Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkitarkastuksen tapahtumat

Vierailija
31.12.2016 |

Olen raskaana, esikoisen syntymästä on jo 8 vuotta. Yksi syy pitkään taukoon on ollut synnytyspelko (ei mennyt putkeen) ja minua mietityttänyt jälkitarkastus. Nyt kun nämä ovat tulossa uudelleen, vanhat kummitukset nousevat ajatuksiin.
Jälkitarkastuksen teki tk:mieslääkäri. Ensinnäkään hän ei päästänyt miestäni tarkastukseen mukaan. Sanoi että mies voi odottaa oven ulkopuolella. Hän oli hyvin kovakourainen, tehdessään sisätutkimusta se todella sattui. Samoin vatsan painelu. Lopuksi hän työnsi sormensa, 1-2, en tiedä....no, B,rappuun ja paineli sieltä niin että peukalo oli emättimessäni. Tämä tapahtui hyvin nopeasti, rajuin ottein, eikä hän sanallakaan kertonut mitä aikoi tehdä. Se sattui TODELLA. Sitten se loppui.
Olen pitkään, edelleen, miettinyt, mitä siinä tapahtui ja kuuluuko tarkastuksessa persettä ronkkia? Minulla ei ollut repeämiä, ei mitään sellaista. Millaiset kokemukset teillä muilla on?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olin siis melko nuori ja ujo, menin jotenkin niin lukkoon etten osannut sanoa yhtään mitään.

Ap

Vierailija
2/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkitarkastuksen voi käydä tekemässä myös yksityisellä gynellä. Varaat ajan hyvissä ajoin haluamallesi lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä kokeiltiin ihan vaan sormella tai kahdella emätintä. Eikä mitenkään koskettu peräaukkoon. Minua sentään oli paljon leikattukkin eikä silti kokeiltu kummemmin.

Älä nyt uutta jälkitarkastusta pelkää. Olet vaan päättäväisempi ja sanot suoraan, että mies tulee mukaan tutkimukseen ja mieluiten haluat jonkun ihan muun tutkimaan kuin viime kertaisen lääkärin. Jos halutaan perusteluita niin sanot "viime kerralla oli erittäin kova kourainen, koko toimitus oli tuskaa, mitään ei kerrottu mitä tutkitaan vaan yhtäkkiä on jo lääkärin sormet perseessä". Eiköhän riitä selitykseksi.

Vierailija
4/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia ronkkia peräaukkoa ilman syytä. Ikävää, että sulle sattui tuollainen lääkäri etkä uskaltanut antaa palautetta. Mä en muista jälkitarkastuksesta oikein mitään, olin silloin niin univajeessa. Muistaakseni seksistä ja jälkivuodoista puhuttiin ja joku tutkimus tehtiin, mutta en muista, että se olisi ollut mitään ronkkimista.

Sen sijaan viimeinen lääkärintarkastus ennen synnytystä oli kivulias, kun lääkäri halusi tarkistaa tarjonnan ja työnsi todellakin kätensä jonnekin kohtuun saakka. Ihan kauheesti sattui.

Sä voit ottaa puheeksi asian, kun tapaat lääkäreitä nyt raskaana ollessasi. Sano, että sulle jäi pelko ja että haluat helläkätistä tutkimusta. Fiksu lääkäri ymmärtää kyllä.

Vierailija
5/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeili sulkijalihaksen? Mulla esikoisen jälkeen (nais)lääkäri kokeili sulkijalihaksen työntämällä sormen peräaukkoon. Varoitti kyllä ennakkoon ja toimi mahdollisimman hienotunteisesti. Väliliha leikattiin, muissa synnytyksissä ei leikattu/revennyt eikä sulkijalihasta kokeiltu jälkitarkastuksessa.

Ikävää, että sinulla on jäänyt noin karuja kokemuksia mieleen. Kun vauva syntyy voit sanoa neuvolassa terkalle, että sinua arveluttaa/jännittää/pelottaa jälkitarkastus. Varmasti terkka ymmärtää ja voi jutella jälkitarkastuksen tekevän lääkärin kanssa tai laittaa tietoihisi jonkin maininnan niin lääkäri kun lukee tietosi osaa toimia paremmin kuin tuo esikoisen jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri.

Onnea tulevaan ja hyvää uutta vuotta!

Vierailija
6/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa perusteelliseen gyn.statukseen kuuluisi aina palpaatio myös peräaukon kautta mutta sitä hyvin harvoin enää tehdään. "Vanhan linjan" lääkärit varmaan sitä enää tekevät, lääkiksessä naispuolinen proffa kertoi mielipiteensä, että pitäisi tunnustella myös peräaukon kautta.

