllyssä oli kolme osaa, joissa kaikissa oli avohyllyt kirjoille, alhaalla ovelliset hyllyt ja keskiosassa joko lasiovinen vitriini, isompi tyhjä taso (ei telkkarille, koska johdoille ei ollut paikkaa - meillä siinä pidettiin kukkia ja isoa lasimaljaa) ja sitten se baarikaappi, joka oli lukittava ja peiliseinäinen.

Haluaisin sellaisen baarikaappihyllyn, koska nyt mulla ei ole mitään järkevää tilaa viinaksille, shakereille ja grogi/liköörilaseille. Mahtuisi vähän kirjojakin sinne.

Vierailija
35/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei koska baarikaappi tulisi tyhjennettyä aina

Vierailija
36/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun kirjahyllyjä hävitetään muuten urakalla, kun ne eivät mihinkään kelpaa. Eivät edes kierrätyskeskukseen.

Meillä on olohuoneessa avokirjahylly täynnä kirjoja. Mäntyiset hyllyt ja tikasjalat, ei kuitenkaan lundiaa.

Vierailija
37/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö minkälaisen baarikaapin minä haluaisin, sellaisen 1920-30-luvulla tehdyn funkis tyylisen. Sellaisen erillisen, ei mihinkään kirjahyllyn yhteyteen. Sellaisen jota Poirot käyttäisi. Voi kun jostain löytäisi sellaisen!

Niitä löytyy kyllä, mutta ne maksavat kohtalaisen paljon - ja ne vievät tilaa. Mulla ihan normikirjahyllyt vievät tilaa (seinäpinta-alaa, kiitos 2000-luvun avoarkkitehtuuri) jo entisestään, joten siksi kaipailisin juuri sellaista kirjahyllyyn integroitua kaappia.

Vierailija
38/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 29v ja mulla oli lapsena huoneessani tuollainen 70-luvun kolmiosainen kirjahylly, taisi olla äitini lapsuudenkodista peräisin. Sitten muutettiin enkä tiedä minne tuo kaluste joutui. Se oli tukeva, hyllyt paksuja ja vahvoja, kantoi kirjojen painon ja akvaarionkin. Oli lasiovinen baarikaappi valolla, siellä säilytin pikkueläimiä ja muita pikkuesineitä.

Voisin haluta tuollaisen kirjahyllyn kotiini nytkin, mutta täällä ei ole ainuttakaan "ehjää seinää". Laittaisin hyllyt täyteen kirjoja, laatikoihin valokuvat, baarikaappi vaikka maljakoita.

Vierailija
39/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ne härskejä 70-luvulla, viinalasit ja -pullot vaan esillä. Kodinhoitaja hoiti tenavat, että isäntä sai ryypätä, kun akka oli laitoksella. Ei kävis tänä päivänä tuollainen peli.

Vierailija
40/47 |
01.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MoosesAbraham kirjoitti:

ei koska baarikaappi tulisi tyhjennettyä aina

Mukavinta siinä baarikaapissa olikin sen tyhjentäminen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän