Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mielivaltaa psykiatrisella osastolla

Vierailija
31.12.2016 |

Miten voi parantua ympäristössä, joka on täynnä mielivaltaa ja se että potilaan pitää esim olla toisinaan alasti, tehdä tarpeet lattialle, olla eristyksissä ilman oikeaa syytä, ei saa valittaa, hoitajat vittuilevat.
https://blogbook.fi/juhakurvinen/hullujenhuoneen-kauhut-julki/

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäsin, että kaikissa valituksieni tapauksissa hoitava lääkäri teki A4:sen pituisen lausunnon, josta puolet on aina sairauskertomusta ja diagnooseja. Lisäsin, että sen jälkeen lääkäri kiisti laittomuudet ja virheet hoidossa vetoamalla siihen, että potilas on keksinyt kaiken ja että hän on ”harhainen”, ”maaninen” ja ”psykoottinen”.

Kerroin, että tämän jälkeen on ylilääkärin lausunto, joka on äärimmäisen lyhyt: ”Yhdyn hoitavan lääkärin lausuntoon. Hoito on ollut asiallista.” Lisäsin, että kaikki tahot uskovat näitä kahta lausuntoa, jolloin on aivan mahdotonta saada havaintoaan ihmisoikeusrikoksista tai valitustaan läpi.

Kerroin vielä lopuksi, että totta kai psykiatri ja ylilääkäri tekevät näin, koska saavat itse päättää ovatko he syyllistyneet rikoksiin Mielenterveyslakia kohtaan. Eiväthän he tietenkään myönnä virhettään, koska muuten saisivat potkut työstään. Miten on mahdollista, että rikollinen saa itse päättää onko tehnyt rikoksen?"

Vierailija
2/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaisa sanoi, että hoitajat uhkailivat: ”Kantelua ei kannata tehdä. Jos teet sen, pakkohoito pitenee.” Totesin, että tämä on vakava ihmisoikeusrikos, koska lain mukaan jokaisella potilaalla on oikeus tehdä valituksia ja kanteluita ilman hoitajien tai lääkäreiden rangaistuksia."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei sairaudentuntoa rikollishulluilla

Vierailija
4/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on totta, monta tapausta olen nähnyt varsinkin Turun Kupittaalla olleita, jossa ihmisiä vainotaan oikein hoitajien toimesta piikeillä ja muula terrorilla

tätiänikin pidettiin eristyksissä ja siteissä vain sen takia että lauloi virsiä hullujenhuoneella ja sai haavat käsiinsä tästä ja loputla korvaukset

Vierailija
5/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen ollut osastolla joku on ollut väsäämässä valitusta ja koskaan ei ole ollut mitään vaikutusta mihinkään.

Yritän vain olla hiljaa ja huomaamaton.

Opin olemaan tutkimatta papereitani, niissä vasta harhaista juttua onkin.

En pysty niitä lukemaan edes.

Vierailija
6/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo noihin sairaaloihin päätyy itse jollakin tapaa ongelmalliset hoitajat. Kupittaa nyt on aina ollut sellainen sekoitus vankilaa, yksi lensi yli käenpesä leffaa, komediaa ja eläintarhaa, että ei tosikaan. Todella sadistista menoa. Itse olin 90-luvun lopussa siellä ja todistin kuinka toinen potilas raiskasi toisen eristyshuoneessa. Hoitajat eivät välittäneet (Ja ylläpidolle tiedoksi, että kyllä olen ilmoittanut asiasta poliisille). Erikoista menoa on. Itse en enää hae tulevaisuudessa apua mihinkään vaivaan. Otan hengen pois ja sillä selvä. Parempi sekin kuin alentua siihen, että kohdellaan kuin elukkaa.

Vierailija
7/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielisairailla ei tarvi olla oikeuksia. Piikillä neuroleptiä perseeseen vaan ja neuroleptitokkuraan, vaikka väkisin. Se on niiden parhaaksi. Valituksiin voi laittaa rutiinilla vaan saman vastauksen, kun ne tulee hulluilta kumminkin.

