Onko teillä edelleen 1970-luvun tyylijäänteenä olohuoneessa kirjahylly ja siinä pieni baarikaappi?
Kommentit (47)
Ei todella, ehkä 30 vuotta sitten olo.
Ei ole. Mutta isovanhemmillani omi 70-luvulla. Olen nyt viisikymppinen itse.
Mummimme ko.hylly heitettiin pois viime vuonna. Olisin pitänyt itse jos värimaailman olisi voinut uudistaa..
Kirjahylly on tietenkin, mutta ei tuota 70-luvun mallia. Nuohan eivät varsinaisia kirjahyllyjä olleetkaan, vaan vitriinejä mm. astioiden ja koriste-esineiden säilytykseen.
Minulla on pelkästään se baarikaappi vanhasta kirjahyllystä.
Mummolassa on. Siellä oli lasit ja viinapullo, lapsenlapsille suklaata. Nykyään on vaan lasit. Lukittava kaappi ja varmasti hieno aikoinaan.
Ei ole, mutta ostaisin heti, jos löytyisi juuri sellainen, kuin meille hankittiin 70-luvun alussa, eli toisessa yläreunassa lasivitriini, keskellä lukittava baarikaappi ja alhaalla keskellä vetolaatikot ja reunoissa lukittavat kaapit. Se oli tosi makea, erityisesti se baarikaappi, jossa oli valo ja peili takana ja lasihyllyt. Availin sitä usein ihan vaan sen takia, kun siitä tuli jotenkin niin kansainvälinen fiilis :) Ei meillä paljoa alkoholia käytetty, mutta aina siellä baarikaapissa muutama pullo oli, sekä snapsi-, konjakki- ja krogilaseja. Itse en käytä alkoholia juuri lainkaan, mutta voisin laittaa sinne nuo muutamat ulkomailta tuodut ja lahjaksi saadut viski ja konjakkipullot.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Mutta isovanhemmillani omi 70-luvulla. Olen nyt viisikymppinen itse.
Vanhemmillasiko 70-luvulla ei ollut? Olen samaa ikäluokkaa ja kyllä meidän naapurustossa oli liki jokaisessa perheessä kyseisenlainen kirjahylly. Se siis ei ollut siihen aikaan pelkästään mikään isovanhempien muotitavara, vaan myös nuorempien, eli lapsiperheiden muotia. Nykyisten parikymppisten isovanhemmilla niitä varmasti vielä näkee, eli siis minun ja sinun vanhempien ikäisten kodeissa.
Kunpa olisikin! Yli 80-vuotiailla vanhemmillani kyllä on. Juuri sellainen palisanteripintainen hieno.
Kirjahylly on, itse asiassa huushollissani on niitä kaksikin, mutta ne ovat nimensä mukaisesti kirjojen säilyttämiseen tarkoitettuja. Ei ole baarikaappeja tai vitriinejä, ei myöskään sukukuvien alttaria, vaan todellakin kirjoja, isommassa hyllyssä kaunokirjallisuutta kahdessakin kerroksessa ja hieman pienemmässä pääasiassa ammattikirjallisuutta, mutta myös jonkin verran kaunokirjallisuutta.
Kirjahylly ei ole mikään reliikki jostain 70-luvulta, vaan on aina kuulunut sivistyneen perheen kotiin. En osaisi edes elää ilman kirjoja, sillä olen lukenut siitä asti, kun vähän vaille kuusivuotiaana opin lukemaan suoraan, kuten silloin muinoin sanottiin. Ja lukea aion niin kauan kuin silmät toimivat ja kirja kädessä pysyy noin kuvainnollisesti. Jos järki sitten vielä pelaa, kun silmät ns. loppuvat, siirryn äänikirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjahylly ei ole mikään reliikki jostain 70-luvulta, vaan on aina kuulunut sivistyneen perheen kotiin. En osaisi edes elää ilman kirjoja, sillä olen lukenut siitä asti, kun vähän vaille kuusivuotiaana opin lukemaan suoraan, kuten silloin muinoin sanottiin. Ja lukea aion niin kauan kuin silmät toimivat ja kirja kädessä pysyy noin kuvainnollisesti. Jos järki sitten vielä pelaa, kun silmät ns. loppuvat, siirryn äänikirjoihin.
Ei mikä tahansa kirjahylly olekaan kyseessä, vaan se hieno möhkäle 70-luvulta.
Löytyy porukoilta ja aion sen ottaa omaan kotiini tulevaisuudessa.
Rakastan kirjoja ja minulla on kahden seinän mitalta hyllyjä täynnä niitä. Muistan kyllä kotonani olleen kyseinen hyllyhirvitys ilman ainoatakaan kirjaa ja täynnä "koriste-esineitä".
Mummilla oli todella aito 70-lukumöhkäle, kirjat tietysti säilytettiin muualla lukuunottamatta tietosanakirjasarjaa ja MitäMissäMilloin- sarjaa. Muuten Möhkäle oli autenttisesti pyhitetty valokuville (rippi-yo ja hääkuvat vaikkei kaukaisempien sukulaisten nimiäkään tietäisi), matkamuistoille (tuhkakuppi Rhodokselta, posliinisormustin Teneriffalta jne), ja tietysti oli oltava se baarikaappi jossa saattoi esitellä matkamuistopulloja joita ei koskaan avattu ja hienoja lasikokoelmia.
Kuten lukemiseen tarkoitetut kirjat, myös juomiseen tarkoitettu alkoholi säilytettiin muualla. Möhkäle oli statussymbolien esittelyalue, ei hyötyhuonekalu.
Vanhemmillani on, minusta se on aika hieno. :)
Vanhemmillani on. Meillä on kirjahylly ilman baarikaappia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmillani on. Meillä on kirjahylly ilman baarikaappia.
Lisäänpä vielä, että vanhempani hankkivat kyseisen hyllykön joskus 80-luvun lopulla tai 90-luvun alussa. Ja 70-luvulla asuimme talossa, jonka olohuoneessa oli kiinteä kirjahylly. Baarikaappeineen, mutta silloin siinä baarikaapissa säilytettiin isän levysoitinta ja levyjä.
Vanhemmillani on, inhosin jo lapsena sitä.
Juu, tavallaan. Meillä on Boknäsin kirjahylly ja alaosassa on lokero, missä säilytetään viinaa.