Ilotulitteita valittavat koiraihmiset ärsyttää!
Kerran vuodessa ammutaan raketteja ja ne valittaa, joiden lemmikit terrorisoivat muita ihan joka päivä. Meillä naapuri jakoi naapurustoon lappusia, joissa pyysi ampumaan ilotulitteet muualla kuin omassa pihassa, ettei koirat pelkää. Voi Juma!
Samat koirat haukkuu tuossa pihassa kaikkea mikä liikkuu ihan joka päivä. Meidän lapset ei taannoin ikinä voineet nukkua päikläreitä pihassa vaunuissa noiden hurttien vuoksi ja nyt mun olisi pitänyt huomioida koirien pelko sen yhden kerran kun meillä on isommat UV-kekkerit. Ammuttiin muutama pata tuossa pihassa ja nyt naapuri facessa kerää sympatiaa...
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Hei minä keksin! Mitä jos paukuttelijat menis paukuttelemaan jonnekkin muualle, tarkoitukseen pyhitettyyn paukuttelupaikkaan? Kun kerran tässäkin mainostavat että ihan helppoa maksaa satoja euroja siitä, että menee vuokramökkiin erämaahan koiran kanssa uudeksi vuodeksi, niin mitä jos tehtäis niinpäin, että paukuttelijat menis sinne, ja rauhaarakastavat saisivat pysyä ihan omassa kotonaan rauhassa? :)
Mitäs luulet, onko paukkuarkoja koiria enemmän kuin uudenvuodenjuhlijoita vai päinvastoin?
Minä pelkään koiria. Luulen että pelko johtuu siitä, kun lapsena päälleni hyppäsi nurkan takaa naapurin irti ollut koira, ja toinen tuttu koira puraisi niin, että jalasta tuli verta.
Tykkään lenkkeillä, mutta sydämeni alkaa hakata aina kun koira tulee vastaan. Pelkään, että se käy päälleni. Jotkut vielä pitävät koiriaan irti ja vakuuttelevat, että ei tämä mitään tee, on kiltti koira. En usko. Enkä halua koirianne lähellekään minua. Voitaisko siis kieltää koirat taajama-alueilla, koska osa ihmisistä pelkää niitä ja jotkut koiranomistajat eivät osaa kasvattaa ja pitää koiriaan kiinni?
Vai onnistuisiko kuitenkin yhteiselo sopuisasti?
Koiranhankkijoille tulee uusi vuosi ja raketit yllätyksenä? Itsekkäitä kitisijöitä, minä minä aina vaan minä. Sama kun muutetaan kerrostaloon ja koko talon pitäisi kulkea varpaisillaan päivin öin, kun narisijalle tulee yllätyksenä muiden asumisesta aiheutuneet äänet. Sama homma hajujen suhteen, tupakankin. Nämä itsekkäät kitisijät aiheuttavat vaan epäsopua kerrostaloissa ja stressiä muille asukkaille. Herkät kitisijät voivat muuttaa maalle peltojen keskelle. Sielläkin varmasti kehittävät kitinää kunnan johdolle, kun elämässä ei muuta sisältöä ole.
Ilotulitteet pitäis kieltää kaikilta. Taas on silmä- ja palovammaa yhteiskunnan hoidettavana kun on perseilty niiden kanssa. Jumalaton siivo joka paikassa raketinroskaa kun ei viitsitä omia jälkiä edes siivota. Pistää se vituttamaan sekin.
Mulle taas kävi niin että olin koiran ja lasten kanssa kävelyllä kuuden maissa ja joku nainen tuli raivoomaan että vie koira pois saatanan eläinrääkkääjä. Se oli aika perseestä. Selitä siinä sitten lapsille tommosta käytöstä. Kuitenki se koirakin siitä lenkistä diggaili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei minä keksin! Mitä jos paukuttelijat menis paukuttelemaan jonnekkin muualle, tarkoitukseen pyhitettyyn paukuttelupaikkaan? Kun kerran tässäkin mainostavat että ihan helppoa maksaa satoja euroja siitä, että menee vuokramökkiin erämaahan koiran kanssa uudeksi vuodeksi, niin mitä jos tehtäis niinpäin, että paukuttelijat menis sinne, ja rauhaarakastavat saisivat pysyä ihan omassa kotonaan rauhassa? :)
Mitäs luulet, onko paukkuarkoja koiria enemmän kuin uudenvuodenjuhlijoita vai päinvastoin?
Mitä väliä? Sellainen jonka mielestä liikkuminen mökille on helppoa ja taloudellisesti kannattavaa koska känniääliöt eivät osaa noudattaa sääntöjä, voi varmaan itse liikkua ääliöilemään sinne korpeen? Vai onko sittenkin vain helppo neuvoa muita ja häätää toiset kodeistaan, että saa itse harrastaa rauhassa ja rikkoa lakeja?
En kyllä uskaltaisi jättää kotia vartioimatta uutenavuotena, voi olla ettei ole enää kotia mihin palata känniääliöiden juhlimisen jälkeen.
En ymmärrä tuota itkemistä, en ollenkaan. Kyseessä oikeasti yksi yö. En tiedä missä ghetossa asutte, mutta minusta täällä ainakin eilen noudatettiin todella hyvin ampumisaikoja, asun lähellä ison kaupungin keskustaa. Kello oli tasan kuusi, kun paukuttelu alkoi ja oli silloinkin hyvin maltillista. Iltaa istuttiin jonnekin kolmeen yöllä ja kohtuullisen ajan päästä keskiyön jälkeen, ehkä yhden -kahden välissä, rauhoittui tyystin. Tänään ei ole ollut yhtäkään rakettia missään.
Mulla on koira, joka ei kylläkään pelkää raketteja. Ei olekaan suomalainen koira, että ehkä johtuu siitä. Mutta isovanhemmillani oli koira, joka pelkäsi. Olivat uudet vuodet yleensä mökillä ja tai koiralle tehtiin mahdollisimman helpot oltavat kotona.
Sori vaan säikkykoirien omistajat. Asia on harmillinen, mutta teitä on aivan ylivoimainen vähemmistö. Jos välität koirastasi, niin erämaata Suomessa riittää ja siellä voi olla aaton jos on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niino, ehkä koirat ei kuulu kaupunkiin, mutta ei kyllä kuulu nämä raketitkaan. Minusta voisi kansalaisilta kieltää jo koko homman, kaupunki sitten järjestäköön isommat ilotulitukset mitä voi mennä kansa katsomaan.
Vähemmän melusaastetta, vähemmän roskaa ja kaikille turvallisempaa.
Meinaatko että on parempi pistää taivaan tuuliin monta sataa tuhatta veronmaksajien rahoja, kuin että jokainen ostaa itse ne raketit jotka ampuu ja samalla tulee lisää verorahoja ja työllisyyttä rakettimyyntipisteisiin. Aika typerää kieltää vain koirien takia raketit.
Kyllähän kaupungit ja järjestöt jo nykyisellään järjestää niitä muutenkin. Esim. täällä turun seudulla oli ties kuinka monta ilotulitustapahtumaa. Ei todellakaan tarvita siihen päälle enää yksityishenkilöiden paukutteluja.
Ja kyllähän noita raketteja pelkää muutkin kuin koirat. Älkää nyt heittäytykö tyhmiksi. Mites kaikki luonnossa elävät elukat? Lapset? Aikuisetkin ihmiset voi pelätä niitä. Itse en mielelläni liiku uutena vuotena ulkona, koska esim. humalaisten paukuttelu on oikeasti vaarallista muille.
Rakettien myynnistä voi tulla jonkun verran verotuloja. Mutta mites menopuoli? Kun paikataan esim. räjähtänyttä silmää sairaalassa? Ei ihan ilmasta lystiä.
Kyllä tämä huvi tulee vielä tiensä päähän, ihme ja kumma että se on saanut jatkua näinkin pitkään.
Ilotulitteista on niin paljon iloa, että ei niitä tule mielestäni kieltää. Kaupunkien keskustoissa pitäisi kuitenkin kieltää ilotulittaminen ja laittaa kunnon rangaistukset siitä jos sitä kaupungissa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niino, ehkä koirat ei kuulu kaupunkiin, mutta ei kyllä kuulu nämä raketitkaan. Minusta voisi kansalaisilta kieltää jo koko homman, kaupunki sitten järjestäköön isommat ilotulitukset mitä voi mennä kansa katsomaan.
Meinaatko että on parempi pistää taivaan tuuliin monta sataa tuhatta veronmaksajien rahoja, kuin että jokainen ostaa itse ne raketit jotka ampuu ja samalla tulee lisää verorahoja ja työllisyyttä rakettimyyntipisteisiin. Aika typerää kieltää vain koirien takia raketit.
Kyllähän kaupungit ja järjestöt jo nykyisellään järjestää niitä muutenkin. Esim. täällä turun seudulla oli ties kuinka monta ilotulitustapahtumaa. Ei todellakaan tarvita siihen päälle enää yksityishenkilöiden paukutteluja.
Ja kyllähän noita raketteja pelkää muutkin kuin koirat. Älkää nyt heittäytykö tyhmiksi. Mites kaikki luonnossa elävät elukat? Lapset? Aikuisetkin ihmiset voi pelätä niitä. Itse en mielelläni liiku uutena vuotena ulkona, koska esim. humalaisten paukuttelu on oikeasti vaarallista muille.
Rakettien myynnistä voi tulla jonkun verran verotuloja. Mutta mites menopuoli? Kun paikataan esim. räjähtänyttä silmää sairaalassa? Ei ihan ilmasta lystiä.
Kyllä tämä huvi tulee vielä tiensä päähän, ihme ja kumma että se on saanut jatkua näinkin pitkään.
Pelkään mäkin isoja koiria. Ne pitää siis kieltää. Koska minä. Aika moni lapsikin pelkää koiria. Siinä on jo syy kieltää koirat. Ja tietenkin ne paskat pitkin teitä. Ja tämä on ympärivuotista, ei rajoittunut tiettyyn tapahtumaan. Koittakaa nyt vähän skarpata.
Tehän viette niitä elukoita eläinlääkäreille ja hierojille (wtf) jotka maksavat ihan älyttömästi. Sitä rakasta kullanmurua ei viitsitä sitten viedä pois kun pelottaa. Vaikka mökin saisi sillä samalla rahalla.
Ennen aikaan koirat ammuttiin kun sairastuivat, nykyään saavat parempaa hoitoa kuin omistajansa ja nyt ollaan jo kieltämässä ilotulitusta jonkun rekun takia.
Maailma on menossa huonoon suuntaan.
meillä pelkäsi koira ilotulitusta, seilasi ympäri kämppää sen ajan kun pauketta oli. Eipä tuo nyt ongelma ollut vaikka pelkäsikin. Ei se pelko sillä lähde että vältellään.. Itse käyttäydyin normaalisti niinkuin muinakin päivinä ja koirakin rauhottu nukkumaan sitten viereen.. Olipa kauheeta. Ei tulis mieleenkään valittaa kellekkään :D
AP tässä pienen palstatauon jälkeen.
Meidän alueella omakotitalot on rakennettu tonttien takareunan eli talojen edessä on iso etupiha, pyörätie ja autotie. Ammuimme padat paikassa mistä lähimpään taloon (omamme) on noin 30 metriä. Yksikään juhlija ei ollut känniääliö, koska kekkereissä oli mukana lapsia. Ilmoitin etukäteen, että ammumme nuo muutamat padat kympiltä ja puoliltaöin.
Mukana olleet teinit paukuttelivat muutamat pikkupaukkunsa samassa rytäkässä. Koko iltaa ei siis paukuttanut kukaan ja naapurin ikkunoihin on matkaa n. 50 metriä. Silti olimme ihan kohtuuttomia "luontokappaleiden kiusaajia". Voi voi. Ensi vuonna juhlimme onneksi muiden luona niin saavat "nauttia rauhastaan". Tosin tänään minä heräsin pihalla haukkuviin koiriin 7.50....
Oma koirani pelkää pauketta. Olemme siksi viettämässä vuodenvaihdetta mummollani. Hyvin järjestely. Mummo saa seuraa ja koira rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti miten ankeaa elämä olisi jos kaikki kiva kiellettäisiin.
Ikäänkuin kaupunki panostaisi johonkin ilotulitukseen yhtään. Heti alkaisi vinkuminen "rahojen syytämisestä taivaan tuuliin" uli uli uli.
Minua ärsyttää myös nuo valittelijat. Minun vanhemmilla on 7 hevosta ja kaksi koiraa. Ammuttiin kyllä illalla ja yöllä raketteja, hepat rouskutteli tallissa onnellisena heiniä, eivät korvaansakkaan letkauttaneet ja koirat eivät välittäneet. Eivät ole koskaan välittäneet raketeista, kaksi 6-vuotiasta tiibetinspanielia, kävivät välillä ulkonakin juoksentelemassa. Kannattaisko ne elukat opettaa ääniin kohtuuden rajoissa?