Sisäpiiriläiseltä kuulin että usein hoitohenkilökunta aina lääkäreistä lähtien omaavat itse lukuisia mielenterveydellisiä diagnooseja, tämä kyseinen henkilö sanoi että on ihan yleisessä tiedossa oleva asia että ovat ihan seinähullua porukkaa :) Eli heille vain neuroleptiä suoneen, ja oikein urakalla! Eikö niin? Näinhän sinä sanoit että hulluille lääkkeitä, olen tästä asiasta kanssasi täysin samaa mieltä. Asian paradoksisuus -ja ironisuus piileekin juuri siinä että se hoitohenkilökunta tällaisissa insituutioissa sisältää juuri niitä hulluimpia yksilöitä. Hassua eikö totta? :)

Vierailija
8/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo noihin sairaaloihin päätyy itse jollakin tapaa ongelmalliset hoitajat. Kupittaa nyt on aina ollut sellainen sekoitus vankilaa, yksi lensi yli käenpesä leffaa, komediaa ja eläintarhaa, että ei tosikaan. Todella sadistista menoa. Itse olin 90-luvun lopussa siellä ja todistin kuinka toinen potilas raiskasi toisen eristyshuoneessa. Hoitajat eivät välittäneet (Ja ylläpidolle tiedoksi, että kyllä olen ilmoittanut asiasta poliisille). Erikoista menoa on. Itse en enää hae tulevaisuudessa apua mihinkään vaivaan. Otan hengen pois ja sillä selvä. Parempi sekin kuin alentua siihen, että kohdellaan kuin elukkaa.

Saiko tämä raiskattu mitään apua raiskauksen jälkeen? Miten raskauden mahdollisuus? Miten ihmeessä hoitajat eivät puuttuneet? Tuliko raiskauksesta mitään tuomiota yms?

Vierailija
9/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullut pitää takoa hiljaisiksi! T. Anne Berner, Elina Lepomäki ja Susanna Koski

Vierailija
10/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko tämä raiskattu mitään apua raiskauksen jälkeen? Miten raskauden mahdollisuus? Miten ihmeessä hoitajat eivät puuttuneet? Tuliko raiskauksesta mitään tuomiota yms?

No ei varmasti saanut apua, ellei lisälääkitystä lasketa sellaiseksi. Muusta en tiedä, kun en silloin ilmoittanut poliisille vaan vain hoitajille, kuten teki moni muukin potilas tilanteen ollessa päälle, mutta hoitajat eivät tehneet yksinkertaisesti mitään. Istuivat vain ja naureskelivat. Eritystyshuoneen ovi oli auki ja sinne se ukko veti naisen. Hame ylös ja hommiin. Eipä se nainen varmaan paljoa tajunnut, sen verran tukevan oli varmaan lääkitys.

Ja ennenkuin joku vetää tästä herneen nenään ja vaatii poistoa niin ole ilmoittanut varsinais-suomen poliisille (Kupittaan tutkinnan yhteydessä) mitä tuolloin tapahtui ja olen myöntänyt syyllisyyteni siihen, että en tilanteessa tehnyt mitään estääkseni tapahtumaan. Mutta mielestäni minun tehtäväni ei sairaalassa olessa ole valvoa turvallisuutta vaan se on hoitajien tehtävä. Ja taas päästään siihen, että kukapa uskoisi mielisairaalassa olevaa henkilöä? Ei kukaan. Niin leimaava paikka.

Vierailija
11/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lepareita ja eristystä, huonehoitoa ja vierihoitoa käytetään mielin määrin, ilman painavia perusteita.

Vierailija
12/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olis rahaa niin etsisin KUNNOLLISEN terapeutin. Ei mitään liiba-laaba-sh-narsistiämmää.

Vierailija
13/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma juttunsa on myös se, että työntekijät saavat käyttää haavoittuvassa tilanteessa ja sekaisin olevia potilaita hyväkseen ja tuhota näiden elämän ja poliisille on ihan turha mennä kertomaan. Eikä puhettakaan, että ammattioikeudet menisivät, jos valittaa. Kollegiaalisuus suojelee. En nyt tarkoita tätä Turkua.

Vierailija
14/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma juttunsa on myös se, että työntekijät saavat käyttää haavoittuvassa tilanteessa ja sekaisin olevia potilaita hyväkseen ja tuhota näiden elämän ja poliisille on ihan turha mennä kertomaan. Eikä puhettakaan, että ammattioikeudet menisivät, jos valittaa. Kollegiaalisuus suojelee. En nyt tarkoita tätä Turkua.