Vierailija
7/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin sektiolla, joten katseltiin lähinnä haavaa eikä alapäätä. Taisi lekuri sinne alapäähänkin vilkaista mutta ei B-rappuun. Luulisin kuitenkin, että b rappu voi vaurioitua pahimmillaan alatiesynnytyksessä, joten ihan hyvä, että tarkistetaan sekin. Haavassa oli paljon ongelmia, joten oli todellakin lopputarkistusta vailla.

Vierailija
8/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ronklittu mitenkään muuten kun etupuolta, oli kuin tavallinen gynekäynti, vähän hellävaraisempi ehkä jopa.

Vierailija
9/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin terveydenhoitajalla hakemassa lappuni. Kieltäydyin riisusmasta vaatteitani niin juteltiin pari minuuttia ja sain lapun mukaan.

Vierailija
10/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen raskaana, esikoisen syntymästä on jo 8 vuotta. Yksi syy pitkään taukoon on ollut synnytyspelko (ei mennyt putkeen) ja minua mietityttänyt jälkitarkastus. Nyt kun nämä ovat tulossa uudelleen, vanhat kummitukset nousevat ajatuksiin.

Jälkitarkastuksen teki tk:mieslääkäri. Ensinnäkään hän ei päästänyt miestäni tarkastukseen mukaan. Sanoi että mies voi odottaa oven ulkopuolella. Hän oli hyvin kovakourainen, tehdessään sisätutkimusta se todella sattui. Samoin vatsan painelu. Lopuksi hän työnsi sormensa, 1-2, en tiedä....no, B,rappuun ja paineli sieltä niin että peukalo oli emättimessäni. Tämä tapahtui hyvin nopeasti, rajuin ottein, eikä hän sanallakaan kertonut mitä aikoi tehdä. Se sattui TODELLA. Sitten se loppui.

Olen pitkään, edelleen, miettinyt, mitä siinä tapahtui ja kuuluuko tarkastuksessa persettä ronkkia? Minulla ei ollut repeämiä, ei mitään sellaista. Millaiset kokemukset teillä muilla on?

Kohdun asennosta riippuu  onko se tunnusteltavissa vatsanpeitteiden läpi vai peräsuolen kautta. 

Vierailija
11/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa perusteelliseen gyn.statukseen kuuluisi aina palpaatio myös peräaukon kautta mutta sitä hyvin harvoin enää tehdään. "Vanhan linjan" lääkärit varmaan sitä enää tekevät, lääkiksessä naispuolinen proffa kertoi mielipiteensä, että pitäisi tunnustella myös peräaukon kautta.

Jep, pitäisi tehdä jos haluaa hoitaa työnsä hyvin, mutta jos teet niin potilaat epäilevät pervoksi. Ei voi voittaa.

Vierailija
12/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin terveydenhoitajalla hakemassa lappuni. Kieltäydyin riisusmasta vaatteitani niin juteltiin pari minuuttia ja sain lapun mukaan.

Miksi ihmeessä kieltäydyit? Sun etuhan se on että tarkastetaan.

Vierailija
13/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä gynellä jälkitarkastuksessa siksi, etteen halunnut käydä jollain niistä vaihtuvista itseäni huomattavasti nuoremmista miespuolisista tk-lääkäreistä, joilla ei ole mitään kokemusta synnytyksistä.

Vierailija
14/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten lääkäri voi kieltäytyä siitä, että mies ei voi voisi tulla tarkistukseen mukaan? Itse en mene jälkitarkistukseen ilman miestä.

Vierailija
15/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelinkin että nyt osaan ja uskallan kyllä sanoa, ja sanonkin että sain kovakouraista kohtelua viimeksi.

On vaan näin myöhemmin mietityttänyt, tapahtuiko siinä jotainihan väärää. Ilmeisesti sinänsä ei, muuten kuin että olisi lääkäri voinut kertoa mitä tekee. Eihän kukaan halua mihinkään reikään mitään työnnettävän varoittamatta. 😠

Ihmettelen myös, millainen on mies joka ylipäätään suhtautuu naisen herkkiin paikkoihin tuolla tavalla! Oli ihan tavallinen, keski-ikäinen, suomalainen mies.

Ap

Vierailija
16/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten lääkäri voi kieltäytyä siitä, että mies ei voi voisi tulla tarkistukseen mukaan? Itse en mene jälkitarkistukseen ilman miestä.

Käytkö aina gynekologin vastaanotolla miehen kanssa? Ottaisin miehen mukaan vain hoitamaan vauvaa käynnin ajaksi, mutta oven toiselle puolelle. Jälkitarkastuksessa tsekataan paikat ja puhutaan ehkäisystä, ei sen kummempaa.

Vierailija
17/17 |
31.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha, ilmeisen kokenut naispuolinen gyne tarkisti sulkijalihaksen jälkitarkastuksessa pari kuukautta sitten. Luulin, että se on normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä