Oletko lahjoittanut hyväntekeväisyyteen 2016?
Mihin? Kuinka paljon? Tienaatko paljon vai vähän?
Usein vähän ansaitsevat ovat niitä anteliaimpia. Vai mitä?
Kommentit (40)
Olen, aikaani. Rahaa en pysty nyt lahjoittamaan, vaikka moni ei uskoisi.
Kyllä olen, vaikka pienituloinen opiskelija olenkin. Toki toisinaan aattelen, että kun maksan kirkollisveron niin se tavallaan on verraten merkittävä osani hyväntekeväisyyteen lahjoittamisessa. Yritän myös itse toimia, ollen avuksi ja tueksi, mieluummin kuin osallistuisin johonkin puhelinkeräykseen, joista usein huomattava osa menee välillisiin kuluihin eikä lyhentämättömänä itse apua tarvitsevalle; mutta toivottavasti edes osa . -Totta on, ettei kirkollisveroakaan käytetä lyhentämättömän vain apua tarvitseville, maksan siis kirkollisveroani muistakin syistä, kuin ajatellen toimivani vain hyväntekijänä.
Olen joitakin satoja antanut parille ystävälle ja ostanut heille myös ruokaa. Järjestöille en anna penniäkään.
En ole lahjoittanut, en ole koskaan kokenut että se olisi minun vastuulla lahjoittaa rahojani mihinkään. En halua. En kuitenkaan laittaisi isoja summia ja en usko että mun kympillä olisi mitään merkitystä. Haluan käyttää omat rahani itseeni. Tätähän ei voi irl sanoa ääneen koska olen itsekäs ja empatiakyvytön.
Ehkä voisin lahjoittaa jos jokin järjestö olisi todistetusti ei-mätä ei-poliittinen tehokkaasti organisoitu ja raha menisi varmuudella fiksusti käyttöön.
Tienaan n. 40 000€/vuosi.
Mikä on hyväntekeväisyyttä? Lahjoitan aikaani vapaaehtoistyössä. Lisäksi lahjoitimme perinteisesti joulukortteihin varatut rahat. Joka toinen vuosi lahjoitamme ulkomaan kohteeseen, joka toinen vuosi kotimaahan. Tänä vuonna oli kotimaan vuoro. Lisäksi ostimme aineettoman lahjan sitä toivoneelle synttärisankarille.
Luonnonsuojeluun ja löytöeläinten suojaa pitäville tahoille.
80 kuussa. Lisäksi olen jonkin verran jakanut ilmaista ruokaa.
Global clinic, pelastusarmeija ja spr. Työtön kesästä lähtien.
Teen lisäksi vapaaehtoistöitä eli lahjoitan aikaani.
Kissojen katastrofi yhdistykselle
Erosin kirkosta vuosia sitten ja otin samalla tavakseni muistaa työpaikaltani ms-taudin takia sairauseläkkeelle jäänyttä siivoojaa. Annan rahalahjoituksena saman summan, jonka maksaisin kirkollisveroa, nyt jouluna siis kirjekuoreen 700 euroa (1,75% seurakunnan veroprosentti, tuloni 40 000 euroa).
Raha menee suoraan käyttäjälle, ei senttikään byrokratiaan :)
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta vuosia sitten ja otin samalla tavakseni muistaa työpaikaltani ms-taudin takia sairauseläkkeelle jäänyttä siivoojaa. Annan rahalahjoituksena saman summan, jonka maksaisin kirkollisveroa, nyt jouluna siis kirjekuoreen 700 euroa (1,75% seurakunnan veroprosentti, tuloni 40 000 euroa).
Raha menee suoraan käyttäjälle, ei senttikään byrokratiaan :)
Ihailen.
Autan muita niin paljon kuin pystyn. Tällä hetkellä olen tukihenkilönä eräälle syrjäytyneelle nuorelle, toimimme tukiperheenä yh-perheelle, olen mukana ystävätoiminnassa, jonka kautta mulla on yksinäinen vanhus ystävänä, käyn hänen luonaan kerran viikossa ja lisäksi soittelemme. Osallistun myös sellaiseen vanhusten ulkoiluttajaryhmään, en vaan voi siihen kovin usein osallistua, kun ulkoilu on päivällä ja olen silloin useimmiten töissä.
Lisäksi käyn tervehtimässä naapurin mummoa silloin, tällöin, hänellä ei ole lapsia ja mies on jo kuollut, muita sukulaisia kyllä on, mutta eivät käy kovin usein. Lastemme vanhat vaatteet lahjoitan eräälle vähävaraiselle perheelle. Yhdessä naapuritalossa on koira, joka on aina pihalla narussa ja koppikin oli surkea lautahökkeli. Annoimme oman lämpöeristetyn kopin sille, koska meidän koira ei sitä tarvitse ja meidän lapset käyttävät koiraa lenkillä muutaman kerran viikossa ja leikkivätkin sen kanssa, joskus harjaavat. Koirasta on tullut selvästi onnellisempi. Rahaa en voi paljon antaa, kun ei ole liikoja itselläkään, mutta maksoin esim. taidetta ilman käsiä-joulukortit. Kirkkoon en kuulu.
10€/kk Punaiselle Ristille ja Unicef:lle + paikallisesti laitan kamaa ilmsisena eteenpäin ja osallistuin esim kahteen tulipalokeräykseen kodin käyttötavaralla
Toteutin yhden projektin ilmaiseksi eräälle hyväntekeväisyysjärjestölle. Muutaman kuukauden työ.
Lahjoitin myös 20e jouluna.
Lahjoitin Pelastusarmeijan joulupataan, koska tuotto menee vähävaraisille suomalaisperheille. Tarkkasta luvusta nyt en ole aivan varma, mutta vähän reilut 200€. 😊
Nettoni on ~3600€/kk
En lahjoita hyväntekeväisyyteen, koska joka puljussa on pääjohtaja ja vähintään kolme sihteeriä joka johtajalle, jotka nostavat palkkansa siitä päältä.
Esim. SPR tekee kymmenien miljoonien tilin MYYMÄLLÄ SUOMALAISTEN LAHJOITTAMAA VERTA ympäri maailmaa.
Hyväntekeväisyys ei minua kiinnosta, teen sen vähän toisin.
Pyysin työtöntä vähävaraista tuttuani vaihtamaan autoni nokkahihnan. Kysyin, että mitä homma maksaa ja vastaus oli, että jos kakskymppiä ei tunnu pahalta, niin sen se maksaa. Sanoin, että hinta on ihan ok, ala hommiin.
Jannu vaihtoi hihnan ja tuli sanomaan, että auto on kunnossa. Sanoin, että hyvä homma ja annoin tonnin kouraan ja toivotin hyvää joulua.
Sanoin, että tämä ei tekemääsi korvaa, mutta olkoon edes avuksi sinulle ja perheellesi.
Kaveri veti minut pari vuotta sitten avannosta, kun jäihin putosin.
Näinhän se on. Jos tienaa lähes kymppitonnin kuussa, luulisi löytyvän muutama lantti johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen. Esimerkiksi luonto, mikä koskettaa meitä kaikkia.
Itse lahjoitin Pelastusarmeijalle, ehkä menee jopa meidän suomalaisten hyväksi.
t. Köyhä