Onko sulle käynyt näin? Jatkuiko hyväksikäyttöä kauan? Tulitko raiskatuksi?

Vierailija
15/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisäsin, että kaikissa valituksieni tapauksissa hoitava lääkäri teki A4:sen pituisen lausunnon, josta puolet on aina sairauskertomusta ja diagnooseja. Lisäsin, että sen jälkeen lääkäri kiisti laittomuudet ja virheet hoidossa vetoamalla siihen, että potilas on keksinyt kaiken ja että hän on ”harhainen”, ”maaninen” ja ”psykoottinen”.

Kerroin, että tämän jälkeen on ylilääkärin lausunto, joka on äärimmäisen lyhyt: ”Yhdyn hoitavan lääkärin lausuntoon. Hoito on ollut asiallista.” Lisäsin, että kaikki tahot uskovat näitä kahta lausuntoa, jolloin on aivan mahdotonta saada havaintoaan ihmisoikeusrikoksista tai valitustaan läpi.

Kerroin vielä lopuksi, että totta kai psykiatri ja ylilääkäri tekevät näin, koska saavat itse päättää ovatko he syyllistyneet rikoksiin Mielenterveyslakia kohtaan. Eiväthän he tietenkään myönnä virhettään, koska muuten saisivat potkut työstään. Miten on mahdollista, että rikollinen saa itse päättää onko tehnyt rikoksen?"

https://blogbook.fi/juhakurvinen/hullujenhuoneen-kauhut-julki/[/quote/

Yleensä ylilääkärillä tai edes lääkärillä ei ole mitään käsitystä hoidosta joka tapahtuu osastolla. Potilas tapaa lääkäriä palavereissa ja lääkäri tuntee potilaan vain sen perusteella, mitä kirjauksista käy ilmi. Hoitajat kirjaavat - onko siinä tilaa muulle kuin hoitajan näkemykselle. Tod. näk. ei.

Vierailija
16/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitäs väliä sillä on, miten joku mielenterveyspotilas kokee jonkin tilanteen. Silloinkaan kun se on selkeästi mielenterveyslain vastaista.

Surkuhupaisaa on se, että oikeasti auttavan hoidon tarkoitus olisi löytää ymmärrystä sille, miksi (esim. millaisista taustoista johtuen) joku potilas kokee jonkin tilanteen (esim. kesken kakkaamisen pesulle raahaamisen, niin ettei ehdi edes vetää housuja ylös tai pyyhkiä, kuten blogissa kerrottiin) tietyllä tavalla (tai kuka tahansa kokisi).

Vierailija
17/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanen kertoa oman tarinani Kupittaaan a1 osastolta

paastosin jossain vaiheessa elämääni itseni liian pitkällä paastolla, siis jokin henki minua siihen pakotti ja luulin Pyhäksi Hengeksi. toki olin paastonnut ennekin usein 30-40 päivän paastoja, mutta tämä paasto vei minut ”helvettiin”, en pystynyt lopettamaan 40 päivän vesipaaston jälkeen ja vaan "henki" pakotti jatkamaan, viikon vedin jotain keittoa ja taas piti muka paastota muuten olisin ”kuulemma” (äänen mukaan) menossa helvettiin, no olin ihan psykoottinen ja riivattu jo sitten 33 päivän päästä, kun 73 päivää olin ollut melkein putkeen paastossa (viikko väliä keitolla). paino 43 kg ja olin ihan sekaisin ja psykoosissa -tai demoneissa.

omaiset pakottivat sairaalaan ambulanssiin ja poliisin kanssa ja a1 osastolle tarkkailuun sitten, ensin oli tosin tiputus, mutta lääkäri ei löytänyt edes suonia enää.  Sitten tosiaan a1 osastolle, josta olisin päässyt seuraavana päivä pois, mutta kun sinne jouduin niin ”demonit pahenivat” ja pääni meni entistä sekaisemmin - demonit sanoivat..."täältä et pääse ikinä pois" ja olin ihan sekaisin.