Olen kymmenet kerrat nähnyt kun naapurin tytön hevonen saa kohtauksia kun rekka ajaa ohitse, tai traktori käynnistetään. Meidän hevoset ei sano mitään, voi ihan rauhassa ratsastaa tiellä ja saa mennä kymmenen rekkaa ohitse eikä heppoja kiinnosta..
Koko ikä niillä on menty liikenteen seassa, ovat tottuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä omistan palveluskoiran eikä se välitä raketeista paskaakaan. Nukkui kaikessa rauhassa. Paukkuarkuus on koirilla aika vahvasti perinnöllinen juttu, joten en alkuunkaan ymmärrä, miksi sellaisia koiria tietoisesti tähän maailmaan tuotetaan, jotka ei kestä raketteja. Käyttökoirilla tuo on itsestään selvää, ettei koira saa pelätä pauketta. Mutta kun yhä suurempi osa koiria elää kaupunkiympärostöissä saisivat seurakoirienkin kasvattajat vähän ajatella mitä maailmaan syytävät.
Sehän on vain koiran luontainen vaisto. Koira joka ei pelkää isoja pamauksia, ei välttämättä kauaa ole ehjä koira. Luonnonvalintaa. Sinänsä palveluskoirien jalostus on melko luonnotonta. Luonnossa terve koiraeläin esim. hyökkää vain itsepuolustukseksi tai hankkiakseen ruokaa. Näille palveluskoirille siitä tehdään leikki. Ja seuraukset nähtiin esim. viime kesänä, kun yksi palveluskoira sai ties kuinka monta puukoniskua kylkeen.... olipas mukava leikki.
.. mutta hei, jatka sä toki siitä "luonnollisuudesta".
Mähän en kannattanut luonnolisuutta, vaan jalostusta. Nykyelämään sopimattomien koirien karsimista. t. se palveluskoiran omistaja
On nykyelämään sopimaton koira, jos ei kestä kerranvuodessa tapahtuvaa ilotulista ja suhtaudu siihen täysin välinpitämättömästi? Just. Toivottavasti oma hermorakenteesi on täydellinen, muuten et olisi kykenevä elämään.
Ei siihen mitään täydellistä hermorakennetta tarvita. Omallakaan ei ole, se on vain ihan perushyvä rotunsa edustaja. Sellaisia pitäisi kaikkien kaupunkikoirien olla, RIITTÄVÄN hyvähermoisia. t. se palveluskoiran omistaja
Koirat voitais kieltää. Tai ainakin määrätä tietyt ajat, kun niitä voi ulkoiluttaa. esim. klo 9-10 ja 17-18
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäis, jos säädettyjä paukutusaikoja noudatettaisiin, eli 18-02. Mutta eihän se jumalauta käy, koska se ei käy ja minulla on oikeus ampua pommejani milloin huvittaa.
Ihan hyvin tuo säädetty aika toimi tällä kertaa Turussa ainakin.
Kuten aiemmin mainitsin niin ennen tuo uudenvuoden paukuttelu alkoi heti tapaninpäivän jälkeen ja kesti yli uudenvuoden eli yli viikon pauketta.
Nykyään sitä on yksi ilta. Eli ei ole mitään valittamista ihmisillä tuossa asiassa kyllä tänäpäivänä. Ei eläinten eikä muunkaan vuoksi. Pelkkää vikinää vikinän ilosta.
Kannatan erityisiä aidattuja asuinalueita kaupunkien laidoilla, joissa koiranpito on sallittu. Muualla taajama-alueella koirienpito olisi kielletty poislukien opaskoirat ja vastaavat. Koiraghetoissa koiraihmiset saisivat nauttia toistensa seurasta, irti olevista koirista, jätöksistä ja tottakai maailman kauneimmasta äänestä, räksytyksestä. Voitaisiin porukalla sopia, ettei ilotulitteita ammuta lähimailla. Siellä he elelisivät aitojen takana omassa onnelassaan, kaukana muiden ihmisten eli ns. koirienvihasjien ja eläinrääkkääjien maailmasta. Moni koiranomistaja ei todellakaan elä nyt samassa todellisuudessa muiden ihmisten kanssa.
Et. Mutta voit vaatia että naapurisi pitää koiransa kiinni eikä päästä sinun lähellesi. Tämä on verrattavissa siihen, että toivotaan että raketteja ammuttaisiin hieman syrjempänä asutuksesta, HUOM! Ei tarkoita että pitäisi ulos taajamasta mennä, vaan edes muutaman kymmenen metrin päähän asuinrakennuksista, tällaisia paikkoja löytyy varmasti kaikkialta.