jouduin sitten sinne ”vankilaan 1,5 kkdeksi”. Kerran karkasin, mutta demonit pakottivat takaisin menemään eli uhkailemalla, niin ainakin koin. Uskoni oli hävinnyt, Jumalan suojelus ja pyhä Henki oli kadonnut ja suustani tuli jatkuvalla syötöllä vain kirouksia ja syytteitä, koko mieli oli hajalla.

jotain vahvaa psykoosilääkettä määrättiin syömään oliko serogelia parikin tai kolme kertaa 500 mg päivässä, hirvee annos. Piilotin aina lääkkeen suuhuni ruokailussa ja syljin juodessa lasiin tai menin ruokailun jälkeen wcseen ja syljin ne pois. Kerran vain jouduin oikeasti syömään lääkkeeni kun hoitajat pakottivat, ja pää meni ihan sekaisin niistä, pahempaan kuntoon siis, moneen tuntiin ei voinut ajatella selkeästi vaikka muutenkin oli pää sekaisin.Sellaiseen lääketokkuraan kaikki potilaat pakotettiin muutenkin, potilaat ravasivat ympäri osastoa, ei tuuletusta ei avonaisia ikkunoita, vain ruokaa ja tv. Joskus pääsi hoitajan kanssa kävelylle ulos. ei kaikki tosin. Potilaat olivat lääketokkurassa koko ajan, osa kertoi minulle olevansa riivattuja. Joku oli saanut riivaajaan okkultistisessa tilaisuudessa, teosofien kokouksen jälkeen ja siihen loppui lakitieteen opiskelut. Toinen potilas alkoi välillä kiljumaan kuin tapettu kissa ja sanoi: " nyt ne ovat taas tulleet, olisi parempi kun olisi syönyt nokkosia kuin tätä" ,jolla  hän viittasi demoneihin. Kysyin milloin ne tulivat häneen:: "silloin kun aloin nuorena kuuntelemaan Black Sabbathia"

Vierailija
18/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa II

Kerran eräs nuori tyttö vetäisi a1-osastolla kaulansa auki lasinpalalla vessassa, mutta joku löysi ajoissa, eikä hän kuollut. Oli myös nainen joka vaelsi osastolla usein alasti kädet ylhäällä ja silmäpupillit taaksepäin kääntyneenä

Itse pääsin osastolta sen takia pois että opin jo alussa sylkemään lääkkeet lasiin tai vessaan, muuten en olisin voinut ajatella yhtään järkevää ajatusta, sen tajusin kun yhden kerran pakotettiin syömään oikeasti lääkkeet. Osasin käyttäytyä siis oikein, paitsi kerran. Olikohan se päivä kun tulin osastolle, en enää muista mutta sain vahvan demonisen kohtauksen tai psykoottisen, itse pidän näitä demoneina. Sanoin hoitajalle,että parempi kun en olisi syntynytkään ja varmaan erityksiin joutuminen johtui siitä, että  tulin heidän suljettuun paikkaansa eli toimistoonsa. Se riitti, sain eristystä jonkun tunnin. Siellä on kamera jossa hoitajat näkevät potilaan ja jolle sitten tod. näk. naurettiin toimistossa, turvapaikassa jossa hoitajat istuskelivat päivät pitkät.

eräs nainen valitti hoitajille, että hän ei ota lääkkeitään. Kesti vain minuutti ja hoitajat tulivat ryhmänä paikalle ja sanoivat, ”se on piikki sitten pyllyyn”…veivät hänet pois, sen päivän jälkeen en  nähnyt naista lainkaan, liekö tapettu lääkkeillä?

Kupittaan a1 osasto oli hyvin epäinhimillinen paikka, pari hoitajaa oli, joilla oli ehkä sydäntäkin, mutta heillä ei ollut rohkeutta puuttua asioihin, eli mamiksia olivat.

Lopulta siis pääsin pois 1,5 kk jälkeen tästä ”helvetistä”.  Lopulta selvisin sitten 6 kk sisällä tästä syytös-henkivalta-kierteestä en tiedä miten, mutta olin kyllä aika masis ja odotin vain helvettiä ja yritin juoda alkoholia etteivät nämä syyttävät henget koko ajan olisi mielessäni. Kerran syvässä masennuksessa kokeilin tuota minulle määrättyä serogelia sitten puolikkaan pillerin (500g piti olla kerta-annos), niin menin ihan sekaisin päästäni pelkästään puolikkaasta ja toimintakyvyttömäksi.  ja noita olisi pitänyt syödä parikin kertaa päivässä suljetulla ja kotiinkin samaa roinaa määrättiin.  ei ihme että ihmiset on siellä sekaisin eikä kukaan puolusta heidän oikeuksiaan.

Ei minullekaan kukaan kertonut a1 osastolla oikeuksiani, juuri mistään ei informoitu. sanottiin vaan että lääkärin näkee aina kerran kuukaudessa! siis kerran kuukaudessa, mitä järkeä, ihmiset laitetaan kuukaudeksi vaeltamaan zombiena osastolla keskellä kesähellettä, ja kuukauden päästä näet jonkun lääkärin joka tutkii papereita eikä todellakaan koskaan käynyt osastolla näkemässä yhtään ketään. Kukaan ei kertonut , miten kauan siellä osastolla pitää olla ja onko mitään toivoa päästä pois.

Lopulta itseltänikin ”demonit” katosivat. Parannusta en oikeastaan tehnyt kun koin vain että Jumala on hyljännyt, jotenkin usko on vaan palannut hiljalleen takaisin, vuosia on mennyt tästä nyt 13 vuotta. nyt on toiset yliopistopaperit taskussa, hullu en ole enää, ”uskon hullu” tosin. Olin pari vuotta opettajanakin tässä joku  vuosi sitten.  Eli siinä mielessä asiat ok.

no loppu ei liitykään tuohon sairaalaan, mutta koulussa ollessani opena aloin kyllä sitten juopotella ja kaljaa join 10 vuotta suht. paljon eli about 2 koria per viikko. myös opiskelujen aikana. eipä se mitään

kohti Jeesusta ja kirkkautta taas. Mutta kyllä on ollut vaikea elämä, kohtahan tämä loppuu. amen.

Vierailija
19/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

A1, onkohan se se osasto mikä on siellä kellarissa. Siellä on kyllä töissä ilmeisesti ne sairaanhoitajaopiston jämäpalat. Ei tule ihan heti siitä porukasta mieleen sairaanhoitaja, tai mikään hoitaja. Niin ongelmaista sakkia ovat itse. Ei tutki Valvira ei kukaan mitä siellä tapahtuu.

Jos tuo A1 on se kellariosasto niin se on se osasto missä se raiskaus tapahtui. Että terveisiä vaan teille kaikille hoitajille jotka olette olleet kyseisellä osastolla töissä vuosina -97 - -99. Minun omaatuntoa tuo tapahtuma kyllä edelleen vaivaa, mutta lienevät niin paatunutta porukkaa tuolla ettei tunnu missään.

T: Se potilas jonka käskitte laittaa ketsuppia käsivarsiinsa ja syömään/puremaan käsivarsiansa ketsupin kera niin maistuu paremmalle.

Vierailija
20/31 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A1, onkohan se se osasto mikä on siellä kellarissa. Siellä on kyllä töissä ilmeisesti ne sairaanhoitajaopiston jämäpalat. Ei tule ihan heti siitä porukasta mieleen sairaanhoitaja, tai mikään hoitaja. Niin ongelmaista sakkia ovat itse. Ei tutki Valvira ei kukaan mitä siellä tapahtuu.

Jos tuo A1 on se kellariosasto niin se on se osasto missä se raiskaus tapahtui. Että terveisiä vaan teille kaikille hoitajille jotka olette olleet kyseisellä osastolla töissä vuosina -97 - -99. Minun omaatuntoa tuo tapahtuma kyllä edelleen vaivaa, mutta lienevät niin paatunutta porukkaa tuolla ettei tunnu missään.

T: Se potilas jonka käskitte laittaa ketsuppia käsivarsiinsa ja syömään/puremaan käsivarsiansa ketsupin kera niin maistuu paremmalle.

hoitajat ja lääkärit joutuvat vastuuseen kerran suuren valkoisen tuomioistuimen edessä

31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.

32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.

33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;

36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'

37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?

38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?

39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'

40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.

42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;

43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'

44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'

45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."